Det blir litt godt å slippe å ha klokka på 06.00 i helger for å spraye.
Men på en annen måte så er jeg lys våken 05.00 uansett.
Men på en annen måte så er jeg lys våken 05.00 uansett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg vurderte også privat, og var også helt på styr i starten. Hadde ikke falt meg inn at det skulle bli vanskelig å få barn, så det kom som et stort sjokk på meg når det ikke gikk, og jeg bekymret meg hele tiden for å aldri få barn. Men jeg ble faktisk mye roligere med en gang jeg fikk time hos riksen, da hadde jeg en dato å forholde meg til. Og høsten er travel med jobb, reiser og festligheter, så klarer å nyte livet i mellomtiden. Når det er sagt tror jeg privat er veldig bra hvis man har råd, og man kan få et mer skreddersydd opplegg til sin egen timeplan. Men vi vurderte at det ikke var verdt kostnadene for oss når ventetiden på Riksen var såpass kort. Gyn fant heller ingen åpenbar grunn til at vi ikke lykkes, og mente derfor at vi hadde ganske gode muligheter for å lykkes selv hvis vi prøvde lenger. Men ja - dette opplegget er en stor tålmodighetsprøve!Aner du ca hvor lang tid man kan forvente at det går fra man får henvisning til man får innsett, for å si det litt enkelt?
Jeg må innrømme at jeg har vurdert å gå privat - litt fordi jeg har fått så varme anbefalinger fra andre på enkelte private klinikker. Har liksom tenkt at jeg kan kjøre begge løpene litt sånn parallellt så vi har flere muligheter. Uten sammenligning med andres ventetid for øvrig, så klarer jeg ikke å vente ett år før der skjer noe mer. Jeg fungerer dårlig i hverdagen allerede - hodet mitt er helt på styr, og jeg føler det tærer sånn på. Når gyn ville henvise uten å mokke var det basert på våre muligheter, ikke på hvor lenge vi har prøvd, og det føltes godt at han tenkte sånn
Veldig spennende tider i møte nå.
Jeg vurderte også privat, og var også helt på styr i starten. Hadde ikke falt meg inn at det skulle bli vanskelig å få barn, så det kom som et stort sjokk på meg når det ikke gikk, og jeg bekymret meg hele tiden for å aldri få barn. Men jeg ble faktisk mye roligere med en gang jeg fikk time hos riksen, da hadde jeg en dato å forholde meg til. Og høsten er travel med jobb, reiser og festligheter, så klarer å nyte livet i mellomtiden. Når det er sagt tror jeg privat er veldig bra hvis man har råd, og man kan få et mer skreddersydd opplegg til sin egen timeplan. Men vi vurderte at det ikke var verdt kostnadene for oss når ventetiden på Riksen var såpass kort. Gyn fant heller ingen åpenbar grunn til at vi ikke lykkes, og mente derfor at vi hadde ganske gode muligheter for å lykkes selv hvis vi prøvde lenger. Men ja - dette opplegget er en stor tålmodighetsprøve!
For oss tok det vel ca 5 måneder, men det var litt fordi jeg først var litt treig med å få tatt AMH prøven så henvisningen ble litt forsinket fra fertilitetssenteret (vi var der til utredning og TESA først på eget initiativ), og så var det sommerferien som gjorde at det ble ytterligere en måneds tid forsinket. Det tar ihvertfall ikke et år! Det er liten kø på riksen siden de har innsett også på helger. Er så langt veldig fornøyd med behandlingen vi har fått ved OUS, både på Ullevål og riksen.
Ja OUS krever visst AMH, men det er nok tatt hos din private gyn om hun har sendt avgårde henvisningen alt. På fertilitetssenteret bryr de seg ikke om AMH så de hadde ikke rekvirert det på første runden med blodprøver jeg tok, men for å kunne sende henvisning videre til OUS måtte jeg gå å få tatt en ny blodprøve med AMH. Det var så mye som skjedde rundt da at jeg somlet med å klare å få kommet meg til fürst for å få tatt det, så de måtte ringe å purre på meg for å få sendt henvisningen [emoji85] Jeg er i en litt annen situasjon enn de fleste, for vi har ikke vært prøvere. Jeg visste allerede da jeg ble sammen med nåværende samboer for 7 år siden at han var steril, og at vi derfor måtte ty til assistert den dagen vi ville ha barn. Vi har ikke vært klare for det før nå, så fra vi satte igang prosessen gikk alt egentlig så fort i svingene at vi nesten ble litt satt ut...hadde forventet at det skulle ta mye lenger tid. Men er veldig innstilt på at det fortsatt kan ta lang tid til vi sitter med en baby i armene, så jeg er veldig glad det har gått så fort som det har gjort, ettersom jeg er 36 og han er 45.Så godt å høre at du er fornøyd så langt! 5 minus 1 mnd er jo til å leve med!
Må alle ta AMH-prøve? Og er det i så fall noe de kan lese av blodprøvene jeg allerede har tatt hos privat gyn?
Ja OUS krever visst AMH, men det er nok tatt hos din private gyn om hun har sendt avgårde henvisningen alt. På fertilitetssenteret bryr de seg ikke om AMH så de hadde ikke rekvirert det på første runden med blodprøver jeg tok, men for å kunne sende henvisning videre til OUS måtte jeg gå å få tatt en ny blodprøve med AMH. Det var så mye som skjedde rundt da at jeg somlet med å klare å få kommet meg til fürst for å få tatt det, så de måtte ringe å purre på meg for å få sendt henvisningen [emoji85] Jeg er i en litt annen situasjon enn de fleste, for vi har ikke vært prøvere. Jeg visste allerede da jeg ble sammen med nåværende samboer for 7 år siden at han var steril, og at vi derfor måtte ty til assistert den dagen vi ville ha barn. Vi har ikke vært klare for det før nå, så fra vi satte igang prosessen gikk alt egentlig så fort i svingene at vi nesten ble litt satt ut...hadde forventet at det skulle ta mye lenger tid. Men er veldig innstilt på at det fortsatt kan ta lang tid til vi sitter med en baby i armene, så jeg er veldig glad det har gått så fort som det har gjort, ettersom jeg er 36 og han er 45.
Ja ikke sant, ganske utrolig hva de får til! At vi faktisk har 5 befruktede egg på frys og ett i magen som potensielt kan gi oss et felles biologisk barn selv om samboeren steriliserte seg for ca 20 år siden... Det gjør jo at han også må igjennom noen smertefulle inngrep, har blitt 3 TESA på han nå (først på utredning på FS, så på nytt på Ullevål fordi de ville gjøre egen prøve, og så ved uttak fordi den frosne spermen ikke overlevde tiningen) og etter sist gang hadde han veldig vondt, så han bedyret at dette går han ikke med på en gang til [emoji38][emoji85] Forhåpentligvis slipper han det også, men har gjort det klinkende klart at det tross alt går verst utover meg og min kropp dette her så må det til så får han pent finne seg i det.Jeg tenker jeg ringer gyn på mandag og spør om det ble tatt analyse av AMH, for hvis ikke kan de kanskje ta det når jeg tar ny prøve på CD21. Nå forstod jeg litt mer iaf!
Så spennende å høre hvordan det går med dere! Det er verdt å minne seg på hvor fint helsevesenet er her i Norge - at man har reelle sjanser til å få barn selv med ganske «banale» utfordringer som sterilitet. Heier veldig på dere altså! Jeg har trua
Ja ikke sant, ganske utrolig hva de får til! At vi faktisk har 5 befruktede egg på frys og ett i magen som potensielt kan gi oss et felles biologisk barn selv om samboeren steriliserte seg for ca 20 år siden... Det gjør jo at han også må igjennom noen smertefulle inngrep, har blitt 3 TESA på han nå (først på utredning på FS, så på nytt på Ullevål fordi de ville gjøre egen prøve, og så ved uttak fordi den frosne spermen ikke overlevde tiningen) og etter sist gang hadde han veldig vondt, så han bedyret at dette går han ikke med på en gang til [emoji38][emoji85] Forhåpentligvis slipper han det også, men har gjort det klinkende klart at det tross alt går verst utover meg og min kropp dette her så må det til så får han pent finne seg i det.
Aner du ca hvor lang tid man kan forvente at det går fra man får henvisning til man får innsett, for å si det litt enkelt?
Jeg må innrømme at jeg har vurdert å gå privat - litt fordi jeg har fått så varme anbefalinger fra andre på enkelte private klinikker. Har liksom tenkt at jeg kan kjøre begge løpene litt sånn parallellt så vi har flere muligheter. Uten sammenligning med andres ventetid for øvrig, så klarer jeg ikke å vente ett år før der skjer noe mer. Jeg fungerer dårlig i hverdagen allerede - hodet mitt er helt på styr, og jeg føler det tærer sånn på. Når gyn ville henvise uten å mokke var det basert på våre muligheter, ikke på hvor lenge vi har prøvd, og det føltes godt at han tenkte sånn
Veldig spennende tider i møte nå.
Er noen blodprøver som skal tas før man kommer til OUS, dere skal også utelukkes for noen kjønnssykdommer , lurer på om det er hepatitt og HIV? husker ikke hva det var.
Jeg sitter å ser på Hjertebarna, og ser på vårt andre hjem om dagen
Mye Rikshospitalet der... Og jeg er så spent på onsdagen jeg kjenner jeg...
Stemmer det, man skal sjekkes for blodsmitte ved å testes for Hepatitt A, B og C, HIV og noen ganger CMV. De prøvene må fornyes hver 12.måned. og så må man eventuelt testes for MRSA hvis man har vært til sykehusbehandling i utlandet siste 12 mnd eller oppholdt seg sammenhengende mer enn 6 uker i utlandet (unntatt norden).Er noen blodprøver som skal tas før man kommer til OUS, dere skal også utelukkes for noen kjønnssykdommer , lurer på om det er hepatitt og HIV? husker ikke hva det var.
På forsamtalen går legen igjennom behandlingsopplegg, forteller og forklarer om hele prosessen og hva dere måtte lure på, snakker litt om livsstil ifbm graviditet (kost,røyk,alkohol osv) og så er det GU av kvinnen og sædprøve av mannen. Du vil få beskjed om å melde inn når du får menstruasjon første gang etter samtalen, og når du melder den vil du få satt opp behandlingsuke dvs hvilken uke du skal ha egguttak. Deretter skal du melde mens hver måned fram til du starter på medisiner. Når du begynner på medisiner avhenger av hva slags behandlingsopplegg nettopp du skal ha, men hvis du får lang protokoll dvs nedregulering med nesespray først, så starter du med spray ca 4 uker før egguttak. Anbefaler deg å laste ned IVF appen til OUS, der finner du mye info.Takk for svar, jenter!
Høres ut som at det kan være overkommelig å vente på time hos riksen. Jeg er ikke helt inne i dette her, men jeg tok blodprøver og bakterieprøver på CD3 da jeg var hos gyn. Skal ta ny på CD21. Gyn har avklart at han mener forholdene i kroppen er «egnet» for IVF, og mannen skal levere sæd- og blodprøve på tirsdag.
Hva skjer på en forsamtale? Trenger de mer prøver enn det vi allerede tar nå, eller er de prøvene med i evalueringen de gjør?
Jeg har hørt dette med at man fort kan bli litt «på samlebånd» hos Riksen. Jeg tenker jo at det er litt synd, men samtidig er vi en potensielt enklere sak enn dem som sliter med dårlige egg eller spermkvalitet. Det er egglederne som er mitt problem, og gyn mente hormonbehandling ikke ville øke våre sjanser, der begrensningen først og fremst er fysisk på en måte.
Mye spørsmål fra meg nå altså!
Kontrollene har ihvertfall for meg vært tidlig, typisk mellom 8 og 9.30, uttak også, mens innsett er på ettermiddagen etter kl 13. De er litt fleksible hvis du snakker med sekretæren, så langt det lar seg gjøre i forhold til plass på timeplanen. Eneste som ikke er fleksibelt er uttak, der får du en nøyaktig tid bestemt av legen på siste kontroll før uttak. Du får sykmelding for uttaket og fram til innsett. Det varierer litt hvor mange kontroller du må ha. Får du behov for det kan det være greit å ha en dialog med fastlegen om du blir dårlig av hormonbehandlingen og trenger sykmelding utover det du får av sykehuset. Det varierer veldig hvordan man reagerer på hormonene. Selv har jeg ikke nevnt det for noen på jobb, bortsett fra nattevaktspartneren min akkurat denne helgen da det var enkelte ting jeg ikke ville eksponeres for med tanke på at jeg muligens er gravid (jobber som sykepleier på ullevål).Jeg ønsker så langt det går å prøve å kamuflere dette med IVF for jobb. Lurer derfor på hvordan det er med tidspunkt for kontroller, kan det være når som helst på dagen? Og har man litt dialog i forhold til hva som passer, eller setter Riksen det bare opp?
Åhh, så koseligDet er vi andre også, på dine vegne
Kontrollene har ihvertfall for meg vært tidlig, typisk mellom 8 og 9.30, uttak også, mens innsett er på ettermiddagen etter kl 13. De er litt fleksible hvis du snakker med sekretæren, så langt det lar seg gjøre i forhold til plass på timeplanen. Eneste som ikke er fleksibelt er uttak, der får du en nøyaktig tid bestemt av legen på siste kontroll før uttak. Du får sykmelding for uttaket og fram til innsett. Det varierer litt hvor mange kontroller du må ha. Får du behov for det kan det være greit å ha en dialog med fastlegen om du blir dårlig av hormonbehandlingen og trenger sykmelding utover det du får av sykehuset. Det varierer veldig hvordan man reagerer på hormonene. Selv har jeg ikke nevnt det for noen på jobb, bortsett fra nattevaktspartneren min akkurat denne helgen da det var enkelte ting jeg ikke ville eksponeres for med tanke på at jeg muligens er gravid (jobber som sykepleier på ullevål).