Har ingen formening om hvorvidt Medicus er bedre enn Hausken, egentlig. Har hørt både positive og negative erfaringer om begge. Det er jo dessverre ganske personavhengig hvor godt man blir tatt imot også, og det jobber sikkert både bra folk og litt kjipere folk begge steder
Vi valgte vel Medicus fordi de kunne ta oss imot litt tidligere enn Hausken kunne. Var hipp som happ for oss. Eneste klinikken jeg har lest nesten (/bare?) utelukkende positive erfaringer fra, er Spiren i Trondheim, men det ble litt for langt for oss.
Ja, vi er jo alle forskjellige. Jeg er mer av den typen som selvmedisinerer med firedobbel Letrozol som jeg har liggende
, men det skal sies at jeg ikke har EL naturlig, og får det ofte ikke med trippel dose engang. Å kalle det "galskap med dobbel dose Letrozol pga høy risiko for tvillinger" høres ut som galskap, spør du meg... Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de enten har svært lite peiling eller prøver å skremme deg... Sjansen for tvillinger med Letrozol er noe forhøyet, men fortsatt svært lav (ca. 3-5% sjanse), og trolig enda lavere enn ved Klomifen, som også brukes til samme formålet. Det er akkurat sånne utsagn som gjør meg ekstremt provosert når det kommer til Riksen! Har opplevd altfor mange ganger at jeg er mer oppdatert på forskningen enn de er. Det har for så vidt også skjedd på Medicus. Men ved sistnevnte har de da lyttet mer til hva jeg har å si.
Tror dessverre kvinnehelse generelt har lav prestisje blant leger. Mannen min jobber på naboavdelingen på Riksen, og har hørt veldig mye rart. Det har vi jo også sett som pasienter. Høy utskiftning og en haug (mannlige) leger som virker som de knapt nok vet hva de gjør der. Så nei, det er nok dessverre tvert imot svært lav prestisje for en lege å jobbe der, og jeg har opplevd at de fleste jeg møter har sjokkerende lav kompetanse. Muligens høyere prestisje blant andre yrkesgrupper (som sykepleierne), og muligens bioingeniørene/embryologene. Sistnevnte gruppe virker i hvert fall å ha god peiling! I det private har man jo andre insentiver (som høyere lønn), og de fleste kommer fra en bakgrunn i det offentlige. Jeg opplever at det er klart høyere prestisje å jobbe der - men sannsynligvis fortsatt ikke skyhøy, dessverre.
Da vi prøvde på vårt første barn, var det nesten ikke ventetid på Riksen. Da var det uproblematisk å få innsett annenhver syklus (slik jeg husker det, i hvert fall). Dette var altså fryseforsøk! Min syklus må uansett styres siden jeg ikke har EL, så da var jeg litt mer fleksibelt også. Mulig ventetidene er litt lengre nå, og mellom to uttak går det nok garantert mer tid enn én måned, ja :/