Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Ungene her skal snart dra til dk med svigers (de har feriehus der), de skal være fra torsdag/fredag til mandag/tirsdag. Det kommer til å bli rart og jeg kommer til å savne dem enormt, men skal bli godt å ligge og dra seg om morgenen :hilarious:

Det er liiiitt godt med barnefri av og til. Her har jo eksen de to eldste innimellom, men det er jo hun yngste som er mest.. krevende.. sånn. :P

Godt du har fått sovet litt mer inatt, i det minste❤️ Deilig å kunne ligge litt i senga å dra seg❤️

Godt du har fått sovet litt mer inatt, i det minste❤️ Deilig å kunne ligge litt i senga å dra seg❤️
Det er klart! Men hadde jo foretrukket fødsel :hilarious: når selv gubben synes jeg burde føde, så trengs det.. Han har jo gjerne helst ønsket seg at jeg går lengst mulig for egen del, sånn sett :p for han har mye han skulle gjort, og sommeren er travel...
Men nå håper han og på at det starter snart. Så.

Det er klart! Men hadde jo foretrukket fødsel :hilarious: når selv gubben synes jeg burde føde, så trengs det.. Han har jo gjerne helst ønsket seg at jeg går lengst mulig for egen del, sånn sett :p for han har mye han skulle gjort, og sommeren er travel...
Men nå håper han og på at det starter snart. Så.

Er ikke lenge til fødsel nå uansett❤️ Termindatoen er i sikte :) Forstår godt du er lei nå❤️

Er ikke lenge til fødsel nå uansett❤️ Termindatoen er i sikte :) Forstår godt du er lei nå❤️
Ja, er vel 11 dager til termin, og da 14 dager til dagen jeg fødte sist gang. Går uansett ikke fire uker til. Men dagene er seige på slutten altså! Hadde ikke lagt noe forventninger om å føde før 38+3 uansett, men nå bikker jeg 39 i morgen, og føler det er på tide altså. :P

Desperate tiltak?
16888353859767003347344600303180.jpg

Av mat som kan sette i gang fødselen, er ananas nevnt... Og jeg tenkte... Jaja, ananas er jo godt, så... Skader ikke :hilarious: :hilarious: :hilarious:

39+0
Og fremdeles gravid. Er på mine siste 10 dager til termin. Men kan jo potensielt gå to uker+ til. 2 uker og 1 dag til trivselskontroll. Hvis det ikke har startet til da, kommer jeg nok til å ymte frem et ønske om igangsetting, tipper jeg. Maks 20 dager igjen. :)
Forhåpentligvis blir det fødsel i løpet av uken nå, da. For hver dag som går, så øker vel sjansen for å få født! I morgen er da en fin og "rund" dag, det må vel være en fin dato?! :P

Er litt lei av å være sliten og tung nå. Og kunne godt tenkt meg å være ferdig. :P
Våknet og tenkte jeg kjente murringer i det jeg åpnet øynene i dag.. men så på klokka, innså at klokken var 5, og at jeg bare hadde en veldig full blære. Også sov lille A enda, så jeg fikk meg ikke til å løpe ned på do enda heller. Når man innser at murringene egentlig bare er fordi man vil tisse, liksom. Skuffende :p

Er neppe så spennende å lese om at "enda gravid - fortsatt lei!", men tipper de som har prøvd å gå de siste dagene på slutten forstår hvor altoppslukende det kan være når man bare går og teller dager og håper på å få bli ferdig :bag:

Også, et helt urelatert bilde, for å pynte på innlegget litt. De blir litt trasige med bare tekst.
(Hønepøne i høyden)

Snapchat-164985500.jpg

Du har kommet til det punktet hvor du er mer gravid enn jeg noensinne har vært, så kan godt skjønne at du er lei :bag:
Håper det skjer litt mer action snart :)

Søt høne! Og håper det skjer nå snart for deg. Uansett ser du slutten (på en god måte)

Du har kommet til det punktet hvor du er mer gravid enn jeg noensinne har vært, så kan godt skjønne at du er lei :bag:
Håper det skjer litt mer action snart :)

Jeg har vært så gravid bare en gang før :p 35+4 og 38+3 kom de to første. Og så, nr 3, 40+6 plutselig. Men er jo ivf + annen mann, så kan ha noe å si der. Leste noe om at progesteronmengden i starten av svangerskapet KAN ha noe å si for svangerskapslengden.. i så fall vil det jo "make sense" at jeg går lengre med IVF barna enn med de som er naturlig laget.. Men jeg finner ikke igjen den artikkelen, så får ikke lest meg opp på forskningen bak.

Advarer om videre NERDING i forskningsartikler her. Beklager kjedelig, lang og drøy lesing, men jeg liker å vite hvorfor altså..!

However!! Jeg fant dette:
"The association of pregnancy length with maternal birthweight was
also seen in a large study from the Norwegian national birth registry
(Lie et al., 2006). In the Norwegian data, the association was not
explained by the mother’s own gestational length (we could not
examine mother’s gestational length in the current study). The authors
of the Norwegian study suggested that maternal birthweight could be
correlated specifically with adult pelvic size or uterine capacity (inde-
pendent of height), leading to longer gestation."

Jeg var ikke så stor da jeg ble født, 3100g eller noe, men relevansen med bekkenstørrelse og størrelse på livmor.. dette kan kanskje ha noe å si, siden jeg har hatt flere barn.

Likens, i samme studie, er det også funnet en relasjon mellom høyere alder hos mor og lengre svangerskap. Dvs, jeg som var 17 og 24 da jeg fødte de to første, vil jo da naturlig gå kortere den gang da, enn nå når jeg er rundt 30 (nesten 29 med lilleA, og 30 nå med micro).. Men, antall tidligere barn er ikke medregnet i dette, da.

"In addition to the gestational length for other pregnancies, two other ma-
ternal characteristics were associated with a longer gestation: older ma-
ternal age (but not parity) and higher maternal birthweight (reported at
follow-up)"

Også har de tatt med noe om progesteron, men jeg greide ikke helt å skjønne det. Hva jeg forstår er CL = Corpus Luteum...
"It is notable that the rate of rise in hCG during the first 7 days after im-
plantation did not predict the length of gestation, but the CL rescue
pattern was strongly associated. Practically nothing is known about the
reasons for variation in CL rescue in human pregnancy. In other primates,
an abrupt progesterone rise at implantation has been reported (Neill and
Knobil, 1972; Atkinson et al., 1975). Among our pregnancies, 45% did
not show this pattern of early rise, and these tended to have shorter
gestations."

Mulig høy progesteronøking rundt eggløsning = lengre svangerskap..??

Link til artikkel:

OK, det var et langt svar du ikke hadde bedt om i det hele tatt :hilarious: Men det er interessant med fakta som avgjør svangerskapslengden. I og så fall, går jeg kanskje lengre denne gang, ettersom jeg fikk progesteron i naturlig syklus denne gang?? Sist hadde jeg jo ikke egen progesteron pga styrt syklus.
Sist gang kom baby ut HELT tørr, ingen sånn hvit voks utenpå, som barna født tidligere.. Og huden var da også ganske tørr, spesielt på hendene. Som fikk meg til å tenke på at hun antagelig hadde vært inne lenge nok.. Så jeg har liksom ikke noe særlig lyst til å gå LENGER enn termin, og i alle fall ikke gå noe særlig inn i uke 41 - i frykt for at ting skal begynne å fungere dårligere liksom :bag:

Søt høne! Og håper det skjer nå snart for deg. Uansett ser du slutten (på en god måte)

Egentlig en ganske stygg høne :hilarious::bag: haha. Det er en ganske vanlig verpehøne; de er tynne og lite robuste.. Mamma (hennes høner, jeg skal ha høns en gang jeg og; men dette er dems) har dem egentlig bare fordi de er gode verpere, og hun ønsker få gode verpegener inn i fremtidige kyllinger. Altså mikset rase, for å få mer robuste verpehøns :p

Men men. Du ser i alle fall at det er godt frittgående høns, når de hopper opp i høyden i garasjen til og med. :P Er jo bare et småbruk de har, med litt høns, litt geit, litt sommergris.. Men de lever veldig etter, om maten HAR det bedre, så smaker den bedre.

...
..
Jeg merker jeg er pratsom i dag, og svarer på masse ingen har spurt om. :rolleyes:

Hm, dette kan vi jo titte litt på selv da! Første fødselen min var jeg jo 20 år, fylte 21 to uker etterpå. «Naturlig» gravid, ingen hjelp eller tilskudd, fødselen tok rett over 5t fra første rie til ungen var ute. Vekta mi da jeg ble gravid var 62kg, vekta mi da jeg fødte var nok 72 kg - opp 10 kg.

Nå er jeg jo 83 kg ( :shy: ) , fått hjelp ved ovitrelle og har gått på Duphaston i lutealfasen og frem til 5+2.
så hvis vi klarer å huske dette om noen måneder.. :hilarious:

Jeg har vært så gravid bare en gang før :p 35+4 og 38+3 kom de to første. Og så, nr 3, 40+6 plutselig. Men er jo ivf + annen mann, så kan ha noe å si der. Leste noe om at progesteronmengden i starten av svangerskapet KAN ha noe å si for svangerskapslengden.. i så fall vil det jo "make sense" at jeg går lengre med IVF barna enn med de som er naturlig laget.. Men jeg finner ikke igjen den artikkelen, så får ikke lest meg opp på forskningen bak.

Advarer om videre NERDING i forskningsartikler her. Beklager kjedelig, lang og drøy lesing, men jeg liker å vite hvorfor altså..!

However!! Jeg fant dette:
"The association of pregnancy length with maternal birthweight was
also seen in a large study from the Norwegian national birth registry
(Lie et al., 2006). In the Norwegian data, the association was not
explained by the mother’s own gestational length (we could not
examine mother’s gestational length in the current study). The authors
of the Norwegian study suggested that maternal birthweight could be
correlated specifically with adult pelvic size or uterine capacity (inde-
pendent of height), leading to longer gestation."

Jeg var ikke så stor da jeg ble født, 3100g eller noe, men relevansen med bekkenstørrelse og størrelse på livmor.. dette kan kanskje ha noe å si, siden jeg har hatt flere barn.

Likens, i samme studie, er det også funnet en relasjon mellom høyere alder hos mor og lengre svangerskap. Dvs, jeg som var 17 og 24 da jeg fødte de to første, vil jo da naturlig gå kortere den gang da, enn nå når jeg er rundt 30 (nesten 29 med lilleA, og 30 nå med micro).. Men, antall tidligere barn er ikke medregnet i dette, da.

"In addition to the gestational length for other pregnancies, two other ma-
ternal characteristics were associated with a longer gestation: older ma-
ternal age (but not parity) and higher maternal birthweight (reported at
follow-up)"

Også har de tatt med noe om progesteron, men jeg greide ikke helt å skjønne det. Hva jeg forstår er CL = Corpus Luteum...
"It is notable that the rate of rise in hCG during the first 7 days after im-
plantation did not predict the length of gestation, but the CL rescue
pattern was strongly associated. Practically nothing is known about the
reasons for variation in CL rescue in human pregnancy. In other primates,
an abrupt progesterone rise at implantation has been reported (Neill and
Knobil, 1972; Atkinson et al., 1975). Among our pregnancies, 45% did
not show this pattern of early rise, and these tended to have shorter
gestations."

Mulig høy progesteronøking rundt eggløsning = lengre svangerskap..??

Link til artikkel:

OK, det var et langt svar du ikke hadde bedt om i det hele tatt :hilarious: Men det er interessant med fakta som avgjør svangerskapslengden. I og så fall, går jeg kanskje lengre denne gang, ettersom jeg fikk progesteron i naturlig syklus denne gang?? Sist hadde jeg jo ikke egen progesteron pga styrt syklus.
Sist gang kom baby ut HELT tørr, ingen sånn hvit voks utenpå, som barna født tidligere.. Og huden var da også ganske tørr, spesielt på hendene. Som fikk meg til å tenke på at hun antagelig hadde vært inne lenge nok.. Så jeg har liksom ikke noe særlig lyst til å gå LENGER enn termin, og i alle fall ikke gå noe særlig inn i uke 41 - i frykt for at ting skal begynne å fungere dårligere liksom :bag:
Det sies jo at dine egne svangerskap med samme mann bruker å ligne på hverandre, så sikkert lurt å tenke at du går til termin da, for psyken sin del ;)
Men ville definitivt vært klar til lege og sånt på at det ikke er lurt å gå til maks overtid for deg.

Hm, dette kan vi jo titte litt på selv da! Første fødselen min var jeg jo 20 år, fylte 21 to uker etterpå. «Naturlig» gravid, ingen hjelp eller tilskudd, fødselen tok rett over 5t fra første rie til ungen var ute. Vekta mi da jeg ble gravid var 62kg, vekta mi da jeg fødte var nok 72 kg - opp 10 kg.

Nå er jeg jo 83 kg ( :shy: ) , fått hjelp ved ovitrelle og har gått på Duphaston i lutealfasen og frem til 5+2.
så hvis vi klarer å huske dette om noen måneder.. :hilarious:

Mors bmi var også en faktor et sted der! Lavere bmi, kortere svangerskap... Jeg veide 54 kg med første (grensen på undervektig); da fødte jeg prematurt. 70 kg med nr2.. 72 med nr3....? (Tror jeg bikket 75 faktisk, pga hormonene, men kom meg ned til 72 igjen før jeg gikk opp) men 69kg nå med nr4.. men altså ikke noe sånn stor forskjell. 72 er vel overvekt-grensen på min høyde, så nr3 er vel eneste jeg har regnes som overvektig i, da.

Hvor langt svangerskap hadde du sist..?
Hvis progesteron, alder og vekt skal tilsi lengre svangerskap, så skal du i teorien gå lengre denne gang :hilarious:
Men det er vel en god del ukjente faktorer her også...

Tenk om alle sånne data kunne legges inn i et program sånn at man fikk en helt konkret dato å forholde seg til :hilarious:

Mors bmi var også en faktor et sted der! Lavere bmi, kortere svangerskap... Jeg veide 54 kg med første (grensen på undervektig); da fødte jeg prematurt. 70 kg med nr2.. 72 med nr3....? (Tror jeg bikket 75 faktisk, pga hormonene, men kom meg ned til 72 igjen før jeg gikk opp) men 69kg nå med nr4.. men altså ikke noe sånn stor forskjell. 72 er vel overvekt-grensen på min høyde, så nr3 er vel eneste jeg har regnes som overvektig i, da.

Hvis progesteron, alder og vekt skal tilsi lengre svangerskap, så skal du i teorien gå lengre denne gang :hilarious:

Tenk om alle sånne data kunne legges inn i et program sånn at man fikk en helt konkret dato å forholde seg til :hilarious:
Jeg er nok overvektig nå ifølge bmi da tror jeg :hilarious:
Men jeg fødte en dag før termin, så om det for 9 år siden var vanlig med 40+2, vil det si jeg fødte 40+1!
Enda jeg da var normalvektig ift bmi og alt var «naturlig» da den gangen.
Jeg har kanskje ikke lyst til å gå så mye lenger nå:hilarious:

Det sies jo at dine egne svangerskap med samme mann bruker å ligne på hverandre, så sikkert lurt å tenke at du går til termin da, for psyken sin del ;)
Men ville definitivt vært klar til lege og sånt på at det ikke er lurt å gå til maks overtid for deg.

Ja, det er nok lurt å tenke at jeg antagelig går litt over, egentlig. Og jeg har jo på en måte mentalt forberedt meg på det, for selv om jeg er lei, så har jeg ikke FORVENTET fødsel til nå, på samme måte som med de andre. Men jeg er lei, ja!

Nå har jeg ikke noe kontakt med jordmor eller så før trivselskontrollen. Ikke lege heller forsåvidt, jeg "må" bestille meg en time ila uka nå for sjekk av BT og urin, bare..
Sommerferieavvikling..
Men jeg har den kontrollen 41+1 - på en mandag. Jeg tenker jo objektivt sett at det uansett er lurt å igangsette meg den uka uansett. 42+0 er jo på søndagen der, og de vil vel helst ha færre inne i helgene pga bemanning, så... ;)

Jeg er nok overvektig nå ifølge bmi da tror jeg :hilarious:
Men jeg fødte en dag før termin, så om det for 9 år siden var vanlig med 40+2, vil det si jeg fødte 40+1!
Enda jeg da var normalvektig ift bmi og alt var «naturlig» da den gangen.
Jeg har kanskje ikke lyst til å gå så mye lenger nå:hilarious:

Kan jo BELAGE deg på å gå litt over denne gang, bare for å være mentalt forberedt. Men håpe på å få føde før. :bag:

Jeg veide 115 da jeg ble gravid første gang og 130 når jeg ble gravid andre gang. Første fikk jeg jo svangerskapsforgiftning og fødte i uke 35, andre fødte jeg på termindato. Så jeg vet ikke hvor mye vekt spiller inn der :hilarious: Jeg tror jeg var 3,3 eller 3,4 kg da jeg ble født og min mor fødte meg på termindato. Nå har jeg heldigvis kommet meg en god del ned. Håper på noen kg til hvis jeg skal få ett til barn:smiley-ashamed004 Har ikke lyst til å ha et til risikosvangerskap.

Kanskje en til stripping? Eller eventuelt bare gå privat å ta akupunktur om det er tilgjengelig.

Jeg veide 115 da jeg ble gravid første gang og 130 når jeg ble gravid andre gang. Første fikk jeg jo svangerskapsforgiftning og fødte i uke 35, andre fødte jeg på termindato. Så jeg vet ikke hvor mye vekt spiller inn der :hilarious: Jeg tror jeg var 3,3 eller 3,4 kg da jeg ble født og min mor fødte meg på termindato. Nå har jeg heldigvis kommet meg en god del ned. Håper på noen kg til hvis jeg skal få ett til barn:smiley-ashamed004 Har ikke lyst til å ha et til risikosvangerskap.

Kanskje en til stripping? Eller eventuelt bare gå privat å ta akupunktur om det er tilgjengelig.

Det er jo statistikk og; så deg er vel også mest bare statistisk sannsynlighet for å gå noen dager lengre eller så. :P Men synes det er interessant!

Forstår godt at du ikke vil ha et risikosvangerskap ❤️
Tenker dere at det evt blir en til etterhvert?

Hvem skal man spørre om å strippe..? O.o Skulle gjerne fått en runde til der, men vet ikke helt hvem man skulle forhørt seg med. >< Akupunktur går sikkert an, må i så fall gå privat dog!

Tja.... jeg var 62 kg da jeg ble gravid med nr 1, født 34+2. 64 kg da jeg ble gravid med nr 2, født 32+3 :angelic: og var nærmere 85 kg 5 dager etter nr 2 ble født (gikk opp nærmere 10kg på 3 dager ETTER fødsel).

Back
Topp