Skravletråd for oss prøvere!

Hei alle sammen, jeg trenger å ventilere :Heartred

Jeg er 17 dager over IKM, og har negative graviditetstester hver dag. Min mens har alltid vært sånn at jeg får den enten på nøyaktig dag eller 1-2 dager (maks) før eller etter. Jeg får alltid mensmurringer dagen før jeg skal ha mensen, og samme dagen jeg får det. Men nå har jeg hatt murringer og stikkinger hver eneste dag, stort sett hele dagen, i to uker. Jeg sluttet på p-piller for 2 sykluser siden, så jeg har hatt normal mens 2 ganger nå.

Er det noen her som har opplevd lignende?

Jeg har kronisk komplisert migrene, og skulle inn til nevrolog for å få satt botox som jeg pleier hver tredje måned. Fikk beskjed om at jeg måtte finne ut om jeg var gravid før jeg kunne få denne runden med medisin. Ringte legekontoret for å få tatt blodprøve, men fikk beskjed om at jeg måtte ha skjellig grunn til å få tatt den. Spurte om det ikke var skjellig grunn at jeg ikke får migrenemedisinene og behandlingene mine før jeg finner ut om jeg er gravid (bruker både botox, injeksjon, tabletter og nesespray, og nevrologen har pausa alle). Det var det visstnok ikke. Beskjeden var å smøre meg med tålmodighet og enten vente på mensen eller positiv test.

Jeg kontaktet privat gynekolog, da min tr var veldig sen. Men da visste jeg jo også at EL hadde uteblitt (noe gyn kunne bekrefte). Om det er mulig ville jeg gått for det. Blodprøve gir deg jo bare dagens status, du KAN jo ha hatt EL noen dager før du tar prøven, og dermed faktisk være gravid selv om blodprøven er negativ, om du skjønner. En gynekolog kan se om du har hatt eggløsning, sånn at du vet litt bedre hvor i løypa du er. Du kan også få medisiner for å starte ny syklus, om den ikke er like rundt hjørnet.

Er veldig forskjell på unger; og på hvordan man takler hverdagen med smått (fra barn til barn også), så blir jo ikke alltid helt slik man har planlagt på forhånd :p Hadde egentlig en tanke om å sette inn neste nå i sommer, men kjenner veldig på at "nope, vente litt..". Tenker dette ungene i bhg til neste år da, da får vi det nok litt lettere. Akkurat nå har vi masse prosjekter gående, som vi egentlig ikke har tid til å jobbe med, ettersom vi er både på jobb eller hjemme med små barn. :p

Ja ikke sant, føles jo bortkastet med tidligere prevensjon når man prøver og ikke får til, haha.. Men det er jo og typisk da. Hvis man absolutt IKKE vil bli gravid, og slurver med prevensjonen, da skjer det :p

Jeg KUNNE sikkert levd fint med de fire jeg har nå, om det ikke skulle funke med de eggene vi har; men blir nok å prøve på nr5 uansett. Men jeg vil vente litt til, sånn at jeg får et pust i bakken, og får anledning til å nyte tiden bedre. Nå med barna såpass tett (20mnd), og med 3åringen som har det energinivået hun har... Så har det rett og slett blitt veldig lite tid til å nyte, og mye stress. 1åringen er derimot mer bedagelig av natur, så jeg tror det blir lettere med neste sånn sett.

.. må jo fylle på flokken, så det ikke blir tomt i husene :p Eldste flytter jo snart ut. Kanskje allerede neste år, pga skole. (Neida. Joda. Neida.)
Det var definitivt vanskeligere enn jeg trodde, selv om jeg var fullt klar over at det var vanskelig :smiley-ashamed004 Jeg vet vi ikke har den mest "vanskelige" ungen, men hun har absolutt ikke vært lett å ha med å gjøre :hilarious: Så må huske på at nestemann kan bli verre, men håper uansett på en gutt som ikke er supertidlig motorisk sånn som hun her :laughing002

Ja fy faen, hadde jeg droppet hormonell prevensjon på den tiden jeg måtte begynne å betale for det (var vel 20 på den tiden, tror de har tatt opp aldersgrensen nå, sånn som med tannlege, jeg er alltid for gammel :hilarious:), hadde jeg sikkert blitt gravid på en tid jeg hadde ligget med forskjellige ila samme mnd :laughing014

Dere vil ihvertfall ha en til, men ja, er nok lurt å vente liitt til :p Jeg tenker minimum 2,5 års forskjell, for da trenger jeg ikke bli gravid i år, den tanken er litt stressende :smiley-ashamed004 Blir jeg gravid i sommer blir det 3 års forskjell, det høres litt bedre ut. Men så skal vi jo prøve, og worst case kan jeg jo miste, så da bør vi egentlig begynne snart :bag:

Kanskje vi havner i samme gruppe? :D Skal dere prøve "manuelt" først, eller rett på innsett (tar det tid å få time til, eller er det bare rett inn)? :p

Hvordan lever dere andre i dpo-land?
Jeg skal på et julebord i morgen. Da er jeg 7 dpo, så akkurat litt for tidlig til å teste. Hadde jo vært digg å ta seg noen glass, men vet ikke om det er verdt det. Men det er dritt å skjule at man ikke drikker også. What to do?! :bored:

Jeg skal på et julebord i morgen. Da er jeg 7 dpo, så akkurat litt for tidlig til å teste. Hadde jo vært digg å ta seg noen glass, men vet ikke om det er verdt det. Men det er dritt å skjule at man ikke drikker også. What to do?! :bored:
Du kan fint drikke om testen er negativ . Husk at en prøveperiode og dpo land kan vare i flere år , så kjedelig å leve som Amish :laughing001

Jeg testa før vi dro på fest :)

Du kan fint drikke om testen er negativ . Husk at en prøveperiode og dpo land kan vare i flere år , så kjedelig å leve som Amish :laughing001

Jeg testa før vi dro på fest :)
Ja, det var det da. Jeg er i en litt spesiell situasjon siden jeg nettopp hadde en MA og fortsatt får en veldig svak strek på testene, så jeg kan ikke stole helt på de. Og jeg har blitt gravid på hhv. pp1, pp1 og pp2, så jeg tror ikke det kommer til å vare i flere år. Håper i alle fall ikke det :smiley-ashamed004

Det var definitivt vanskeligere enn jeg trodde, selv om jeg var fullt klar over at det var vanskelig :smiley-ashamed004 Jeg vet vi ikke har den mest "vanskelige" ungen, men hun har absolutt ikke vært lett å ha med å gjøre :hilarious: Så må huske på at nestemann kan bli verre, men håper uansett på en gutt som ikke er supertidlig motorisk sånn som hun her :laughing002

Ja fy faen, hadde jeg droppet hormonell prevensjon på den tiden jeg måtte begynne å betale for det (var vel 20 på den tiden, tror de har tatt opp aldersgrensen nå, sånn som med tannlege, jeg er alltid for gammel :hilarious:), hadde jeg sikkert blitt gravid på en tid jeg hadde ligget med forskjellige ila samme mnd :laughing014

Dere vil ihvertfall ha en til, men ja, er nok lurt å vente liitt til :p Jeg tenker minimum 2,5 års forskjell, for da trenger jeg ikke bli gravid i år, den tanken er litt stressende :smiley-ashamed004 Blir jeg gravid i sommer blir det 3 års forskjell, det høres litt bedre ut. Men så skal vi jo prøve, og worst case kan jeg jo miste, så da bør vi egentlig begynne snart :bag:

Kanskje vi havner i samme gruppe? :D Skal dere prøve "manuelt" først, eller rett på innsett (tar det tid å få time til, eller er det bare rett inn)? :p
Hehe, neste kan jo fort bli en bedagelig liten en, da! Eller enda verre. Man vet jo aldri :p

Ja, ikke sant..! Hadde jo vært meget typisk. Jeg har jo ei som satt mellom p-pille bytte som 17, mens neste prøvde jeg 18pper på, så..

Man vet jo aldri når det klaffer, så å planlegge helt funker jo ikke. Her bruker vi jo ikke prevensjon, så OM det skulle skje manuelt, så får det nå være; men tror jo ikke det gjør det, så blir jo helst å planlegge innsett :p

Jeg ville evt drukket et par glass, men ikke drukket meg FULL. Så tidlig er det uansett snakk om "all or nothing", og det er enten snakk om at egget ikke fester seg eller glipper, eller så går det helt ok. (Ifg en engelsk studie jeg leste for noen år siden).

Nå hadde du vel julebord i går da, så det jeg skriver nå har ikke så mye for seg ser jeg, men.

Ja, det var det da. Jeg er i en litt spesiell situasjon siden jeg nettopp hadde en MA og fortsatt får en veldig svak strek på testene, så jeg kan ikke stole helt på de. Og jeg har blitt gravid på hhv. pp1, pp1 og pp2, så jeg tror ikke det kommer til å vare i flere år. Håper i alle fall ikke det :smiley-ashamed004
Ser den , hadde også MA og gravid 1,5 mnd etter og MA igjen og gravid 1pp igjen , men kjemisk osv men hadde blenda test etter 2 uker hver gang .

Hehe, neste kan jo fort bli en bedagelig liten en, da! Eller enda verre. Man vet jo aldri :p

Ja, ikke sant..! Hadde jo vært meget typisk. Jeg har jo ei som satt mellom p-pille bytte som 17, mens neste prøvde jeg 18pper på, så..

Man vet jo aldri når det klaffer, så å planlegge helt funker jo ikke. Her bruker vi jo ikke prevensjon, så OM det skulle skje manuelt, så får det nå være; men tror jo ikke det gjør det, så blir jo helst å planlegge innsett :p
Spennende uansett! Da får vi se når det blir for oss begge :p

Er det flere her som sliter med kjemiske graviditeter/veldig tidlig spontanabort? Jeg hadde nå min sjuende siden januar 2023. Det er et så høyt antall at jeg er dypt fortvila og har knapt håp igjen. Har prøvd blodfortynnende og progesteronstøtte på 4-5 av de kjemiske, men det hjalp ikke. Da kan jeg kanskje i det minste tenke at progesteron ikke er problemet? Jeg er over 40, men er det ikke veldig uflaks om sju unnfangelser på rad går til grunne pga. kromosomavvik (som jeg har lest er den mest sannsynlige årsaken til tidlig spontanabort) ?
Kan det være noen andre grunner? I det hele tatt sannsynlig at det plutselig kan gå bra?
Er det sånn at du tester før forventet mens også får mensen/blødning noen dager etterpå, eller er det i uke 5-8 du mister?
Jeg ble gravid og fikk 2 barn da jeg var 38 og 39. Nå er jeg 41 og har mistet 3 ganger det siste året (mellom uke 8 og 11). Vi vet jo at vi kan få friske barn sammen, så for min del tror jeg det er oddsen med min alder som har gjort det.

Er det sånn at du tester før forventet mens også får mensen/blødning noen dager etterpå, eller er det i uke 5-8 du mister?
Jeg ble gravid og fikk 2 barn da jeg var 38 og 39. Nå er jeg 41 og har mistet 3 ganger det siste året (mellom uke 8 og 11). Vi vet jo at vi kan få friske barn sammen, så for min del tror jeg det er oddsen med min alder som har gjort det.
Jeg er også 41 og mista i uke 8. pga det så skal jeg nå få progrestron støtte så fort jeg blir gravid. Har du evt fått tilbud om det samme? Fikk han minste rett etter at jeg fylte 39 uten problemer

Back
Topp