Skravletråd for oss prøvere!

Noen som vet når i syklus det er best å dra til gynekolog når man prøver? Skal for noe ikke gravid- eller prøverelatert, men når jeg uansett er der er det jo fint å få bekreftet om EL er på vei eller om den har vært, spesielt nå første syklus etter MA. Men jeg er usikker på om jeg bør dra før, etter eller på forventet EL dag :confused004
Jeg var hos gynekolog for celleprøve, da sjekket hun at alt så normalt ut etter MA samtidig. Hun kunne se at jeg nettopp hadde hatt eggløsning i alle fall :)

Jeg er ikke utredet. Har 3 barn, men 1 gutten har ikke samme far men de to andre. Så vi tenker det burde klaffe snart for vi har jo aldri hatt noen problemer før. Jeg fikk bare beskjed om gynekologen at hun vil sette med på Albyl E og Prolutex, men liker ikke sprøyter så skal få vagina kapsler i stede. Om det ikke klaffer nå blir det Letrozol på neste syklus
Likt som meg med ungene også ser jeg :) Håper det klaffer for oss begge denne gangen, og at det ikke ender i MA. Jeg blir lett gravid, men det hjelper jo ikke når fosteret ikke er levedyktig. Hva er Letrozol?

Er ish 4 dpo (straks 5) og puppene føles så tunge ut. De er ikke så ømme, men mer sånn stikkinger i puppene og at de føles tunge ut når jeg tar av bh. I tillegg så har jeg menssmerter og hatt det nå i ett par dager. Føles liksom tungt ut på begge sidene i livmoren også.

Jeg husker helt seriøst ikke hvordan det var for meg i en vanlig syklus før graviditeten med minste da jeg satt inn hormonspiral i juni i år og fikk vanlig mens 3-4 mnd etter fødsel. Jeg er jo litt redd for å bli gravid, så tenker liksom at det kan være hodet mitt som bare tuller også. At jeg leter etter symptomer.

Hvordan er det for dere i dpo land?

Er ish 4 dpo (straks 5) og puppene føles så tunge ut. De er ikke så ømme, men mer sånn stikkinger i puppene og at de føles tunge ut når jeg tar av bh. I tillegg så har jeg menssmerter og hatt det nå i ett par dager. Føles liksom tungt ut på begge sidene i livmoren også.

Jeg husker helt seriøst ikke hvordan det var for meg i en vanlig syklus før graviditeten med minste da jeg satt inn hormonspiral i juni i år og fikk vanlig mens 3-4 mnd etter fødsel. Jeg er jo litt redd for å bli gravid, så tenker liksom at det kan være hodet mitt som bare tuller også. At jeg leter etter symptomer.

Hvordan er det for dere i dpo land?
Høres ut som du er gravid, sånn det var for meg og når jeg var det sist. Ikke hatt det sånn utenom:playful:

Likt som meg med ungene også ser jeg :) Håper det klaffer for oss begge denne gangen, og at det ikke ender i MA. Jeg blir lett gravid, men det hjelper jo ikke når fosteret ikke er levedyktig. Hva er Letrozol?
Siden jeg ikke vet så mye om det enda så har jeg hentet masse som du kan lese om det så du får riktig informasjon. Jeg skal gå det for å «piske» eggene litt og gjøre dem mere klare for å bli befruktet :)

Hva gjør Letrozol med eggløsning?

Letrozol er en aromatasehemmer som brukes til å stimulere eggløsning hos kvinner med fertilitetsutfordringer, spesielt ved tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller uregelmessige sykluser. Slik fungerer Letrozol i forbindelse med eggløsning:

1. Redusert østrogennivå:

Letrozol hemmer enzymet aromatase, som er ansvarlig for å omdanne androgener til østrogener. Dette fører til en midlertidig reduksjon i østrogennivåene i kroppen.

2. Økt FSH-produksjon:

Når østrogennivåene synker, mottar hjernen (hypothalamus) et signal om at kroppen trenger mer follikkelstimulerende hormon (FSH). Hypofysen frigjør dermed mer FSH, som stimulerer eggstokkene.

3. Follikkelmodning:

Den økte mengden FSH fremmer modning av en eller flere follikler i eggstokkene, som inneholder eggene. Dette øker sannsynligheten for eggløsning.

4. Eggløsning:

Når en eller flere follikler er tilstrekkelig modne, fører en naturlig økning i luteiniserende hormon (LH) til at eggløsningen utløses.

Ved å stimulere eggløsning kan Letrozol hjelpe kvinner som ikke har regelmessig eggløsning, eller som har problemer med å bli gravide. Sammenlignet med andre medisiner som klomifensitrat, har Letrozol ofte færre bivirkninger og kan gi bedre resultater i visse grupper, spesielt for kvinner med PCOS.

Blir eggene mere modne og fertile av Letrozol?

Ja, Letrozol kan bidra til at eggene blir mer modne og fertile. Dette skjer fordi medisinen fremmer en mer naturlig og effektiv modning av egg ved å øke produksjonen av follikkelstimulerende hormon (FSH), som stimulerer veksten av follikler i eggstokkene. Dette har flere positive effekter:

1. Bedre modning av follikler:

Letrozol hjelper til med å modne folliklene til en optimal størrelse før eggløsning. Dette øker sannsynligheten for at egget er av høy kvalitet og klart til befruktning.

2. Økt sjanse for naturlig eggløsning:

Ved å fremme en naturlig eggløsningsprosess kan Letrozol bidra til å utvikle egg som er mer fertile sammenlignet med egg som frigjøres fra mindre modne eller underutviklede follikler.

3. Redusert risiko for overmodning:

Sammenlignet med noen andre medisiner som klomifen, er Letrozol mindre sannsynlig å føre til overmodning eller overproduksjon av follikler, noe som reduserer risikoen for bivirkninger som ovarial hyperstimuleringssyndrom (OHSS).

Dette gjør Letrozol til et godt valg for kvinner som ønsker å oppnå graviditet, spesielt for de med tilstander som polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller andre former for eggløsningsforstyrrelser.

Straks ferdig med blødning fra kjemisk 4+3. Det var smertefullt, både fysisk og emosjonelt. Begynner å føle meg ferdig og klar for å komme videre. Babyverden mener eggløsning havner på julaften, Premom andre juledag - uansett passer det dårlig med aksjelegging da vi har besøk hele den perioden. Men både jeg og mannen er motivert for å prøve på nytt og snike oss unna uansett :D IKM blir i uke 2 om eggløsning kommer som den skal.

Kanskje litt TMI, hadde LH topp igår. Som vil si eggløsning idag sånn ca. Mye EL smerter inatt. Hadde samleie midt på dagen igår, kvelden igår og idag morges:rolleyes: Er det nok? Jeg skal reise bort på overnatting men vurderer å avlyse om jeg burde være hjemme og ha mer sexo_O Prøver liksom å ikke bli for oppslukt i prøving og gjøre ting for meg selv også! Men vil jo gi best mulig forutsetninger for at det skal klaffe.

Kanskje litt TMI, hadde LH topp igår. Som vil si eggløsning idag sånn ca. Mye EL smerter inatt. Hadde samleie midt på dagen igår, kvelden igår og idag morges:rolleyes: Er det nok? Jeg skal reise bort på overnatting men vurderer å avlyse om jeg burde være hjemme og ha mer sexo_O Prøver liksom å ikke bli for oppslukt i prøving og gjøre ting for meg selv også! Men vil jo gi best mulig forutsetninger for at det skal klaffe.
Nei herlighet, det er mer enn bra nok :D og så blir kvaliteten over svømmerne dårligere med for hyppig utløsning, så tror ikke dere får så mye ut avler se egentlig.

Er litt oppgitt over at jeg på fredag tok blodprøve for å sjekke om/hva HCG-verdien er, siden jeg har fått svake tester i to uker. Men, istedet for en melding med svaret, fikk jeg melding hvor det står at jeg har fått time til gynekolog 28.januar....Blir jo livredd for at noe kan være alvorlig galt med meg, og har googlet om ulike typer kreft kan forårsake positiv graviditetstest osv. Noen som har fått time til gynekolog de ikke har bedt om? Ingen forklaring på hvorfor jeg er blitt henvist heller (annet enn det jeg kan tenke selv, som er høy alder og har prøvd lenge).

Er litt oppgitt over at jeg på fredag tok blodprøve for å sjekke om/hva HCG-verdien er, siden jeg har fått svake tester i to uker. Men, istedet for en melding med svaret, fikk jeg melding hvor det står at jeg har fått time til gynekolog 28.januar....Blir jo livredd for at noe kan være alvorlig galt med meg, og har googlet om ulike typer kreft kan forårsake positiv graviditetstest osv. Noen som har fått time til gynekolog de ikke har bedt om? Ingen forklaring på hvorfor jeg er blitt henvist heller (annet enn det jeg kan tenke selv, som er høy alder og har prøvd lenge).
Ringe legen og spørre?

Herregud for et opplegg. Skjønner du blir bekymret. Er jo veldig kjipt og ikke vite.. syntes du burde fått time til UL denne uken

Bruker legekontoret Furst? I så fall kan du logge inn der og se HCG svarer ditt selv eventuelt :Heartred Vet det ikke svarer på spørsmålet om hvorfor du har blitt henvist… Men om prøven viste økt HCG, kan det være de ønsker å få sjekket opp mer? Men du burde jo absolutt ha fått en forklaring fra legen din om så…

Jeg hadde lignende frykt i våres, etter 2+ uker med positiv test som aldri ble ordentlig sterk. Viste seg at det ikke satt i livmoren, derfor sakte økning. Kroppen min ordnet opp selv etter mange uker, men jeg ble da også henvist til gynekolog og så Ahus for sjekk ettersom økningen var så rar. Kan være noe lignende her, men igjen, fryktelig merkelig at du ikke får beskjed på forhånd! Men jeg fikk i hvert fall beskjed på sykehuset at det var ekstremt sjeldent at økt HCG betydde kreft hos kvinner, spesielt i fertil alder. De var såpass sikre på at det ikke kunne være tilfelle at det var ikke diskusjon om å sjekke noe en gang, til tross for 4 ultralyder hvor de ikke fant noe graviditet noe som helst sted i kroppen. Så håper det kan berolige litt i hvert fall :Heartred

Ringte og fikk beskjed om at HCG var på 11 på fredag. Heldigvis ikke exu, "bare" enda en kjemisk. Merkelig nok fikk jeg eggløsningsslim i går. Kan det være reelt?? Hadde positiv gtest så sent som lørdag, svak men tydelig strek. Kan eggløsning likevel komme i løpet av noen få dager? Er så fortvilet over alt dette. Henvisning til gynekolog hadde jeg fått pga. av alle de kjemiske/spontanabortene, men tviler på at han kan gjøre noe med de.

Så denne på FB :laughing001
FB_IMG_1734363794752.jpg

Vi droppet kondom, det er minst ei uke siden EL da :wtf: Vi får se om vi tør å gjøre det igjen om noen uker :hilarious: Jeg ser an hver gang jeg får TR nå, om det er noen følelser som hinter til meg at bør vi lage baby :smiley-ashamed004 Blir mer og mer klar da :woot:

Da ble det TR denne syklusen. Og ny PP i slutten av året :depressed:
Kjipt, men kanskje ikke å forvente å få det til på første PP.
Men nå når neste runde begynner vurderer jeg eggløsningstester. Er det noen som har erfaring med eggløsningstester? Funker babyplan sine okei? Hvilken app er det folk bruker for å finne peak, for jeg har jo sett skjermbilder av testene som blir lagt nedover.... Om noen forstår :smiley-ashamed005

Back
Topp