Rolf

[emoji173]️

De har satt gestasjonsalder ved fødsel til 25+1?

Ja, ble korrigert til det etter et par dager på NFI ut fra totalbildet med utseende og min terminberegning (har app med temping, el-test, aksjelegging, gravitest osv). Og at alle andre målinger enn tul på 12 uker har stemt med min beregning, men kk bruker tul-termin når de har den tilgjengelig.
 
Last edited:
For en fin måte du skildrer på!
 
1. Juni

7585947792_IMG_7250.JPG

Fredag. Veiedag. 1315g! [emoji33] Nesten 300g opp på en uke, eller sagt med andre ord - 30% økt vekt på én uke... litt i overkant kan man si. Og Rolf sliter med å ta unna den nye matmengden, som hele tiden justeres til 17% av hans vekt. Barnelegene er ikke fornøyd med total vektoppgang hittil, men det får være grenser på hvor mye man skal tyne en liten kropp. Rolf sliter åpenbart med full mage. Han har hele tiden 5-6 ml melk i magen, og presser konstant for å få ut bæsj. Pressingen gir pustestopp og gulp. Gulp gir ufrie luftveier, som igjen gir enda tyngre pustestopp og pulsfall. Magen er stor og utspilt, og Rolf skriker til innimellom og krøller beina oppunder seg, som om han har mageknip. Vi tok opp dette på visitten i dag, så nå er matmengden redusert til 16% av dagens kroppsvekt. Håper det hjelper på totalsituasjonen.

7585947792_IMG_7244.JPG

Formiddagen var kjempefin. Rolf lå på brystet mitt og pustet rolig i en hel time uten noen stopp, kun et par metningsfall som han ordnet opp i helt selv. Prøvde seg litt mer på puppen, men han var sliten i dag, så det ble med kos, slikking og et par sugetak. Han liker det åpenbart, for han ser og ser på meg, gaper og rekker ut tungen så snart han blir lagt i «ammestilling». Lille søtingen - totalt styrt av instinkter og reflekser [emoji23]

7585947792_IMG_7253.JPG
7585947792_IMG_7257.JPG

På ettermiddagen fikk Rolf prøve seg litt med highflow igjen. 9 liter og 30% oksygen. Prøvingen ble innvilget etter en lengre muntlig klage fra forsøkskaninen selv. Et øyeblikk der trodde jeg han skulle påføre seg selv shaken baby syndrom så mye som han hakket og vridde på hodet for å komme seg ut av prongene som akkurat var satt på. Vi støttet og holdt rundt han så godt vi kunne, men han lot seg ikke roe ned. En gang trodde vi han hadde godtatt prongene, for han ble helt stille. Det viste seg at Rampe-Rolf hadde vridd prongene ut av nesen, så de blåste på barten i stedet. Han prøvde å komme unna med det, men ble avslørt av et metningsfall... [emoji23] Forvandlingen som skjer med Rolf når prongene og luen tas av og nesegrimen til highflowen kommer på, burde vært filmet. Fra å være en makkete mørkerosa, illsint veps med øynene knepet igjen, fem dype rynker i pannen, armer og bein i alle retninger, til helt avslappet og lys våken i løpet av tre sekunder. Som å skru av en knapp. Uansett, han klarte seg fint i over en time, og fikk hvilt nesen godt før en ny runde med lue og cpap-maske.

Mot kvelden tiltok tullingen igjen, men ikke på samme måte som den skrekkelige formiddagen i går. Det er varmt om dagen. Kun seks barn på hele nyfødt-intensiv, men likevel er tre av barna samlet på samme intensivrom (verstingene kanskje?). Nesten så man ikke kommer seg inn gjennom døren for man blir møtt av en varmevegg, og noen har stjålet alt oksygenet der inne... [emoji85] enda godt at småttisene får ekstra oksygen [emoji6]. Måtte knipse et bilde av en fullstendig henslengt og utslått liten gutt på vei til kveldsstell [emoji23]

7585947792_IMG_7259.JPG
 
1. Juni

Vis vedlegget 260748

Fredag. Veiedag. 1315g! [emoji33] Nesten 300g opp på en uke, eller sagt med andre ord - 30% økt vekt på én uke... litt i overkant kan man si. Og Rolf sliter med å ta unna den nye matmengden, som hele tiden justeres til 17% av hans vekt. Barnelegene er ikke fornøyd med total vektoppgang hittil, men det får være grenser på hvor mye man skal tyne en liten kropp. Rolf sliter åpenbart med full mage. Han har hele tiden 5-6 ml melk i magen, og presser konstant for å få ut bæsj. Pressingen gir pustestopp og gulp. Gulp gir ufrie luftveier, som igjen gir enda tyngre pustestopp og pulsfall. Magen er stor og utspilt, og Rolf skriker til innimellom og krøller beina oppunder seg, som om han har mageknip. Vi tok opp dette på visitten i dag, så nå er matmengden redusert til 16% av dagens kroppsvekt. Håper det hjelper på totalsituasjonen.

Vis vedlegget 260749

Formiddagen var kjempefin. Rolf lå på brystet mitt og pustet rolig i en hel time uten noen stopp, kun et par metningsfall som han ordnet opp i helt selv. Prøvde seg litt mer på puppen, men han var sliten i dag, så det ble med kos, slikking og et par sugetak. Han liker det åpenbart, for han ser og ser på meg, gaper og rekker ut tungen så snart han blir lagt i «ammestilling». Lille søtingen - totalt styrt av instinkter og reflekser [emoji23]

Vis vedlegget 260750
Vis vedlegget 260751

På ettermiddagen fikk Rolf prøve seg litt med highflow igjen. 9 liter og 30% oksygen. Prøvingen ble innvilget etter en lengre muntlig klage fra forsøkskaninen selv. Et øyeblikk der trodde jeg han skulle påføre seg selv shaken baby syndrom så mye som han hakket og vridde på hodet for å komme seg ut av prongene som akkurat var satt på. Vi støttet og holdt rundt han så godt vi kunne, men han lot seg ikke roe ned. En gang trodde vi han hadde godtatt prongene, for han ble helt stille. Det viste seg at Rampe-Rolf hadde vridd prongene ut av nesen, så de blåste på barten i stedet. Han prøvde å komme unna med det, men ble avslørt av et metningsfall... [emoji23] Forvandlingen som skjer med Rolf når prongene og luen tas av og nesegrimen til highflowen kommer på, burde vært filmet. Fra å være en makkete mørkerosa, illsint veps med øynene knepet igjen, fem dype rynker i pannen, armer og bein i alle retninger, til helt avslappet og lys våken i løpet av tre sekunder. Som å skru av en knapp. Uansett, han klarte seg fint i over en time, og fikk hvilt nesen godt før en ny runde med lue og cpap-maske.

Mot kvelden tiltok tullingen igjen, men ikke på samme måte som den skrekkelige formiddagen i går. Det er varmt om dagen. Kun seks barn på hele nyfødt-intensiv, men likevel er tre av barna samlet på samme intensivrom (verstingene kanskje?). Nesten så man ikke kommer seg inn gjennom døren for man blir møtt av en varmevegg, og noen har stjålet alt oksygenet der inne... [emoji85] enda godt at småttisene får ekstra oksygen [emoji6]. Måtte knipse et bilde av en fullstendig henslengt og utslått liten gutt på vei til kveldsstell [emoji23]

Vis vedlegget 260747
Så godt dere hadde en bedre dag i dag:Heartred
 
Kan formelig se at han blir større og fyller ut den litt for store huden sin. Det er herlig å følge. Tenk så langt han har kommet på disse snart 5 ukene. Litt opp og ned, men mest opp - så får de grammene med vekt som legene ikke synes er helt etter boka å være. Det er da ingenting med Rolf som er etter boka vil jeg påstå, han har sprengt en del grenser på sin vei og har tatt noen sprang innimellom. Sterk liten tass!
 
Så godt å lese at hendelsen forleden gikk bra.
Sender masse tanker til dere og søte, sterke Rolf :Heartred
 
Gratulerer til Rolf med 5 uker:Heartblue Tøft kjempet.
 
S
1. Juni

Vis vedlegget 260748

Fredag. Veiedag. 1315g! [emoji33] Nesten 300g opp på en uke, eller sagt med andre ord - 30% økt vekt på én uke... litt i overkant kan man si. Og Rolf sliter med å ta unna den nye matmengden, som hele tiden justeres til 17% av hans vekt. Barnelegene er ikke fornøyd med total vektoppgang hittil, men det får være grenser på hvor mye man skal tyne en liten kropp. Rolf sliter åpenbart med full mage. Han har hele tiden 5-6 ml melk i magen, og presser konstant for å få ut bæsj. Pressingen gir pustestopp og gulp. Gulp gir ufrie luftveier, som igjen gir enda tyngre pustestopp og pulsfall. Magen er stor og utspilt, og Rolf skriker til innimellom og krøller beina oppunder seg, som om han har mageknip. Vi tok opp dette på visitten i dag, så nå er matmengden redusert til 16% av dagens kroppsvekt. Håper det hjelper på totalsituasjonen.

Vis vedlegget 260749

Formiddagen var kjempefin. Rolf lå på brystet mitt og pustet rolig i en hel time uten noen stopp, kun et par metningsfall som han ordnet opp i helt selv. Prøvde seg litt mer på puppen, men han var sliten i dag, så det ble med kos, slikking og et par sugetak. Han liker det åpenbart, for han ser og ser på meg, gaper og rekker ut tungen så snart han blir lagt i «ammestilling». Lille søtingen - totalt styrt av instinkter og reflekser [emoji23]

Vis vedlegget 260750
Vis vedlegget 260751

På ettermiddagen fikk Rolf prøve seg litt med highflow igjen. 9 liter og 30% oksygen. Prøvingen ble innvilget etter en lengre muntlig klage fra forsøkskaninen selv. Et øyeblikk der trodde jeg han skulle påføre seg selv shaken baby syndrom så mye som han hakket og vridde på hodet for å komme seg ut av prongene som akkurat var satt på. Vi støttet og holdt rundt han så godt vi kunne, men han lot seg ikke roe ned. En gang trodde vi han hadde godtatt prongene, for han ble helt stille. Det viste seg at Rampe-Rolf hadde vridd prongene ut av nesen, så de blåste på barten i stedet. Han prøvde å komme unna med det, men ble avslørt av et metningsfall... [emoji23] Forvandlingen som skjer med Rolf når prongene og luen tas av og nesegrimen til highflowen kommer på, burde vært filmet. Fra å være en makkete mørkerosa, illsint veps med øynene knepet igjen, fem dype rynker i pannen, armer og bein i alle retninger, til helt avslappet og lys våken i løpet av tre sekunder. Som å skru av en knapp. Uansett, han klarte seg fint i over en time, og fikk hvilt nesen godt før en ny runde med lue og cpap-maske.

Mot kvelden tiltok tullingen igjen, men ikke på samme måte som den skrekkelige formiddagen i går. Det er varmt om dagen. Kun seks barn på hele nyfødt-intensiv, men likevel er tre av barna samlet på samme intensivrom (verstingene kanskje?). Nesten så man ikke kommer seg inn gjennom døren for man blir møtt av en varmevegg, og noen har stjålet alt oksygenet der inne... [emoji85] enda godt at småttisene får ekstra oksygen [emoji6]. Måtte knipse et bilde av en fullstendig henslengt og utslått liten gutt på vei til kveldsstell [emoji23]

Vis vedlegget 260747
Så fin!!
 
I går satt eg faktisk oppe å ventet på oppdatering istedenfor å legge meg tidlig. Nydelige Rolf [emoji172]
 
I går satt eg faktisk oppe å ventet på oppdatering istedenfor å legge meg tidlig. Nydelige Rolf [emoji172]

Skjønner jeg må prøve å oppdatere litt tidligere på kvelden [emoji23] Det er bare litt vanskelig å gå fra han [emoji85], så det blir alltid litt seinere enn planlagt.
 
Kan jeg spørre hva pronger egentlig er for noe? Henger med på det meste du skriver om, men akkurat det aner jeg egentlig ikke hva er [emoji28]
 
Kan jeg spørre hva pronger egentlig er for noe? Henger med på det meste du skriver om, men akkurat det aner jeg egentlig ikke hva er [emoji28]

Prong er en del av CPAP (pustemasken) som hår inn i nesen. Den deles i to og puttes direkte inn i hvert nesebor til forskjell fra masken som går over hele nesen :) De må bytte på begge deler for å unngå sår på nesen. Min hatet også prongen, og prøver dra ut nesegrimen hun har nå også :P
 
Kan jeg spørre hva pronger egentlig er for noe? Henger med på det meste du skriver om, men akkurat det aner jeg egentlig ikke hva er [emoji28]

IMG_4122.jpg

Til høyre er maskene i ulik størrelse. De dekker over hele nesen, mens munnen er fri. Prongene ligger til venstre. To rør som puttes inn i nesen, og litt gummi rundt for å holde det tett... Festes til nesen sånn omtrent som på bildet under.

IMG_4123.jpg
 
Vis vedlegget 260869

Til høyre er maskene i ulik størrelse. De dekker over hele nesen, mens munnen er fri. Prongene ligger til venstre. To rør som puttes inn i nesen, og litt gummi rundt for å holde det tett... Festes til nesen sånn omtrent som på bildet under.

Vis vedlegget 260870

Takk for svar[emoji4] De likner litt på sånn voksne/eldre bruker når de trenger ekstra oksygen? Ikke helt like, men samme prinsipp? Alltid tenkt at sånne ser veldig ubehagelige ut[emoji51]
 
2. Juni

Lørdag. Rolf er 5 uker i dag. 30+1. Beste dagen hittil! [emoji170] Natten hadde vært sånn passe, så vi startet dagen litt forsiktig. Ingen hadde våget å sette pronger på Rolf siden i går, og vi hadde en liten diskusjon om han skulle få på det eller teste ut highflow igjen. Vi valgte det siste. Skiftet borrelåsplasteret på kinnene, mens Rolf øvde på lyden av sint veps. Da nesegrimen var på plass og blåste sine 9 liter luft per min, kom det serienys, sikkert 10-12 etter hverandre. Skikkelig komisk å se på. Rolf likte det heller dårlig. Men så merket han at det ikke var hat-prongene, men elsk-nesegrimen som var ankommet nesen, og han ble rolig. Sperret opp øynene og var plutselig kjempevåken. Strekte frem hendene som for å si «plukk meg opp!»

7516819296_IMG_7275.JPG

Siden han var så våken, prøvde vi på mer pupping. Prøvde «vanlig» ammestilling med Rolf liggende tvers over magen min. Han lå der med store, kulerunde, litt utstående, vidåpne øyne og søkte blikkontakt. Munnen åpen og den lille tungen søkte etter godsaker. Kroppen ble utålmodig og han begynte å kaste hodet mot puppen samtidig som han gapte alt han orket. Jeg fikk presset frem en liten melkedråpe, selv om jeg akkurat var ferdig med å pumpe. Lille bokstavelig talt kastet seg over puppen og koblet seg på som om han aldri hadde gjort noe annet. Merkelig følelse når den bittelille ungen lager vakuum og suger seg fast med voldsom kraft. Men så tar kreftene slutt, og han tar seg en pause. Ligger helt stille en stund, eller bare slikker på brystknoppen. Puster. Svelger unna det han har fått ut. Så kvikner han til og suger av hjertens lyst, før han nesten sovner. Slipper vakuumet, og bare nyter den myke smokken med innlagt mat i. Melken renner fra munnviken og highflowen i nesen, kombinert med åpen munn, gjør at det blir melkeskum...

IMG_4754.jpg

2,5 time koste vi oss. 2,5 time uten et eneste pustestopp av betydning (her snakker vi seriøs herding i løpet av fem uker). Rolf viste seg fra sin beste side, og danderte seg selv i babyfoto-stillinger. Dessverre er det litt vanskelig å komme til med fotoapparatet fra de rette vinklene. Lettest å ta bilde litt nedenfra, men da kommer man rett på den slappåpne munnen, og han ser mildt sagt lite begavet ut... [emoji23]. Fra mine øynes vinkel, er han bare nydelig [emoji7]

7516819296_IMG_7269.JPG

Ettermiddagen var nokså lik som formiddagen, med unntak av at Rolf var litt mer søvnig, holdt på å drukne da en full pupp åpnet alle sluser under amming, og det var tid for bæsjepressing. Jeg blir aldri lei av å studere detaljene på Rolf, som endrer seg fra uke til uke. Denne uken er det blodårene i hodet og på magen som er kjempetydelige.

Merker at sykepleierne på vakt stoler mer og mer på våre observasjoner av Rolf. Som i dag, da Rolf lå på magen på brystet mitt og sov søtt. Pustet rolig og metningen lå jevnt på 95-96% med 27% oksygen. Rolf flyttet litt på hodet i en strekkebevegelse. Etter det sank metningen til 84-85% og ville liksom ikke stige mer enn til 90. (Det dinger i alarmen fra 85% og nedover.) De siste gangene det har skjedd, har det vært seig klyse i halsen til Rolf, som delvis har sperret luftveiene. Jeg lanserte min teori, Rolf ble sugd i svelget, og på magisk vis dukket det opp en seig slimkladd. Etter den ble fjernet, spratt metningen opp til 100% og det ble en periode med såkalte «velstandsalarmer» (99 eller 100% metning dinger også). [emoji1303][emoji1303]

Da vi skulle gå for kvelden, la vi Rolf oppi sengen sin for litt stell. Det hadde skjedd massiv deponering av bæsj i bleien. Oksygenmåleren ble flyttet til ledig fot, og det eneste som gjensto var å skifte tilbake til cpap. Sistnevnte ble slått på for at den skulle varme seg opp (luften i cpapen er 37 grader og fuktet). Da Rolf hørtesuselyden fra cpapen fikk han en reaksjon med ansiktsuttrykk og kroppsspråk som var helt priceless. Snakk om dramaqueen!! [emoji33][emoji12] Og det beste av alt - vi fanget det på kamera!

7516819296_IMG_7271.JPG
7516819296_IMG_7273.JPG
 
Back
Topp