Skravletråd for oss Rikshospitalet/Ullevål jenter

Siste gang av 9 egg ble det 8 befruktet hos meg. Da de ringte for å informere om det sa de også at de skal dyrke til blasto. Men dagen etter ble det 3 igjen og ringte for å sette inn en tredagers. Så alt kan skje, men ja, vil tro at 8-9 er en grense og spørs hvor mange blir befruktet :Heartred
Husker ikke nøyaktige tall fra det ene uttaket mitt hvor jeg fikk ut en del egg, men det samme skjedde med meg. Fikk telefon på dag 2 om å komme inn til innsett dagen etter, fordi mange egg hadde falt ifra. Det var en kjiip telefonsamtale å måtte ta etter et tøft uttak.
 
Siste gang av 9 egg ble det 8 befruktet hos meg. Da de ringte for å informere om det sa de også at de skal dyrke til blasto. Men dagen etter ble det 3 igjen og ringte for å sette inn en tredagers. Så alt kan skje, men ja, vil tro at 8-9 er en grense og spørs hvor mange blir befruktet :Heartred
Takk for info! Det blir nok ikke aktuelt for min del mtp antall eggposer, men gott å vite at det kanskje ikke er en sånn absolutt grense. Og ja mye kan jo skje...
 
Husker ikke nøyaktige tall fra det ene uttaket mitt hvor jeg fikk ut en del egg, men det samme skjedde med meg. Fikk telefon på dag 2 om å komme inn til innsett dagen etter, fordi mange egg hadde falt ifra. Det var en kjiip telefonsamtale å måtte ta etter et tøft uttak.
Det skjønner jeg må ha vært kjipt når man får opp håpet om å få sette inn blasto!
 
Siste gang av 9 egg ble det 8 befruktet hos meg. Da de ringte for å informere om det sa de også at de skal dyrke til blasto. Men dagen etter ble det 3 igjen og ringte for å sette inn en tredagers. Så alt kan skje, men ja, vil tro at 8-9 er en grense og spørs hvor mange blir befruktet :Heartred

Samme her! Har fått ut 30 og 23 egg på Riksen (henholdsvis 16 og 11 befruktet), og blitt forespeilet innsett på dag 5, men med ny telefon på dag 2 om at det blir innsett dag 3. Første gang endte vi faktisk opp med 7 blastoer i tillegg til det vi satte inn på dag 3 (altså 8 totalt), men andre gang ble det bare én blasto på frys. Jeg mener de tidligere har sagt til meg at de ikke opererer med absolutte tall, men at de ser på helheten. Hvis de er veldig usikre på hvilket som er av best kvalitet på dag 3, dyrker de heller videre, sa embryologen til meg :happy:
 
Samme her! Har fått ut 30 og 23 egg på Riksen (henholdsvis 16 og 11 befruktet), og blitt forespeilet innsett på dag 5, men med ny telefon på dag 2 om at det blir innsett dag 3. Første gang endte vi faktisk opp med 7 blastoer i tillegg til det vi satte inn på dag 3 (altså 8 totalt), men andre gang ble det bare én blasto på frys. Jeg mener de tidligere har sagt til meg at de ikke opererer med absolutte tall, men at de ser på helheten. Hvis de er veldig usikre på hvilket som er av best kvalitet på dag 3, dyrker de heller videre, sa embryologen til meg :happy:
Så interessant. De virker veldig forsiktige med blastodyrking i forhold til private klinikker. Men det er kanskje for å unngå at flere forsøk blir avbrutt. Et fullført forsøk telles jo forskjellig privat og offentlig. Bare for nysgjerrighet, vet dere om noen offentlige klinikker har innsett av blastocyst som standard (hvis mulig)?
 
Så interessant. De virker veldig forsiktige med blastodyrking i forhold til private klinikker. Men det er kanskje for å unngå at flere forsøk blir avbrutt. Et fullført forsøk telles jo forskjellig privat og offentlig. Bare for nysgjerrighet, vet dere om noen offentlige klinikker har innsett av blastocyst som standard (hvis mulig)?

Vet dessverre ikke så mye om andre offentlige klinikker, men har vel et generelt inntrykk av at de er restriktive på å dyrke til blasto, ja. Ved forrige forsøk var jeg beinhard, og stod på mitt, og sa at jeg ønsket å dyrke til blasto. Etter en lang (og veldig fin) samtale med embryologen, ble jeg imidlertid overbevist om å sette inn på dag 3. Hun kunne garantere meg at hun allerede nå (på dag 2) kunne se hvilke av mine embryoer som hadde utviklet seg best, og da er det ingen grunn til å vente. Grunnen til at man oppnår høyere suksessrate med blastocyster, er jo rett og slett fordi man da har mer informasjon om hvilke embryoer som ser ut til å utvikle seg på best mulig måte. I akkurat dette tilfellet hadde hun nok rett (vi fikk bare én på frys på dag 6, av halvgod kvalitet), men ved forrige forsøk endte vi som sagt opp med mange blastoer, så da hadde det kanskje vært bedre å dyrke til blasto? Vanskelig å si. Jeg vil uansett anbefale alle å stå litt på krava og stille spørsmål ved behandlingen osv (selv om det er lettere sagt enn gjort). Vi pasienter har faktisk noe vi skulle sagt om behandlingen vi mottar, selv om Riksen liker å få oss til å tro at vi ikke har det.
 
Så interessant. De virker veldig forsiktige med blastodyrking i forhold til private klinikker. Men det er kanskje for å unngå at flere forsøk blir avbrutt. Et fullført forsøk telles jo forskjellig privat og offentlig. Bare for nysgjerrighet, vet dere om noen offentlige klinikker har innsett av blastocyst som standard (hvis mulig)?

Etter mange forsøk privat hadde vi i høst vårt første forsøk offentlig. Dette var i Haugesund. Da fikk de ut 6 egg, alle ble befruktet og ble dyrket til dag 5. Én fin blasto var igjen til slutt, og hun har fortsatt å utvikle seg fint, og er i magen fortsatt, snart 19 uker gammel. Så, bare et eksempel på at det dyrkes til blasto i det offentlige også, selv med få egg ut. Jeg tror Haugesund gjør det mer nå enn før. Det kan også være at de valgte det for vår del, da vi hadde hatt 9 uttak, og aldri hadde hatt avbrutt forsøk, altså alltid noe tilsynelatende bra å sette inn til tross for få egg, vi hadde i tillegg fått gode blastoer på frys etter ca. 50% av uttakene.
 
Vet dessverre ikke så mye om andre offentlige klinikker, men har vel et generelt inntrykk av at de er restriktive på å dyrke til blasto, ja. Ved forrige forsøk var jeg beinhard, og stod på mitt, og sa at jeg ønsket å dyrke til blasto. Etter en lang (og veldig fin) samtale med embryologen, ble jeg imidlertid overbevist om å sette inn på dag 3. Hun kunne garantere meg at hun allerede nå (på dag 2) kunne se hvilke av mine embryoer som hadde utviklet seg best, og da er det ingen grunn til å vente. Grunnen til at man oppnår høyere suksessrate med blastocyster, er jo rett og slett fordi man da har mer informasjon om hvilke embryoer som ser ut til å utvikle seg på best mulig måte. I akkurat dette tilfellet hadde hun nok rett (vi fikk bare én på frys på dag 6, av halvgod kvalitet), men ved forrige forsøk endte vi som sagt opp med mange blastoer, så da hadde det kanskje vært bedre å dyrke til blasto? Vanskelig å si. Jeg vil uansett anbefale alle å stå litt på krava og stille spørsmål ved behandlingen osv (selv om det er lettere sagt enn gjort). Vi pasienter har faktisk noe vi skulle sagt om behandlingen vi mottar, selv om Riksen liker å få oss til å tro at vi ikke har det.

Enig i dette. Vi fikk vite utvikling dag for dag hos Medicus (som alltid dyrket til blasto) og den/de som var igjen på dag 5, hadde man faktisk kunne forutse tidligere. Det var nylig en svensk/norsk (?) studie om dette også, hvor de faktisk indikerte innsett ved cleavage stage kunne være «bedre» enn å vente til blasto. Jeg finner ikke igjen studien i farten.

Er man privat, så anses jo forsøket som fullført allerede etter uttak, og da synes jeg det er bedre å heller sette inn før, enn å vente til dag 5, ved få egg og dårlig utvikling.
 
Hadde første time på Riksen, samtalen. Må ringe inn mens om 2 måneder. Innser at dette er en lang prosess og begynner å lure litt på å gå privat. Er 36, men ok verdier på prøver. Har ikke blitt gravid på ett år.

Er « Riksen» bedre enn feks Hausken eller Medicus? Blir det en avveining mellom de flinkeste og det raskeste?
 
Hadde første time på Riksen, samtalen. Må ringe inn mens om 2 måneder. Innser at dette er en lang prosess og begynner å lure litt på å gå privat. Er 36, men ok verdier på prøver. Har ikke blitt gravid på ett år.

Er « Riksen» bedre enn feks Hausken eller Medicus? Blir det en avveining mellom de flinkeste og det raskeste?

Personlig har jeg nesten utelukkende negativ erfaring med Riksen. Svært sjelden blitt møtt med forståelse og empati i samtaler, de liker generelt ikke å svare på spørsmål fra pasientene, og man har null individualisert behandlingsplan. Opplever dem også i overkant rigide og konservative når det kommer til å feks prøve ut ulike typer støttemedisin. Også er det ofte lang ventetid, så klart (og lite forståelse for at det oppleves kjipt).

Jeg har satt inn 10 embryoer på Riksen, men av disse ble det kun én kjemisk graviditet. Har imidlertid én fantastisk datter laget på privatklinikk i Tsjekkia (første fryseinnsett) og enda en datter på vei laget hos Medicus i Oslo (også første fryseforsøk). Nå er det nok litt tilfeldig at jeg har blitt gravid på de private klinikkene, og ikke på Riksen, men oppfølgingen og måten man blir møtt på er betydelig bedre privat (selv om man sikkert kan ha uflaks der også). Medisinsk er Riksen på ingen måte overlegne de private klinikkene - snarere tvert imot. Og man slipper ventetiden. Så jeg kjenner jeg er litt lettet for at vi ikke får flere forsøk offentlig, hvis vi ønsker et tredje barn.
 
Hadde første time på Riksen, samtalen. Må ringe inn mens om 2 måneder. Innser at dette er en lang prosess og begynner å lure litt på å gå privat. Er 36, men ok verdier på prøver. Har ikke blitt gravid på ett år.

Er « Riksen» bedre enn feks Hausken eller Medicus? Blir det en avveining mellom de flinkeste og det raskeste?

Vi valgte forresten å sette inn annenhver måned hos Riksen og privat :happy: Det anbefales! Da får du liksom annethvert innsett «gratis», og slipper all ventetid :D Dette krever at du har noe på frys, da, da det ikke anbefales å ha uttak to sykluser rett etter hverandre.
 
Vi valgte forresten å sette inn annenhver måned hos Riksen og privat :happy: Det anbefales! Da får du liksom annethvert innsett «gratis», og slipper all ventetid :D Dette krever at du har noe på frys, da, da det ikke anbefales å ha uttak to sykluser rett etter hverandre.

Takk. Er Medicus bedre enn Hausken, tror du?/ dere?
Jeg ble frarådet å bruke forum på Riksen. Selv et jeg ingen fan av unødvendig medisinering og opplevde å bli feilmedisinert i det private, så derfor jeg er skeptisk. Fikk letrozol ( enkel dose) selv om jeg har eggløsning, og det er veldig unødvendig å holde på med da. Dette ble begrunnet med å boozte eggløsning, noe som i mitt tilfelle bare er bortkastet med mindre flere tabletter brukes for å modne flere egg. Dette mente nok Riksen at var litt « galsksap» pga. risikoen for tvillinger, noe som er risikabelt i seg selv. Nå fungerte det ikke med dobbel dose heller da, så jeg er litt fed up når det gjelder letrozol.
Så: enkel dose ( privat) var tull og penger ut av vinduet. Dobbel dose ( offentlig) ikke tull, men ridikabelt ifølge Riksen.

Jeg ser derfor hva du mener vedr. rigiditet.

Jeg har tilliten ettersom det er et universitetssykehus med et stort og sterkt fagmiljø. Tenker det må være litt prestisje å jobbe der, så da kan de ikke ansette hvem som helst, og gitt et budsjett, blir man ikke overmedisinert.

Men, du har hatt en god opplevelse med Medicus, så kanskje jeg kan vurdere det.

Hvordan kunne du få time annenhver syklus på Riksen? Mitt inntrykk er at det kunne gå mer enn en syklus mellom hver forsøk. Stemmer det? Gikk det noen ganger 3-4 sykluser?
 
Så interessant. De virker veldig forsiktige med blastodyrking i forhold til private klinikker. Men det er kanskje for å unngå at flere forsøk blir avbrutt. Et fullført forsøk telles jo forskjellig privat og offentlig. Bare for nysgjerrighet, vet dere om noen offentlige klinikker har innsett av blastocyst som standard (hvis mulig)?

Porsgrunn dyrker alle de fryser til blasto :)

Jeg fikk 17 ut, 7 befruktet, 4 ble til blasto og fryst (totalfys).
 
Personlig har jeg nesten utelukkende negativ erfaring med Riksen. Svært sjelden blitt møtt med forståelse og empati i samtaler, de liker generelt ikke å svare på spørsmål fra pasientene, og man har null individualisert behandlingsplan. Opplever dem også i overkant rigide og konservative når det kommer til å feks prøve ut ulike typer støttemedisin. Også er det ofte lang ventetid, så klart (og lite forståelse for at det oppleves kjipt).

Jeg har satt inn 10 embryoer på Riksen, men av disse ble det kun én kjemisk graviditet. Har imidlertid én fantastisk datter laget på privatklinikk i Tsjekkia (første fryseinnsett) og enda en datter på vei laget hos Medicus i Oslo (også første fryseforsøk). Nå er det nok litt tilfeldig at jeg har blitt gravid på de private klinikkene, og ikke på Riksen, men oppfølgingen og måten man blir møtt på er betydelig bedre privat (selv om man sikkert kan ha uflaks der også). Medisinsk er Riksen på ingen måte overlegne de private klinikkene - snarere tvert imot. Og man slipper ventetiden. Så jeg kjenner jeg er litt lettet for at vi ikke får flere forsøk offentlig, hvis vi ønsker et tredje barn.
Her er jeg helt uenig med deg. Jeg har kun positiv erfaring fra Riksen. Kort ventetid, forståelse og omsorg fra de ansatte og tilpassing av medisiner.
 
Her er jeg helt uenig med deg. Jeg har kun positiv erfaring fra Riksen. Kort ventetid, forståelse og omsorg fra de ansatte og tilpassing av medisiner.

Så bra å få flere syn på saken. Riksen blir kanskje oppstart til sommeren. Dvs første samtale har vært og skal ringe inn mens om underkant av 2 måneder. Da går det nok et par måneder til før vi er i gang. Hausken har 2 måneders ventetid nå til samtale, og da går det jo sikkert en syklus eller en uke eller to før man er i gang. Så vi sparer potensielt et par måneder i det private. Begge steder har sommerferie. Er man først i gang i det private, går det nok mer radig, men fikk inntrykk av at de også kan la kroppen hvile mellom forsøkene. Det er nok mer fortgang i det private, men det er kanskje ikke så mye som jeg trodde.

Hvis det går 4 måneder mellom forsøkene i det offentlige, og typ en måned hvile i det private, blir saken litt annerledes. Hvor lenge venter man?
 
Så bra å få flere syn på saken. Riksen blir kanskje oppstart til sommeren. Dvs første samtale har vært og skal ringe inn mens om underkant av 2 måneder. Da går det nok et par måneder til før vi er i gang. Hausken har 2 måneders ventetid nå til samtale, og da går det jo sikkert en syklus eller en uke eller to før man er i gang. Så vi sparer potensielt et par måneder i det private. Begge steder har sommerferie. Er man først i gang i det private, går det nok mer radig, men fikk inntrykk av at de også kan la kroppen hvile mellom forsøkene. Det er nok mer fortgang i det private, men det er kanskje ikke så mye som jeg trodde.

Hvis det går 4 måneder mellom forsøkene i det offentlige, og typ en måned hvile i det private, blir saken litt annerledes. Hvor lenge venter man?
Det kommer veldig an på kapasiteten deres. De ligger fortsatt en del etter fra covid-nedstengingen fordi de allerede hadde så mange pasienter og når de stengte ned i to mån (eller noe slikt) hopet det seg opp. Jeg kan dele mine erfaringer om ventetid :

Startet med inseminasjon. Da hadde jeg minimal ventetid, fikk behandling annenhver syklus (må ha en ventesyklus mellom pga hormonene). Gikk så på ivf og da var det 3-4 mån ventetid. Skal akkurat inn på andre egguttak nå og har ventet siden oktober. Det er generelt lengre ventetid på ferskforsøk enn tin-forsøk, men også det senere har vært lengre i det siste. Som andre har sagt kan det være lurt å stå på kø i det offentlige og ev ta forsøk privat i ventetiden om man har råd til det.

Jeg har sånn middels erfaring med Riksen. opplever det som samlebånd og lite individuell tilpassing, men samtidig at de lytter om man har egne forslag/spørsmål til behandlingen. Men man må stå på da. Har sjelden møtt samme lege eller sykepleier to ganger, men de fleste er hyggelige, særlig sykepleierne. Og det er god hjelp til en bråkdel av prisen privat, så det er sagt.

Lykke til med ivf-reisen din!
 
Så interessant. De virker veldig forsiktige med blastodyrking i forhold til private klinikker. Men det er kanskje for å unngå at flere forsøk blir avbrutt. Et fullført forsøk telles jo forskjellig privat og offentlig. Bare for nysgjerrighet, vet dere om noen offentlige klinikker har innsett av blastocyst som standard (hvis mulig)?

Vi hører til St. Olavs, og der har jeg fått beskjed om at de alltid dyrker til blasto så lenge det er mulig.
 
Så bra å få flere syn på saken. Riksen blir kanskje oppstart til sommeren. Dvs første samtale har vært og skal ringe inn mens om underkant av 2 måneder. Da går det nok et par måneder til før vi er i gang. Hausken har 2 måneders ventetid nå til samtale, og da går det jo sikkert en syklus eller en uke eller to før man er i gang. Så vi sparer potensielt et par måneder i det private. Begge steder har sommerferie. Er man først i gang i det private, går det nok mer radig, men fikk inntrykk av at de også kan la kroppen hvile mellom forsøkene. Det er nok mer fortgang i det private, men det er kanskje ikke så mye som jeg trodde.

Hvis det går 4 måneder mellom forsøkene i det offentlige, og typ en måned hvile i det private, blir saken litt annerledes. Hvor lenge venter man?
Ser du er litt eldre enn meg, så h is du føler at det er veldig lenge å vente, kan du jo ta kontakt med en privatklinikk mens du venter på oppstart i det offentlige :) Jeg har ikke erfaring med noen privatklinikker, så der kan jeg ikke hjelpe deg.
 
Her er jeg helt uenig med deg. Jeg har kun positiv erfaring fra Riksen. Kort ventetid, forståelse og omsorg fra de ansatte og tilpassing av medisiner.

Det er veldig godt å høre at ikke alle opplever det som oss! Jeg skrev kronikk om dette i Dagbladet i 2019, og fikk da altfor mange henvendelser fra folk som hadde opplevd det på samme måte - helt tilbake til oppstart på 80/90-tallet. Men vi får likevel håpe at mange (de fleste?) har flest positive erfaringer.

Det skal sies at vi følte oss betydelig bedre tatt imot under søskenforsøk (des 2020-aug 2021) (bortsett fra én lege som var helt krise), enn vi gjorde med nr én (nov 2018 - juni 2019), så det kan jo faktisk hende at ting har blitt bedre etter at de mottok mye kritikk i en periode.

Ventetidene har dog blitt lengre, har jeg inntrykk av. Da vi holdt på med første, opplevde vi så godt som ingen ventetid, men med søskenforsøk nå i fjor, måtte vi vente i 3-4 måneder på uttak.. Det var ikke noe særlig.
 
Takk. Er Medicus bedre enn Hausken, tror du?/ dere?
Jeg ble frarådet å bruke forum på Riksen. Selv et jeg ingen fan av unødvendig medisinering og opplevde å bli feilmedisinert i det private, så derfor jeg er skeptisk. Fikk letrozol ( enkel dose) selv om jeg har eggløsning, og det er veldig unødvendig å holde på med da. Dette ble begrunnet med å boozte eggløsning, noe som i mitt tilfelle bare er bortkastet med mindre flere tabletter brukes for å modne flere egg. Dette mente nok Riksen at var litt « galsksap» pga. risikoen for tvillinger, noe som er risikabelt i seg selv. Nå fungerte det ikke med dobbel dose heller da, så jeg er litt fed up når det gjelder letrozol.
Så: enkel dose ( privat) var tull og penger ut av vinduet. Dobbel dose ( offentlig) ikke tull, men ridikabelt ifølge Riksen.

Jeg ser derfor hva du mener vedr. rigiditet.

Jeg har tilliten ettersom det er et universitetssykehus med et stort og sterkt fagmiljø. Tenker det må være litt prestisje å jobbe der, så da kan de ikke ansette hvem som helst, og gitt et budsjett, blir man ikke overmedisinert.

Men, du har hatt en god opplevelse med Medicus, så kanskje jeg kan vurdere det.

Hvordan kunne du få time annenhver syklus på Riksen? Mitt inntrykk er at det kunne gå mer enn en syklus mellom hver forsøk. Stemmer det? Gikk det noen ganger 3-4 sykluser?

Har ingen formening om hvorvidt Medicus er bedre enn Hausken, egentlig. Har hørt både positive og negative erfaringer om begge. Det er jo dessverre ganske personavhengig hvor godt man blir tatt imot også, og det jobber sikkert både bra folk og litt kjipere folk begge steder :p Vi valgte vel Medicus fordi de kunne ta oss imot litt tidligere enn Hausken kunne. Var hipp som happ for oss. Eneste klinikken jeg har lest nesten (/bare?) utelukkende positive erfaringer fra, er Spiren i Trondheim, men det ble litt for langt for oss.

Ja, vi er jo alle forskjellige. Jeg er mer av den typen som selvmedisinerer med firedobbel Letrozol som jeg har liggende :happy090, men det skal sies at jeg ikke har EL naturlig, og får det ofte ikke med trippel dose engang. Å kalle det "galskap med dobbel dose Letrozol pga høy risiko for tvillinger" høres ut som galskap, spør du meg... Da kan jeg ikke skjønne annet enn at de enten har svært lite peiling eller prøver å skremme deg... Sjansen for tvillinger med Letrozol er noe forhøyet, men fortsatt svært lav (ca. 3-5% sjanse), og trolig enda lavere enn ved Klomifen, som også brukes til samme formålet. Det er akkurat sånne utsagn som gjør meg ekstremt provosert når det kommer til Riksen! Har opplevd altfor mange ganger at jeg er mer oppdatert på forskningen enn de er. Det har for så vidt også skjedd på Medicus. Men ved sistnevnte har de da lyttet mer til hva jeg har å si.

Tror dessverre kvinnehelse generelt har lav prestisje blant leger. Mannen min jobber på naboavdelingen på Riksen, og har hørt veldig mye rart. Det har vi jo også sett som pasienter. Høy utskiftning og en haug (mannlige) leger som virker som de knapt nok vet hva de gjør der. Så nei, det er nok dessverre tvert imot svært lav prestisje for en lege å jobbe der, og jeg har opplevd at de fleste jeg møter har sjokkerende lav kompetanse. Muligens høyere prestisje blant andre yrkesgrupper (som sykepleierne), og muligens bioingeniørene/embryologene. Sistnevnte gruppe virker i hvert fall å ha god peiling! I det private har man jo andre insentiver (som høyere lønn), og de fleste kommer fra en bakgrunn i det offentlige. Jeg opplever at det er klart høyere prestisje å jobbe der - men sannsynligvis fortsatt ikke skyhøy, dessverre.

Da vi prøvde på vårt første barn, var det nesten ikke ventetid på Riksen. Da var det uproblematisk å få innsett annenhver syklus (slik jeg husker det, i hvert fall). Dette var altså fryseforsøk! Min syklus må uansett styres siden jeg ikke har EL, så da var jeg litt mer fleksibelt også. Mulig ventetidene er litt lengre nå, og mellom to uttak går det nok garantert mer tid enn én måned, ja :/
 
Back
Topp