Rolf

Jeg er innom og leser hver dag, men er ikke særlig flink til å legge igjen spor etter meg. Koser meg med oppdateringene dine, du skriver veldig godt, og lille Rolf er jo bare helt vanvittig nydelig! [emoji173]
 
Herregud så våken og skjønn og alt på én gang! Den gutten der altså! Virkelig.
:love7


Nesten enda mer kjekt er det å lese om en enda bedre dag, den beste hittil. Unner dere så inderlig slike gode dager, og måtte det bli langt flere av dem, oftere, fremover!
 
For en nydelig nydelig liten gutt!! Og perfekte øyeblikk fanget for alltid.
 
Veldig koselig å lese oppdateringene dine, Krølle. Sterk og fin gutt som klatrer og klatrer.
 
Fine Rolf.
Endte det med CPAP eller fikk han slippe?
 
Det endte med cpap, men han jobbet sånn i mot at han fikk komme tilbake på highflow etter en time [emoji23].
Herlig.
Gutten sin med sterk vilje.
Noe han strengt tatt har vist siden befruktning...
 
For en flott liten typen med en fantastisk personlighet [emoji7]
Oh my god så Hærlig å lese. Og for noen fantastiske bilder. Tusen takk for at du ønsker å dele dette med oss. Det setter jeg veldig pris på! Må være ærlig å si at jeg tenker på dere og sender dere masse gode tanker hver dag. Øynene til Rolf er noen av de vakreste jeg har sett. Skulle nesten tro at man såg rett i sjelen til en engel. Håper det fortsetter med mindre pustestopp og at det blir mer vellykket amming <3
 
Ja, han visste å klamre seg fast i den «forbudte måned» [emoji23][emoji56] Kanskje derfor han valgte å snike seg ut i en annen måned enn terminmåneden... [emoji12]
ikke sant. En veldig bestemt liten herremann.

Du vet at du må fortsette med minst ukentlige oppdateringer i evigheter? Føler han er litt vår også, etter å ha fulgt dere så lenge...
 
Oh my god så Hærlig å lese. Og for noen fantastiske bilder. Tusen takk for at du ønsker å dele dette med oss. Det setter jeg veldig pris på! Må være ærlig å si at jeg tenker på dere og sender dere masse gode tanker hver dag. Øynene til Rolf er noen av de vakreste jeg har sett. Skulle nesten tro at man såg rett i sjelen til en engel. Håper det fortsetter med mindre pustestopp og at det blir mer vellykket amming <3
Ser jeg svarte på en kommentar. Men kommentaren min var ment til status oppdateringen fra 2.juni :)
 
3. Juni

Søndag. Da vi ankom NFI i dag morges, ble vi ganske overrasket over å finne Rolf på highflow. Sinnataggen hadde kjempet imot cpapen og skreket så mye at nattevakten valgte å sette på highflowen igjen. Og så gikk natten knirkefritt. Himmel - lurer på hvordan den ungen blir når vi får han hjem!

7585952592_IMG_7290.JPG

Vi hadde egentlig planer om å bade Rolf i dag, men under munnstellet var han kjempevåken og holdt på å spise opp q-tipsen med en fuktet kompress utenpå. Dermed ble planen omgjort til ammetrening. Først skulle vi bare skifte bleie. Det var tiss, og en bitteliten muselort. Fort gjort - trodde vi. Problemet var bare at idet vi bøyde opp beina til Rolf for å vaske rompa, kom det bæsj. Nytt løft for å vaske bort bæsj, og da kom det mer bæsj... sånn holdt vi på da, sikkert ti ganger. Han lo sikkert godt inni seg. Foreldrene bannet stille... [emoji854]

7585952592_IMG_7281.JPG

Jeg hadde akkurat pumpet puppene, men tenkte Rolf kunne ha godt av å øve litt uten at det kommer så mye melk ut. Som vanlig begynte han å kaste seg mot puppen i det han ble lagt flat på fanget. Først fikk Rolf smake på den puppen som var tømt sist (jeg klarer foreløpig kun å pumpe en pupp av gangen). Etter litt mumsing, deretter intens suging og litt mer mumsing, ble den puppen forkastet som ubrukelig av en mildt sagt sur Rolf. Forsøkte den andre puppen, og heldigvis kunne den levere noen dråper melk, selv om det var kort tid siden forrige tømming. 3 ml trakk vi opp etter ammingen. Ikke verst! Men et godt stykke unna de 223 ml han skal ha på et døgn. Rolf blir litt flinkere til å ta tak for hver dag, men sonden i munnen gjør at det er vanskelig for han å lage vakuum. Skjold skal hjelpe på, men når han får skjold i munnen, ligger han bare og stirrer. Skjønner ikke at han må suge for å få levert varene... bedagelig anlagt [emoji6][emoji85]

7585952592_IMG_7288.JPG

Etter spisingen, sovnet Rolf, men etter kort tid ble han ustabil. Metningen stupte, klatret langsomt opp til nesten 90 før den sank igjen. Det pleier å bety slim i halsen, eller buse, så Rolf fikk gjennomgå med suget. Men det hjalp ikke. Etter mye berg-og-dal-bane på oksygenkurven, oppdaget vi at sonden hadde flyttet seg fra å ligge 16 cm ned forbi munnviken, og til 12 cm. Vi fikk dyttet ned sonden til riktig nivå, og opp kom 12 ml luft. Ikke rart lille var urolig. I tillegg var magen ganske utspilt, og vi besluttet at Rolf skulle få hvile noen timer i sengen sin, med cpap på. Denne gangen var Rolf heldigvis enig i at der var en god plan [emoji6]

På ettermiddagen ble Rolf bare mer og mer ustabil, med pustestopp og pulsfall i serier. Det ble bestilt ny ultralyd av hjertet, samt blodprøver. Mens vi ventet på hjertelegen, fikk Rolf støvsugd svelget for litt seigt slim, uten at det endret noe. Et par nys, fikk oss til å huske på episoden med busen som nesten kverket hele Rolf. Nytt sug ble funnet frem, og sannelig kom det ut en seig buse fra høyre nesebor. Vips, så var Rolf stabil og fin igjen [emoji1303].

IMG_4793.JPG

Ultralyd av hjertet ble gjort mens Rolf lå på fanget mitt. Lille raringen lå helt stille og bare nøt massasjen på brystet. Litt protester over at klistreelektrodene på brystet måtte flyttes på, men deretter var han helt rolig. De dårlige nyhetene er at duktus fortsatt er åpen, og det går en del blod gjennom, noe som belaster lungene ekstra. Det kan forklare noen av pustestoppene. De gode nyhetene er at hjertet ikke ser ut til å være påvirket av dette. Det er normalt stort, og ingen deler er utvidet som følge av ekstrajobbingen. Heller ikke trykket i lungesirkulasjonen er økt. Konklusjonen er at man mest sannsynlig bare kan følge dette til duktus lukker seg selv. Det er bra, for Rolf er for gammel til ny lukking med medisiner. Tenk det! 5 uker, fortsatt 10 uker til termin, og allerede for gammel til noe [emoji23][emoji23].

7585952592_IMG_7278.JPG
 
Rolf altså! :Heartred

Kan tydelig se han har vokst nå, lagt på seg. Ikke like mye en sart fugleunge liksom, likner mer og mer en sunn frisk og mer ferdig baby. Det er godt å se. Og fascinerende. Og og og.

Helt tydelig at Rolf ikke liker busemennene han lager, det viser seg jo nærmest hver gang han krangler litt med metningen etc at det er en busemann eller noe slim et sted. Det er jo på den ene siden litt skummelt at det er så lite som skal til for å gjøre ting ustabilt, samtidig som det heldigvis er en quick fix - særlig når dere er så klar over det.

Han er en sterk liten bestemt knott!
 
Han er så fin altså. Og den viljen tror jeg overvinner resten av familien tilsammen..

Flott at han ikke er påvirket av ductus da. Om de må lukke kirurgisk pleier det å være rimelig ukomplisert med unntak av smerter den første tiden.
 
For noen herlige bilder [emoji1] fine Rolf [emoji173]️
 
Litt opp og litt ned, ingen dag som er lik. Dere har jaggu en tøff gutt! Hvordan går det med storebror og behandle?
 
Han er så fin altså. Og den viljen tror jeg overvinner resten av familien tilsammen..

Flott at han ikke er påvirket av ductus da. Om de må lukke kirurgisk pleier det å være rimelig ukomplisert med unntak av smerter den første tiden.

Vi håper å slippe kirurgisk lukking, men de vurderer fra dag til dag... Det ble foreslått i dag, men vi ønsker å avvente. Kan umulig være sunt med narkose for så små hjerner... [emoji33]
 
Back
Topp