Er det noen annen som står i valget om å sette inn 1 eller 2 2-dagers embryo ved fryseforsøk? Vi har nok landet i å sette inn bare et, hvis begge overlever. Har ikke barn fra før så bare det å få et barn vil bli en stor omstilling for oss. Og å da bevisst øke sannsynligheten for tvillinger er noe som særlig kona mi ikke har veldig lyst til. Så er det jo i tillegg en mye større risiko for alle slags komplikasjoner med tvillingsvangerskap. På den andre siden er det litt større sjanse for å bli gravid (en sjanse som i utgangspunkt ikke er så stor ved 2-dagers FER) og det hadde vært fint om barnet fikk et søsken (har bare planer om et barn). Hvis begge overlever og de setter inn et vil de prøve å dyrke det andre til 3-dagers eller blasto og fryse på nytt. Våre embryo er altså fryst sammen så må ta opp begge.. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget annet enn å høre om andre står innfør det samme valget. Og lufte tankene litt!
Vi er i en litt lik situasjon og har landet på det samme, så dette var litt godt å lese! Har 2 3-dagers fryst i samme strå. Forskjellen er at vi har et barn fra før, som ble til på aller første forsøk. Dette gjør at jeg både føler på en viss (bekymringsblandet) optimisme når vi nå går inn i vårt første søskenforsøk og på at tvillinger ikke er en større umulighet enn at vi må vite at vi faktisk vil ta den sjansen. Og med all respekt for alle de gledene det må innebære å få tvillinger, har vi kommet frem til at ett barn til er det vi ønsker oss. Både med tanke på risiko for barna i svangerskapet, forsterket av min alder (36) og med tanke på å føle at vi har nok å gi, også til det barnet vi alt har. Men, vi synes dette har vært vanskelig! Jeg liker ikke tanken på å fryse og tine et embryo to ganger heller - det føles liksom enda mer science fiction.
Har du forresten fått noe fornuftig svar angående hvorfor Riksrn fryser embryo sammen? Jeg trodde det tilsa dårlig kvalitet, men legen sa til oss at begge våre på frys var av god kvalitet.