Jeg har så mye tanker rundt dette som jeg går å holder på. Vet ikke om jeg tør å glede meg til dette, fordi jeg er så redd for å bli knust hvis det ikke går. Samtidig har vi ikke fortalt det til noen, så alt vi går gjennom nå er det liksom ingen vi ventilerer til annet enn oss i mellom. Fortalte dere til noen at dere var i gang?
Skjønner veldig godt tankene dine, og all sårbarheten rundt dilemmaet om å fortelle eller ikke.
Jeg fortalte det tidlig til flere gode, nære venninner som jeg snakker godt én-til-én med, nettopp for å ha noen å ventilere og snakke om det med, og få støtte og omsorg på riktige premisser. Folk som skjønte hva jeg sto i.
Vi fortalte det også ganske tidlig til foreldrene våre og søsken, for at de skulle vite. Svigermor kom en gang med et naivt og oppmuntrende heiarop om at vi måtte sette i gang med å lage et søsken, og jeg orka ikke flere sånne holde-på-å-begynne-å-grine-i-middagsselskap-episoder, så best at alle bare fikk vite at vi trengte hjelp.
Samboeren min har ikke orka å være en super støtte for meg hele veien gjennom dette pga sjukdom, så derfor var det ekstra viktig for meg å ha noen andre å snakke godt med. Han har vært veldig sliten i perioder og delvis negativ/pessimistisk innstilt til forsøkene sjøl om han også gjerne ville få til et nytt barn. Så jeg føler veldig på at dette har vært «min» prosess som jeg har holdt i og kjempa videre steg for steg.
Jeg valgte å ikke si noe på jobben, både fordi jeg ikke ville ødelegge sjansene for å få forlenga vikariat, og for å kunne ha jobben som frisone. Heldigvis oppegående kolleger som aldri har spurt meg ubetenksomt om flere barn etc, men det har vært sårt likevel å holde det hemmelig og liksom skulle fungere normalt, være full av faglig pågangsmot og kreativitet i tunge perioder.
Etter vårt andre negative innsett fortalte jeg det til personalsjefen, fordi jeg ble så redd for at hun skulle tolke alt fraværet mitt som enten latskap eller en farlig sjukdom typ kreft... hun satte veldig pris på å få vite, var veldig støttende og har ikke fortalt det videre. Det var en enorm lettelse for meg at hun visste da vi skulle igang med tredje forsøk, og jeg slapp å finne på flere unnskyldninger og løgner ift fravær (vi måtte reise til annen by for behandling, og derfor ble det mange heldagsfravær på meg per forsøk).
Jeg har også med støtte i jobbens helseforsikring gått flere ganger til psykolog for å lufte all sårbarheten rundt IVF, for jeg holdt virkelig på å bli utbrent og skikkelig deprimert etter tre mislykka forsøk.
Håper du finner ut av hvem du vil dele noe med, og at det blir bra og riktig for deg.