PGD-tråden

Når andre uttak heller ikke ga noen egg som kunne brukes ble jeg veldig stresset ettersom jeg syntes det var litt vanskelig å forstå seg på lovverket ved behandling i utlandet. Både hva det gjaldt sjanser og egenandeler. Jeg var derfor i telefon med flere i Helsenorge (mamge var selv usikre) men kom til slutt i kontakt med en kvinne som trygt kunne bekrefte at vi hadde fått innvilget finansiering av 3 forsøk gjennom staten etter norsk standard :happy: Men for sikkerhetens skyld ville jeg ringt selv for en dobbelsjekk. Uansett, ut fra de refusjonene jeg har mottatt samt dialog med både SE og fertilitetsklinikken v St.Olavs virker dette å stemme.

Skjema for refusjon ved utenlandsbehandling tror jeg ikke man finner på nettet. Jeg fikk skjema fra Kontor for Utenlandsbehandling ved St. Olav. Antar de ulike regionene har egne sentrale kontor. Du skal ha mottatt kontaktopplysninger fra de? Om ikke må du bare ringe lokalt helseforetak og be om kontaktinformasjon og at de setter deg over :) Husk at alle kviteringer må legges ved.

Okay, det høres jo veldig bra ut! Jeg skal ta en ringerunde å sjekke opp litt når fellesferien er over og sjekke ut litt jeg også, hvilke svar jeg får. Krysser fingrene for at de sier det samme som du har fått beskjed om ;D

Aha, ja vi er midt i flyttekaos så hvor alle papirer er akkurat nå er uvisst :wacky: men jeg får ringe og bli satt over ;p
Alle kvitteringer. Vi kjørte selv da. De må vel gå etter en km sats ? Eller dekke billigste reisemåte? Hmm, får ringe de å sjekke opp. Vi har jo vært to turer der inne. Isåfall greit å få det med på frikortet sånn som vi får for kjøring til riksen herfra. :)
Greit å få sendt inn alt fra forsøket også kanskje, men der har vi ikke betalt noe? Men vi må kanskje legge inn dokumentasjon likevel sammen med medisine? Veldig deilig å ikke måtte legge ut når vi er på sykehuset i Sverige iallefall :happy:
 
Okay, det høres jo veldig bra ut! Jeg skal ta en ringerunde å sjekke opp litt når fellesferien er over og sjekke ut litt jeg også, hvilke svar jeg får. Krysser fingrene for at de sier det samme som du har fått beskjed om ;D

Aha, ja vi er midt i flyttekaos så hvor alle papirer er akkurat nå er uvisst :wacky: men jeg får ringe og bli satt over ;p
Alle kvitteringer. Vi kjørte selv da. De må vel gå etter en km sats ? Eller dekke billigste reisemåte? Hmm, får ringe de å sjekke opp. Vi har jo vært to turer der inne. Isåfall greit å få det med på frikortet sånn som vi får for kjøring til riksen herfra. :)
Greit å få sendt inn alt fra forsøket også kanskje, men der har vi ikke betalt noe? Men vi må kanskje legge inn dokumentasjon likevel sammen med medisine? Veldig deilig å ikke måtte legge ut når vi er på sykehuset i Sverige iallefall :happy:
Jeg vet ikke hvordan de gjør det når man kjører siden det ikke er gjeldende for oss. Men antar de tar utgangspunkt i km :) Vi hadde tilleggsutgifter i form av parkering på flyplassen, tog, t-bane og hotell, som stort sett kom seg på rundt 4500-5000kr pr reise (inkl. kostpenger pr. døgn).
 
Jeg vet ikke hvordan de gjør det når man kjører siden det ikke er gjeldende for oss. Men antar de tar utgangspunkt i km :) Vi hadde tilleggsutgifter i form av parkering på flyplassen, tog, t-bane og hotell, som stort sett kom seg på rundt 4500-5000kr pr reise (inkl. kostpenger pr. døgn).
Aha Okay ☺️ Ja man har kanskje krav på kostpenger også? Det har jeg ikke tenkt på..

Men i dag fikk vi tlf fra sykehuset - og 1 av de 3 embryoene er balansert, så da har vi ett forsøk som vi skal inn i september å sette inn!! :happy:
De var egentlig klare til å ta det i denne syklusen og sette inn i august allerede! Men grunnet vi er midt i flytting i august så drøyer vi en mnd. Tør ikke sjangse på masse stress midt oppi forsøket, tilfelle det påvirker negativt. Men ble så glad for at vi i det minste får ett innsett (hvis det overlever opptining såklart) før vi eventuelt må gjennom nytt uttak.:Heartred:love7
 
To dager til vi reiser mot Stockholm og jeg innså plutselig at jeg må slutte på p-piller etterhvert (har jo visst det, men nå ble det plutselig virkelig:bag:), at det kanskje blir en god stund med ustabile sykluser, hvor jeg kommer til å være redd for at vi har blitt gravide på egenhånd. Kommer selvfølgelig til å bruke kondom i mellomtiden, men de siste 8 månedene har vært veldig trygt og godt, det er jo egentlig bare de siste 3månedene jeg har klart å slappe av ved TR..

Hjelp! Hva er det jeg har skrevet meg opp på?!:sour:
 
Last edited:
To dager til vi reiser mot Stockholm og jeg innså plutselig at jeg må slutte på p-piller etterhvert (har jo visst det, men nå ble det plutselig virkelig:bag:), at det kanskje blir en god stund med ustabile sykluser, hvor jeg kommer til å være redd for at vi har blitt gravide på egenhånd. Kommer selvfølgelig til å bruke kondom i mellomtiden, men de siste 8 månedene har vært veldig trygt og godt, det er jo egentlig bare de siste 3månedene jeg har klart å slappe av ved TR..

Hjelp! Hva er det jeg har skrevet meg opp på?!:sour:

Hvordan gikk det på samtale ?? :happy:
 
Hvordan gikk det på samtale ?? :happy:
Det gikk greit..
Legen vi traff på fertilitetsklinikken var ekstremt sosete, men barnmorskan var fantastisk :)
Vi får ikke noe estimat på når de tror vi kan starte opp, for de aner ikke hvor lang tid det vil ta å fikse gentesten.

Jeg har fortsatt MASSE egg :p, så det er positivt :)
Blir langprotokoll, de er redde for overstimulering, men vil forsøke seg på ferskt innsett når vi kommer dit.
 
Det gikk greit..
Legen vi traff på fertilitetsklinikken var ekstremt sosete, men barnmorskan var fantastisk :)
Vi får ikke noe estimat på når de tror vi kan starte opp, for de aner ikke hvor lang tid det vil ta å fikse gentesten.

Jeg har fortsatt MASSE egg :p, så det er positivt :)
Blir langprotokoll, de er redde for overstimulering, men vil forsøke seg på ferskt innsett når vi kommer dit.
Det blir spennende!
Håper det ikke tar for lang tid å lage gentesten
 
Det gikk greit..
Legen vi traff på fertilitetsklinikken var ekstremt sosete, men barnmorskan var fantastisk :)
Vi får ikke noe estimat på når de tror vi kan starte opp, for de aner ikke hvor lang tid det vil ta å fikse gentesten.

Jeg har fortsatt MASSE egg :p, så det er positivt :)
Blir langprotokoll, de er redde for overstimulering, men vil forsøke seg på ferskt innsett når vi kommer dit.
Så spennende :happy: Heier på dere ;)
 
Det gikk greit..
Legen vi traff på fertilitetsklinikken var ekstremt sosete, men barnmorskan var fantastisk :)
Vi får ikke noe estimat på når de tror vi kan starte opp, for de aner ikke hvor lang tid det vil ta å fikse gentesten.

Jeg har fortsatt MASSE egg :p, så det er positivt :)
Blir langprotokoll, de er redde for overstimulering, men vil forsøke seg på ferskt innsett når vi kommer dit.



Ååååå så godt å høre at du har masse egg!! :D ja det er nok kanskje det lureste. Men så rart at dere fikk ta ferskt innsett? Hos oss sa de at de måtte fryse ned og at de hadde sluttet med fersk forsøk. Men de legene sier sikkert forskjellig :wacky:
Spennende tid i vente da! Bare smøre seg med tålmodighet til tlf endelig ringer med noen svar :D
 
Ååååå så godt å høre at du har masse egg!! :D ja det er nok kanskje det lureste. Men så rart at dere fikk ta ferskt innsett? Hos oss sa de at de måtte fryse ned og at de hadde sluttet med fersk forsøk. Men de legene sier sikkert forskjellig :wacky:
Spennende tid i vente da! Bare smøre seg med tålmodighet til tlf endelig ringer med noen svar :D
Kan ha noe med type gentest å gjøre kanskje?
Sikkert mange ting som spiller inn
 
Ååååå så godt å høre at du har masse egg!! :D ja det er nok kanskje det lureste. Men så rart at dere fikk ta ferskt innsett? Hos oss sa de at de måtte fryse ned og at de hadde sluttet med fersk forsøk. Men de legene sier sikkert forskjellig :wacky:
Spennende tid i vente da! Bare smøre seg med tålmodighet til tlf endelig ringer med noen svar :D
Fordi det er færre celler på dag tre så er det lettere å sjekke translokasjonen min da. Ferskt lurer jeg på om kanskje er fordi jeg responderer veldig godt på å gå gravid?
 
Hei
Vi har startet opp på medisiner, men føler oss ganske alene i prosessen. Jeg merker at jeg ikke har så godt av å gå på den nesesprayen over en lengre periode. Hvem er det som følger opp dere i Norge? Ønsker egentlig å få snakket ordentlig med noen som har vært gjennom eller går gjennom det samme. Er det mulig å utveksle nummer? Emilie
Emilie_e_l@hotmail.com
 
Hei
Vi har startet opp på medisiner, men føler oss ganske alene i prosessen. Jeg merker at jeg ikke har så godt av å gå på den nesesprayen over en lengre periode. Hvem er det som følger opp dere i Norge? Ønsker egentlig å få snakket ordentlig med noen som har vært gjennom eller går gjennom det samme. Er det mulig å utveksle nummer? Emilie
Emilie_e_l@hotmail.com
Hei Emilie.
Jeg skjønner så godt at det er tøft å gå på nesesprey-kur. Jeg hadde lang protokoll ved første egguttak, hvorav jeg forbannet denne sprayen og bivirkningene. Skjønner det slik at her er det stor variasjon hvordan man reagerer på disse hormonene.
Du er ikke alene, mange under ordinær ivf-behandling her i Norge går også på Synarela ;)
Vi fikk "oppfølging" her i Norge ved St.Olav, men de hadde ingen ting med behandlingsforløpet eller valg av medisiner. Dette var utelukkende styrt fra Karolinska UH Huddinge.
 
Hvordan går det med deg, Emilie? Lenge igjen av nesesprey-kuren?

Hei. Takk for at du spør! ☺️
Det går heldigvis litt bedre med humørsvingningningene og hodepinen, dag 16 på nesespray nå. Men føler meg helt fjern og sliten, så gjør nok ikke det beste inntrykket på jobb.. Skal til gynekologen i dag for å se om jeg skal begynne med sprøyter. Snakket med de på Karolinska og de forkortet løpet mitt, heldigvis! Det er snakk om egguttak 2 oktober. Pleier det å gå etter planen som de sier?

Er i et vikariat, har jobbet der siden januar. Bør man være ærlig med arbeidsgiver om hva man holder på med? Tenker å høre om jeg kan få fri de to dagene for uttaket, men tenk om man får nei om sjefen ikke vet om det.

-Emilie☺️
 
Back
Topp