Skravletråd desember

Mannen lærer, så etterhvert kan vi gjøre sammen, det blir jo greit, men enn så lenge egner jeg meg ikke. Og vi må lære.

Ja, hun får nytt hun også
Det er relativt hvitt på tre vegger, og grønt på siste veggen, hun ønsker rosa og lilla. Og jeg tenker at jenterom blir bra kos. Da skal hun få stor seng også, rommet er ikke stort nok til at begge har det når de har kommode og klesskap i tillegg, så hun har 120 seng enda. Men det blir nok ikke før neste år, vi må snart få ha fokus på jul.
De blir sikkert koseligt, ja nå må dere nyta julen først :-)

Kakemenn er jo så godt! :D
Lussekatter også ;)
De er ganske lette å lage, bruker vanlig bolledeig og tilsetter safran/gurkemeie og former de som en S, legger en rosin i hver "snurr" -voila :)
Ohh ja antingen safran eller gurkemeie?? Ikkje begge 2 i?? Send oppskrift:-) ?

Ohh ja antingen safran eller gurkemeie?? Ikkje begge 2 i?? Send oppskrift:-) ?

Enten safran eller gurkemeie ja. Safran er dyyyrt! Gurkemeie er billig og smakløs, men gir gulfargen ;)

Jeg bruker denne oppskriften, den er stor (baker alltid en del når jeg først baker :p), så du kan fint halvere den om du vil ;)

150gr meierismør
5dl melk
50g gjær
1gr safran (evt. 1/2 ts gurkemeie)
150gr sukker
½ts salt
2ts kardemomme
13dl hvetemel (ca.)

Slik gjør du

Smelt smør og tilsett melk. Smuldre gjær i en bakebolle og rør ut i litt av den lunkne melkeblandingen. Bland i resten av væsken.

Rør i sukker, salt, kardemomme, safran (evt. gurkemeie) og mel til deigen er passe fast.

La deigen heve under plast på et lunt sted til den er dobbel størrelse, ca. 30 minutter.

Strø litt mel på bordet, elt deigen godt. Del deigen i biter og trill dem til lange fingertykke pølser. Del i ca. 30 biter. Form ulike lussekatter, bare fantasien setter grenser.

Legg de ferdig formede lussekattene på stekeplate med bakepapir, og la dem heve under plast på et lunt sted i minst 15 minutter.

Sett stekeovnen på 250 °C.
Pensle lussekatter med sammenvispet egg og pynt med rosiner. Stek midt i ovnen i 5 - 8 minutter til de blir gylne. La dem avkjøles litt på rist før servering. De smaker aller best litt lunkne.

Obs obs!
FERSK gjær skal blandes i lunket melk og smør, mens TØRR gjær skal blandes med det tørre (mel, sukker og krydder)!!

Sunn frokost :p grandis med ketshup :p mannen er ute å kjøper nå :)

Tippa ble distrahert med å sitte å klippe ut lekepenger :)

Back
Topp