Omskjæring, for eller imot?

Du er for ??
Helt utrolig at noen kan vøre for no så sykt som det !!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Akkurat som at jeg syntes det er utrolig at du er imot!
Har lov til å mene så mye jeg vil ;)
Og det er ikke barnemishandling, for da hadde ganske mange i Norge mistet barna sine!!
 
En kultur son er helt på tryne i mine øyne ! Påføre barn smerte og ubehag uten at det er nødvendig. Det er sykt det !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Gutter er født med forhud - og den skal bli der! Hvorfor skjære av noe som skal være der!? Jeg blåser i de ulike grunnene (bortsett fra medisinske grunner). Det er idiotisk å gjøre noe sånt uten at barnet selv kan samtykke! Er ikke akkurat reversibelt...
Jeg liker ikke når guttungen min faller og slår seg engang - tenk om JEG skulle bestemt å skjære i han for noe som ikke var nødvendig..
Rister på hodet...
 
Last edited:
Imot! Så en dokumentar om en som var omkjært, dette var veldig ødleggende for sex livet i voksen alder. Forhuden er der for en grunn:)
 
Helt klart imot. Kunne aldri gjort det mot sønnen vår.
 
Jeg skjønner ikke at noen kan være for slikt, med mindre det er medisinsk grunnlag for et slikt inngrep. Å si at en omskjært penis er bedre, får jeg frysninger av. Er den bedre å se på? Er det hygiene det går på? Religiøse årsaker fnyser jeg av. Fydda.
 
Jeg er i mot kjønnslemlestestelse. Og omskjæring av gutter er nettopp det. Man fjerner en del av kroppen som har en nyttefunksjon og man er født med på religiøst grunnlag uten at den personen som eier kroppsdelen har noe de skulle ha sagt. Man setter et nyfødt liv i risiko (ja, det gjør man da det alltid er fare for infeksjon, blant annet) og man lar et nyfødt liv møte verden med påførte sårflater i underlivet. Kjønnslemlestelse av jenter er mer omfattende, men man trenger vel ikke bagatellisere, og gjøre omskjæring av gutter mindre oppsiktsvekkende av den grunn? Man kjemper for jentenes rett, skal man ikke kjempe for gutta?
 
Gammel tråd, men jeg er fortsatt like i mot!

Jeg har blitt oppmerksom på at flere og flere er mer opplyste og skeptiske mot dette, og velger å ikke omskjære, selv om det er vanlig i familien, kulturen og landet de bor i. Hvertfall i den vestlige verden. Jeg synes det jammen er på tide å avskaffe en så utdatert og bestialsk skikk.
 
Barnemishandling? Lemlesting? Totalt imot.

Hvis man har lyst til å omskjære seg når man er blitt voksen (minst 18 år gammel) er det selvfølgelig helt greit, men å gjøre overgrep mot barn (eller voksne) er ikke greit.
Det finnes faktisk ingen argumenter for å omskjære, såfremt det ikke er tungtveiende medisinske årsaker.
Det er så stygt at jeg ikke har ord for det, og de som synes dette er greit bør faktisk ikke få ha barn.
Forhåpentligvis tar vi til vettet snart og skaffer oss nok baller til å kalle det hva det er: mishandling.
Så får vi gjort det ulovlig.

Dere som er for å skade barna deres på denne måten, hva hadde dere sagt om jeg ville kutte av sønnen min en finger, eller en del av det ytre øret, eller om jeg tatoverte ham?
Ikke det samme sier du? JO, det er det såvisst, og dere ville aldri gjort noen av de ovennevnte tingene, sant?
Jeg synes så synd på barn av mennesker som med god samvittighet kan gjøre så horrible ting mot dem.
 
Nå er vel kjønnslemlestelse av jenter noe helt annet enn omskjæring av gutter da, så det ville jeg ikke brukt som sammenligningsgrunnlag...

Jeg er også enig i at så lenge omskjæring av gutter er lov i Norge er det veldig bra at det kan tilbys ved sykehus. Hvis ikke hadde vi nok sett et altfor stort antall babygutter som hadde blitt utsatt for dette i lugubre, uhygieniske bakgårdsklinikker med påfølgende konsekvenser...

En annen minsoppfatning er at dette bunner i religion... Det gjelder både for jenter og gutter... Mange bruker religion som forklaring, men vel så mye ligger i tradisjoner og kultur... Dette er ofte gamle skikker som går langt tilbake i generasjoner...

Nei, begge deler er kjønnslemlestelse, ingen forskjell...
 
I mot omskjæring av små guttebarn.
Smerter, infeksjoner, sepsis og spedbarnsdød er jo kjente komplikasjoner når det kommer til omskjæring av nyfødte... Så nei!!!
Absolutt for en omskjært tiss derimot!
Har vært sammen med menn som ikke er omskjært, og det kan være yucky!!!
Mannen min er omskjært. Han ble omskjært noen timer etter at han ble født! (Amerikaner) Han lukter ALDRI! Og han har heller ikke nedsatt følsomhet.
Men ville likevel ikke godtatt at mine barn ble omskjært.

Han vet ikke om følsomheten er nedsatt, men etter all sannsynlighet er den det.
Jeg har aldri vært sammen med menn som er omskjært, men jeg har heller aldri opplevd en mann som lukter...
 
Kan ikke spørre om slike ting her da, blir jo fort lynsje stemning hvis noen skulle være for det!
"alle" vet jo at "alle" nordmenn er imot vel?
Mye propaganda for eller imot, få sikre kilder for både å være for og imot så det beste man gjør er å ikke nevne det.

Det finnes veldig gode kilder som taler mot, og ingen som taler for...
 
Imot. Kan ikke skjønne at noen gjør det med barna sine.
 
Nja, de anbefaler ganske kjapt omskjæring. Ble kun prøvd kortisonsalve her og da det ikke gav noe resultater så ble det omskjæring.
Er forøvrig veldig mange voksne menn som går rundt med altfor trang forhud, ikke rart når man ser hva så mange mener om omskjæring. Å feks sammenligne det med kjønnslemlestelser av jenter er latterlig.


Sent from my iPhone using BV Forum

At du ikke forstår at det er akkurat det samme er latterlig... Det er ingen som går rundt med trang forhud fordi noen er imot kjønnslemlestelse av barn, den må du lenger ut på landet med.
 
Akkurat som at jeg syntes det er utrolig at du er imot!
Har lov til å mene så mye jeg vil ;)
Og det er ikke barnemishandling, for da hadde ganske mange i Norge mistet barna sine!!

Det regnes ikke så barnemishandling å utsette barna for f.eks passiv røyking heller, men det er å bevisst skade barnet sitt, og det kvalifiserer som mishandling i mine øyne.
Foreldre skal holde barna trygge, og aldri skade dem. Å lemleste dem er å skade dem, og det helt 100% uten grunn.
At du og andre ikke forstår det skremmer meg genuint helt inn i margen.
 
Back
Topp