Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Det kommer veldig an på kapasiteten deres. De ligger fortsatt en del etter fra covid-nedstengingen fordi de allerede hadde så mange pasienter og når de stengte ned i to mån (eller noe slikt) hopet det seg opp. Jeg kan dele mine erfaringer om ventetid :

Startet med inseminasjon. Da hadde jeg minimal ventetid, fikk behandling annenhver syklus (må ha en ventesyklus mellom pga hormonene). Gikk så på ivf og da var det 3-4 mån ventetid. Skal akkurat inn på andre egguttak nå og har ventet siden oktober. Det er generelt lengre ventetid på ferskforsøk enn tin-forsøk, men også det senere har vært lengre i det siste. Som andre har sagt kan det være lurt å stå på kø i det offentlige og ev ta forsøk privat i ventetiden om man har råd til det.

Jeg har sånn middels erfaring med Riksen. opplever det som samlebånd og lite individuell tilpassing, men samtidig at de lytter om man har egne forslag/spørsmål til behandlingen. Men man må stå på da. Har sjelden møtt samme lege eller sykepleier to ganger, men de fleste er hyggelige, særlig sykepleierne. Og det er god hjelp til en bråkdel av prisen privat, så det er sagt.

Lykke til med ivf-reisen din!

Enig i at sykepleierne stort sett har vært veldig forståelsesfulle og hyggelige! Jeg merker ingen forskjell på Riksen kontra privat akkurat der, i hvert fall.

Personlig har jeg nesten utelukkende negativ erfaring med Riksen. Svært sjelden blitt møtt med forståelse og empati i samtaler, de liker generelt ikke å svare på spørsmål fra pasientene, og man har null individualisert behandlingsplan. Opplever dem også i overkant rigide og konservative når det kommer til å feks prøve ut ulike typer støttemedisin. Også er det ofte lang ventetid, så klart (og lite forståelse for at det oppleves kjipt).

Jeg har satt inn 10 embryoer på Riksen, men av disse ble det kun én kjemisk graviditet. Har imidlertid én fantastisk datter laget på privatklinikk i Tsjekkia (første fryseinnsett) og enda en datter på vei laget hos Medicus i Oslo (også første fryseforsøk). Nå er det nok litt tilfeldig at jeg har blitt gravid på de private klinikkene, og ikke på Riksen, men oppfølgingen og måten man blir møtt på er betydelig bedre privat (selv om man sikkert kan ha uflaks der også). Medisinsk er Riksen på ingen måte overlegne de private klinikkene - snarere tvert imot. Og man slipper ventetiden. Så jeg kjenner jeg er litt lettet for at vi ikke får flere forsøk offentlig, hvis vi ønsker et tredje barn.

Jeg er delvis enig med deg når det gjelder Riksen - vi satte inn totalt 13 embryoer (hvorav 11 var fine blastoer) før vi endelig lykkes (27 uker på vei nå ❤️) - og holdningen til Riksen var hele tiden at det var uflaks, høy alder (jeg var 36 da vi startet på Riksen, men altså - vi fikk seks fine blastoer på første forsøk, så det var ikke akkurat en forklaring vi godtok uten videre), og generelt at vi burde være tålmodige. Ingen av legene, bortsett fra en, tok seg bryet med å lytte til hva vi fikk gjort privat - og det var null vilje til videre utredning. Vi hadde to «oppfølgingssamtaler» med overlege etter ørten mislykkede innsett, og det ene var bare mer frustrerende enn det andre. All utredning som ble gjort måtte vi ta privat - vi gikk til Medicus, og var veldig fornøyde med oppfølgingen derfra. I alle fall, det jeg skulle ønske jeg visste på forhånd, og som jeg kunne ønske overlegene på Riksen var mer ærlige på, er at de bare behandler (dvs har uttak og innsett), de utreder ikke når ting ikke funker - og kombinert med at de generelt er svært konservative i behandlingsvalg, så blir det gjerne sånn at vi som er vanskelige tilfeller ikke lykkes der.

Men når det er sagt, så ble vi faktisk gravide på vårt siste forsøk der - og jeg har godt inntrykk av både sykepleiere og leger og laboratorie, tross alt. Men det at vi ble gravide er ikke takket være Riksen, men at vi selv oppsøkte utredning privat og ordnet behandling selv før siste forsøk.

Har ingen formening om hvorvidt Medicus er bedre enn Hausken, egentlig. Har hørt både positive og negative erfaringer om begge. Det er jo dessverre ganske personavhengig hvor godt man blir tatt imot også, og det jobber sikkert både bra folk og litt kjipere folk begge steder :p Vi valgte vel Medicus fordi de kunne ta oss imot litt tidligere enn Hausken kunne. Var hipp som happ for oss. Eneste klinikken jeg har lest nesten (/bare?) utelukkende positive erfaringer fra, er Spiren i Trondheim, men det ble litt for langt for oss.

Ja, vi er jo alle forskjellige. Jeg er mer av den typen som selvmedisinerer med firedobbel Letrozol som jeg har liggende :happy090, men det skal sies at jeg ikke har EL naturlig, og får det ofte ikke med trippel dose engang. Å kalle det "galskap med dobbel dose Letrozol pga høy risiko for tvillinger" høres ut som galskap, spør du meg... Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de enten har svært lite peiling eller prøver å skremme deg... Sjansen for tvillinger med Letrozol er noe forhøyet, men fortsatt svært lav (ca. 3-5% sjanse), og trolig enda lavere enn ved Klomifen, som også brukes til samme formålet. Det er akkurat sånne utsagn som gjør meg ekstremt provosert når det kommer til Riksen! Har opplevd altfor mange ganger at jeg er mer oppdatert på forskningen enn de er. Det har for så vidt også skjedd på Medicus. Men ved sistnevnte har de da lyttet mer til hva jeg har å si.

Tror dessverre kvinnehelse generelt har lav prestisje blant leger. Mannen min jobber på naboavdelingen på Riksen, og har hørt veldig mye rart. Det har vi jo også sett som pasienter. Høy utskiftning og en haug (mannlige) leger som virker som de knapt nok vet hva de gjør der. Så nei, det er nok dessverre tvert imot svært lav prestisje for en lege å jobbe der, og jeg har opplevd at de fleste jeg møter har sjokkerende lav kompetanse. Muligens høyere prestisje blant andre yrkesgrupper (som sykepleierne), og muligens bioingeniørene/embryologene. Sistnevnte gruppe virker i hvert fall å ha god peiling! I det private har man jo andre insentiver (som høyere lønn), og de fleste kommer fra en bakgrunn i det offentlige. Jeg opplever at det er klart høyere prestisje å jobbe der - men sannsynligvis fortsatt ikke skyhøy, dessverre.

Da vi prøvde på vårt første barn, var det nesten ikke ventetid på Riksen. Da var det uproblematisk å få innsett annenhver syklus (slik jeg husker det, i hvert fall). Dette var altså fryseforsøk! Min syklus må uansett styres siden jeg ikke har EL, så da var jeg litt mer fleksibelt også. Mulig ventetidene er litt lengre nå, og mellom to uttak går det nok garantert mer tid enn én måned, ja :/

Veldig enig i det du skriver om forskningen - kjennskap til ny forskning har vært veldig dårlig i diskusjoner på Riksen, og det er skuffende, jeg hadde forventet mer fra et så stort fagmiljø.

Jeg er delvis enig med deg når det gjelder Riksen - vi satte inn totalt 13 embryoer (hvorav 11 var fine blastoer) før vi endelig lykkes (27 uker på vei nå ❤️) - og holdningen til Riksen var hele tiden at det var uflaks, høy alder (jeg var 36 da vi startet på Riksen, men altså - vi fikk seks fine blastoer på første forsøk, så det var ikke akkurat en forklaring vi godtok uten videre), og generelt at vi burde være tålmodige. Ingen av legene, bortsett fra en, tok seg bryet med å lytte til hva vi fikk gjort privat - og det var null vilje til videre utredning. Vi hadde to «oppfølgingssamtaler» med overlege etter ørten mislykkede innsett, og det ene var bare mer frustrerende enn det andre. All utredning som ble gjort måtte vi ta privat - vi gikk til Medicus, og var veldig fornøyde med oppfølgingen derfra. I alle fall, det jeg skulle ønske jeg visste på forhånd, og som jeg kunne ønske overlegene på Riksen var mer ærlige på, er at de bare behandler (dvs har uttak og innsett), de utreder ikke når ting ikke funker - og kombinert med at de generelt er svært konservative i behandlingsvalg, så blir det gjerne sånn at vi som er vanskelige tilfeller ikke lykkes der.

Men når det er sagt, så ble vi faktisk gravide på vårt siste forsøk der - og jeg har godt inntrykk av både sykepleiere og leger og laboratorie, tross alt. Men det at vi ble gravide er ikke takket være Riksen, men at vi selv oppsøkte utredning privat og ordnet behandling selv før siste forsøk.

Litt av en vei du har hatt. Hadde dere 13 innsett eller fikk du innsett av 2 noen ganger?
Hva slags behandling tok dere privat før forsøket som det klaffet på ?:)

Personlig har jeg nesten utelukkende negativ erfaring med Riksen. Svært sjelden blitt møtt med forståelse og empati i samtaler, de liker generelt ikke å svare på spørsmål fra pasientene, og man har null individualisert behandlingsplan. Opplever dem også i overkant rigide og konservative når det kommer til å feks prøve ut ulike typer støttemedisin. Også er det ofte lang ventetid, så klart (og lite forståelse for at det oppleves kjipt).

Jeg har satt inn 10 embryoer på Riksen, men av disse ble det kun én kjemisk graviditet. Har imidlertid én fantastisk datter laget på privatklinikk i Tsjekkia (første fryseinnsett) og enda en datter på vei laget hos Medicus i Oslo (også første fryseforsøk). Nå er det nok litt tilfeldig at jeg har blitt gravid på de private klinikkene, og ikke på Riksen, men oppfølgingen og måten man blir møtt på er betydelig bedre privat (selv om man sikkert kan ha uflaks der også). Medisinsk er Riksen på ingen måte overlegne de private klinikkene - snarere tvert imot. Og man slipper ventetiden. Så jeg kjenner jeg er litt lettet for at vi ikke får flere forsøk offentlig, hvis vi ønsker et tredje barn.
Helt enig. Kunne ikke beskrevet Riksen bedre.

Litt av en vei du har hatt. Hadde dere 13 innsett eller fikk du innsett av 2 noen ganger?
Hva slags behandling tok dere privat før forsøket som det klaffet på ?:)

Ja, altfor lang vei - men dere har vel hatt en lang vei også, om jeg ikke husker feil? ❤️

Vi hadde «bare» ti innsett, fikk to innsett med to blastoer på Riksen, og siste forsøk fikk vi de to overlevende embryoene satt inn på dag to.

Vi ba om å få utredning for habituell abort på Medicus, siden vi alltid fikk svakt positive tester ved hvert forsøk (og også når vi prøvde på egenhånd) - men der var alt OK. Så da gjensto endometritt i livmor som siste «åpenbare» alternativ, så vi hoppet over testingen for endometritt, og fikk ordnet riktig type antibiotikakur måneden før jeg gikk i gang med siste forsøk på Riksen.

Det er veldig godt å høre at ikke alle opplever det som oss! Jeg skrev kronikk om dette i Dagbladet i 2019, og fikk da altfor mange henvendelser fra folk som hadde opplevd det på samme måte - helt tilbake til oppstart på 80/90-tallet. Men vi får likevel håpe at mange (de fleste?) har flest positive erfaringer.

Det skal sies at vi følte oss betydelig bedre tatt imot under søskenforsøk (des 2020-aug 2021) (bortsett fra én lege som var helt krise), enn vi gjorde med nr én (nov 2018 - juni 2019), så det kan jo faktisk hende at ting har blitt bedre etter at de mottok mye kritikk i en periode.

Ventetidene har dog blitt lengre, har jeg inntrykk av. Da vi holdt på med første, opplevde vi så godt som ingen ventetid, men med søskenforsøk nå i fjor, måtte vi vente i 3-4 måneder på uttak.. Det var ikke noe særlig.
Det er jo trist at så mange opplever det sånn. Vi hadde første forsøk i januar 2019 og søskenforsøk i juni 2021. Var forberedt på mye lengre ventetid før oppstart på søskenforsøk pga. covid, men ble overrasket over hvor hvor det gikk. Sendte henvisning i slutten mars 2021, og startet med sprøyter 4. eller 5. juni (husker ikke helt). Jeg trodde ikke vi skulle få starte før i august/september.

Helt enig med deg.

Etter 6 innsett og 9 høyt rangerte blastoer uten å se snurten av to streker, hadde en «oppfølgningssamtale» hvor Riksen bare skyldte på uflaks. Vi er uforklarlig barnløse, med bare fine tester (de få Riksen tar), begynte med ivf da jeg var 33, så har ikke hørt alder som argument (selv om jeg vet det begynner å spille inn). Vi gikk til Hausken for samtale der. De kom med flere ting de ønsket å utrede før et innsett. Men vi måtte gå med på å forlate Riksen før de gikk med på å starte med noe, for de har visst fått pes før for å «forstyrre» opplegget til Riksen, eller noe i den duren. Så etter noen runder med oss selv så bestemte vi oss for å bruke opp de siste blastoene vi hadde på frys før vi skulle gå videre. Men droppe et nytt uttak selv om vi bare hadde brukt opp to av våre offentlige forsøk. Så slapp vi å tenke «hva om». Det syvende innsettet kom og gikk. Til innsett 8 kranglet jeg meg til å få prøve i naturlig syklus, for på alle innsettene har legen virket overrasket over hvor mye crinone som hadde samlet seg opp og måtte vaskes ut før de satt inn. Har spurt om det var mer enn normalt, men fikk aldri et ja eller nei på det. De satte inn to fine blastoer (nummer 10 og 11) i naturlig syklus, og nå sitter jeg og er gravid 11+1. Med en baby.

Så ja. Mye bra med Riksen. Og hyggelige folk som jobber der. Men ikke forvent mer hjelp om man trenger utredning. Her er kun uttak og innsett og standardpakke med medisiner.

Last edited:

Huff, høres ut som vi deler en del erfaringer :Heartred Vil bare understreke at kritikken min mot Riksen ikke handler om hvorvidt jeg ble gravid eller ikke, altså (selv om det sikkert ikke hjalp på inntrykket :wacky:). De kan naturligvis ikke garantere noen graviditet for noen av oss. Men jeg synes det er veldig trist at vi ikke ble møtt på en annen måte i denne krisen, og at vi ikke fikk følelsen av at de faktisk gjorde sitt aller beste ved å individualisere behandlingen i større grad. Legger ved et utdrag fra kronikken jeg skrev i 2019. Føler jeg får oppsummert erfaringene våre ganske greit der :happy:

Vedlegg

• EA4BC10D-5BD0-407C-B0A0-9C7EA6C8C46B.png
    EA4BC10D-5BD0-407C-B0A0-9C7EA6C8C46B.png
    735,4 KB · Visninger: 119
Ja, altfor lang vei - men dere har vel hatt en lang vei også, om jeg ikke husker feil? ❤️

Vi hadde «bare» ti innsett, fikk to innsett med to blastoer på Riksen, og siste forsøk fikk vi de to overlevende embryoene satt inn på dag to.

Vi ba om å få utredning for habituell abort på Medicus, siden vi alltid fikk svakt positive tester ved hvert forsøk (og også når vi prøvde på egenhånd) - men der var alt OK. Så da gjensto endometritt i livmor som siste «åpenbare» alternativ, så vi hoppet over testingen for endometritt, og fikk ordnet riktig type antibiotikakur måneden før jeg gikk i gang med siste forsøk på Riksen.

Så bra at dere fikk det til tilslutt.
Ja med første mann så måtte vi ha 8 innsett før det gikk. Nå holder vi på med søskenforsøk.
Har to fryste blastoer hos riksen.
Kranglet meg til innsett i naturlig syklus men da klarte vi å bomme på eggløsning. Legen der ringte meg to ganger etterpå å for å ta innsett i styrt syklus igjen.
Også fikk jeg coronavaksine som tullet det til med syklusen min. Har fått på p piller nå for å få syklus igjen.
Har vært hos hausken og de har anbefalt trio test. Men jeg vurderer å gjøre som dere og ta antibiotika i 14dager og få innsett på riksen.
Tok dere doxicillin i 14 dager ?

Ja, søskenforsøk i juni 2021 :)
Ok :) Må ha blitt verre fra juni da.

Jeg ventet 5 mnd på første runde med IVF hos dem. Startet stimulering mai 2021.

Så måtte jeg vente 4 mnd på neste uttak. Og så 3,5 mnd til fryseforsøk. Så det har virkelig vært en tålmodighetsprøve :)

Så bra at dere fikk det til tilslutt.
Ja med første mann så måtte vi ha 8 innsett før det gikk. Nå holder vi på med søskenforsøk.
Har to fryste blastoer hos riksen.
Kranglet meg til innsett i naturlig syklus men da klarte vi å bomme på eggløsning. Legen der ringte meg to ganger etterpå å for å ta innsett i styrt syklus igjen.
Også fikk jeg coronavaksine som tullet det til med syklusen min. Har fått på p piller nå for å få syklus igjen.
Har vært hos hausken og de har anbefalt trio test. Men jeg vurderer å gjøre som dere og ta antibiotika i 14dager og få innsett på riksen.
Tok dere doxicillin i 14 dager ?

Doksycyklin i 14 dager ja :happy:

Trio-test kan jo være smart om man ikke får noen lege til å skrive ut doksycyklin, hvis testen likevel påviser noe. Krysser fingrene for at syklusen spiller på lag for dere når dere kommer til innsett da!

Ok :) Må ha blitt verre fra juni da.

Jeg ventet 5 mnd på første runde med IVF hos dem. Startet stimulering mai 2021.

Så måtte jeg vente 4 mnd på neste uttak. Og så 3,5 mnd til fryseforsøk. Så det har virkelig vært en tålmodighetsprøve :)
Det er forståelig at det har vært en tålmodighetsprøve.

Andre som har hatt innsett med ul på Riksen i det siste? Jeg hadde det idag for første gang og ble veldig positivt overrasket. Syns det er veldig rart at de ikke har brukt det tidligere og håper at dette betyr en endring i prosedyren! Fikk ikke spurt fordi jeg var så overrasket :rolleyes:

Andre som har hatt innsett med ul på Riksen i det siste? Jeg hadde det idag for første gang og ble veldig positivt overrasket. Syns det er veldig rart at de ikke har brukt det tidligere og håper at dette betyr en endring i prosedyren! Fikk ikke spurt fordi jeg var så overrasket :rolleyes:

Så bra. Jeg har blitt lovet ultralyd ved innsett på riksen, så håper jeg får det uten for mye mas. :)

Det står faktisk på hjemmesidene at de bruker det, så det må være noe nytt, mener at det har ikke stått der før. jeg skal ha innsett imorgen så blir spennede å se om jeg også får det :) hvordan funka det med full blære?? :joyful:

Jeg hadde ultralyd på innsettet mitt i desember. Var fint å kunne følge med på skjermen hva som skjedde. Jeg holdt ultralydapparatet mens legen gjorde innsettet. Var veldig kult å få være så delaktig i prosessen. :)

Det står faktisk på hjemmesidene at de bruker det, så det må være noe nytt, mener at det har ikke stått der før. jeg skal ha innsett imorgen så blir spennede å se om jeg også får det :) hvordan funka det med full blære?? :joyful:
Så kult! Endelig. Hehe ja det var litt krise når hun trøkk hart med ultralydproben nesten oppå blæren. Men det gikk fint :D

Back
Topp