Da var første vekstkontroll unnagjort, og det var godt å komme til en lege som kjenner til historikken. Det gjør jeg ikke neste gang, men hun som satte meg opp på time bedyret at legen jeg skulle inn til neste gang er flink og grei. Satser på det.
Lille Dings er fortsatt en gutt (veldig tydelig også), og ble estimert til rett under 600 gram. Da er han tyngre enn det storebror var da han ble født, han var bare 490 gram da. Jeg er 23+5 i dag, og siden de norske skjemaene for vekst begynner på 24+0 så fikk hun ikke opp noe god oversikt der på snitt og sånt. Men hun åpna i noe amerikansk oversikt, og der lå han ca akkurat på gjennomsnittet på vekt. Blodgjennomstrømningen i navlesnoren var fin, arteriene på venstre side (som og er den siden morkaken er på) var akkurat som de skulle. På høyre side er de ikke helt optimale, men alle verdier er innafor normalen så det var ikke noe å bekymre seg over - men det er notert ned. Det som kan skje da er at jeg må måle blodtrykk hyppigere om det fortsatt er likt når jeg sjekkes neste gang, men bebis er ikke i noe fare. Han har vokst som han skal, og lå og sprella. Og gjemte seg for "kameraet", denne gangen ved å legge armene foran fjeset.
Morkaka dekker fortsatt store deler av fremsiden, så det demper endel av bevegelsene, men jeg kjenner det fortsatt. Lurer på hvordan det hadde vært med den på baksida? Da hadde vel magen stått alle veier, for han er en aktiv kar.
Her er sånn ca det de ser på når de måler gjennomstrømminga. Dere ser den "bølgeformen" mellom toppene? Det er blant annet den de ser på, og utover i svangerskapet skal den bli mindre og mindre. På venstre side hos meg var det som den nederste på oversikten, bare at toppene var litt høyere. På høyre side var det litt mer bølgeform - men ikke så mye at det var utafor normalverdier når hun sjekket opp med tabellene etterpå. Men det var en tydelig forskjell mellom venstre og høyre side, så selv jeg så den (hun forklarte underveis så jeg visste hva hun hadde sett på venstre side og hva hun da så etter på høyre side). Det er ikke noe som stresser meg, jeg syns bare det er godt å vite og så er jeg veldig fornøyd med at hun forklarte det så inngående til meg - for da vet jeg nøyaktig hvordan det ligger an, og jeg jeg har tillit til at de faktisk følger med på også små detaljer. Hun kunne jo fint sagt at alt var innenfor normalverdiene uten å forklart at det var en liten forskjell også, men jeg føler meg tryggere og bedre ivaretatt av at hun faktisk har sagt det - om dere skjønner?
Syns egentlig dette var særdeles fascinerende, så jeg måtte jo google litt bilder. Her er et som viser forskjellen på normal og unormal "notching" som det visst heter på fagspråk:
Høyre siden var ikke som den abnormale, men en kunne se antydning til "notch" der.
Ble ikke noe bilde, og legen var glad for at vi hadde fått til bilde da vi var hos jordmor - for nå hadde det blitt ganske så vanskelig pga en som drev og gjemte fjeset sitt.