Omskjæring, for eller imot?

Enig med deg. Om det blir gjort forsvarlig med bedøvelse så ser jeg ikke på mine venner som barnemishandlere.
Og til hun som nevnte omskjæring av kvinner; det kan ikke sammenlignes en gang. Det er stor forskjell på å ta vekk forhuden kontra å skjære av kjønnslepper og klitoris.
Ja, ikke sant? Lite man får gjort med det tenker jeg :)

Og enig ang kvinner/jenter! Det kan virkelig ikke sammenlignes i det hele tatt!
 
For eller imot. Vel. Jeg forstår og respekterer en slik tradisjon som er veldig dypttrengene.

Føler meg trygg dersom det blir gjort av fagfolk på en privat klinikk eller sykehus. Med god oppfølging og smertestillende.

Vår baby var liten da vi fikk det utført i 2014 på privat klinikk , av tradisjonelle grunner. Og han trengte da ikke sy noen sting. Fordi det ble gjort tidlig. ImageUploadedByBV Forum1448371625.210892.jpg



Her er brev vi fikk med oss fra den private klinikken.

Det er ikke ulovlig her til lands og føler at det er mye som må tenkes igjennom før man lander på ja-siden. Sånn var det i hvert fall for meg.


Å bli stilt ovenfor et slikt dilemma var tøft da min bakgrunn ikke er kjent med denne praksisen. Men vi valgte det vi synes var riktig ut i fra de kriteriene som ble lagt foran oss.
 
For eller imot. Vel. Jeg forstår og respekterer en slik tradisjon som er veldig dypttrengene.

Føler meg trygg dersom det blir gjort av fagfolk på en privat klinikk eller sykehus. Med god oppfølging og smertestillende.

Vår baby var liten da vi fikk det utført i 2014 på privat klinikk , av tradisjonelle grunner. Og han trengte da ikke sy noen sting. Fordi det ble gjort tidlig. Vis vedlegget 147420



Her er brev vi fikk med oss fra den private klinikken.

Det er ikke ulovlig her til lands og føler at det er mye som må tenkes igjennom før man lander på ja-siden. Sånn var det i hvert fall for meg.


Å bli stilt ovenfor et slikt dilemma var tøft da min bakgrunn ikke er kjent med denne praksisen. Men vi valgte det vi synes var riktig ut i fra de kriteriene som ble lagt foran oss.



"Gratulerer, barnet deres er omskåret"??
Blir man gratulert:wideyed:
 
Skjønner virkelig ikke folk som ikke ser det etiske dilemmaet med å påføre åpne sår(!) på små babyer. Det må vel stelles med i etterkant slik at det ikke blir betent osv. Helt forferdelig. Jeg synes det var ille når vesla fikk litt rødt utslett i bleien når hun var nyfødt liksom, og her velger folk selv å skjære i barna sine. Sykt. Det er mange syke religiøse/kulturelle ting man driver med i verden, så å bruke det som argument er for meg helt ugyldig.
 
"Gratulerer, barnet deres er omskåret"??
Blir man gratulert:wideyed:

Samme stusset jeg over... Vi hadde ikke noe feiring. Bare fikk det overstått. Mange har feiring på lik linje med dåps/navnefest etter dette. Er nok derfor. Ble allikevel paff selv.
 
Enig med deg. Om det blir gjort forsvarlig med bedøvelse så ser jeg ikke på mine venner som barnemishandlere.
Og til hun som nevnte omskjæring av kvinner; det kan ikke sammenlignes en gang. Det er stor forskjell på å ta vekk forhuden kontra å skjære av kjønnslepper og klitoris.
Hva med smertene etter operasjonen. Noen tanker rundt smertene knyttet til operasjonssåret?
 
Jeg er for! Så lenge det gjøres på et sykehus med bedøvelse! Bedre enn at det gjøres hjemme(som da mange ville gjort)...
Dette er en gammel tradisjon pga religion/kultur, så det er ikke noe vi nordmenn får stoppet!
Nå er omskjæring av jenter også en gammel tradisjon pga religion/kultur og arbeid mot det har båret frukter. Det er holdningsskapende arbeid som gjelder. Totalt motsatt av å bare gi opp og godta slik som deg.
 
Nå er omskjæring av jenter også en gammel tradisjon pga religion/kultur og arbeid mot det har båret frukter. Det er holdningsskapende arbeid som gjelder. Totalt motsatt av å bare gi opp og godta slik som deg.
Hvilken religion sier at jenter skal omskjæres? Det er kun kultur! Og helt på tur!

Jeg har ikke gitt opp? Har alltid syntes at dette er greit!
 
Det er ikke greit. Skjønner ikke at det er noe å diskutere en gang. Man skjærer ikke i ungen sin uten medisinsk grunn UANSETT om det er religion eller kultur. Mange vet nok desverre ikke bedre og det er synd. Mange er også opptatt av hva andre vil si eller hva familien vil si.

Og det kan jeg si selvom jeg er sambo med en muslim. Som også er i mot det. Han kunne ønske ikke foreldrene tok den avgjørelsen for han når han var liten.
 
Hvilken religion sier at jenter skal omskjæres? Det er kun kultur! Og helt på tur!

Jeg har ikke gitt opp? Har alltid syntes at dette er greit!
Skrev religion/kultur slik som deg. Og i noen stammer er det religion ja. Det strides om omskjæring av gutter er religiøst også.

Ja du har godtatt det. Ville bare si at det går fint an å gjøre noe med selv om det er kultur - det er i konstant forandring overalt.
 
Ja, det er lovlig å omskjære gutter i Norge. Sykehusee tilbyr det vel ikke lengre om det ikke er medisinsk nødvendig, men det er lagt fram forslag om at sykehusene igjen skal gjøre det for å ha det under kontroll. Dette blir gjort av religiøse grunner, og det er tross alt verre at det gjøres på et lugubert sted enn på sykehuset. Nå tilbyr private aktører i Oslo omskjæring av gutter. Jeg har ikke sjekka dette på mange år nå, mine sønner er født i 2006 og 2008, men da var det mulig å få det gjort på Colosseum klinikken i narkose.

Min første sønn ble omskåret på Ahus i 2006 da han var 20 timer gammel og vi lå på barsel. Ahus slutta med det rett etterpå. Andre gjorde vi det privat i Oslo da han var noen uker. På Ahus sa de at babyer over 14 dager gamle ble lagt i lett narkose. Hos legen i Oslo var det lokalbedøvelse og Paracet supp.

Jeg forstår at mange er imot dette, og det var ikke lett for meg som norsk å ta den avgjørelsen. Men jeg har hørt så mange skrekkhistorier fra menn fra muslimske land at de har måtte gjort det når de var 5 år gamle uten bedøvelse etc, at for meg var det bedre å få det gjort enn å ha dette hengende over meg om vi skulle ned til svigerfamilien. Dette er sterkt anbefalt i Islam, men ikke påbudt. Endog velger de aller aller fleste muslimer å etterkomme dette.
Hvordan var tiden med en omskåret nyfødt? Den tiden han er helt ny her i verden og kroppen har allerede masse å jobbe med i overgangen til et liv "på land" (feks å lukke hullet i hjertet). Skal lære seg ting som å die osv. Og så skal kroppen heale et sår også. Og takle smerte.

Hvorfor legges ikke nyfødte i narkose? Pga risiko? Hvorfor sluttet ahus med det?

Hadde ikke reist til svigerfamilien jeg da.
 
"Gratulerer, barnet deres er omskåret"??
Blir man gratulert:wideyed:
I mange land blir det faktisk arrangert fest for den som blir omskjært, så det er vel av den grunn at det står gratulerer.
 
Hva med smertene etter operasjonen. Noen tanker rundt smertene knyttet til operasjonssåret?
Nei det tenker jeg ikke på siden det ikke er mitt barn. De barna jeg kjenner og har vært rundt i etterkant har hatt det fint.
 
Jeg er i mot. Syns alle må få ta det valget selv, når de er gamle nok.
 
Alle medisinske inngrep innebærer en risiko. De foreldre som MÅ ha en eller annen kirurgi på ungene, uansett hvor liten, gruer seg gjerne til dette. Fordi det alltid innebærer smerte og ubehag. Og fordi det alltid alltid alltid innebærer en risiko. At noen tar denne risikoen helt uten grunn er for meg helt uforståelig. Og religion/livssyn/kultur er ikke en grunn, det er bare tull. For meg blir det helt banalt at foreldre i barnehagen kan klage på at en unge har tatt av seg vottene og er kald på hendene, for ungen kan bli forkjølet, mens de samtidig står med den nyfødte lillebroren i bilstolen på armen som er omskjært. Hvor er logikken hen når det kommer til omsorg og sikkerhet for ungene sine??? :eek:
 
Last edited:
Jeg er delt. Jeg er imot fordi det er ingen grunn sålenge man ikke MÅ pga medisinske årsaker. Men er glad for at dette er noe som tilbyes slik at folk tar barna dit. For da får barna bedøvelse. Er faktisk en kjent sak at foreldrene gjør dette hjemme med vanlig kniv om de ikke har mulighet til å få gjort det på sykehus :/ i en ideel verden burde ingen gjøre det .
I en ideel verden burde ingen gjøre det nei. Istedenfor å legge til rette for fortsettelse av dette, synes jeg det heller bør stilles spørsmål til foreldrenes evne til å ta vare på barnet dersom de faktisk anser omskjæring utenfor sykehus som et reelt alternativ o_O

Jeg tror forbud vil gi klare signaler om at dette er en praksis som skal opphøre helt, fordi det ikke bare handler om smerte der og da.
Det er neppe noen tvil om at omskjæring utført på sykehus er tryggere enn en omskjæring som blir utført på den berømte kjøkkenbenken, men risikoen blir uansett aldri null, og det er like fordømt uetisk. Påstanden diskuterer heller ikke om omskjæring er rett eller galt, så sammenligningen blir dermed temmelig søkt.
I USA er omskjæring nærmest rutine, så man må anta at legene er svært erfarne. De aller fleste omskjæringer blir utført på sykehus rett etter fødselen, så sikkerheten burde være godt ivaretatt. Likefult rapporteres det om følgende komplikasjoner:

-Blødninger
-Infeksjoner
-Negativ reaksjon på anestesi (pusteproblemer/pustestans)
-Gjenværende forhud og sårkant vokser fast i penishodet
-Store smerter ved ereksjon senere i livet
-Amputasjon av hele eller deler av penis
-Dødsfall

Videre opplever noen menn mer senvirkende symptomer, som psykiske problemer eller nedsatt følsomhet i penishodet. Sistnevnte kan føre til problemer med å oppnå orgasme eller ereksjon.

Det tryggeste er å la tassen være i fred.
 
Jeg er i mot! Kjønnslemlesting kan de velge å gjøre selv når de er gamle nok til å bestemme det selv!
 
Jeg er for! Så lenge det gjøres på et sykehus med bedøvelse! Bedre enn at det gjøres hjemme(som da mange ville gjort)...
Dette er en gammel tradisjon pga religion/kultur, så det er ikke noe vi nordmenn får stoppet!
Du er for ??
Helt utrolig at noen kan vøre for no så sykt som det !!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp