~Mars 2021~

Ja, det synes jeg også.

Det jeg stort sett alltid går i er jeans, en eller annen topp, tskjorte eller singlet for det meste, og jakke over. Har mange lange jakker, og noen korte. Både ull og bomull så varierer etter sesong
Noen gensere også.

Men får lite av dette til å passe med skjørt.

Så jeg pynter meg helst med kjole.
Skjønner det godt :) liker godt hverdagskjoler jeg, men må jobb må det brukes klær jeg ikke er redd for og praktiske klær som kan vaskes på 60 sånn i tilfelle.
 
Kroppen min passer ikke til kjoler ;)
Det kan jeg ikke uttale meg om, for ikke sett den:) men nå mener jeg at det finnes en kjole for alle kropper da. Bær den med stolthet så blir det bra. Hihi .
 
I natt var tøff. Var helt stille. Da var det lett for å duppe, så gulvene i fellesområdet ble vasket 3 ganger i natt. Totalt unødvendig , men måtte holde meg våken:p og fikk rydda og vaska i kjøleskapet :p så da trenger de ikke det torsdag . :p
 
Kjenner at jeg ble litt skuffet da det kom frem at alle kommuner med lite smitte skal sende vaksiner til pressede kommuner (og tilfeldigvis alle østover?).
Pappa ønsker så sterkt den vaksinen, og nå havner han enda lengre nede på lista :( skulle ønske jeg kunne gitt ham min, jeg :sorry:
Ps: så ingen misforstår, agder og oslo er de to stedene der de sliter med å få kontroll, er nå på tredje utbrudd her i kommunen. Så det er ikke slik at det ikke er smitte her. Vi får heller ikke dra til byen (kr.sand) pga mye smitte der. De får ingen ekstra vaksiner.
Rart at ditt område ikke er med på det som skal prioriteres. Dette blir fort en ganske håpløs strategi, er jeg redd.
 
I natt var tøff. Var helt stille. Da var det lett for å duppe, så gulvene i fellesområdet ble vasket 3 ganger i natt. Totalt unødvendig , men måtte holde meg våken:p og fikk rydda og vaska i kjøleskapet :p så da trenger de ikke det torsdag . :p
Tre ganger! Haha!
 
Tre ganger! Haha!
Haha ja. Tullete , men holdt på å sovne så måtte gjøre noe. Og begrensa hva man kan finne på midt på svarte natten. Vurderte bake, men var tomt for gjær :p De kan iallefall ikke klage på skitne gulv :p
 
Både her vi bor og der mine foreldre bor blir det etter forslaget omfordelt 3% av vaksinene.
For tiden får vi ca 90 doser i uka, så det tilsier 3 som skal bort, et halvt glass. Men dette begynner ikke før om noen uker, og da skal vi etter sigende få mer. Men et av glassene hver uke skal gå til de stedene flest havner på sykehus og dør.

Det lever jeg fint med, selv om jeg fjerne skulle sett at min mor snart får den.
. Nå lever dere for tiden med et utbrudd i nærheten og det er jo ekstra krevende, men det har vist seg flere steder at utenom Oslo-området så klarer man stort sett å slå det ned rimelig fort, heldigvis.

Dersom de i tillegg fordeler etter folketall heller enn antall eldre har jeg ikke tallet på hvordan det slår ut, men da tror jeg faktisk vi skal få mer. For her er mye tilflytting og derved en relativt ung befolkning og lav andel eldre, noe som stemmer med at vi ligger under landsfjennonsnittet i andel vaksinerte i befolkningen.

Men denne om fordelingen er jo bare lommerusk, det egentlige problemet er at vi får så få doser i det hele tatt. Og DET skal viss bedre seg nå utover våren, og DET er det som vil hjelpe både våre foreldre og de som bor tett i tett i smitte-mekka.
Godt sagt! Jeg tar gjerne vaksine fra Russland eller Kina for å hjelpe til.
 
I natt var tøff. Var helt stille. Da var det lett for å duppe, så gulvene i fellesområdet ble vasket 3 ganger i natt. Totalt unødvendig , men måtte holde meg våken:p og fikk rydda og vaska i kjøleskapet :p så da trenger de ikke det torsdag . :p
Bra innsats! De som kommer på torsdag blir sikkert takknemlig
 
Både her vi bor og der mine foreldre bor blir det etter forslaget omfordelt 3% av vaksinene.
For tiden får vi ca 90 doser i uka, så det tilsier 3 som skal bort, et halvt glass. Men dette begynner ikke før om noen uker, og da skal vi etter sigende få mer. Men et av glassene hver uke skal gå til de stedene flest havner på sykehus og dør.

Det lever jeg fint med, selv om jeg fjerne skulle sett at min mor snart får den.
. Nå lever dere for tiden med et utbrudd i nærheten og det er jo ekstra krevende, men det har vist seg flere steder at utenom Oslo-området så klarer man stort sett å slå det ned rimelig fort, heldigvis.

Dersom de i tillegg fordeler etter folketall heller enn antall eldre har jeg ikke tallet på hvordan det slår ut, men da tror jeg faktisk vi skal få mer. For her er mye tilflytting og derved en relativt ung befolkning og lav andel eldre, noe som stemmer med at vi ligger under landsfjennonsnittet i andel vaksinerte i befolkningen.

Men denne om fordelingen er jo bare lommerusk, det egentlige problemet er at vi får så få doser i det hele tatt. Og DET skal viss bedre seg nå utover våren, og DET er det som vil hjelpe både våre foreldre og de som bor tett i tett i smitte-mekka.
Jeg håper at vi ikke skal merke det så veldig, sånn hvis vi får flere doser. Men kjenner på "hvorfor er det kun østlandet som blir tildelt doser?". Har ikke f.eks bergen slitt med smittetrykket? Kr.sand har strevd en stund med smittetrykk, agder er en av verstingene per nå.
Jeg må bare stole på at de vet hva de gjør, men setter spørsmålstegn ved delingen også. Har det såå mye å si for de større byene med 3% ekstra? Vaksinasjonsgraden må opp i 70% eller mer før det har noe å si.

Neida, har kommet mer over skuffelsen, hadde bare håpet på at pappa hadde kunnet fått den i nærmeste fremtid :)
 
❤️Forskjellen er vel at Kristiansand har utbrudd nå, Oslo har hatt mest utbrudd konsekvent hele pandemien. Siden vi har ung befolkning har vi også fått færre vaksiner i forhold til befolkningstall enn resten av landet. En eldre person som beveger seg utenfor døren eller tar imot hjemmetjenester i Oslo har høyere risiko sammenlignet med resten av landet og har hatt det i snart et år. Hos dere er det et valg å ikke dra til byen, de eldre i Oslo kan ikke velge å la være motta hjelp fra folk fra bydeler med skyhøy smitte.
Joda, sant nok. Men 3% utgjør ikke så mye ifht folketall i de større byene. Og hvorfor får f.eks ikke bergen noe? De har da også hatt høyt trykk over lengre tid? :shy:
 
Synd med din far ja:( Hvordan går det med han nå?
Tja, han sitter nå der i leiligheten og venter på å begynne på immunterapi, begynner på fredag. Han våger ikke treffe så mange/ha noe særlig besøk. Så bortsett fra turene ut nå, så blir det lange dager for ham :( jeg har også vært forkjølet i tillegg til at smittetrykket har vært høyere her nå, så har ikke fått sett ham på 2 uker :(
 
Rart at ditt område ikke er med på det som skal prioriteres. Dette blir fort en ganske håpløs strategi, er jeg redd.

Det er jo en helt minimal omfordeling, så en enorm påvirkning får det jo ikke

Synes det er rart hele greia, det blir jo mye "støy" av en omfordeling, som i praksis bare gjelder noen helt få doser
 
Joda, sant nok. Men 3% utgjør ikke så mye ifht folketall i de større byene. Og hvorfor får f.eks ikke bergen noe? De har da også hatt høyt trykk over lengre tid? :shy:

Grensen er satt på... var det 50 innlagte pr 100 000 siste 6 mnd eller noe sånn, og Bergen har jo hatt noen utbrudd, men ikke langvarig på samme måte som deler av oslo-området. DEt er bare i det området man ikke har klart å slå det ned med strenge tiltak.

Og 3% mindre her og der er lite, og 20% mer de få plassene er faktisk ikke SÅ MYE det heller, all den tid hele greia dreier seg om at vi ikke FÅR så mange doser. Så jeg synes man har laget storm i et vannglass.

Men vi skal jo etter sigende begynne å få flere doser nå fremover, og da vil de som får 3% mindre (av totalen) likevel få mer, fordi totalen er større, og de 20% mer vil monne bittelitt mer der de får det.

Om de går for fordeling etter befolkning heller en andel eldre, i lalle fall etter at de som er definert som "eldre" er vaksinert, vil også det ha en viss fordeling mellom by og land, ettersom byene på det jevne har en yngre befolkning.

Jeg føler etter å ha tenkt på dette en stund (altså siden i går kl 14) at de går for en moderat skeivfordeling som reelt sett utgjør ca ingenting, for å vise at "joda, vi har en feleksibel strategi og vi endrer den når det er grunn for det" men reelt så omfordeler de så lite at det ikke egentlig merkes?

Det som vil merkes er derssom leveransene øker sånn det er forespeilet. DA kan det bli fart på ting etterhvert denne våren.
 
Tja, han sitter nå der i leiligheten og venter på å begynne på immunterapi, begynner på fredag. Han våger ikke treffe så mange/ha noe særlig besøk. Så bortsett fra turene ut nå, så blir det lange dager for ham :( jeg har også vært forkjølet i tillegg til at smittetrykket har vært høyere her nå, så har ikke fått sett ham på 2 uker :(

Og det er tungt, absolutt

Hvor gammel er han (aka hvilken gruppe er han i ) og hvor langt er de kommet i vaksineringen hos dere?
 
Tja, han sitter nå der i leiligheten og venter på å begynne på immunterapi, begynner på fredag. Han våger ikke treffe så mange/ha noe særlig besøk. Så bortsett fra turene ut nå, så blir det lange dager for ham :( jeg har også vært forkjølet i tillegg til at smittetrykket har vært høyere her nå, så har ikke fått sett ham på 2 uker :(

Får så vondt av situasjonen deres. Varme tanker! :Heartred
 
Det er jo en helt minimal omfordeling, så en enorm påvirkning får det jo ikke

Synes det er rart hele greia, det blir jo mye "støy" av en omfordeling, som i praksis bare gjelder noen helt få doser
Nei, kanskje ikke enorm - virker nesten mest symbolsk, egentlig. Men når det først skjer så synes jeg det er litt rart at noen Agder-områder ikke er med. Når for eksempel Moss er med. Uten at jeg har detaljoversikt over smittetrykket, utvikling og kontroll alle steder.
 
Jeg føler etter å ha tenkt på dette en stund (altså siden i går kl 14) at de går for en moderat skeivfordeling som reelt sett utgjør ca ingenting, for å vise at "joda, vi har en feleksibel strategi og vi endrer den når det er grunn for det" men reelt så omfordeler de så lite at det ikke egentlig merkes?
Jeg har ikke tenkt så mye, men støtter den.
Har generelt tro på tankene til noen som er stødig i prosentregning. :hilarious: (En kjensgjerning at min yrkesgruppe ikke forstår tall. :D)
 
Joda, sant nok. Men 3% utgjør ikke så mye ifht folketall i de større byene. Og hvorfor får f.eks ikke bergen noe? De har da også hatt høyt trykk over lengre tid? :shy:
3% er ikke så mye nei. Og det gjelder bare visse bydeler. For min del skulle jeg heller sett en annen prioritering fra starten enn en omfordeling nå. Vi redder ikke liv ved å gi vaksiner til 95-åringer mens vi lar 50-åringer i risikogruppe gå uvaksinert.
 
Grensen er satt på... var det 50 innlagte pr 100 000 siste 6 mnd eller noe sånn, og Bergen har jo hatt noen utbrudd, men ikke langvarig på samme måte som deler av oslo-området. DEt er bare i det området man ikke har klart å slå det ned med strenge tiltak.

Og 3% mindre her og der er lite, og 20% mer de få plassene er faktisk ikke SÅ MYE det heller, all den tid hele greia dreier seg om at vi ikke FÅR så mange doser. Så jeg synes man har laget storm i et vannglass.

Men vi skal jo etter sigende begynne å få flere doser nå fremover, og da vil de som får 3% mindre (av totalen) likevel få mer, fordi totalen er større, og de 20% mer vil monne bittelitt mer der de får det.

Om de går for fordeling etter befolkning heller en andel eldre, i lalle fall etter at de som er definert som "eldre" er vaksinert, vil også det ha en viss fordeling mellom by og land, ettersom byene på det jevne har en yngre befolkning.

Jeg føler etter å ha tenkt på dette en stund (altså siden i går kl 14) at de går for en moderat skeivfordeling som reelt sett utgjør ca ingenting, for å vise at "joda, vi har en feleksibel strategi og vi endrer den når det er grunn for det" men reelt så omfordeler de så lite at det ikke egentlig merkes?

Det som vil merkes er derssom leveransene øker sånn det er forespeilet. DA kan det bli fart på ting etterhvert denne våren.
Håper på større leveranser :) jeg kjente bare personlig at det gjorde litt vondt med skjevfordelingen, vi vet jo ikke om pappa har et halvt år igjen eller om han har 5år liksom. Å da skulle tilbringe mange mnd til med å sitte og vente på vaksinen er ikke morsomt da :( jeg sier ikke at strategien er feil, men jeg sier at det gikk litt personlig innpå meg. De kan plutselig ved større leveranser bestemme seg for at en større del av vaksinene også skal gå til de samme områdene, ser jeg fort for meg :shy:
 
Back
Topp