Mammalivet med et lite hjerteplaster

Jeg har for øvrig også morkaken foran nå for første gang på fire barn. Syntes jeg kjente noe da jeg var 12-13 uker (er tynn), men så ble det stille leeenge, gitt! Tok flere uker før jeg kjente noe daglig. Men nå som jeg er 25 uker holder hun meg våken om nettene med kraftige spark, og har gjort det noen få uker nå, så jeg tenker at du kjenner det når det kanskje er viktigst for deg mtp forhistorien?

Håper virkelig det. Søstra mi er litt mer overvektig enn meg men ikke så veldig mye da hun var gravid med eldstemann tror jeg, og hun kjente ikke daglige spark i hele svangerskapet med han så vidt jeg skjønner, og hun hadde morkaka foran. Med nr 2 nå så holdt hun på å bli smågal av alle bevegelsene (gjett om jeg ble grinete av å høre klager om det da :p ). Jeg håper jo at jeg skal kjenne daglig, selv om det sikkert dukker opp seinere. Men syns jaggu meg det var unødvendig av den å legge seg der. :hilarious: Og jeg er jo polstra så det holder også.

Forklarer også hvorfor jeg fant hjertelyd raskere tidligere enn nå, morkaka har jo breia seg ut og lagt seg som både lyd- og støtdemper. :p

Så godt at alt var bra med mini ❤️
Men den oppfølginga du får synes jeg virker helt rævva, og jeg hadde blitt veldig oppgitt om det hadde vært sånn i starten hos meg.
Jeg kjenner jo ikke til dette sykehuset, så jeg vet ikke hvordan du kan få bedre oppfølging. Men vet jo at andre sykehus har noen leger som er "kjent" for å ivareta oss med vonde historier litt ekstra.
Er det svangerskapspoliklinikken du er på nå, eller mer generell gyn-avdeling? (Vet ikke om det er inndelt sånn :rolleyes:)

Så godt at alt var bra med mini ❤️
Men den oppfølginga du får synes jeg virker helt rævva, og jeg hadde blitt veldig oppgitt om det hadde vært sånn i starten hos meg.
Jeg kjenner jo ikke til dette sykehuset, så jeg vet ikke hvordan du kan få bedre oppfølging. Men vet jo at andre sykehus har noen leger som er "kjent" for å ivareta oss med vonde historier litt ekstra.
Er det svangerskapspoliklinikken du er på nå, eller mer generell gyn-avdeling? (Vet ikke om det er inndelt sånn :rolleyes:)

Ja, jeg er skrekkelig lite imponert. Hun jeg var til på første TUL var suveren da, samme med hun jeg var til da jeg egentlig skulle ha forundersøkelse til operasjon. Men de to neste ...

De har alt under ett, så er både gynekologi og svangerskap/føden. Nærmeste større sykehus er halvannen-to timer unna, så er ikke så lett å bytte heller egentlig. Og vet ikke om det er noe bedre der, annet enn at de har nasjonalt senter for fostermedisin der. Om legene er noe bedre i å møte pasienter er jo vanskelig å si. Syns i det hele tatt at det har vært skikkelig dårlig og langt under forventa så langt.

Ja, jeg er skrekkelig lite imponert. Hun jeg var til på første TUL var suveren da, samme med hun jeg var til da jeg egentlig skulle ha forundersøkelse til operasjon. Men de to neste ...

De har alt under ett, så er både gynekologi og svangerskap/føden. Nærmeste større sykehus er halvannen-to timer unna, så er ikke så lett å bytte heller egentlig. Og vet ikke om det er noe bedre der, annet enn at de har nasjonalt senter for fostermedisin der. Om legene er noe bedre i å møte pasienter er jo vanskelig å si. Syns i det hele tatt at det har vært skikkelig dårlig og langt under forventa så langt.

Mest sannsynlig er de bedre på pasientbehandling på fostermedisin, det er min erfaring fra riksen, mye av jobben er jo å betrygge redde pasienter og de gir ofte dårligere nyheter. Men jeg har vært heldig og hatt samme erfaring på poliklinikken også. Likevel ble jeg stressa av ikke å vite hvilken lege jeg skulle ha og hvilken plan det ble for videre oppfølging og fødsel. Måtte sjekke med lege når hun er der og presisere i resepsjonen at jeg ville ha time hos denne legen. Ikke så lett siden de jobber turnus, men noen har faste dager.
Kunne du ha kontaktet en av de første legene du hadde og høre om det kan settes opp avtale hos henne? Kanskje mulig å ringe resepsjonen og be legen kontakte deg. Fikk du ny time før OUL? :)

Mest sannsynlig er de bedre på pasientbehandling på fostermedisin, det er min erfaring fra riksen, mye av jobben er jo å betrygge redde pasienter og de gir ofte dårligere nyheter. Men jeg har vært heldig og hatt samme erfaring på poliklinikken også. Likevel ble jeg stressa av ikke å vite hvilken lege jeg skulle ha og hvilken plan det ble for videre oppfølging og fødsel. Måtte sjekke med lege når hun er der og presisere i resepsjonen at jeg ville ha time hos denne legen. Ikke så lett siden de jobber turnus, men noen har faste dager.
Kunne du ha kontaktet en av de første legene du hadde og høre om det kan settes opp avtale hos henne? Kanskje mulig å ringe resepsjonen og be legen kontakte deg. Fikk du ny time før OUL? :)

Jeg spurte hun vi var hos på første TUL, men hun sa at det var veldig vanskelig å få til. :sorry: Og så husker jeg ikke navnene på dem heller (jeg er ubrukelig når det kommer til navn!).

Timen til OUL ble satt opp allerede forrige gang jeg var på sykehuset. Vet ikke om det er lege eller jordmor de har satt opp da.

Jeg spurte hun vi var hos på første TUL, men hun sa at det var veldig vanskelig å få til. :sorry: Og så husker jeg ikke navnene på dem heller (jeg er ubrukelig når det kommer til navn!).

Timen til OUL ble satt opp allerede forrige gang jeg var på sykehuset. Vet ikke om det er lege eller jordmor de har satt opp da.

Hmm, får håpe jordmor kan hjelpe deg med å få kontakt med rett person ❤️
Det er rart at oppfølging for akkurat samme årsak skal være så ulik. Jeg var til fostermedisin 3 ganger fra uke 13-18, deretter poliklinikken og flinke leger som tar seg god tid til å måle og gjennomgå fosteret hver gang, de har også alltid en viss oversikt over forhistorien. Nei, det må bli en slutt på at du kommer til uforberedte leger som i tillegg ikke klarer å virke veldig betryggende under undersøkelsen, kjenner jeg blir litt provosert på dine vegne:shifty:

Hmm, får håpe jordmor kan hjelpe deg med å få kontakt med rett person ❤️
Det er rart at oppfølging for akkurat samme årsak skal være så ulik. Jeg var til fostermedisin 3 ganger fra uke 13-18, deretter poliklinikken og flinke leger som tar seg god tid til å måle og gjennomgå fosteret hver gang, de har også alltid en viss oversikt over forhistorien. Nei, det må bli en slutt på at du kommer til uforberedte leger som i tillegg ikke klarer å virke veldig betryggende under undersøkelsen, kjenner jeg blir litt provosert på dine vegne:shifty:

Veldig rart, men det har vel med hvilke leger de har tilgjengelig og sånt. Det er vel flere vanskelige tilfeller der, enn på det lille sykehuset her? De to siste gangene har de vært mer opptatt av å si at de ikke kan si så mye, fremfor å gå igjennom det de kan se. Håper jordmor kan hjelpe til der, for det er helt håpløst å bli møtt sånn, og det overskygger jo gleden over å se at lille dings fortsatt spreller og vokser. Skal huske på å skrive det ned også før jeg drar til jordmor, så jeg får med alt. For det skal jo ikke være sånn at leger (holdt på å skrive elger haha) er så uforberedt til timer med pasienter, og møter folk i vanskelige situasjoner på den måten. Litt empati hadde vært fint liksom.

Veldig rart, men det har vel med hvilke leger de har tilgjengelig og sånt. Det er vel flere vanskelige tilfeller der, enn på det lille sykehuset her? De to siste gangene har de vært mer opptatt av å si at de ikke kan si så mye, fremfor å gå igjennom det de kan se. Håper jordmor kan hjelpe til der, for det er helt håpløst å bli møtt sånn, og det overskygger jo gleden over å se at lille dings fortsatt spreller og vokser. Skal huske på å skrive det ned også før jeg drar til jordmor, så jeg får med alt. For det skal jo ikke være sånn at leger (holdt på å skrive elger haha) er så uforberedt til timer med pasienter, og møter folk i vanskelige situasjoner på den måten. Litt empati hadde vært fint liksom.

Ja, alle på Østlandet som får dårlige nyheter på oul, henvises videre til riksen, i tillegg til at de har mye risikosvangerskap der. Så de virker veldig vant med pasienter som er begrunnet er ekstra bekymra.
Nei, legen burde ta seg tid til å lese journalen, om så timen blir 5 min utsatt fordi h*n må lese gjennom først, er jo det mye bedre. Krysser fingrene for at jordmor kan ordne opp for deg, det burde ikke være verre enn at du får en eller to faste leger og time når legen er på jobb der. De har jo vaktlista klar for et par uker frem i tid ;)

Ja, alle på Østlandet som får dårlige nyheter på oul, henvises videre til riksen, i tillegg til at de har mye risikosvangerskap der. Så de virker veldig vant med pasienter som er begrunnet er ekstra bekymra.
Nei, legen burde ta seg tid til å lese journalen, om så timen blir 5 min utsatt fordi h*n må lese gjennom først, er jo det mye bedre. Krysser fingrene for at jordmor kan ordne opp for deg, det burde ikke være verre enn at du får en eller to faste leger og time når legen er på jobb der. De har jo vaktlista klar for et par uker frem i tid ;)

Ja, jeg kan ikke skjønne at det skal være så problematisk å ha i alle fall noen faste. Eller i det minste få frem en beskjed om at det er skrekkelig ugreit at de er uforberedt til timen. Jeg venter heller 5 minutter lengre liksom. Skrekkelig dårlige rutiner hos enkelte. Første legen jeg var hos hadde satt seg inn i journalen da, og andre beklaget veldig at hun ikke hadde det for systemet var litt klikk (og DA kan jeg forstå det), men hun i dag f.eks. var jo ikke innlogga på min journal engang. :wideyed: Forrige legen som og var litt slett hadde i det minste åpna den. :hilarious:

Har lest hele dagboken din nå :) gratulerer med regnbue på vei.

Jeg har selv vært gjennom en senabort. Og jeg fikk faktisk vite hvilke leger og hvilken oppfølging jeg får i neste svangerskap. Planen er klar allerede før jeg har blitt gravid. Det var helt nødvendig for meg for å bare tørre å prøve igjen. Jeg hører til på Ullevål sykehus.

Har lest hele dagboken din nå :) gratulerer med regnbue på vei.

Jeg har selv vært gjennom en senabort. Og jeg fikk faktisk vite hvilke leger og hvilken oppfølging jeg får i neste svangerskap. Planen er klar allerede før jeg har blitt gravid. Det var helt nødvendig for meg for å bare tørre å prøve igjen. Jeg hører til på Ullevål sykehus.

Takk. :happy:

Oppfølgingsplanen min var klar allerede før vi var på ettersamtale etter dødfødselen, men fikk allerede da beskjed om at det var vanskelig å få noen faste leger (og hun som skreiv planen er overført til kirurgisk for et år). Problemet her er hovedsakelig at de ikke leser igjennom planen og journalen (eller bare skummer igjennom og får med seg halvparten), hadde legen vært forberedt så hadde det forsåvidt gått greit å ikke ha noen faste å forholde seg til sånn sett (men det aller beste hadde vært noen som hadde kjent saken godt)- men når den ene er mer uforberedt enn den andre blir det skikkelig stress. Og at de går så igjennom ultralyden med harelabb nå siden de "uansett ikke kan gjøre noe fra eller til". :wideyed: Det vet jo de fleste av oss, men det er jo fint om de fokuserer på at akkurat nå går ting som de skal og at det ser bra ut etter tidspunkt etc. Og igjen, lese igjennom journalen så jeg slipper å rippe opp i alt for hver nye lege ...

Skikkelig dårlig av sykehuset syns jeg, i alle fall de siste legene jeg har hatt. Og jeg håper at jordmor, som også jobber på sykehuset, kan hjelpe meg med å få til litt bedre oppfølging. Eller i det minste få inn en klage på det. For jeg syns ikke det er greit, og de bør endre rutinene. Lite sykehus eller ei.

Æsj, skulle jo heller bare vært glad og lykkelig over at lille vokser - men føler oppfølgingen er så dårlig at det forstyrrer veldig. Det var ikke dette jeg ble forespeilet heller, selv om jeg var forberedt på ny lege for hver gang.

Det har skjedd litt på 2 uker. :p
_20171208_125131.JPG

Nå er jo 12 ukersbildet litt dårlig da, men allikevel. :p

Da var jeg på kontoret, og kan oppdatere (blir så lett bilsjuk og å titte på mobilen trigger det). Lille dings hadde vokst, jeg aner ikke hvor mye for hun tok ikke mål fordi "hun trengte ikke det for alt var der det skulle være" eller noe sånt (sagt på gebrokkent Østeuropeer-norsk). Jeg er fortsatt ikke videre imponert over legene, men lille sprella rundt og jeg så tydelig forskjell på størrelsen fra forrige gang. Jeg regner med at ultralydene blir mer nøye utført når den ordinære oppfølginga slår inn (nå er jeg jo bare inne for min egen del). Det som jeg irriterer meg mest over er at de ikke leser journalen først og dermed ikke aner hvorfor jeg er der, eller hva som har skjedd. Fryktelig irriterende. Og i dag begynte hun å spørre om de fant noe årsak til morkakesvikten, om vi har noe i familien og blablabla - og det står jo informasjon om det i journalen min. :rolleyes: Og det var jo selvsagt lege nr 4 av 4, jeg kommer vel i rundt alle legene før jeg er ferdig. :hilarious: Timen i dag ble avslutta med "du er ung og frisk, gå hjem og ikke tenk på det". :knegg: Det er jo skikkelig lett da gitt. Godt jeg skal til jordmor og få klaga min nød om 12 dager, for legene er ikke noe gode på dette med psyken altså. :p Var forberedt på det. Men, sånn som timen var i dag kunne jeg likegreit gjort det hos fastlegen igjen, siden hun ikke tok noen mål. Hun klarte også å skremme meg litt i starten for hun satt og studerte skjermen litt innbitt, spurte om vi hadde hatt noen misdannelser i familien og om det hadde blitt snakket noe om at jeg skulle til fostermedisinsk på et annet sykehus (er et lite sykehus dette). Og jeg så vel mer eller mindre sånn her ut: :eek::eek: og svarte nei, i samme åndedrag som jeg spurte om hun så noe galt. Hun var heldigvis rask til å svare at det gjorde hun ikke, så var vel sikkert en sammenheng med at hun ikke helt skjønte hvorfor kontrollen min var satt opp nå og spørsmål om videre oppfølging, for hun hadde jo ikke lest planen som er på meg. Hun fikk jo sett lille dings veldig tydelig, og alle armer og bein var jo der etc. De burde tenke litt over hva de sier altså, men her var det sikkert litt språkvansker også. :p

Og, en "dårlig" nyhet. Morkaka ligger på fremre vegg - så da er det neppe lille dings jeg har kjent, og kommer nok til å måtte vente lenge før jeg kjenner han (eller henne). Ble ikke titta etter kjønn, men jeg spurte ikke heller for jeg regner med svaret hadde vært at det er for tidlig. Vi fikk med bilde da, etter å ha etterspurt det. :) Ble ikke sånn kjempetydelig det heller, men dingsen sprella litt rundt. Var i alle fall mye bevegelse å se, og h*n lå med rumpa ut mot magen så vidt jeg forstod. Snurrer vel hit og dit mens det enda er plass. :)

Vis vedlegget 238277

Ble litt utydelig når jeg croppet det, og var ikke så lett å få til et bra mobilbilde av et lite sort/hvitt bilde. :p Lille ser nedover her mener jeg. :)
Veldig godt å høre at alt står bra til med lille!! :) men fryktelig dårlig håndtering fra sykehusets side må jeg si... jeg har også hatt 4 forskjellige gynekologer på 6 undersøkelser. Heldigvis bare ei som var.. ja, rett og slett dust! :P noen har bare ikke sosiale antenner, og burde vel egentlig ikke jobbet med mennesker!
Håper du får god oppfølging av fastlege og jordmor i det minste :)

Veldig godt å høre at alt står bra til med lille!! :) men fryktelig dårlig håndtering fra sykehusets side må jeg si... jeg har også hatt 4 forskjellige gynekologer på 6 undersøkelser. Heldigvis bare ei som var.. ja, rett og slett dust! :p noen har bare ikke sosiale antenner, og burde vel egentlig ikke jobbet med mennesker!
Håper du får god oppfølging av fastlege og jordmor i det minste :)

Jeg tror enkelte mister empati underveis i medisinstudiet, og ser på pasientene som nr og ikke mennesker. :p Var på to TUL sist gang, og de jeg møtte da var veldig fine og flinke, det samme med de to første jeg var hos + hun som møtte meg da jeg hadde mista. De to siste nå, der har den ene vært verre enn den andre! :hilarious:

Fastlegen min er suveren da, og jordmor virka grei hun også (bare vært der en gang). :)

Det har skjedd litt på 2 uker. :p

Nå er jo 12 ukersbildet litt dårlig da, men allikevel. :p

Så nydelig! Herlige bilder! Absolutt helt fantastisk!

Du skulle bodd i Bergen vett ;) Så kunne du kanskje fått gått til vår kjære Krølle :P

Du skulle bodd i Bergen vett ;) Så kunne du kanskje fått gått til vår kjære Krølle :p

Privat lege det eller? :p Redigert: Og DER slo det meg at du tenkte på Krølle på forumet her. *ler*

Sånn, har fått kjefta og smelt litt til mamma, brølt ut litt frustrasjon og gått en times trimtur med hundene - så nå har jeg endelig avreagert, så nå skal jeg prøve å ikke tenke mer på de håpløse legene jeg har møtt før jeg skal klage min nød til jordmor. Får ikke gjort noe mer fra eller til akkurat nå uansett, og lille dings hadde det jo bra (men, litt av problemet når legene møter meg sånn er at jeg ikke får tillit til dem, og da er det så vanskelig å huske på at selv om de er dårlig på det mellommenneskelige så kan de være gode på det medisinske :p ).

Har for en gangs skyld kjøpt meg litt smågodt også, så skal gomle snop, strikke og se håndballkampen nå. Helga er fullboka med julegaveshopping, og på søndag skal vi plukke ut valpen som skal flytte hit om en ukes tid. :D Blir deilig tidspunkt å få valp på kjenner jeg, en som kan stjele litt oppmerksomhet. :)

Last edited:
Gratulerer med fin UL kjære deg ❤️

Privat lege det eller? :p Redigert: Og DER slo det meg at du tenkte på Krølle på forumet her. *ler*

Sånn, har fått kjefta og smelt litt til mamma, brølt ut litt frustrasjon og gått en times trimtur med hundene - så nå har jeg endelig avreagert, så nå skal jeg prøve å ikke tenke mer på de håpløse legene jeg har møtt før jeg skal klage min nød til jordmor. Får ikke gjort noe mer fra eller til akkurat nå uansett, og lille dings hadde det jo bra (men, litt av problemet når legene møter meg sånn er at jeg ikke får tillit til dem, og da er det så vanskelig å huske på at selv om de er dårlig på det mellommenneskelige så kan de være gode på det medisinske :p ).

Har for en gangs skyld kjøpt meg litt smågodt også, så skal gomle snop, strikke og se håndballkampen nå. Helga er fullboka med julegaveshopping, og på søndag skal vi plukke ut valpen som skal flytte hit om en ukes tid. :D Blir deilig tidspunkt å få valp på kjenner jeg, en som kan stjele litt oppmerksomhet. :)

Det er bra du fikk ut frustrasjon!
Mange julegaver igjen`?

Krølle er inne på Før Svangerskapet. Helt fantastisk dame! :D

Back
Topp