~Skravetråd for Desember ~

Nå har vi vaske golvet (ihvertfall 1. og 2. etasje)
Og vi har børi ved (neppe, vi har gasspeis)
Og vi har sett opp fugleband (heller fuglehus med frø)
Og vi har pynte tre
Nå sett vi oss å kvile
Og puste på ei stund (Hæææ, har man tid til det nå dagen får julaften??)
I mens je vugger vogna så bror din får en blund. (Jobben er delegert til storesøster og det høres ut som om de har tenkt å sove lenge i morgen tidlig :P )

Dra krakken bortåt glaset (heller bortår TV'n)
Så sett vi øss og ser
Og prøv og finne leia der julestjerne er (julestjernen, heller Jupiter/Saturn konjunksjonen...)
Den blankeste ta alle
Hu er så klar og stor
Du ser a over taket der a jordmor Matja bor (vet ikke hvem hu jordmor Matja er men overskyet så ser ingen ting)

Hvordan går planen?
IMG_20201224_001304.jpg ikke helt all pynten som er plassert enda.... Og ja. Dette er spisebordet vårt.

Pizzaboller er bakt, julebrød utgikk, kaka innså jeg at "sjokoladekake med sjokolade glasur og strøssel" trolig er formkake, ikke rund kake. Og da har jeg en safe oppskrift som er gjort på en halvtime og best fersk så den lager vi fredag morgen så får hun pynte den med strøssel selv.

Pinnekjøttet skal deles opp og legges i vann, og altså resten av pynten plasseres. Jeg må rydde av et bord som skal få en duk, og sjenken som skal ideelt sett romme julekrybbe og pepperkakehus, ikke inkludert brød og hva enn som står der.

Minner meg på at jeg må montere pepperkakehuset så ungene får pynte det i morgen (det er tradisjon at de gjør julaften. Og knuser det en uke senere. Men montere julaften har medført brannsår før, så det gjør vi ikke)

Det gjenstår mao litt, men jul blir det.

Forøvrig havner nok noe av pynten tilbake i en eske. Det er ikke helt alt jeg finner plass til hevet år, men en god del av dette skal settes utover. Så ja, på tide å lette på seg og fortsette.

Senga... Den frister i det fjerne. Men trolig en pizzabolle til kveldmat før den tid. Og altså litt forskjellig jobb.

Neste år skal jeg jobbe for at vi pynter senest 22. Ungene er ikke helt innstilt på det, men det vil gi meg en bedre lillejulaften.

Har servert svigers fenalår og rikelig med hjemmebakst samt øl og akevitt.
Ungene sover, og jeg har akkurat inntatt nok akevitt. Bærer ned julepresangene nå når alle (inkl fru, barn og svigers) har lagt seg. Det ble jammen meg jul i år også!
God jul folkens!

Vis vedlegget 344309 ikke helt all pynten som er plassert enda.... Og ja. Dette er spisebordet vårt.

Pizzaboller er bakt, julebrød utgikk, kaka innså jeg at "sjokoladekake med sjokolade glasur og strøssel" trolig er formkake, ikke rund kake. Og da har jeg en safe oppskrift som er gjort på en halvtime og best fersk så den lager vi fredag morgen så får hun pynte den med strøssel selv.

Pinnekjøttet skal deles opp og legges i vann, og altså resten av pynten plasseres. Jeg må rydde av et bord som skal få en duk, og sjenken som skal ideelt sett romme julekrybbe og pepperkakehus, ikke inkludert brød og hva enn som står der.

Minner meg på at jeg må montere pepperkakehuset så ungene får pynte det i morgen (det er tradisjon at de gjør julaften. Og knuser det en uke senere. Men montere julaften har medført brannsår før, så det gjør vi ikke)

Det gjenstår mao litt, men jul blir det.
Høres ut som du har nok å gjøre

Høres ut som du har nok å gjøre
Mannen monterte hus og tok seg av pinnekjøttet (alltid han som gjør det, det må sages opp)

Jeg lagde sjokoladetrøffler med og uten sukker, pynter deler av stua men noe står igjen på spisebordet og nå legger jeg meg. Vi pynter resten og pakker vekk resten, i morgen rett og slett. Eller, senere i dag.
. Men siden det trolig er morgen om sånn ca 5 timer med minstemor er det greit å få noen timer på øyet

Neste år skal jeg jobbe for at vi pynter senest 22. Ungene er ikke helt innstilt på det, men det vil gi meg en bedre lillejulaften.

Lurt!

For meg har det vært en relativt viktig tradisjon å pynte treet lille julaften. Og lysene ble ikke slått på før klokken 17 på julaften. Selv i voksen alder har jeg vært litt skuffet når jeg har kommet til foreldrene mine litt utpå lille julaften og alt var ferdig uten at jeg fikk bidra.

I år fikk vi et innfall om å pynte treet allerede den 13. Det at vi er mer hjemme (jeg delvis sykmeldt og han stort sett på hjemmekontor) bidro nok til det. Og lysene ble slått på samme kveld. Det har vært veldig koselig – og i går var det en STOR bonus. Med redusert kapasitet var det utrolig deilig at det nesten var bare mathandel som gjensto.

Så anbefales virkelig å gjøre det tidligere enn 23.! :happy:

Pyntingen for øvrig har jeg lenge gjort 1. desember/1. søndag i advent. Og 1. januar er det ut med alt.

Vi beholder uansett pynten til over nyttår, og pynte veldig tidlig tror jeg blir feil for meg, men å i alle fall flytte det en dag, det tror jeg er lurt. Så vi prøver på det.

Noen få timer søvn, våknet kl 5..
Håper alle får en fin julaften ❤️
God jul, Kengu.

Jeg sov til nærmere 6, da våknet lillemor. Men hun sovnet igjen her mellom oss, det gjorde ikke jeg. Men står jeg opp så våkner hun.

Juletreet falt 2 ganger i natt, og en av de dyre flotte kulene knuste.
Opp kl 8, og alt ser bra ut.
Dusjer mellomste og skal bare ned for å hente et rent håndklede.
Alle er våte??
Viser seg at vasken over er veldig lekk.
Finner et tørt, går opp med det, og begynner å fikse vasken.
I mellomtiden inhalerer Lille U 1 stort kinderegg (ikke de vanlige små, med et veldig stort), en godterisokk samt forsyner seg av skålen på bordet.
Dette resulterer selvfølgelig i at han rett før kl 09:30 spyr utover hele gulvet..

Hei hvor det går, nå er det jul igjen...

Juletreet falt 2 ganger i natt, og en av de dyre flotte kulene knuste.
Opp kl 8, og alt ser bra ut.
Dusjer mellomste og skal bare ned for å hente et rent håndklede.
Alle er våte??
Viser seg at vasken over er veldig lekk.
Finner et tørt, går opp med det, og begynner å fikse vasken.
I mellomtiden inhalerer Lille U 1 stort kinderegg (ikke de vanlige små, med et veldig stort), en godterisokk samt forsyner seg av skålen på bordet.
Dette resulterer selvfølgelig i at han rett før kl 09:30 spyr utover hele gulvet..

Hei hvor det går, nå er det jul igjen...
Oida, så uheldig :shy:

Back
Topp