PGD-tråden

Tok en test i dag, og den var positiv :D blodprøve i morgen og ringe Karolinska på tirsdag etter blodprøvesvarene er kommet. Håper den lille klorer seg fast i mer enn 8-12 uker denne gangen! :Heartred

Vedlegg

• A0921913-0D00-4472-BDBB-73807F2A806B.jpeg
    A0921913-0D00-4472-BDBB-73807F2A806B.jpeg
    13 KB · Visninger: 124
Såpass!!! Ååå herreguuuuud jeg er så spent. Vet lissom ikke hva jeg skal / bør gjøre i mellomtiden. Er jo ikke noe jeg kan gjøre fra eller til. Men håper virkelig at det fester seg og går bra denne gangen!!! :Heartred
Det var fryseforsøk du også hadde eller var det fersk forsøk? Vet man ca hvor mange dager den lissom bruker på å feste seg? Selv gikk det negativ på mitt forrige fryseforsøk - men det var jo ikke testet så satser på at det var dårlig. Men dette er jo testet for alt og overlevde til dag 5-6, så håper virkelig dette er gullegget og at det er vår tur nå:Heartred
Vi hadde kun fryseforsøk. Spira satt på 3.forsøket:Heartred og sitter nå med ei magekule på 28 uker:happy:
Sliter fortsatt litt med å finne ro og ha tro på at det vil gå bra. Prøver så godt jeg kan å være positiv, men ikke enkelt når man bærer med seg en hel del i bagasjen.

Jeg har forresten x antall uåpnede Lutinus-pakker (en hel apotekpose) jeg kan sende til en av dere om det er ønskelig. Det er nok ikke nødvendig om man får refundert utlegget, men ved ekstra fryseinnsett uten egguttak, altså at man allerede har fått refusjon for "ett forsøk" og må starte på ny egenandelsrunde men ikke trenger uttak men har flere fryste egg man kan bruke. I naturlig syklus trenger man ikke så mange pakker, men i styrt syklus trenger man veeeldig mange!!

Hei!

Takk for at dere deler, så mye nyttig innsikt å ta med seg! Vil også sende dere masse varme tanker- dere er tøffe som står på - ikke gi opp håpet selv om det tar tid! ❤️

Etter 4 år med prøving (og en MA) fikk vi innvilget pgd så og si samtidig som jeg ble naturlig gravid. 9 måneder senere fødte jeg et friskt barn❤️ Synes det var veldig tøft med ventetid ift morkakeprøve og evt abort, men gikk heldigvis bra for oss denne gangen. Nå har vi begynt å vurdere å forsøke å få barn nr. 2 og tenker på å søke om PGD på nytt. I den forbindelse lurer jeg litt på hvor mye medisiner man typisk må ta gjennom pgd og hvordan det har opplevdes?
Hei, og velkommen hit:)
Det typiske "medisin-regime" er følgende for Karolinska (lang regime):
Nesesprey i noen uker (minst 14 dgr) for å nullstille kroppen/stoppe egen syklus.
Deretter halvere nesesprey-dose samtidig med oppstart egg-modningssprøyter (finnes flere ulike typer/merker). Sprøyte-behandling for sprengmodning av folikkler i ca. 8 - 12 dgr, avhengig av hvor godt man responderer på hormonene. Ønsket folikkelstr. vil være over 16 - 18 mm og endometriet bør ha bygget seg opp til en hvis tykkelse.
Deretter avslutter man nesesprey og eggmodningshormonene og det settes en eggløsningssprøyte 36 - 39 timer før planlagt uttak.

Hvordan det gjøres med medikamentbeh. for de som får ferskforsøk vet jeg ikke. Men ved fryseforsøk kan det
1.: gjøres i styrt syklus, hvor man blir medisinert med vaginaltbl. 2 stk x 3 pr dag, samt 1 tbl. pr os. x 1 (mener jeg å huske).
2.: gjøres i naturlig syklus med vaginaltbl. 1 stk. x 2 (selv er jeg ikke i tvil om at naturlig syklus var best mtp bivirkninger(og kostnader)).

For min del har jeg fått en del bivirkninger av samtlige medisiner, og synes det har vært tøffe behandlingsperioder (3 egguttak og 3 innsett), men her er vi nok veldig forskjellig. Mange merker ikke mye og kommer seg greit gjennom behandlingen :happy:

Tok en test i dag, og den var positiv :D blodprøve i morgen og ringe Karolinska på tirsdag etter blodprøvesvarene er kommet. Håper den lille klorer seg fast i mer enn 8-12 uker denne gangen! :Heartred
Ææææh!! Nå sitter jeg med tårer i øya :Heartred
Håper virkelig det er en terminspire :rolleyes:

Vi hadde kun fryseforsøk. Spira satt på 3.forsøket:Heartred og sitter nå med ei magekule på 28 uker:happy:
Sliter fortsatt litt med å finne ro og ha tro på at det vil gå bra. Prøver så godt jeg kan å være positiv, men ikke enkelt når man bærer med seg en hel del i bagasjen.

Jeg har forresten x antall uåpnede Lutinus-pakker (en hel apotekpose) jeg kan sende til en av dere om det er ønskelig. Det er nok ikke nødvendig om man får refundert utlegget, men ved ekstra fryseinnsett uten egguttak, altså at man allerede har fått refusjon for "ett forsøk" og må starte på ny egenandelsrunde men ikke trenger uttak men har flere fryste egg man kan bruke. I naturlig syklus trenger man ikke så mange pakker, men i styrt syklus trenger man veeeldig mange!!

åååå så fantastisk! Det skjønner jeg godt, er skummelt når man har opplevd negativt tidligere... men du er over halvveis og dette kommer til å gå veien :Heartred

Ææææh!! Nå sitter jeg med tårer i øya :Heartred
Håper virkelig det er en terminspire :rolleyes:
Det håper jeg også! Det er helt uvirkelig. Håper så inderlig at det går veien. Jeg prøver være veldig positiv , men merker noen dager er litt tyngre. Men jenter - vi alle skal i mål!!! :love7

Gratulerer

Å så kjekt å lese om dere her inne:Heartpink

Her hadde jeg en liten breakdown for en to uker siden (herregud tiden går altfor fort) Pga. en kommunikasjonssvikt så hadde ikke legen på Karolinska mottatt bekreftelsen min på at de kunne ta prøver av mamma og bruke den i dette prosjektet her. Fikk brev fra Karolinska 4,5 mnd etter at vi hadde vært der med denne beskjeden, mens jeg disse 4,5 mnd trodd at dette var i orden. Jeg gikk fullstendig i kjelleren og regnet da med at vi sikkert var satt tilbake disse månedene. Om vi er det vet jeg ikke, men genetikeren påstod at de jobbet med saken vår. Mannen tror også det, mens jeg tror ikke på noen (pessimisten) Mamma skal få tatt denne prøven på sykehuset i morgen, også satser vi på at de får sendt den avgårde til Sverige fortere enn lynet. Jeg har hengt meg sånn veldig opp i å ville bli mamma før jeg fyller 30, men er redd den muligheten røk samtidig som alt dette styret her. Har nå 378 dager på meg, for siden der er skuddår neste år, så får jeg én dag ekstra. Juhu! Drømmen er å høre noe før jul, men jeg orker ikke å håpe for mye, for da blir bare skuffelsen enda større...

Jeg har nå gjennomført mitt første forsøk uten hell. Satt inn egg 28.10 og tok test 10.11.2019. Selv om vi vet det er liten sjans for festing, så tyda alt på at jeg var gravid, følte jeg. Fikk en liten rosa flekk fredag 01.11, og håpa at det var en festeblødning. I tillegg leste vi i går at noen erfarte at mensen kom etter de slutta på Lutinus. Syns det burde stått på bivirkninger på bruksanvisningen, men jaja :)

Jeg lurte på hva deres erfaringer er med Lutinus? Fikk dere mensen som normalt eller etter dere sluttet på den?

Jeg har nå gjennomført mitt første forsøk uten hell. Satt inn egg 28.10 og tok test 10.11.2019. Selv om vi vet det er liten sjans for festing, så tyda alt på at jeg var gravid, følte jeg. Fikk en liten rosa flekk fredag 01.11, og håpa at det var en festeblødning. I tillegg leste vi i går at noen erfarte at mensen kom etter de slutta på Lutinus. Syns det burde stått på bivirkninger på bruksanvisningen, men jaja :)

Jeg lurte på hva deres erfaringer er med Lutinus? Fikk dere mensen som normalt eller etter dere sluttet på den?
Huff så leit! Selv om man vet det ikke er noen form for garanti at det fester seg blir man utolig skuffa og trist.

Jeg fikk mens 2-3 dager etter jeg slutta på Lutinus.

Hei :-) jeg har akkurat begynt på synarela ifbm nedregulering. Hvordan er det med uttaket, mtp fravær fra jobb? Får man sykmelding? Må man kontakte fastlegen da? Ikke hatt noe med fastlegen å gjør i denne prossesen så har ikke fått sjekket dette opp

Hei :) jeg har akkurat begynt på synarela ifbm nedregulering. Hvordan er det med uttaket, mtp fravær fra jobb? Får man sykmelding? Må man kontakte fastlegen da? Ikke hatt noe med fastlegen å gjør i denne prossesen så har ikke fått sjekket dette opp
Forrige jobben min (statlig) skulle jeg få velferdspermisjon.
Der jeg er nå får jeg ikke det og har snakket med legen om sykemelding.
Nå ser det ut som jeg får sykemelding fra dagen før egguttak til testdag (ferskforsøk).

Forrige jobben min (statlig) skulle jeg få velferdspermisjon.
Der jeg er nå får jeg ikke det og har snakket med legen om sykemelding.
Nå ser det ut som jeg får sykemelding fra dagen før egguttak til testdag (ferskforsøk).

Okei skjønner :-) jeg jobber også statlig men sjefen har ikke nevnt noe om velferdspermisjon. Så de i på karolinska kan ikke skrive sykemelding? Det må gå via fastlegen altså? :-)

Okei skjønner :) jeg jobber også statlig men sjefen har ikke nevnt noe om velferdspermisjon. Så de i på karolinska kan ikke skrive sykemelding? Det må gå via fastlegen altså? :)
Det har jeg ikke spurt noe om faktisk :wideyed:
Gikk bare utifra at de ikke gjorde det.
Samtidig så har min fastlege vårt litt involvert ettersom ho har vært med gjennom tidligere svangerskap, søknadsprosess. Så jeg fikk meg en time og oppdaterte ho, så skal jeg tilbake dagen før egguttak og får en sykemelding.

Det har jeg ikke spurt noe om faktisk :wideyed:
Gikk bare utifra at de ikke gjorde det.
Samtidig så har min fastlege vårt litt involvert ettersom ho har vært med gjennom tidligere svangerskap, søknadsprosess. Så jeg fikk meg en time og oppdaterte ho, så skal jeg tilbake dagen før egguttak og får en sykemelding.

Takk for svar :-) jeg tar kontakt med fastlegen for å høre!

Hei:) nå har vi også endelig blitt ringt og gleder meg til å starte snart, skulle ringe tilbake ved første mens.. så deretter begynne på medisiner

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny til dette forumet, for jeg lovet meg selv at når det kommer til familieplanlegging så er ikke forum et godt sted å være. Er generelt ikke en person som er aktiv med forum og blogg og sånn. Vet ikke om jeg blir det heller. :p

Det jeg kommer for å si, er tusen takk! Tusen takk til dere alle sammen. Takk for at dere snakker om dette, og for at dere er så åpne om hvordan dere opplever denne prosessen. Jeg har hatt en forferdelig uke, mulig den værste i mitt liv så langt. Aldri vært så langt nede over så mange dager. Hadde min første innsetting på karolinska 1 november, men etter at jeg fikk mensen ca 10 nov. har jeg gått helt i kjelleren. Har ikke klart å gå på jobb, sitter stort sett bare hjemme i sofaen og gråter. Tok en grav-test på onsdag, var selvfølgelig negativ. Prøven jeg fikk med fra karolinska ble tatt i dag (som avtalt), også selvfølgelig negativ. Har en fantastisk mann som støtter meg det han kan, men full av disse dritt-hormonene så har han ikke hatt mye å stille opp med.

Søkte litt rundt etter hva slags hjelp man kan få når man får det så vondt, og det er da jeg fant denne tråden.

Føler meg ikke lenger så alene, selv om jeg ikke kjenner dere. Bare fint å finne et sted hvor dette ikke er rart, skummelt, eller stigmatiserende på andre måter, at dette er noe man kan snakke om med andre som forstår.

Tusen takk:Heartred

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny til dette forumet, for jeg lovet meg selv at når det kommer til familieplanlegging så er ikke forum et godt sted å være. Er generelt ikke en person som er aktiv med forum og blogg og sånn. Vet ikke om jeg blir det heller. :p

Det jeg kommer for å si, er tusen takk! Tusen takk til dere alle sammen. Takk for at dere snakker om dette, og for at dere er så åpne om hvordan dere opplever denne prosessen. Jeg har hatt en forferdelig uke, mulig den værste i mitt liv så langt. Aldri vært så langt nede over så mange dager. Hadde min første innsetting på karolinska 1 november, men etter at jeg fikk mensen ca 10 nov. har jeg gått helt i kjelleren. Har ikke klart å gå på jobb, sitter stort sett bare hjemme i sofaen og gråter. Tok en grav-test på onsdag, var selvfølgelig negativ. Prøven jeg fikk med fra karolinska ble tatt i dag (som avtalt), også selvfølgelig negativ. Har en fantastisk mann som støtter meg det han kan, men full av disse dritt-hormonene så har han ikke hatt mye å stille opp med.

Søkte litt rundt etter hva slags hjelp man kan få når man får det så vondt, og det er da jeg fant denne tråden.

Føler meg ikke lenger så alene, selv om jeg ikke kjenner dere. Bare fint å finne et sted hvor dette ikke er rart, skummelt, eller stigmatiserende på andre måter, at dette er noe man kan snakke om med andre som forstår.

Tusen takk:Heartred
Takk for at du deler din erfaring og :Heartred
Jeg har første uttak og innsett om to uker :eek:
Gruer meg eksepsjonelt og møter lite forståelse i min omgangskrets, mens her, her inne møter jeg den forståelsen og omsorgen jeg trenger når tankene blir for mørke, når alt blir skummelt og trist :Heartred

Jeg starter i samtaler hos DPS etter at vi mistet første til ubalanserte translokasjoner. Har gått dit jevnlig frem til i sommer, altså i 2år. Har hatt en pause nå pga sykdom hos behandler, men det at jeg har et slikt sted å ringe hvis ting blir tøft, det er en stor trøst for meg:Heartred

Håper du kommer deg ut av dette og at spiren sitter snart :Heartred

Takk for at du deler din erfaring og :Heartred
Jeg har første uttak og innsett om to uker :eek:
Gruer meg eksepsjonelt og møter lite forståelse i min omgangskrets, mens her, her inne møter jeg den forståelsen og omsorgen jeg trenger når tankene blir for mørke, når alt blir skummelt og trist :Heartred

Jeg starter i samtaler hos DPS etter at vi mistet første til ubalanserte translokasjoner. Har gått dit jevnlig frem til i sommer, altså i 2år. Har hatt en pause nå pga sykdom hos behandler, men det at jeg har et slikt sted å ringe hvis ting blir tøft, det er en stor trøst for meg:Heartred

Håper du kommer deg ut av dette og at spiren sitter snart :Heartred

Takk for svar, var litt usikker på om tråden kanskje var død, siden aktiviteten hadde dabbet litt av i det siste.
Nå i etterkant av innlegget mitt, så ser jeg jo at det kanskje kan ha blitt lagt frem som litt skremmende. Håper ingen blir altfor skremte, for det første så er det ikke sikkert at andre får sånn reaksjon, og for den andre så må man huske på at det hjelper å snakke med noen som forstår. Når hormonene er litt ute av systemet, så regner jeg med at jeg roer meg ned igjen, og at det hjelper å komme seg litt ut i frisk luft igjen.

Det hjalp bare så utrolig mye å finne denne tråden, for selv om jeg jo har møtt forståelse for situasjonen min blant mine nærmeste venner, så er alle sammen nå blitt superopptatte småbarnsmødre, og jeg er redd for å belaste de med dette. Har ei god venninne som fikk ei lita jente gjennom ivf for ca 2 år siden, men jeg føler meg egentlig bare som femte hjulet på vogna uansett. Men å være sistemann med barn, er jo ganske vanskelig. Synes det var spesielt trist at en av mine nærmeste venninner kviet seg for å fortelle at hun var gravid, siden vi hadde ønsket oss barn mye lenger (planen var i utgangspunktet naturlig befruktning m/fosterdiagnostikk). Men jeg forstår det også. Heldigvis får han være litt gullgutten min også. :Heartred

Lurer jeg på en ting som jeg ikke følte jeg fikk helt svaret på når jeg pratet med barnmorska'n på telefonen: Hun sa at de måtte ha et møte med PGD-legen (han Fotios, eller hva han heter), og kunne ikke gjøre videre avtaler. Møtet skal være siste uka i nov.
Dere som har gått igjennom flere forsøk, måtte dere også vente på et slikt møte før dere avtalte noe videre? Er dette bare en formalitet? Jeg hadde kun denne ene blastocysten til innsetting, så jeg har ingenting i fryseren og må begynne helt på nytt.

Håper det går bra med dere andre på tråden her! :Heartred:Heartred:Heartred

Back
Topp