Hva anbefaler du?
Jeg flyttet det hit, i tilfelle det kan bli skravling ut av det.
Hva har du lyst til? spiselig eller pynt? Eller kombinasjonen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva anbefaler du?
Jeg flyttet det hit, i tilfelle det kan bli skravling ut av det.
Hva har du lyst til? spiselig eller pynt? Eller kombinasjonen?
Tja. Spiselig er jo egentlig lurest, for pynt blir det liksom aldri noe ut av uansett. Men om det krever mye så dør det nok. Selv om jeg har en forunderlig evne til å holde liv i noen få utvalgte planter her hjemme.
Måtte se på premiene for april. Jeg likte ikke den vri'en med plassering. Men så har jeg ikke noe mål om stor-skravling heller, og så blir jeg lei meg av å se gjennom listen med premier. Så rimelig ambivalente følelser og tanker her ja.
Spiselig er gøy
Urter, bruker du det? Basilikum og oregano, gressløk og sånne ting, de kan du så egentlig ca når som helst inne, ute bør det være slutt på frosten i alle fall.
Og salat, det er tid for å så salat fremover, igjen, de vil ikke fryse da.
Og sukkererter. Sukkererter krever ikke sånn allverdens stell, og vokser ganske villig, men gi dem noe å klare etter.
JEg tok et søk på impecta eter grønnsaker for å så i april-juni, og den kom opp med denne lista:http://www.impecta.se/cgi-bin/ibuti...tlage_48=&slider_57=&slider_58=4-6&slider_56=
Tomater er altså heller ikke for sent, men høyst på tide tenker jeg likevel vi kan si....
Skjønner hva du mener, og liker ikke egentlig denne vrien jeg heller. Ettersom det er en del premier for barn på lista, og jeg har jo barn, så er det greit nok for meg, men for deg som prøver på første er det jo litt annerledes da. Eller VELDIG annerledes.
Men skravle for gøy da
Altså. Jeg har en plante som jeg lurer på om er en slags palmeplante, den burde pottes om (den blir jo så høy, startet 5 cm, og nå er den vel 120 cm, står på gulvet). Den krever vann en gang i uka. Så har jeg en annen med sånne tjukke "blader" som har tykke grener, den også begynte som en liten stilk og er nå tykk og fin, med masse greiner, og breier seg utover og nedover i vinduskarmen sin. I tillegg har jeg klart å holde liv i en blomst med bittesmå hvite blomster på, men den blomstrer ganske sjelden. Den er helt grønn bare når den er uten blomster. Og så har jeg funnet ut at mitt trege vanningssytem er perfekt for orkideer, så de tar jeg vare på når jeg får i gave, for plutselig blomstrer de på nytt. Står på roterommet når de ikke er i blomst. Alt annet har dødd.
Utendørs har jeg noen busk-roser, og så en del planter som ikke trenger tilsyn, og så har jeg margeritter om sommeren. Da kniper jeg av døde/tørre blomster og vanner en god del. Rosene får forresten også noe sånn rosenæring. Og jeg sjekker at de ikke får bladlus, i tillegg til at jeg klipper av avblomstrede roser (eller hva det heter).
Jeg tror det er alt jeg får til. Jeg har tatt vare på noen tomatplanter før, og knipe av nye skudd mellom gamle grener. Og jeg har hatt poteter en gang (de gjorde jeg jo ingenting med).
Så du må egentlig lære meg alt.
Det er mange fine premier for deg som har barn, for nå var det jo en del for større barn også.
Sukkererter hadde vært gøy! Kanskje jeg skal prøve på det og urter.
Tomater er gøy, og godt.
Ute har du egentlig bedre utvalg og stell enn meg, åpenbart....
Jepp, men topp 5 klarer jeg ikke, neppe 7 heller, og så er det en de jeg ikke har lyst på, så ideelt sett havne jeg på 15, Mattermos.
Da har du en plan. Jeg har hatt sukkererter i en verandakasse, det gikk, men de tippet litt over etterhvert, så jeg skal gjøre noe litt annet med dem i år. Men de sår vi direkte ute, så det er somregel i mai.
Urter har jeg sådd litt av inne, vi får se hva det blir til.
Du har annet vær enn meg. Det gjør jo en forskjell. Jeg synes jo du skulle fått deg det skikkelige drivhuset du ønsker deg.
Mattermos er genialt. Så hyggelig å ha noe varmt å spise når man er kald på tur, det husker jeg at jeg synes var luksus da jeg var barn. Om vi hadde varmmat på termos istedenfor brødskiver.
Hjemmedyrkede sukkererter er så søtt og godt. Det hadde vært gøy om jeg fikk til.
Jeg har et annet vær ja. Og hjort som lusker rundt og spiser en del.
I år har jeg en test, en krukke me dpåskeliljer og stemor på trappa, den har fått stå fint. Jeg skal prøve meg med litt løkblomster i hagen, men bare LITT i første omgang, før jeg ser om de da kommer helt inn i hagen og spiser det
Ja, jeg tenker på guttungen som har uteskule hver onsdag....
Det må du nesten prøve. Jeg har gjort det flere år, men sammen med ungene da. Jeg begynte ikke å så før jeg hadde en unge på et år eller to.
Ungene elsker å plukke sukkererter og spise. Men det er absolutt lov for voksne også.