Omskjæring, for eller imot?

Dere som har omskjærte menn... Har dere måttet jobbe for at det ikke skal skje med deres gutter?
 
Jeg er for! Så lenge det gjøres på et sykehus med bedøvelse! Bedre enn at det gjøres hjemme(som da mange ville gjort)...
Dette er en gammel tradisjon pga religion/kultur, så det er ikke noe vi nordmenn får stoppet!
 
Absolutt imot! Forhuden er der for en grunn, ikke bare for moroskyld. Så lenge de ikke er medisinsk grunnlag, så er det fullstendig idiotisk å skjære i små guttebarn.

Og det med at noen omskjærte menn(som har vært omskjært siden barndommen) sier at de ikke har nedsatt følsomhet... Vel, hva vet de? De har jo faktisk aldri hatt forhud, så for alt de vet er de faktisk mye mindre følsomme enn de kunne vært.
 
I mot! Sambo er muslim(men ikke veldig praktiserende) og han er heldigvis også i mot :) mora ble ikke så glad når han sa at han ikke ville omskjære en evt. Fremtidig sønn. Med det driter han i :p han syntes det er helt tullete. Hadde Gud ment vi ikke skulle ha forhud så hadde han ikke skapt oss med det, som han sier.

Dessuten er det desverre mange som sliter med nedsatt følsomhet pga. Omskjæring. Og det er veldig synd.
 
Kan ikke spørre om slike ting her da, blir jo fort lynsje stemning hvis noen skulle være for det!
"alle" vet jo at "alle" nordmenn er imot vel?
Mye propaganda for eller imot, få sikre kilder for både å være for og imot så det beste man gjør er å ikke nevne det.
 
Er i mot. Så lenge det ikke er en medisinsk årsak til å fjerne forhuden.
Ved trang forhud vil man heller prøve alle andre alternativer FØR man går til det skrittet å skjære.
 
Jeg er imot, ser ingen som helst grunn god nok til å skjære i et barn med mindre det er nødvendig :grumpy:
 
Er i mot. Så lenge det ikke er en medisinsk årsak til å fjerne forhuden.
Ved trang forhud vil man heller prøve alle andre alternativer FØR man går til det skrittet å skjære.

Nja, de anbefaler ganske kjapt omskjæring. Ble kun prøvd kortisonsalve her og da det ikke gav noe resultater så ble det omskjæring.
Er forøvrig veldig mange voksne menn som går rundt med altfor trang forhud, ikke rart når man ser hva så mange mener om omskjæring. Å feks sammenligne det med kjønnslemlestelser av jenter er latterlig.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Får man gjort det i Norge uten medisinsk grunn? :o helt klart imot.
Ja, det er lovlig å omskjære gutter i Norge. Sykehusee tilbyr det vel ikke lengre om det ikke er medisinsk nødvendig, men det er lagt fram forslag om at sykehusene igjen skal gjøre det for å ha det under kontroll. Dette blir gjort av religiøse grunner, og det er tross alt verre at det gjøres på et lugubert sted enn på sykehuset. Nå tilbyr private aktører i Oslo omskjæring av gutter. Jeg har ikke sjekka dette på mange år nå, mine sønner er født i 2006 og 2008, men da var det mulig å få det gjort på Colosseum klinikken i narkose.

Min første sønn ble omskåret på Ahus i 2006 da han var 20 timer gammel og vi lå på barsel. Ahus slutta med det rett etterpå. Andre gjorde vi det privat i Oslo da han var noen uker. På Ahus sa de at babyer over 14 dager gamle ble lagt i lett narkose. Hos legen i Oslo var det lokalbedøvelse og Paracet supp.

Jeg forstår at mange er imot dette, og det var ikke lett for meg som norsk å ta den avgjørelsen. Men jeg har hørt så mange skrekkhistorier fra menn fra muslimske land at de har måtte gjort det når de var 5 år gamle uten bedøvelse etc, at for meg var det bedre å få det gjort enn å ha dette hengende over meg om vi skulle ned til svigerfamilien. Dette er sterkt anbefalt i Islam, men ikke påbudt. Endog velger de aller aller fleste muslimer å etterkomme dette.
 
Ja, det er lovlig å omskjære gutter i Norge. Sykehusee tilbyr det vel ikke lengre om det ikke er medisinsk nødvendig, men det er lagt fram forslag om at sykehusene igjen skal gjøre det for å ha det under kontroll. Dette blir gjort av religiøse grunner, og det er tross alt verre at det gjøres på et lugubert sted enn på sykehuset. Nå tilbyr private aktører i Oslo omskjæring av gutter. Jeg har ikke sjekka dette på mange år nå, mine sønner er født i 2006 og 2008, men da var det mulig å få det gjort på Colosseum klinikken i narkose.

Min første sønn ble omskåret på Ahus i 2006 da han var 20 timer gammel og vi lå på barsel. Ahus slutta med det rett etterpå. Andre gjorde vi det privat i Oslo da han var noen uker. På Ahus sa de at babyer over 14 dager gamle ble lagt i lett narkose. Hos legen i Oslo var det lokalbedøvelse og Paracet supp.

Jeg forstår at mange er imot dette, og det var ikke lett for meg som norsk å ta den avgjørelsen. Men jeg har hørt så mange skrekkhistorier fra menn fra muslimske land at de har måtte gjort det når de var 5 år gamle uten bedøvelse etc, at for meg var det bedre å få det gjort enn å ha dette hengende over meg om vi skulle ned til svigerfamilien. Dette er sterkt anbefalt i Islam, men ikke påbudt. Endog velger de aller aller fleste muslimer å etterkomme dette.
Har du aldri angret?
 
Jeg er i mot, så lenge det ikke er av medisinske grunner som gjør det nødvendig. Jeg er også overrasket over at man i 2015 fortsatt finner på å argumentere for omskjæring basert på tradisjonelle ritualer og religionsfrihet. Barn har ingen religion, de er i så fall født inn i en religion som de ikke har et bevisst forhold til. Det er barnet som er offeret, men de voksne klarer på en eller annen måte å gjøre seg selv til offer ved å snakke om religionsfrihet og krenkelse når det gjelder religiøse ritualer. Og det er mulig det ikke gjør vondt når det skjer under narkose, men det er et operasjonssår der etterpå som må gro. Jeg forstår meg ikke på foreldre som med viten og vilje utsetter sine barn for unødvendig smerte, i relgionens og tradiisjonens navn.
 
Helt klart imot!
 
Ja, det er lovlig å omskjære gutter i Norge. Sykehusee tilbyr det vel ikke lengre om det ikke er medisinsk nødvendig, men det er lagt fram forslag om at sykehusene igjen skal gjøre det for å ha det under kontroll. Dette blir gjort av religiøse grunner, og det er tross alt verre at det gjøres på et lugubert sted enn på sykehuset. Nå tilbyr private aktører i Oslo omskjæring av gutter. Jeg har ikke sjekka dette på mange år nå, mine sønner er født i 2006 og 2008, men da var det mulig å få det gjort på Colosseum klinikken i narkose.

Min første sønn ble omskåret på Ahus i 2006 da han var 20 timer gammel og vi lå på barsel. Ahus slutta med det rett etterpå. Andre gjorde vi det privat i Oslo da han var noen uker. På Ahus sa de at babyer over 14 dager gamle ble lagt i lett narkose. Hos legen i Oslo var det lokalbedøvelse og Paracet supp.

Jeg forstår at mange er imot dette, og det var ikke lett for meg som norsk å ta den avgjørelsen. Men jeg har hørt så mange skrekkhistorier fra menn fra muslimske land at de har måtte gjort det når de var 5 år gamle uten bedøvelse etc, at for meg var det bedre å få det gjort enn å ha dette hengende over meg om vi skulle ned til svigerfamilien. Dette er sterkt anbefalt i Islam, men ikke påbudt. Endog velger de aller aller fleste muslimer å etterkomme dette.
Men ville mannen din tatt guttene med til svigerfamilien og gjort det der da?
 
Må si jeg ble litt overrasket nå. Trodde omskjæring av gutter var noe flere og flere valgte. Er det ikke sånn at I USA blir alle omskjært med mindre de sier at de ikke vil? Nei, nå ble jeg usikker på egne meninger. Dette er noe jeg har fundert lite over, men skal jaggu gå litt I tenkeboksen.

Edit: mulig min referanse er sex and the city :D
 
Back
Topp