Når kan man starte snøfreseren på morgen?

Kjenner jeg blir oppgitt, anger på at jeg leste hele greia....Viser bare hvordan enkelte bare tenker på seg og sitt.. Åååå vi må ha ro kan ikke vekkes av en snøfreser bare fordi du skal på jobb...!!! Vanlig er at folk jobber og de fleste må nemlig det for å kunne ha hus, mat, klær osv.... Er faktisk ikke sånn at hvis man måker kl 22 så snør det ikke mer før kl 5-6, noen ganger kan det komme 40cm på den tida.. Jammen glad ingen av dere er mine naboer... God helg alle sammen!!!

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

når det gjelder støy så kan gressklipper og snøfreser sidestilles.
Nei man må ikke klippe gresset for å komme på jobb. Men noen må klippe plenen midt i nabobarnas leggetid.
Så begge deler vil være til sjenanse for naboene uansett hvordan man ser det.
Ja hvis de naboene jobber sent så må de kanskje det.... flytt et sted uten naboer, så slipper du problemet...

Jeg lurer på hvordan folk kom seg på jobb før snøfreseren ble oppfunnet jeg!!!

Hvis du er alene med unger og har vond rygg og lang oppkjørsel og begynner tidlig på jobb osv osv, så er det ikke værre enn å parkere helt ytterst i gården når du ser det er meldt mye snø i løpet av natten, så det bare er litt å spa vekk. Det finnes faktisk løsninger på det meste. At snøfreser er dødsnødvendig er jo bare tull siden det kun er blitt vanlig å bruke de siste årene.

Kjenner jeg blir oppgitt, anger på at jeg leste hele greia....Viser bare hvordan enkelte bare tenker på seg og sitt.. Åååå vi må ha ro kan ikke vekkes av en snøfreser bare fordi du skal på jobb...!!! Vanlig er at folk jobber og de fleste må nemlig det for å kunne ha hus, mat, klær osv.... Er faktisk ikke sånn at hvis man måker kl 22 så snør det ikke mer før kl 5-6, noen ganger kan det komme 40cm på den tida.. Jammen glad ingen av dere er mine naboer... God helg alle sammen!!!

Så den som MÅ ut med freseren å vekker flere naboer fordi han/hun skulle på jobb tenker ikke på seg og sitt. Det er fullt mulig å få bilen ut uten å bruke snøfreser altså. Får bilen ut hver dag jeg, uten snøfreser. Jeg bruker spade :)

Da skjønner jeg heller ikke hvorfor du maser om det heller!!

Maser? Jeg har vel gitt uttrykk for i tråden at støyen ikke plager meg;)
Flere mener at snøfreser og gressklipper ikke kan sidestilles, jeg vil bare poengtere at de kan det.

Jeg har hver sommer lest tråder her inne om folk som irriterer seg over naboer som klipper gresset midt i leggetid til barna. Kommer sikkert noen av de nå til sommeren og :P

Det finnes biler som støyer like mye som fresere. Man kan ikke nekte naboen å starte bilen for å komme seg på jobb.

Her kjører brøytebilen døgnet rundt, ser ingen klager på de i tråden? Synes de bråker vel så mye som en freser.:P

Hvis du er alene med unger og har vond rygg og lang oppkjørsel og begynner tidlig på jobb osv osv, så er det ikke værre enn å parkere helt ytterst i gården når du ser det er meldt mye snø i løpet av natten, så det bare er litt å spa vekk. Det finnes faktisk løsninger på det meste. At snøfreser er dødsnødvendig er jo bare tull siden det kun er blitt vanlig å bruke de siste årene.
Vi klarte oss i gamle dager uten bil, la oss fra frem hest og kjerre igjen.
Vi klarte oss uten mobiltelefon, så er bare å skrote.
Strøm er oppskrytt, vi går for levende lys og fyr i peisen.

Snøfreser er fremskritt.

Jeg tenker at dette hensynet kan snus begge veier. Skal naboen slite seg ut for at jeg skal ha det stille? Eller skal jeg vise hensyn i form at jeg forstår at det er nødvendig i ny og ned med litt støy tidlig for å komme seg ut med bilen. Også kan man vise hensyn med å ikke bruke snøfres når det ikke er nødvendig før 07 morgenen eller etter Kl.19

Maser? Jeg har vel gitt uttrykk for i tråden at støyen ikke plager meg;)
Flere mener at snøfreser og gressklipper ikke kan sidestilles, jeg vil bare poengtere at de kan det.

Jeg har hver sommer lest tråder her inne om folk som irriterer seg over naboer som klipper gresset midt i leggetid til barna. Kommer sikkert noen av de nå til sommeren og :P

Det finnes biler som støyer like mye som fresere. Man kan ikke nekte naboen å starte bilen for å komme seg på jobb.

Her kjører brøytebilen døgnet rundt, ser ingen klager på de i tråden? Synes de bråker vel så mye som en freser.:P
Grunnen til at de ikke blir plaget av brøytebil er at det er en gode for de og det...Så lenge støy ikke er til gode for dem da MÅ det klages..

Grunnen til at de ikke blir plaget av brøytebil er at det er en gode for de og det...Så lenge støy ikke er til gode for dem da MÅ det klages..

Å er det derfor?! :o
For meg er det ikke slik, for det første er det aldri en brøytebil her før 07 om morgen ;)
Og for det andre den kjører forbi, den står ikke uten for i 30-40 min å bråker :) Så derfor klager ikke jeg på de :)

Det høres lurere ut å få frest ned bilen av traktoren som kjører forbi!
Kjempe smart!

Det er bare tull å bruke bilen og... går da tross alt buss..?
Folk klarte seg uten bil før.

Men vet du.. tidene forandrer seg.
Du har nok utstyr i hjemmet som forenkler din hverdag og;)
Om det sjenerer naboen din er en annen sak.

Jeg tenker at dette hensynet kan snus begge veier. Skal naboen slite seg ut for at jeg skal ha det stille? Eller skal jeg vise hensyn i form at jeg forstår at det er nødvendig i ny og ned med litt støy tidlig for å komme seg ut med bilen. Også kan man vise hensyn med å ikke bruke snøfres når det ikke er nødvendig før 07 morgenen eller etter Kl.19

Jeg er uenig med deg her jeg. For de fleste personer klarer å få ut bilen sin uten å måtte vekke naboen med en snøfreser. Man må ikke bruke freseren. Om jeg skal starte opp freseren hver morgen å vekke min nabo hver morgen klokken 05 så er det jo jeg som sliter ut naboen er det ikke? Det har snødd nå i 14 dager og bli vekket hver dag klokken 05 hadde gjort meg utrolig sliten, spesielt når man ikke er hjemme før ved 01-02 tiden.
Jeg mener at den som bråker bør utvise hensyn her.

Er dette egentlig en diskusjon? For det virker på enkelte som at det er skrevet i stein at man ikke skal bruke snøfreser innenfor et visst tidsrom uansett grunn....
Vi har vel en middels stor oppkjørsel vi må måke. Min mann var ute i 1 1/2 time en dag og enda var han ikke ferdig (stort snøfall). Vi har ikke mulighet til å parkere bilen i enden av veien, det er det ikke plass til uten at vi blokkerer hele veien slik at naboene ikke kommer ut. Vi kan ikke parkere bilen i enden av vår del av veien, for det er i en liten bakke og vi blir sittende fast i snøen. Bilen er lav. Vi har ikke økonomi til å gjøre noe med bilen eller skaffe nye dekk (de vi har nå er godkjente og greie). Hadde vi hatt snøfreser hadde vi brukt den uten dårlig samvittighet, når vi måtte ha behov for det! Men det er forskjell på snø. Man trenger som regel ikke bruke snøfreser når det ikke er så mye snø som har kommet og snøen er lett og fin.

Så klart man skal ta hensyn! Men hallo, det er da like egoistisk å kreve at andre skal la være å bruke snøfreser når de må! I denne tråden blir jo ryggplager o.l. bagatelisert. Vanskelig vei? Kjøp bedre dekk. BARE IKKE BRUK SNØFRESER!!!! Hjelp....
Det er vel ikke slik at det snør hver natt slik at man må bruke snøfreseren hver morgen vel? Været er skiftende, og vi gjør det vi må. Og man kan fint legge seg om kvelden og ha en fin og nymåket vei, men når man står opp om morgenen så er hele veien nedsnødd. Skulle man ha stått opp et par timer før for å sjekke ståa?

Jeg velger å tro at bruker man snøfreser tidlig om morgenen så er det fordi man må.

Last edited:
Det er ingen i nabolaget her som har snøfreser. Jeg vet faktisk ikke hvilken grad av bråk vi snakker om, men er det virkelig så mange som freser snø før klokken syv at det er et reelt problem? Hadde det vært snakk om hver morgen klokken fem er man hensynsløs, men skjer det en sjelden gång kan man vise storsinn nok til å vende det døve øret til (haha) og tenke at naboen har gode grunn til det. Det blir gjentatte ganger poengtert hvor hensynsfulle enkelte ser på seg selv som, men i det daglige synes jeg de fleste viser vanlig hensyn. Det vil alltid være noe man gjør som er til irritasjon, uansett. Noen klipper aldri gresset på en søndag, men reiser seg aldri før eldre på bussen.
Litt ute av diskusjonen, men dere ser poenget mitt?

Ja, man bør strengt tatt vente til syv for å gjøre noe som kan sjenere naboer, men av og til går det an å hente frem litt forståelse andre veien også:-)

Forøvrig imponerende lang tråd om noe så lite spennende som snøfresere :-)

Naboen min brukte fresen i 5-tida ei gong. Eg stod opp, kokte kaffi, gikk ut til han med en kopp, og la meg igjen mens han var takknemlig og dermed tok min innkjørsel og.

Ikkje alle har god helse, ikkje alle har råd til gode dekk, ikkje alle har lite snø, ikkje alle kan parkere langt vekke frå huset osv. Enkelte MÅ tidlig på jobb, enkelte har veldig mykje snø osv osv osv. Å ta hensyn går som mange har sagt begge veger. Om eg virkelig hadde vært så smålig at eg blei irritert på naboen med dårlig helse som brukte fresen før jobb, så syns eg det seier meir om meg enn om han...

Naboen min brukte fresen i 5-tida ei gong. Eg stod opp, kokte kaffi, gikk ut til han med en kopp, og la meg igjen mens han var takknemlig og dermed tok min innkjørsel og.

Ikkje alle har god helse, ikkje alle har råd til gode dekk, ikkje alle har lite snø, ikkje alle kan parkere langt vekke frå huset osv. Enkelte MÅ tidlig på jobb, enkelte har veldig mykje snø osv osv osv. Å ta hensyn går som mange har sagt begge veger. Om eg virkelig hadde vært så smålig at eg blei irritert på naboen med dårlig helse som brukte fresen før jobb, så syns eg det seier meir om meg enn om han...

Denne likte jeg! Så utrolig snillt gjort :)

Vi klarte oss i gamle dager uten bil, la oss fra frem hest og kjerre igjen.
Vi klarte oss uten mobiltelefon, så er bare å skrote.
Strøm er oppskrytt, vi går for levende lys og fyr i peisen.

Snøfreser er fremskritt.
Jepp gode poeng! Vi blir feitere og forurenser, gå eller sykle dersom du kan. Legg vekk mobilen for å unngå å være asosial, slå den av for å få fred innimellom for man må ikke være tilgjengelig 24/7. Levende lys og fyr i peisen bruker mange ja :)

Flott at snøfreser finnes - men det betyr ikke at vi MÅ bruke det hele tiden dersom de plager andre. På samme måte som man ikke sitter i et selskap å trøkker på mobilen, bare fordi vi har en.

Synes denne sier det godt! Begge veier :) Som jeg skrev i første innlegget mitt - en gang i blandt kan man ikke hisse seg opp for. Men forventer at man ikke starter opp kl 5 på morraen om det ikke er heeelt nødvendig. Blir irritert av folk som sier "driter i alle rundt meg, bare mine behov blir dekket". Å ta en vurdering er et minstekrav.

Back
Topp