~Mars 2021~

3% er ikke så mye nei. Og det gjelder bare visse bydeler. For min del skulle jeg heller sett en annen prioritering fra starten enn en omfordeling nå. Vi redder ikke liv ved å gi vaksiner til 95-åringer mens vi lar 50-åringer i risikogruppe gå uvaksinert.
Som sagt, gikk dette litt personlig innpå meg, sier ikke at strategien er feil. Men pappa er uhelbredelig kreftsyk, alt står og faller på om immunterapien virker. Så vi vet ikke hvor lenge vi får ha ham, og så lenge han ikke er vaksinert så er han litt skeptisk til å skulle ha barnebarn på besøk osv :(
 
Og det er tungt, absolutt

Hvor gammel er han (aka hvilken gruppe er han i ) og hvor langt er de kommet i vaksineringen hos dere?
Han blir 66 i april, så er i samme gruppe som dine, tror jeg? De er ferdige med de eldre gruppene (sykehjem osv) om et par uker, såvidt begynt på helsepersonell
 
Det er basert
Nei, kanskje ikke enorm - virker nesten mest symbolsk, egentlig. Men når det først skjer så synes jeg det er litt rart at noen Agder-områder ikke er med. Når for eksempel Moss er med. Uten at jeg har detaljoversikt over smittetrykket, utvikling og kontroll alle steder.
på objektive greier om antall innleggelser i sykehus de siste 6 månedene.
Agder har vel egentlig bare hatt høyt trykk sånn helt sporadisk om mans er det over 6 mnd?
 
Jeg har ikke tenkt så mye, men støtter den.
Har generelt tro på tankene til noen som er stødig i prosentregning. :hilarious: (En kjensgjerning at min yrkesgruppe ikke forstår tall. :D)
Tror ikke de som kom opp med vaksinestrategien er så stødig med tall de heller. Risiko = konsekvens * sannsynlighet. To personer som begge vil dø hvis de får korona har ikke samme risiko når den ene er småbarnsforelder med barn i barnehage i Oslo mens den andre bor alene i en kommune som har hatt to smittetilfeller totalt siste året.
 
Håper på større leveranser :) jeg kjente bare personlig at det gjorde litt vondt med skjevfordelingen, vi vet jo ikke om pappa har et halvt år igjen eller om han har 5år liksom. Å da skulle tilbringe mange mnd til med å sitte og vente på vaksinen er ikke morsomt da :( jeg sier ikke at strategien er feil, men jeg sier at det gikk litt personlig innpå meg. De kan plutselig ved større leveranser bestemme seg for at en større del av vaksinene også skal gå til de samme områdene, ser jeg fort for meg :shy:

Det jeg uthevet tviler jeg stort på. Fhi sier jo at de må undesøke om det i det hele tatt er lovlig å skjevfordele, så at de ved større leveranser skal kunne komplett gå bort fra den fordelingsstategien som ligger i bunn, det tror jeg ikke er mulig, både grunent lovligheten og den enorme stormen av klager det vil bli. (Husk også at det er valg til høsten, og det er komplett uaktuelt å få 70% av landets befrolkning til å hate deg et par måneder før valget ;) )

Nei, spøk tilside, det er fhi som reelt styrer dette her, og de er ikke på valg, men de følger de regler og lover som ligge til grunn. Og dersom det kommer flere doser, så fordeler de dem. Rent praktisk så kommer dosert til landet sånn søndag.mandag-tirsdag ish stort sett, har jeg forstått det som. Det sendes uansett til kommunene påfølgende mandag, fordi det skal være forutsigbart hvilken dag det kommer, og derved vet kommunen også nesten en uke i forveien hvor mange doser de får og kan organisere seg deretter. Om det "plutselig" kommer flere doser enn varslet (tviler jeg også på, de er tidlig ute med å informere, skryte og si fra om slikt, produsentene. Også nettopp for at ikke en dråpe skal gå tapt) så man har relativt god oversikt over hva som kommer de neste ukene.


Når det gjelder resten av innlegget ditt vil jeg bare gi en :klem: og skjønner godt at det er vanskelig i en sånn situasjon. Håoer det snart blir hans tur, men det føles som det går sakte.

Her er de både i min kommune og kommunen mine foreldre bor i, på dose 2 til 85+ og 75+ denne uken. Fra uke 11 er det forventet at vi skal begynne å få gi dose 1 i merkbre megder igjen (min kommune sier de får 18 doser til det uke 10, det monner ikke så mye. Men det skal komme mer fremover i mars, og mer mot slutten og april, og enda mer i mai og juni sies det, så..... vente. Slitsomt, kjedleig, tungt. Men jeg håper din far snart får den.
 
Tror ikke de som kom opp med vaksinestrategien er så stødig med tall de heller. Risiko = konsekvens * sannsynlighet. To personer som begge vil dø hvis de får korona har ikke samme risiko når den ene er småbarnsforelder med barn i barnehage i Oslo mens den andre bor alene i en kommune som har hatt to smittetilfeller totalt siste året.

Greia er bare det at alder er den absolutt definitivt største risikofaktoren der er, og folk over 80 som har den største risikoen, de er som regel ikke småbarnsforeldre
 
Han blir 66 i april, så er i samme gruppe som dine, tror jeg? De er ferdige med de eldre gruppene (sykehjem osv) om et par uker, såvidt begynt på helsepersonell
Foreldrene mine er eldre. Slektningen jeg er bekymret for er yngre og går på immundempende behandling. Da havner man i gruppe 7.
 
Han blir 66 i april, så er i samme gruppe som dine, tror jeg? De er ferdige med de eldre gruppene (sykehjem osv) om et par uker, såvidt begynt på helsepersonell

Samme gruppe som mine da ja, de er 66 og 67, mamma med underliggende sykdommer, pappa ellers frisk.

Og kommunen er ferdig med sykehjem (min bestemor er derved fullvaksinert) og jeg leser det som at 85+ har fått første dose, og mange har fått andre, 75+ er igang og noen av dem får dose 2 nå, men det er en stor gruppe, så en del av dem har ikke fått dose 1 enda, så derved er det enda noen uker til mine foreldre, altså 65+ starter. Og de begynner sånnsett på 74....
 
Foreldrene mine er eldre. Slektningen jeg er bekymret for er yngre og går på immundempende behandling. Da havner man i gruppe 7.
Så immundempende får ikke dyttet vedkommende opp i gr 4 (?) der pappa er, uavhengig av alder? Det er kanskje ikke en slik risiko som gjør det?
Jeg syns bare det er vondt at pappa er engstelig for å ha besøk av barnebarn før han er vaksinert (en vet aldri hva barn kan dra med seg). Og når man da heller ikke vet hvor lenge man få ha personen, så er det vanskelig :wacky:

Vondt når en har noen å bekymre seg for :Heartred
 
Foreldrene mine er eldre. Slektningen jeg er bekymret for er yngre og går på immundempende behandling. Da havner man i gruppe 7.

Gruppe 7 bør sannsynligvis slik det er sagt nå kunne få første dose i løpet av april. (for vi er nærmere det optimistiske enn det nøkterne scenarioet nå med de leveransene man føler seg rimelig sikker på)

Det er faktisk ca samtidig med gruppe 4 (men 5 og 6 er før) med dagens godkjenninger, ettersom AZ -vaksinen ikke gis til de over 65

MYE skal åpenbart skje i april og mai!
 
Så immundempende får ikke dyttet vedkommende opp i gr 4 (?) der pappa er, uavhengig av alder? Det er kanskje ikke en slik risiko som gjør det?
Jeg syns bare det er vondt at pappa er engstelig for å ha besøk av barnebarn før han er vaksinert (en vet aldri hva barn kan dra med seg). Og når man da heller ikke vet hvor lenge man få ha personen, så er det vanskelig :wacky:

Vondt når en har noen å bekymre seg for :Heartred

Nei, høy risiko er gruppe 4. Immundempende er moderat økt risiko og derved gruppe 7 (gitt alder 18-44)

Men grunnet at gruppe 4 ikke får atreazekeka, som vi får mest av for tiden, så starter de ifølge optimistisk scenario fra FHI iste uken i mars, og gruppe 7 starter første uken i april, så det er ikke den store forskjellen....
 
Nei, høy risiko er gruppe 4. Immundempende er moderat økt risiko og derved gruppe 7 (gitt alder 18-44)

Men grunnet at gruppe 4 ikke får atreazekeka, som vi får mest av for tiden, så starter de ifølge optimistisk scenario fra FHI iste uken i mars, og gruppe 7 starter første uken i april, så det er ikke den store forskjellen....
Det er jo bra da, at det ikke skilte så mye i tid :Heartred her er de enda ikke ferdig med den eldste gruppa :p
 
Så immundempende får ikke dyttet vedkommende opp i gr 4 (?) der pappa er, uavhengig av alder? Det er kanskje ikke en slik risiko som gjør det?
Jeg syns bare det er vondt at pappa er engstelig for å ha besøk av barnebarn før han er vaksinert (en vet aldri hva barn kan dra med seg). Og når man da heller ikke vet hvor lenge man få ha personen, så er det vanskelig :wacky:

Vondt når en har noen å bekymre seg for :Heartred
:HeartredKjenner følelsen. Har bare sett broren min utendørs to ganger siden mars. At foreldrene mine prioriteres før ham føles helt feil. Og at oldeforeldrene går enda lenger frem i køen er for meg galskap.
 
:HeartredKjenner følelsen. Har bare sett broren min utendørs to ganger siden mars. At foreldrene mine prioriteres før ham føles helt feil. Og at oldeforeldrene går enda lenger frem i køen er for meg galskap.
:Heartred:Heartred
Jeg syns det er fælt at jeg går før pappa liksom, fordi jeg har den jobben jeg har. Og hvertfall hvis vaksinene funker slik de tidligere tenkte, at en fortsatt kan bli smittet, men ikke blir så syk:shy: og kan være smittebærer. Ikke lest så mye i det siste om dette, så vet ikke om de har funnet ut noe mer.
 
Greia er bare det at alder er den absolutt definitivt største risikofaktoren der er, og folk over 80 som har den største risikoen, de er som regel ikke småbarnsforeldre
Oldeforeldrene til barna er i den gruppa. For meg er det fullstendig galskap at de prioriteres. Jeg er glad i dem. Innser fremdeles at de med stor sannsynlighet dør i løpet av de neste par årene helt uavhengig av om de får korona eller ikke.
 
Fint vær sko helst vart ute akurat nå men har så mye ting som skall gjøres hjemme :(
Orker ikke ens begynne men de ble ikke gjort visst jeg ikke begynner
 
Oldeforeldrene til barna er i den gruppa. For meg er det fullstendig galskap at de prioriteres. Jeg er glad i dem. Innser fremdeles at de med stor sannsynlighet dør i løpet av de neste par årene helt uavhengig av om de får korona eller ikke.

Mine har en oldemor, og hun er i den gruppen, og vaksinert. gitt at de altså bare har 1 av 8 oldeforeldre i live, så sier det seg selv at det ikke er noe sjokk om hun også dør etterhvert, men det er uansett greit at det ikke er korona hun dør av da, for det er en kjip måte å dø på, og dessuen ressurskrevende for helsevesenet.
 
Kjenner jeg bare blir svimmel og møkklei hele greia. :stinkyfeet:
Og jeg har egentlig ikke noen veldig tett på som jeg er veldig bekymret for en gang, selv om både foreldrene mine og svigers selvfølgelig er eldre. Ingen av dem har underliggende sykdommer da, heldigvis.

Broren min bor i Sverige. Snedig hvordan han tenker helt annerledes om en del ting, ref hvordan de har håndtert situasjonen annerledes. Han synes basically Norge er litt hysterisk. :dead:

Fredag skal jeg på barselgruppe. Første gang, så jeg vet ikke hvor mange vi er. Spent på hvordan det vil oppleves mtp smittevern. En drøy uke siden sist det ble påvist smitte her.
 
Kjenner jeg bare blir svimmel og møkklei hele greia. :stinkyfeet:
Og jeg har egentlig ikke noen veldig tett på som jeg er veldig bekymret for en gang, selv om både foreldrene mine og svigers selvfølgelig er eldre. Ingen av dem har underliggende sykdommer da, heldigvis.

Broren min bor i Sverige. Snedig hvordan han tenker helt annerledes om en del ting, ref hvordan de har håndtert situasjonen annerledes. Han synes basically Norge er litt hysterisk. :dead:

Fredag skal jeg på barselgruppe. Første gang, så jeg vet ikke hvor mange vi er. Spent på hvordan det vil oppleves mtp smittevern. En drøy uke siden sist det ble påvist smitte her.
❤️Kos deg på barselsgruppe!
 
:Heartred:Heartred
Jeg syns det er fælt at jeg går før pappa liksom, fordi jeg har den jobben jeg har. Og hvertfall hvis vaksinene funker slik de tidligere tenkte, at en fortsatt kan bli smittet, men ikke blir så syk:shy: og kan være smittebærer. Ikke lest så mye i det siste om dette, så vet ikke om de har funnet ut noe mer.
Blitt påvist smitte hos eldre både i Ulvik og Oslo etter fullvaksinering.
 
Back
Topp