Oktober 2021

Er det noen annen som står i valget om å sette inn 1 eller 2 2-dagers embryo ved fryseforsøk? Vi har nok landet i å sette inn bare et, hvis begge overlever. Har ikke barn fra før så bare det å få et barn vil bli en stor omstilling for oss. Og å da bevisst øke sannsynligheten for tvillinger er noe som særlig kona mi ikke har veldig lyst til. Så er det jo i tillegg en mye større risiko for alle slags komplikasjoner med tvillingsvangerskap. På den andre siden er det litt større sjanse for å bli gravid (en sjanse som i utgangspunkt ikke er så stor ved 2-dagers FER) og det hadde vært fint om barnet fikk et søsken (har bare planer om et barn). Hvis begge overlever og de setter inn et vil de prøve å dyrke det andre til 3-dagers eller blasto og fryse på nytt. Våre embryo er altså fryst sammen så må ta opp begge.. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget annet enn å høre om andre står innfør det samme valget. Og lufte tankene litt!

Vi er i en litt lik situasjon og har landet på det samme, så dette var litt godt å lese! Har 2 3-dagers fryst i samme strå. Forskjellen er at vi har et barn fra før, som ble til på aller første forsøk. Dette gjør at jeg både føler på en viss (bekymringsblandet) optimisme når vi nå går inn i vårt første søskenforsøk og på at tvillinger ikke er en større umulighet enn at vi må vite at vi faktisk vil ta den sjansen. Og med all respekt for alle de gledene det må innebære å få tvillinger, har vi kommet frem til at ett barn til er det vi ønsker oss. Både med tanke på risiko for barna i svangerskapet, forsterket av min alder (36) og med tanke på å føle at vi har nok å gi, også til det barnet vi alt har. Men, vi synes dette har vært vanskelig! Jeg liker ikke tanken på å fryse og tine et embryo to ganger heller - det føles liksom enda mer science fiction.

Har du forresten fått noe fornuftig svar angående hvorfor Riksrn fryser embryo sammen? Jeg trodde det tilsa dårlig kvalitet, men legen sa til oss at begge våre på frys var av god kvalitet.

Vi er i en litt lik situasjon og har landet på det samme, så dette var litt godt å lese! Har 2 3-dagers fryst i samme strå. Forskjellen er at vi har et barn fra før, som ble til på aller første forsøk. Dette gjør at jeg både føler på en viss (bekymringsblandet) optimisme når vi nå går inn i vårt første søskenforsøk og på at tvillinger ikke er en større umulighet enn at vi må vite at vi faktisk vil ta den sjansen. Og med all respekt for alle de gledene det må innebære å få tvillinger, har vi kommet frem til at ett barn til er det vi ønsker oss. Både med tanke på risiko for barna i svangerskapet, forsterket av min alder (36) og med tanke på å føle at vi har nok å gi, også til det barnet vi alt har. Men, vi synes dette har vært vanskelig! Jeg liker ikke tanken på å fryse og tine et embryo to ganger heller - det føles liksom enda mer science fiction.

Har du forresten fått noe fornuftig svar angående hvorfor Riksrn fryser embryo sammen? Jeg trodde det tilsa dårlig kvalitet, men legen sa til oss at begge våre på frys var av god kvalitet.
Veldig merkelig at Riksen har fryst dine to gode embryoer i samme strå. Vi hadde jo forsøkene våre ganske samtidig i 2018, og vi fikk våre 2 2-dagers embryoer fryst hver for seg o_O så hvorfor gjør de så forskjellig?

Er det noen annen som står i valget om å sette inn 1 eller 2 2-dagers embryo ved fryseforsøk? Vi har nok landet i å sette inn bare et, hvis begge overlever. Har ikke barn fra før så bare det å få et barn vil bli en stor omstilling for oss. Og å da bevisst øke sannsynligheten for tvillinger er noe som særlig kona mi ikke har veldig lyst til. Så er det jo i tillegg en mye større risiko for alle slags komplikasjoner med tvillingsvangerskap. På den andre siden er det litt større sjanse for å bli gravid (en sjanse som i utgangspunkt ikke er så stor ved 2-dagers FER) og det hadde vært fint om barnet fikk et søsken (har bare planer om et barn). Hvis begge overlever og de setter inn et vil de prøve å dyrke det andre til 3-dagers eller blasto og fryse på nytt. Våre embryo er altså fryst sammen så må ta opp begge.. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget annet enn å høre om andre står innfør det samme valget. Og lufte tankene litt!

Sniker

Jeg tenker at når Riksen har valgt å fryse to på samme strå, er det fordi de tenker at sjansen for at begge blir barn er lav, men de ønsker å øke sjansen for en graviditet. Vi valgte å sette inn to blastocyster fra samme strå på Riksen da datteren vår var 9 mnd gammel, og vi hadde IKKE lyst på tvillinger. Hadde knapt nok et ønske om å bli gravid igjen på det tidspunktet. Men ville aldri vurdert å dele opp to embryoer som Riksen har frøset på samme strå. Vi tenkte at sjansen er kjempeliten for at det skulle bli tvillinger, og om det mot alle odds skulle bli det, skulle vi alltids klare den utfordringen også :Heartred Man er jo aldri garantert at det bare blir én selv om man kun setter inn ett embryo heller :love2 Men ser jo så klart forskjellen på å sette inn én vs. to, altså. Og jeg tar 100% avstand fra Ropstads utsagn om at «klarer man én, så klarer man to» :hilarious: Dette var kun våre betraktninger. Det viktigste er at det kjennes riktig for en selv :Heartred Hva sier Riksen om sannsynligheten for graviditet på begge disse? Hvorfor har de valgt ett strå? Kanskje det hjelper å prate litt med dem :Heartred

Sniker her og :)
Jeg fikk fire blasto på frys; 2 fryst hver for seg, mens 2 litt trege 6-dagers blasto ble fryst sammen. Dvs at de har god skår på papiret, men var litt trege og dermed noe dårligere sjans for befruktning.

Da kan jeg settes som ruger :D

Skal teste 20.okt, får se om jeg klarer vente så lenge :smiley-ashamed004

Av 10 egg ble 8 befruktet. 6 var gode på dag 2. Og 2 gode nok dag 3. Fikk dermed 1 bonus i frysen :smiley-bounce022

Henka - 30år - B2 - Haugesund - IVF/ICSI #3 - pergoveris/ fyrmadel/ gonapeptyl x2 + 1/2 ovitrelle/ cyklogest - uttak uke 40. Innsett 8.okt.

Last edited:
Er det forresten flere som skal ta klexane? Og evt hvilken dosering har dere fått?
Hei gode Dipsy, eg går på Klexane/Fragmin no i fryseforsøket, ettersom eg går på såpass mykje østrogen som eg gjer - både Progynova og Estradot/Climara (sistnevnte er russisk). Dosen for Klexane er 4000IU.

Av 10 egg ble 8 befruktet. 6 var gode på dag 2. Og 2 gode nok dag 3. Fikk dermed 1 bonus i frysen :smiley-bounce022

Henka - 30år - B2 - Haugesund - IVF/ICSI #3 - pergoveris/ fyrmadel/ gonapeptyl x2 + 1/2 ovitrelle/ cyklogest - uttak uke 40. Innsett 8.okt.
Gratulerer som ruger!! :joyful: Veldig greit å ha en back up i frysen! Men krysser fingrene for at du ikke trenger å bruke den med det første!
Har du en strategi for testingen? Synes det å vente hele 15 dager høres litt lenge ut :D

Gratulerer som ruger!! :joyful: Veldig greit å ha en back up i frysen! Men krysser fingrene for at du ikke trenger å bruke den med det første!
Har du en strategi for testingen? Synes det å vente hele 15 dager høres litt lenge ut :D

Er det som står på lappen fra sykehuset. Tenker jeg sniker meg til å begynne testingen fredag neste uke. Det sies vel at ovitrelle er i kroppen +/- 10 dager. Fredag blir 12 dager etter ovitrelle for min del. Og "10 dpo". Kanskje jeg begynner før bare for jeg er så syyykt utålmodig :hilarious:

Er det som står på lappen fra sykehuset. Tenker jeg sniker meg til å begynne testingen fredag neste uke. Det sies vel at ovitrelle er i kroppen +/- 10 dager. Fredag blir 12 dager etter ovitrelle for min del. Og "10 dpo". Kanskje jeg begynner før bare for jeg er så syyykt utålmodig :hilarious:
Ja, fikk samme lappen. Sist begynte jeg å teste fra 6dpo for å teste ut Ovitrelle, men meget usikker på om jeg skal gjøre det samme nå. Er litt stressende å teste flere ganger til dagen og håper og stresser med styrke av streken… men klarer jo ikke å bare teste annen hver dag heller når en først har begynt :hilarious: Tricky! Får se om det blir noe innsett på torsdag først :nailbiting:

Hei gode Dipsy, eg går på Klexane/Fragmin no i fryseforsøket, ettersom eg går på såpass mykje østrogen som eg gjer - både Progynova og Estradot/Climara (sistnevnte er russisk). Dosen for Klexane er 4000IU.
Tusen takk, Smuta! Da er det samme dose som jeg får :happy: tar du det fra innsett eller tidligere?

Tusen takk, Smuta! Da er det samme dose som jeg får :happy: tar du det fra innsett eller tidligere?
Hvis jeg ikke tar helt feil, så blir dosen klexane basert på vekten til mottaker. Inntil 90 kg = 4000 iu, over 90 kg = 8000 iu

Ja, når det ikke er snakk om trombose da, det blir jo noe helt annet.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så blir dosen klexane basert på vekten til mottaker. Inntil 90 kg = 4000 iu, over 90 kg = 8000 iu

Ja, når det ikke er snakk om trombose da, det blir jo noe helt annet.
Åh, det var nytt for meg! Takk! Hun virket så usikker hun gynekologen, spurte meg om hvilken dose, og landet på noe midt-i-mellom som hun sa - ikke det minste og ikke det meste. Det gjorde meg litt usikker, for jeg har jo ikke tatt det før. Men da har hun truffet ganske godt likevel!

Jeg har jo ikke noe økt risiko for blodpropp, så da føler jeg meg trygg med den dosen!

Veldig merkelig at Riksen har fryst dine to gode embryoer i samme strå. Vi hadde jo forsøkene våre ganske samtidig i 2018, og vi fikk våre 2 2-dagers embryoer fryst hver for seg o_O så hvorfor gjør de så forskjellig?

Oi, så interessant, nå ble jeg enda mer i stuss. Kanskje begrepet god kvalitet er litt vagt? Jeg fikk nærmest inntrykk av at det var fast policy å fryse i samme strå da jeg spurte. Tror jeg må spørre igjen neste gang jeg er på kontroll.

Sniker her og :)
Jeg fikk fire blasto på frys; 2 fryst hver for seg, mens 2 litt trege 6-dagers blasto ble fryst sammen. Dvs at de har god skår på papiret, men var litt trege og dermed noe dårligere sjans for befruktning.

Interessant! Den forklaringen hadde jeg ikke tenkt på, takk for at du deler.

Dere som har gått på blodfortynnende, har dere gjort dette i både fersk og frys?
Jeg har hatt blodfortynnende siste to forsøk. I Haugesund hadde jeg både på fersk og frys, men nå hos Medicus har jeg ikke på fryseforsøk. Er det litt rart?

Eg tok Klexane eller Fragmin (det samme) frå eg begynte med østrogen no i fryseforsøket, ettersom østrogenet aukar risikoen for blodpropp. Eg tar altså både Progynova og Climara (tilsvarer Estradot).

Åh! Gratulerer som ruger:love7 krysser fingrene for at den sitter hele veien :love2

Hei :)
Jeg har ikke vært aktiv på forumet på lenge nå, men kjenner plutselig jeg trenger noen i samme situasjon igjen. Så da er jeg tilbake!

Jeg satte inn fryst blasto på torsdag og kjenner at jeg er så sykt irritabel i dag. Har glefsa mot mannen flere ganger for bagateller. Går også å kjenner på stikninger i magen av og på. Tror jo det er alt for tidlig å kjenne noe hvis blasto har festa seg, men man blir jo helt sprø av denne prosessen!

Noen som har erfaringer fra tidligere svangerskap på tidlige symptomer? Kan ikke huske hvordan det var sist. Angrer på at jeg ikke skrev dagbok…

Menmen, jeg er vertfall tilbake på forumet og kan settes som ruger :happy:

Lillemirakel2020 - 30 - B2 - Medicus Stavanger - Forsøk 2 (brukte 3 forsøk sist) - Duphaston - innsett fryst blasto 7. oktober

Back
Topp