Mammalivet med et lite hjerteplaster

Mye normale følelser ja. For meg var det katastrofe da noen (velmenende) foreslo å gi en flaske fordi jeg ble så sliten av en unge som aldri slapp puppen. Eller å sitte med følelsen av ikke å ha nok melk. Forferdelig. Gi det tid, prøv å ha tålmodighet og gi blaffen i alt annet enn næring til deg og babyen og tid sammen

Her går det unna! Mamming er viktigere enn amming. Forhåpentligvis går det kjempefint <3

Her går det unna! Mamming er viktigere enn amming. Forhåpentligvis går det kjempefint <3
Absolutt, men ikke alltid man føler det eller er klar for å føle det når man står oppi det

Mye normale følelser ja. For meg var det katastrofe da noen (velmenende) foreslo å gi en flaske fordi jeg ble så sliten av en unge som aldri slapp puppen. Eller å sitte med følelsen av ikke å ha nok melk. Forferdelig. Gi det tid, prøv å ha tålmodighet og gi blaffen i alt annet enn næring til deg og babyen og tid sammen

Sånn som jeg tenker om amming nå så tror jeg det skal gå bra om det blir problemer ene eller andre veien. Ikke amming for enhver pris, men heller ikke gi opp ved første vanskelighet.

Jepp!! Definitivt. :) Tror det skal gå rimelig greit på den ene eller andre måten, håper og tror jeg ikke føler noe nederlag om ammingen ikke funker, selv om jeg selvsagt håper at det går bra. Blir spennende. :)

Herlighet, helt ødelagt i dag! Sovet dårlig, er støl etter gårsdagens behandling + hundetrening - godt jeg har hjemmekontor og ikke trenger å gjøre så mye. Er på pluss i timer så langt så da tar jeg det heeeelt med ro.

Ta vare på deg selv og hvil kroppen

Sender deg en god klem :Heartred:Heartred
Har nada erfaring med verken svangerskap eller amming, så sender deg en varm klem og tro på at dette vil gå bra for deg :Heartred

Absolutt, men ikke alltid man føler det eller er klar for å føle det når man står oppi det
Nei, det vet jeg veldig godt. Var fryktelig vanskelig å svelge at vi måtte gi opp amminga etter fem måneder med delamming og styr. Tenker bare det hjelper litt å tenke det likevel, selv om det er tøft der og da. Skal iallefall prøve på det denne ganga om jeg ikke får det til.

Nei, det vet jeg veldig godt. Var fryktelig vanskelig å svelge at vi måtte gi opp amminga etter fem måneder med delamming og styr. Tenker bare det hjelper litt å tenke det likevel, selv om det er tøft der og da. Skal iallefall prøve på det denne ganga om jeg ikke får det til.
Absolutt.
Mamming er viktigere enn amming og man skal ikke amme for enhver pris. Hver dråpe MM man får gitt er jo også gull, selv om man ikke får til alt.

Absolutt.
Mamming er viktigere enn amming og man skal ikke amme for enhver pris. Hver dråpe MM man får gitt er jo også gull, selv om man ikke får til alt.
Ja, det er så. Skulle likevel ønske at amming bare gikk som en lek for alle.

Ja, det er så. Skulle likevel ønske at amming bare gikk som en lek for alle.
Absolutt. Jeg pleier irritere meg over at det er så lite fokus i svangerskapet på amming og at det må læres, at de aller fleste opplever en form for problemer med ammingen på et eller annet tidspunkt osv. Det er sååååå fokus på fødsel og nesten ikke noe på amming som faktisk er mer krevende enn fødselen som i forhold er relativt fort overstått

Absolutt. Jeg pleier irritere meg over at det er så lite fokus i svangerskapet på amming og at det må læres, at de aller fleste opplever en form for problemer med ammingen på et eller annet tidspunkt osv. Det er sååååå fokus på fødsel og nesten ikke noe på amming som faktisk er mer krevende enn fødselen som i forhold er relativt fort overstått
Helsesøstra/jordmora som vi går til på hs er veldig opptatt av dette og sier at alle er så fokusert og forberedt på fødsel men veldig få er like forberedt på barseltid og amming!

Husker selv hvor absurd det var å snakke om amming og alt som skulle komme etter fødsel mot slutten av svangerskapet. Det blir plutselig så mye mer virkelig at det skal komme en baby! :-) og nå er det jammen ikke lenge igjen til du har din i armene:love017

Syns det er mye snakk men lite ull. Lite praktiske erfaringer å hente. Jeg forberedte meg ved å saumfare Ammehjelpen sine videoer og all info på nettsidene deres-det hjalp meg mye, selv om vi aldri fikk det helt til å fungere, så det anbefaler jeg. Denne ganga har jeg ikke orka å tenke på det, det får gå som det går og så søker jeg hjelp om jeg trenger det.

Husker selv hvor absurd det var å snakke om amming og alt som skulle komme etter fødsel mot slutten av svangerskapet. Det blir plutselig så mye mer virkelig at det skal komme en baby! :) og nå er det jammen ikke lenge igjen til du har din i armene:love017

Ja, veldig spesielt. Og jeg rakk jo aldri å komme inn på samtaler om sånt sist, så blir litt ekstra "milepæl" av det da. :)

Syns det er mye snakk men lite ull. Lite praktiske erfaringer å hente. Jeg forberedte meg ved å saumfare Ammehjelpen sine videoer og all info på nettsidene deres-det hjalp meg mye, selv om vi aldri fikk det helt til å fungere, så det anbefaler jeg. Denne ganga har jeg ikke orka å tenke på det, det får gå som det går og så søker jeg hjelp om jeg trenger det.

Har også kikka litt på sidene der, syns de er veldig bra. Nå får en ikke gjort mer enn å lest/sett video frem til en skal prøve selv i praksis da, men greit å ha noen tips der. Vet ei som ikke fikk optimal hjelp av hverken jordmødre eller HS og sleit lenge med overproduksjon, fikk hjelp fra ammehjelpen og alt bedra seg. Hos HS og sånt fikk hun bare beskjed om at det var et luksusproblem. :rolleyes:

Slapp i dag også, men bedre etter å ha tvunget i meg nærmere en liter drikke. Må få fylt opp flere flasker med vann og lagt i kjøleskapet, drikker mer da enn fra krana. Og merkelig nok har jeg litt dårlig matlyst, det har jeg jo ikke hatt en eneste dag i hele svangerskapet - heller motsatt. :hilarious: Men har spist to måltider allikevel, lunsj ble chia-knekkebrød med krydderost + pink lady eple. Ikke noe jeg spiser til vanlig, så var lett å få i seg da. Merkelig å bli stappmett av to sånne tynne knekkebrød og et eple da, eller ikke merkelig i seg selv mtp hvor trangt det begynner å bli i den korte overkroppen min - men merkelig følelse. Særlig siden jeg både i første og andre trimester aldri blei mett. :knegg:

Jeg har teori i hodet så det holder, hatt det hele veien, men er noe annet når du står oppi situasjonen. Men for den gjennomsnittlige gravide tror jeg det er alt for lite info eller konkrete forberedelser eller bare det å få vite at det er vanlig at det er litt vanskelig i starten

Jeg har teori i hodet så det holder, hatt det hele veien, men er noe annet når du står oppi situasjonen. Men for den gjennomsnittlige gravide tror jeg det er alt for lite info eller konkrete forberedelser eller bare det å få vite at det er vanlig at det er litt vanskelig i starten
Ja, det hjelper ikke å ha alt på plass i teorien-funker det ikke når en sitter der så er det veldig lett å bli motløs. Enig i at de kunne vært flinkere på info og opplæring i amming underveis i svangerskapet, særlig når så mange sliter med det. Har inntrykk av at det er et hastverksprosjekt på barsel mange steder.

Ja, det hjelper ikke å ha alt på plass i teorien-funker det ikke når en sitter der så er det veldig lett å bli motløs. Enig i at de kunne vært flinkere på info og opplæring i amming underveis i svangerskapet, særlig når så mange sliter med det. Har inntrykk av at det er et hastverksprosjekt på barsel mange steder.
Tenker at man kunne snakket mer om det i svangerskapet og kanskje bittelitt på bekostning av fødselsprat.... Heller da snakke om hvordan fødsel kan innvirke på ammestarten sånn at man er forberedt på at det kan bli annerledes enn tenkt

Unnskyld at vi kupper dagboka di, XuperB

Tenker at man kunne snakket mer om det i svangerskapet og kanskje bittelitt på bekostning av fødselsprat.... Heller da snakke om hvordan fødsel kan innvirke på ammestarten sånn at man er forberedt på at det kan bli annerledes enn tenkt

Unnskyld at vi kupper dagboka di, XuperB
Enig! Og ja, beklager xuperb! Ble litt engasjert her.

Ikke noe problem! Lett å bli engasjert, særlig i det temaet. :)

31+0 i dag! 66 dager til termin, syns ikke det er så lenge siden jeg bikka 100-dagers milepælen. :) Begynner å bli litt tungt nå, magen er bare i veien og jeg syns bekkenet kunne tålt litt mer før det klager. Bare glad akupunkturen ser ut til å ha noe virkning, for det kunne vært verre. I morgen skal jeg stå og dømme endel ekvipasjer (hundekonkurranse), spent på hva bekkenet har å si om det. :hilarious: Ny runde akupunktur på mandag, og bare 6 dager til neste vekstkontroll. Spent på om han fortsatt ligger på gjennomsnittet. Om han gjør det nå så er han vel rundt 17-1800 gram (regner med det er gjennomsnittsvekta BV-appen opererer med).

Kjenner fortsatt godt med liv. I går kveld la jeg meg tidlig da jeg var rimelig trøtt og sliten, og så var det godt å legge seg på et stille soverom med hele senga for seg selv (glad i samboeren altså, men han snorker, er varm og tar plass :hilarious: ). Var nesten sovnet da Dingsen fant ut at NUH er det party-tid, og fuglene vet hva han holdt på med for det var direkte vondt og ubehagelig et øyeblikk. Var ikke harde spark som var vondt, men virka som han slo kolbøtte eller et eller annet. Og han holdt på lenge. Veldig betryggende og fint med såpass til bevegelser, men han kunne da dratt fram det da jeg lå og slappet av i sofaen sammen med samboeren. Han må jo tro jeg skrøner når jeg sier hvor mye bevegelser det er, for hver gang han skal se eller kjenne etter - så blir Dings bom stille.

Ca sånn:
baby-kicking.jpg

Har ikke kjøpt noe mer siden sist heller, avventer litt pengebruk siden et par av tingene er dyre (bilstol og babycall) og det er sååå vanskelig. I dag dukka det opp tilbud på lekegrind på barnas hus også, så må vurdere om vi skal kjøpe den. Kan være greit å ha for å bygge opp soveplass etc litt fra gulvet, siden vi har tre hunder som garantert røyter masse i sommer. Få babyen litt unna hårene. :) Handlet litt til meg selv i dag da, to lange tank tops og ei sånn her bukse:
cubus-dame-bukser-basic-vid-bukse-melert.jpg

Deilig! Og den skal definitiv pakkes med i fødebagen. Har et par til fra før av også, men den ene er tynnslitt og vel så det. Og det er vel så langt jeg har kommet på lista til fødebagen. :hilarious: Skulle gjerne ha kikket litt mer i butikker i dag, men hadde vært og trent hund før jeg dro til kjøpesenteret, så da sa bekkenet fra om at det var oppbrukt for ei stund, bare å høre etter da. :shifty: Og egentlig veldig greit, for med flere butikker så hadde jeg garantert dratt hjem noe unødvendig babystæsj (klææææær) og brukt mer penger enn nødvendig.

Forresten, da jeg googla etter noe morsomt ang fedre og babyer som slutter å sparke, så ramla jeg over flere treffende memes og tegneseriestriper. Denne kjenner jeg meg veldig igjen i:
maneuver-1024x302.jpg

Og disse:

8420b017d5599f783b1adb38b42ebab7.jpg

ff5b79ee6ba02d3b5747b7bd69e748f2.jpg

31+0?! Denne tiden, altså :hilarious: Synes forresten det er på sin plass med et nytt magebilde nå :D

Back
Topp