Jeg har vært så gravid bare en gang før
35+4 og 38+3 kom de to første. Og så, nr 3, 40+6 plutselig. Men er jo ivf + annen mann, så kan ha noe å si der. Leste noe om at progesteronmengden i starten av svangerskapet KAN ha noe å si for svangerskapslengden.. i så fall vil det jo "make sense" at jeg går lengre med IVF barna enn med de som er naturlig laget.. Men jeg finner ikke igjen den artikkelen, så får ikke lest meg opp på forskningen bak.
Advarer om videre NERDING i forskningsartikler her. Beklager kjedelig, lang og drøy lesing, men jeg liker å vite hvorfor altså..!
However!! Jeg fant dette:
"The association of pregnancy length with maternal birthweight was
also seen in a large study from the Norwegian national birth registry
(Lie et al., 2006). In the Norwegian data, the association was not
explained by the mother’s own gestational length (we could not
examine mother’s gestational length in the current study). The authors
of the Norwegian study suggested that maternal birthweight could be
correlated specifically with adult pelvic size or uterine capacity (inde-
pendent of height), leading to longer gestation."
Jeg var ikke så stor da jeg ble født, 3100g eller noe, men relevansen med bekkenstørrelse og størrelse på livmor.. dette kan kanskje ha noe å si, siden jeg har hatt flere barn.
Likens, i samme studie, er det også funnet en relasjon mellom høyere alder hos mor og lengre svangerskap. Dvs, jeg som var 17 og 24 da jeg fødte de to første, vil jo da naturlig gå kortere den gang da, enn nå når jeg er rundt 30 (nesten 29 med lilleA, og 30 nå med micro).. Men, antall tidligere barn er ikke medregnet i dette, da.
"In addition to the gestational length for other pregnancies, two other ma-
ternal characteristics were associated with a longer gestation: older ma-
ternal age (but not parity) and higher maternal birthweight (reported at
follow-up)"
Også har de tatt med noe om progesteron, men jeg greide ikke helt å skjønne det. Hva jeg forstår er CL = Corpus Luteum...
"It is notable that the rate of rise in hCG during the first 7 days after im-
plantation did not predict the length of gestation, but the CL rescue
pattern was strongly associated. Practically nothing is known about the
reasons for variation in CL rescue in human pregnancy. In other primates,
an abrupt progesterone rise at implantation has been reported (Neill and
Knobil, 1972; Atkinson et al., 1975). Among our pregnancies, 45% did
not show this pattern of early rise, and these tended to have shorter
gestations."
Mulig høy progesteronøking rundt eggløsning = lengre svangerskap..??
Link til artikkel:
AbstractSTUDY QUESTION. How variable is the length of human pregnancy, and are early hormonal events related to gestational length?SUMMARY ANSWER. Among na
academic.oup.com
OK, det var et langt svar du ikke hadde bedt om i det hele tatt Men det er interessant med fakta som avgjør svangerskapslengden. I og så fall, går jeg kanskje lengre denne gang, ettersom jeg fikk progesteron i naturlig syklus denne gang?? Sist hadde jeg jo ikke egen progesteron pga styrt syklus.
Sist gang kom baby ut HELT tørr, ingen sånn hvit voks utenpå, som barna født tidligere.. Og huden var da også ganske tørr, spesielt på hendene. Som fikk meg til å tenke på at hun antagelig hadde vært inne lenge nok.. Så jeg har liksom ikke noe særlig lyst til å gå LENGER enn termin, og i alle fall ikke gå noe særlig inn i uke 41 - i frykt for at ting skal begynne å fungere dårligere liksom