Nedtelling til TUL

Hadde tul i dag 5+0 - så en riktig plassert fostersekk med plommesekk:love7 Neste blir 6+2, da håper vi å se et blinkende hjerte:Heartred

Når du var 5+0 var det menstermin? Altså, var embryoet bare 3 uker? Eller var du 7 uker på papiret, men embryoet var 5 uker?
 
Hallois!

Har spurt om dette før, men here we go again.

Altså, skal på ultralyd 7+2.
Da er jo embryoet i beste fall 5+2 uker gammelt.
Iom EL på meg antakelig var på dag 17, kan vi trekke fra tre dager. Det vil si at embryoet i bestefall er 4+6.
Er det i hele tatt mulig å se noe da? Er det vits i å gå? Dere andre som har gått 5+ noe eller 6+ noe, har det vært utfra menstermin eller fra FAKTISK antatt befruktning? Og har dere sett noe?
Baaah.
Jeg har el sent i syklusene mine, dvs denne gangen på dag 28. Siden jeg både testet og tempet vet jeg med sikkerhet at el var CD28 som var 22/2:) Derfor regner jeg svangerskapslengden utifra unnfangelse som var rundt da (på babyverdens terminkalkulator kan du legge inn antatt unnfangelsesdato istede for første dag i siste mens). Altså ikke utifra menstermin for da ville jeg hatt el to uker tidligere:) Den dagen man har eggløsning er man ellerede 2 uker ‘på vei’ siden utregningen tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig syklus på 28 dager med el dag 14.

Så nei, det er lite vits å dra på ul før du er minst 5+0, og jeg vil egentlig anbefale at du er 6+0 for da har hjertet begynt å slå:)

Sjekk ut terminkalkulatoren til babyverden, så ser du hvor langt du er på vei i dag, og dermed når du kommer til å være 6+0?:)
 
Fikk sneket meg til en ultralyd i dag. Utvendig, vel og merke. Legen påstod han så et foster tilsvarende 6-7 uker.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på det :hilarious: leser jo overalt at man skal ta innvendig så tidlig (5+6)
 
Jeg har el sent i syklusene mine, dvs denne gangen på dag 28. Siden jeg både testet og tempet vet jeg med sikkerhet at el var CD28 som var 22/2:) Derfor regner jeg svangerskapslengden utifra unnfangelse som var rundt da (på babyverdens terminkalkulator kan du legge inn antatt unnfangelsesdato istede for første dag i siste mens). Altså ikke utifra menstermin for da ville jeg hatt el to uker tidligere:) Den dagen man har eggløsning er man ellerede 2 uker ‘på vei’ siden utregningen tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig syklus på 28 dager med el dag 14.

Så nei, det er lite vits å dra på ul før du er minst 5+0, og jeg vil egentlig anbefale at du er 6+0 for da har hjertet begynt å slå:)

Sjekk ut terminkalkulatoren til babyverden, så ser du hvor langt du er på vei i dag, og dermed når du kommer til å være 6+0?:)

Fant den kalkulatoren og la inn at unnfangelse var 8.feb(cd 17). Den sier 6+4 og har derfor fjernet to dager. Det vil si jeg er 7+0 på TUL, men poenger mitt er at embryoet uansett kun har eksistert i BESTEFALL i 5 uker på det tidspunktet. Egget kan feste seg sent, etc. og eg kan risikerer at embryoet sin eksistens er 4 uker og noe. Selvom man FÅR to ekstra uker så er jo ikke embryoet så ‘gammelt’. Skjønner dokkar? Eg skjønner ikke.

Edit: eg må vente til uke 8 sånn at embryoet er 6 uker? Er det sånn jeg forstår deg?
 
Last edited:
Fikk sneket meg til en ultralyd i dag. Utvendig, vel og merke. Legen påstod han så et foster tilsvarende 6-7 uker.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på det :hilarious: leser jo overalt at man skal ta innvendig så tidlig (5+6)

Oi! Hvordan sniker man seg til det? Haha.
5+6 fra unnfangelse eller menstermin?
 
Fant den kalkulatoren og la inn at unnfangelse var 8.feb(cd 17). Den sier 6+4 og har derfor fjernet to dager. Det vil si jeg er 7+0 på TUL, men poenger mitt er at embryoet uansett kun har eksistert i BESTEFALL i 5 uker på det tidspunktet. Egget kan feste seg sent, etc. og eg kan risikerer at embryoet sin eksistens er 4 uker og noe. Selvom man FÅR to ekstra uker så er jo ikke embryoet så ‘gammelt’. Skjønner dokkar? Eg skjønner ikke.

Edit: eg må vente til uke 8 sånn at embryoet er 6 uker? Er det sånn jeg forstår deg?
Nei, det er ikke sånn:) Ikke tenk over hvor ‘gammelt’ embryoet er. Det er lengden på svangerskapet man regner- altså fra du er ca.5+6 (5ukerog6dager) gravid begynner hjertet å slå, og det kan ses på ul:) Så hvis du er 7+0 når du har bestilt tul, skal du kunne se hjertet:) Skjønner det er forvirrende, men ikke tenk på når selve embryoet kom til- BARE svangerskapslengden, så er det lett:Heartred
 
Oi! Hvordan sniker man seg til det? Haha.
5+6 fra unnfangelse eller menstermin?

Jeg sa jeg var bekymra :oops: hatt litt smerter i den ene siden, så legen sa han kunne sjekke om det var noe i egglederne. Den ene legen der va visst veldig flink på ultralyd, sa han. Så spurte jeg om det var mulighet for å henvise meg til TUL, men det ville de ikke. I stedet kunne de ta utvendig :sorry: men jeg vet ikke helt om jeg skal stole på det. Kjenner tvilen ta meg i og med at jeg ikke så noe av det han så :bookworm:
5+6 etter menstermin. Synes det høres fryktelig tidlig å se noe så tidlig
 
Jeg sa jeg var bekymra :oops: hatt litt smerter i den ene siden, så legen sa han kunne sjekke om det var noe i egglederne. Den ene legen der va visst veldig flink på ultralyd, sa han. Så spurte jeg om det var mulighet for å henvise meg til TUL, men det ville de ikke. I stedet kunne de ta utvendig :sorry: men jeg vet ikke helt om jeg skal stole på det. Kjenner tvilen ta meg i og med at jeg ikke så noe av det han så :bookworm:
5+6 etter menstermin. Synes det høres fryktelig tidlig å se noe så tidlig

Bra de ikke fant noe bekymringsverdig:)
Vurderer du privat TUL?
 
Når du var 5+0 var det menstermin? Altså, var embryoet bare 3 uker? Eller var du 7 uker på papiret, men embryoet var 5 uker?
Hadde IVF, så regnes litt annerledes. Men fortsatt, 5+0 etter «menstermin», ja. På en måte. Så ja, embryoet var rundt tre uker sånn sett. Da ser man bare en boble egentlig. Men fikk sett at den lå riktig plassert i livmoren:) når embryoet er 21/22 dager gammelt (altså ca tre uker) begynner hjertet å slå, og hjertet vil med stor sannsynlighet kunne ses 6+0 etter menstermin:)
 
Hallois!

Har spurt om dette før, men here we go again.

Altså, skal på ultralyd 7+2.
Da er jo embryoet i beste fall 5+2 uker gammelt.
Iom EL på meg antakelig var på dag 17, kan vi trekke fra tre dager. Det vil si at embryoet i bestefall er 4+6.
Er det i hele tatt mulig å se noe da? Er det vits i å gå? Dere andre som har gått 5+ noe eller 6+ noe, har det vært utfra menstermin eller fra FAKTISK antatt befruktning? Og har dere sett noe?
Baaah.
Det er alltid fra menstermin :happy: så de bør absolutt kunne se hjerteslag i alle fall, men ikke sånn veldig mye mer. Det er egentlig først fra ca uke 10 man kan begynne å se mer av organer og slikt.
 
Bra de ikke fant noe bekymringsverdig:)
Vurderer du privat TUL?

Det virker som det bittelille han kunne se var helt fint :) selv om jeg ikke kunne se noe som helst :p det var meeeget lite i alle fall.
Jeg har time til privat ultralyd i april. Var ikke noe ledig før det. Skal prøve å ringe rundt til flere, tenker jeg. Synes det er lenge å vente til jeg er 9+5...
 
Er det rundt uke 7 som er vanlig for tidlig ultralyd? Har tidligere ventet til OUL, men er mer engstelig nå etter SA i januar..
 
Er det rundt uke 7 som er vanlig for tidlig ultralyd? Har tidligere ventet til OUL, men er mer engstelig nå etter SA i januar..

Jeg var på TUL forrige gang også. Det var mest for å finne ut hvor langt jeg var kommet. Jeg tenker alt alt etter 7 uker må være bra. Ikke stort mye å se i uke 7 egentlig. Så 9mm og et blinkende hjerte. Et par uker senere ser man vel mer at det ligner på et menneske :hilarious:
Jeg er også superbervøs. Så en TUL for meg vil hovedsakelig være for å finne ut om hjertet slår. Det så jeg godt i uke 7 i alle fal :D
 
Jeg var på TUL forrige gang også. Det var mest for å finne ut hvor langt jeg var kommet. Jeg tenker alt alt etter 7 uker må være bra. Ikke stort mye å se i uke 7 egentlig. Så 9mm og et blinkende hjerte. Et par uker senere ser man vel mer at det ligner på et menneske :hilarious:
Jeg er også superbervøs. Så en TUL for meg vil hovedsakelig være for å finne ut om hjertet slår. Det så jeg godt i uke 7 i alle fal :D

Jeg skal også utelukkende for å se hjerteslag!:)
 
Er det rundt uke 7 som er vanlig for tidlig ultralyd? Har tidligere ventet til OUL, men er mer engstelig nå etter SA i januar..
Ultralydspesialisten her i byen sier fra uke 7+0 er mest anbefalt å ta TUL. Om målet kun er å se bankende hjerte kan man jo ta så tidlig. Om man ønsker å se mer bevegelse, organer og slikt kan det være greit å vente til etter 10+0 i alle fall. Mtp nakkefoldsmåling er det vel 12-14 som er best. Selv skal jeg til gyn for å se om det er liv og måle svangerskapslengde når jeg trolig er 6+5 (har ikke hatt mens siden SA i slutten av januar). Om det ser bra ut da bestiller vi nok privat rundt uke 10-11 og kanskje igjen rundt 14 (særlig om det fortsatt er slik at mannen ikke får være med på OUL). Jeg har opplevd å se bankende hjerte 8+2 og kommer på UL to uker senere hvor fosteret var dødt, derfor ønsker vi UL rundt uke 10 denne gangen.
 
Fikk sneket meg til en ultralyd i dag. Utvendig, vel og merke. Legen påstod han så et foster tilsvarende 6-7 uker.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på det :hilarious: leser jo overalt at man skal ta innvendig så tidlig (5+6)

Jeg har utelukkende hatt utvendige UL i forrige svangerskap. Så et bankende hjerte 6+0 :headphone:
 
Hmm.. Skjønner at man egentlig bør vente lengst mulig, samtidig som man lurer veldig :nailbiting:
Vi får se, blir uansett ikke før etter påske her. Tusen takk for svar!!
 
To!!
 
Back
Topp