Når kan man starte snøfreseren på morgen?

Man må ikke bruke freser heller altså.,
Ganske mange som ikke har freser, men likevel en jobb å dra på. Og i Norge har man også regler for det må vi ha for vi klarer ikke å vise hensyn.
Men alikevel er det slik at noen ikke
bryr seg om reglene å bråker i vei for jeg må jo gjøre dette. En uting synes jeg. Liker å vise hensyn jeg :) .
Selvfølgelig MÅ man ikke ha/bruke freser, men her omkring hvor jeg bor trenger faktisk noen fresere og/eller traktorer. Mange har ganske store gårdsplasser, ikke bare en liten oppkjørsel. Og viss man skulle måkt kun med håndmakt og spade, hadde man ikke hatt tid til noe annet hele vinteren. Og har man først freser - så har jeg full forståelse for at den blir brukt.

Endelig fikk jeg svaret på noe jeg har lurt på lenge... "Hvorfor kommer jeg meg ikke de 50 meterne opp bakken til vegen uten å fjerne snø når det har snødd 35-40 cm i løpet av natta ?"
Må ut og kjøpe nye dekk til bilene (stasjonsvogner med dertil hørende bakkeklaring...) i morgen skjønner jeg.
Hvis dere aldri har måtte måke for å komme dere på jobb så er dere heldige! Men jeg er temmelig sikker på at du ikke hadde stått på morningen å skuffet en halvmeter med snø for hånd ( ja så mye kan det komme i løpet av natten) i tilegg til brøytekanten fra brøytebilene på hovedveien! Dekka på bilen min er kliss nye piggdekk av ypperste kvalitet, men har ikke så mye å si når det er så mye snø;)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Jo,det hadde jeg gjort......med hensyn til naboer/barn som sover. Hadde ALDRI startet opp en snøfres i 05-tiden på natten. Litt hensyn til andre må man ta syns jeg!

Jo,det hadde jeg gjort......med hensyn til naboer/barn som sover. Hadde ALDRI startet opp en snøfres i 05-tiden på natten. Litt hensyn til andre må man ta syns jeg!
Da burde du være glad du ikke er naboen min for det hadde ikke jeg giddet om det så smalt i helvette:p

Vi har en veldig bratt og svingete innkjørsel som blir veldig glatt om vinteren. Hadde vi ikke hatt en traktor til å komme å frese for oss, hadde vi vært nødt til å ha snøfres selv. Vi hadde IKKE klart å måkke den bakken ordentlig for hånd.
Vi er tre naboer som deler samme innkjørsel, deriblandt en eldre person som ikke ville hatt sjanse til å måkke selv.
Synes du Tøfferud (og dere andre som synes man må vise hensyn for alt i verden) virkelig at den eldre personen skulle vise hensyn til oss, og måtte være tvunget til å måkke sin del av innkjørselen for hånd - i en bratt og vanskelig bakke?

Hadde de to andre naboene her frest med snøfres kl. 24, 03 eller 07 hadde vi ikke brydd oss i det hele tatt. Ser det som en selvfølge at de skulle kunne komme seg frem uten å risikere at bilen sklir utfor bakken. Tro meg, her kan det ikke være mange cm med snø før det blir vanskelig, til tross for nye dekk og 4x4!

Hadde det funnes en universalløsning på snømåkkeproblemet så hadde det vært supert, men vet dere hva - det gjør ikke det. :)

Vi har en veldig bratt og svingete innkjørsel som blir veldig glatt om vinteren. Hadde vi ikke hatt en traktor til å komme å frese for oss, hadde vi vært nødt til å ha snøfres selv. Vi hadde IKKE klart å måkke den bakken ordentlig for hånd.
Vi er tre naboer som deler samme innkjørsel, deriblandt en eldre person som ikke ville hatt sjanse til å måkke selv.
Synes du Tøfferud (og dere andre som synes man må vise hensyn for alt i verden) virkelig at den eldre personen skulle vise hensyn til oss, og måtte være tvunget til å måkke sin del av innkjørselen for hånd - i en bratt og vanskelig bakke?

Hadde de to andre naboene her frest med snøfres kl. 24, 03 eller 07 hadde vi ikke brydd oss i det hele tatt. Ser det som en selvfølge at de skulle kunne komme seg frem uten å risikere at bilen sklir utfor bakken. Tro meg, her kan det ikke være mange cm med snø før det blir vanskelig, til tross for nye dekk og 4x4!

Hadde det funnes en universalløsning på snømåkkeproblemet så hadde det vært supert, men vet dere hva - det gjør ikke det. :)

Hvorfor må den gamle mannen måke klokken 05 om morgen? Er han så gammel som det kommer frem her så har han vel ingen jobb å rekke?

Er så mye rare unnskyldninger for å ta hensyn til sine naboer. Ingen som sier man ikke skal bruke snøfreser,men vi har noen regeler i Norge og det skal være ro mellom 24-07. Har man ett problem med å ta hensyn til sine naboer så kan man jo flytte ett sted uten naboer :)
Verre er det ikke.

vi freser aldri tidlig på morran. den bråker jo ekstremt. vi er unge og spreke og klarer å måke tunet for hånd, og vi har mye å måke på. er visst sær jeg også, som tar hensyn til andre ;)

jeg hadde ikke likt om naboen fresa klokka 5 om morran, for da hadde han vekt ungene.. men her i feltet tar vi heldigvis hensyn til hverandre.. det er klart, om det hadde vært en 90 åring som hadde gjort det så hadde det vært helt greit.. men ser ikke helt hvorfor de trenger å frese klokka 5 om morran.

jeg hadde ikke likt om naboen fresa klokka 5 om morran, for da hadde han vekt ungene.. men her i feltet tar vi heldigvis hensyn til hverandre.. det er klart, om det hadde vært en 90 åring som hadde gjort det så hadde det vært helt greit.. men ser ikke helt hvorfor de trenger å frese klokka 5 om morran.

Antageligvis hadde ikke den 90 åringen tatt frem freseren klokken 05 om morgen, for den generasjonen har lært folkeskikk. Og er svært hensynsfulle, derimot vår generasjon er noe helt annet :)

Antageligvis hadde ikke den 90 åringen tatt frem freseren klokken 05 om morgen, for den generasjonen har lært folkeskikk. Og er svært hensynsfulle, derimot vår generasjon er noe helt annet :)

ja, der sier du noe ! bestefar hadde snøfreser, men var aldri så tidlig ute selv om de våkna da.

Hvorfor må den gamle mannen måke klokken 05 om morgen? Er han så gammel som det kommer frem her så har han vel ingen jobb å rekke?

Er så mye rare unnskyldninger for å ta hensyn til sine naboer. Ingen som sier man ikke skal bruke snøfreser,men vi har noen regeler i Norge og det skal være ro mellom 24-07. Har man ett problem med å ta hensyn til sine naboer så kan man jo flytte ett sted uten naboer :)
Verre er det ikke.
Hu skriver jo ikke noe om at han er så gammel at han ikke har jobb, men at han er en eldre person som ikke har sjans til å måke for egen maskin.

Har aldri sagt det er en 90-åring... :) Og dere (forsåvidt jeg også) vet eller har ingenting med hva den personen evt. måtte avgårde for tidlig på morgenen. Kan vel hende man har veldig viktige ting å gjøre tidlig selv om man ikke har jobb?

Ja, for det er jo så lett å bare flytte. Du er skikkelig morsom. :)

Det er svært få som har lik innkjørsel, noen er lette å vedlikeholde, andre vanskelige. Sånn er det bare. Så det er ikke barebare for alle å gjøre det samme. Nei, her kan man ikke parkere nede på hovedveien for å slippe å måkke. Nei, man kan ikke måkke for hånd her. Å ende utenfor veien med bilen er ikke ett alternativ.
Slik er det her og med våre naboer, vi som bor her på denne fæle og lite hensynsfulle plassen. :)

Hvis det skal være ro til klokka 07 på morgenen, skal bakerne, postmenn, helsevesen, brannvesen, politi, ambulansesjåfører Ol. Ringe til jobb å si at de ikke kan komme på jobb før etter 07 en gang på grunn av at de må vente til kl 07 for å få fresa snyen i innkjørselen sin?

Hvis det skal være ro til klokka 07 på morgenen, skal bakerne, postmenn, helsevesen, brannvesen, politi, ambulansesjåfører Ol. Ringe til jobb å si at de ikke kan komme på jobb før etter 07 en gang på grunn av at de må vente til kl 07 for å få fresa snyen i innkjørselen sin?

Klarer virkerlig de seg ikke uten en snøfreser :o
Jeg blir veldig bekymret for disse yrkene om de er så fysisk dårlig at de må ha snøfreser til å komme seg ut av sin gårdsplass :o

Har aldri sagt det er en 90-åring... :) Og dere (forsåvidt jeg også) vet eller har ingenting med hva den personen evt. måtte avgårde for tidlig på morgenen. Kan vel hende man har veldig viktige ting å gjøre tidlig selv om man ikke har jobb?

Ja, for det er jo så lett å bare flytte. Du er skikkelig morsom. :)

Det er svært få som har lik innkjørsel, noen er lette å vedlikeholde, andre vanskelige. Sånn er det bare. Så det er ikke barebare for alle å gjøre det samme. Nei, her kan man ikke parkere nede på hovedveien for å slippe å måkke. Nei, man kan ikke måkke for hånd her. Å ende utenfor veien med bilen er ikke ett alternativ.
Slik er det her og med våre naboer, vi som bor her på denne fæle og lite hensynsfulle plassen. :)
Høres ut som en plass for meg for jeg er også fæl og lite hensynsfull;)

det er ikke mange år siden snøfresere ikke var allemannseie. men vi blir tydeligvis latere og latere.

det er ikke mange år siden snøfresere ikke var allemannseie. men vi blir tydeligvis latere og latere.
Har hatt det i husholdningen siden 70 tallet:) men jeg er enig at det er unødvendig å fyre den opp med mindre man virkelig trenger det:)

Å bruke snøfres er IKKE å la være å ta hensyn. En snøfreser bråker ikke mer enn en bil og da kan man jo ikke starte opp den heller i fare for at noen hører bilen og våkner.....Tenk om noen med søvnproblemer bor i byen da...??!! Jeg tar dere ikke seriøst altså. Selv om ikke ALLE har snøfres må de som har få lov til å bruke den uten at de er hensynsløse. :p

Om jeg skulle jobba i samme jobben som før perm, og ikke hadde hatt snøfreser måtte jeg stått opp kl 03 for å måke. Sliter med ryggen og må ta meg god tid. Det hadde rett og slett vært uaktuelt. Om naboen freser kl 05 om morran så gjør de det fordi de må. Ang gressklipping blir det klipt seint på kvelden her, rett og slett fordi jeg er så allergisk at jeg ikke får gjort det. Sånn er det bare, heldigvis ingen på feltet her som bryr seg. :)

Har hatt det i husholdningen siden 70 tallet:) men jeg er enig at det er unødvendig å fyre den opp med mindre man virkelig trenger det:)

bare bygda mi som henger etter :P her er det vi og 1 til som har.. er vel 10 hus eller noe..

Back
Topp