Du kan ikke regne ut EL. Det er det egentlig ikke mulig å gjøre, men siden mange, de aller fleste egentlig, har stabil syklus sånn at de kan med stoooor sannsynligeht si når neste mens kommer, så kan de også beregne når neste EL inntreffer. Bortsett fra at det ikke akkurat er 14 dager før, det er en plass mellom 10 og 18 dager før neste mens, hvor 14 dager er gjennomsnittet og det for de fleste er en plass mellom 12 og 16 dager. Hvor mange dager er fast fra syklus til syklus, men varierer fra kvinne til kvinne.
Dersom man via å måle basaltemperaturen eller EL-tester har funnet ut hvor lenge før mens man har EL, OG man har stabil sykluslengde, kan man regne ut.
For oss andre (Jeg vet at jeg har EL 13-14 dager før mens, men sykluslengden varierer) er det ikke mulig å beregne, egentlig.
EL finner som jeg har sagt nå sted FØR mens, så det er mulig å få en eggløsning før du har fått igjen mensen, ja, men om du får det eller ei er ikke så godt å si.
Har du snakket med legen om disse syklusforstyrrelsene dine? Det kan muligens være en god ide. Greit nok at man sånn i utgangspunktet ikke får fertilitetsutredning før man har prøvd i et år, siden inntil et år er normal prøvetid uten at noe er galt. Men, når du ikke har mens, så er jo det noe du kan ta opp med legen.
(Min erfaring er dog at pilleslutt ga tullesyklus i et godt halvår for min del, 8 mnd tror jeg. Deretter var det min egen kropp som tok over styringa. Den er ikke helt forutsigbar den heller, men ikke SÅ ille som pilletullet altså. Jeg kommer ikke til å begynne på p-piller igjen, i alle fall ikke før jeg er 100% sikker på at jeg ikke skal ha flere barn. Og legen bør ha et godt argument for hvorfor jeg skal stappe i meg disse hormonene som bare lager tull for meg, i så fall.)