Skravletråd

Har hatt ivf, så jeg er uansett sterkt anbefalt å ta tul i uke 7, for å utelukke exu. I tillegg er jeg engstelig for å gå lenge med et dødt foster feks, så hjerteslag i uke 7 hjelper. :p
Trodde det var vanlig at de med ivf fikk tidlig ultralyd. Fikk beskjed fra ivf klinikk at jeg måtte på ultralyd i uke 7 og fikk et skjema som må fylles ut på sykehuset. Den skal så sendes til ivf klinikken (har vært inne til offentlig ivf da..)

Trodde det var vanlig at de med ivf fikk tidlig ultralyd. Fikk beskjed fra ivf klinikk at jeg måtte på ultralyd i uke 7 og fikk et skjema som må fylles ut på sykehuset. Den skal så sendes til ivf klinikken (har vært inne til offentlig ivf da..)

St Olavs har ikke kapasitet til å ta inn selv, og det sendes ikke noe henvisning, så må taes privat..

Jeg gleder meg i utgangspunktet til å føde igjen. Gleder meg til å gå gjennom lydfilene til fødselskurset og sånt!!
Men, føler litt på den utryggheten mtp sommerstengt, som skal vare i fire måneder neste år, trolig. ><

Oi, ekkelt med så lenge sommerstengt Lillafrosk! Har du langt til sykehuset som holder åpent da? Fødsel tør jeg ikke tenke på enda, men jeg hørte Åpen Journal og Katharina sin fødsel og ble litt redd :nailbiting: #førstegangsfødende

Jeg leste litt for lenge på Facebook-gruppa i går og ble superbekymret. Føler jeg har feil symptomer, så for lite symptomer :happy090 Tror alt er bra altså, men blir smågal av å lese om andre.

Oi, ekkelt med så lenge sommerstengt Lillafrosk! Har du langt til sykehuset som holder åpent da? Fødsel tør jeg ikke tenke på enda, men jeg hørte Åpen Journal og Katharina sin fødsel og ble litt redd :nailbiting: #førstegangsfødende

Jeg leste litt for lenge på Facebook-gruppa i går og ble superbekymret. Føler jeg har feil symptomer, så for lite symptomer :happy090 Tror alt er bra altså, men blir smågal av å lese om andre.

Jeg har ingen symptomer. Jeg bare griner. :P
Anbefaler positiv fødsel fødselskurs, og ikke lese negative fødselshistorier. Skal man hjelpe kroppen sin med å føde, gjelder det å jobbe MED den. Begynner man å stritte i mot og anspenne seg pga frykt (for alt det negative som HAR skjedd noen andre), så vil man også påvirke egen fødsel negativt.. Positive følelser hjelper, og å være forberedt på fasene man skal igjennom - da unngår man panikk.

Tok kurset til fødsel nr 3, og selv om nr1 og nr 2 var komplikasjonsfrie, så var det jo traumatisk (pga følelsen av å ikke ha kontroll, fordi man ikke TAR kontroll.. panikk...). Fødsel nr3 var fantastisk, for jeg fulgte kroppen og tok kontroll over egen fødsel. Sa til og med hysj til jordmoren :p

Jeg har ingen symptomer. Jeg bare griner. :p
Anbefaler positiv fødsel fødselskurs, og ikke lese negative fødselshistorier. Skal man hjelpe kroppen sin med å føde, gjelder det å jobbe MED den. Begynner man å stritte i mot og anspenne seg pga frykt (for alt det negative som HAR skjedd noen andre), så vil man også påvirke egen fødsel negativt.. Positive følelser hjelper, og å være forberedt på fasene man skal igjennom - da unngår man panikk.

Tok kurset til fødsel nr 3, og selv om nr1 og nr 2 var komplikasjonsfrie, så var det jo traumatisk (pga følelsen av å ikke ha kontroll, fordi man ikke TAR kontroll.. panikk...). Fødsel nr3 var fantastisk, for jeg fulgte kroppen og tok kontroll over egen fødsel. Sa til og med hysj til jordmoren :p
Tusen takk for tips! Det kurset skal jeg ta når jeg kommer litt nærmere målet! :)

Tusen takk for tips! Det kurset skal jeg ta når jeg kommer litt nærmere målet! :)

Jeg synes det hjalp veldig, hørte på det fra jeg var ca halvveis. Gikk fra å grue meg til å glede meg til fødsel. :P

TUL i uke 7 tar jeg privat, ja. Får ikke den offentlig. :p men, tenker ringe inn så de får henvist meg til uke 12.
Ja det sa jo regjeringen at alle gravide skulle bli tilbudt innen 2022, men det skjer jo ikke... :whacky011 noen som vet når det blir gjort i praksis??

Ja det sa jo regjeringen at alle gravide skulle bli tilbudt innen 2022, men det skjer jo ikke... :whacky011 noen som vet når det blir gjort i praksis??

I min kommune får jeg i uke 12 :)
De jobber med det, og de fleste steder får alle i uke 12, men noen steder prioriteres kun 35+

Åh! Så bra!! Hvordan vet man om man får? Hører man med fastlegen eller jordmor på HS?❤️

Tror jm er bedre informert, men begge kan henvise. :)
Jeg vet bare at min venninne (som er under 35, og nå er 35 uker gravid) fikk i uke 13-14, så.. :p

Jeg er helt satt ut :oops: En kollega sa nettopp til meg på kjøkkenet, etter lunsj i dag "Du, jeg må bare spørre. Er det noe på gang hos deg? Du gløder som bare f***! Hva skjer...?"
Jeg ble helt paff, så endte med å si noe dumt som "Hvem jeg? Hæææ? Neida, ingenting som skjer her" :bag:

Jeg er helt satt ut :oops: En kollega sa nettopp til meg på kjøkkenet, etter lunsj i dag "Du, jeg må bare spørre. Er det noe på gang hos deg? Du gløder som bare f***! Hva skjer...?"
Jeg ble helt paff, så endte med å si noe dumt som "Hvem jeg? Hæææ? Neida, ingenting som skjer her" :bag:

Haha...! Herlig likevel. :P

Så spennende! :laughing002 Er nok en som er litt sensitiv for andres utstråling. Jeg trodde ikke så mye på sånt helt til en bekjent kom bort til meg og sa at hun kjente det på hele seg, så hun ville bare gratulere :oops:

Så spennende! :laughing002 Er nok en som er litt sensitiv for andres utstråling. Jeg trodde ikke så mye på sånt helt til en bekjent kom bort til meg og sa at hun kjente det på hele seg, så hun ville bare gratulere :oops:

Men altså ..
Selv om man VET det, så er det jo ikke alle som vil at andre skal vite; så jeg synes jo det er greit å holde kjeft likevel..

Jeg var veldig sikker på ene tannlegen der jeg jobba, men jeg orket ikke spørre, for jeg regnet med hun fortalte når hun var klar. Og det gjorde hun, jeg fikk vite et par uker før de andre og :p

Du vet, det er mange ulike grunner til at man spotter så tidlig. Pga hormonelle forandringer, er slimhinnen i skjeden lettblødende, i tillegg er morkaken hos de fleste beliggende slik at den dekker over livmortappen helt i starten. Da vil et nys eller litt pressing når man er på do være nok til at det blør litt. Jeg fikk selv litt på en hektisk helgevakt forrige gang. Livmortappen er nok ikke åpen, den er lukket med en "slimpropp", men denne er ikke ugjennomtrengelig for litt blod fra morkaken. Det vil alltid være noen som spotter og som senere får påvist spontanabort, men hos de aller fleste som spotter går det fint. Sex kan jo trigge blødning fra litt skjøre slimhinner. Hvis spotting stresser deg, er det kanskje grunn nok til å avstå noen uker :)
Takk for god informasjon, det var veldig nyttig. Visste ikke at morkaken ofte ligger over livmortappen i starten, og heller ikke at slimproppen er på plass så tidlig. Takk! :)

Haha...! Herlig likevel. :p
Haha ja. Var litt gøy. Aldri opplevd det før. Jeg møtte søstrene mine i helgen, og INGEN av dem sa noe.

Oi! Shit :oops: Jeg har aldri skjønt hvordan folk klarer å synse slikt. Fascinerende. Jeg selv ser ikke om folk har gått ned i vekt engang jeg :hilarious:

Back
Topp