Lil_Sol sin reise til barn nr 2 (født)❤️

Til den som måtte trenge det

Her kommer en påminnelse som sikkert kunne vært kortere, men det gikk visst ikke å gjøre den kortere i dag.

Reisen min, eller vår, startet med å omsider få klarsignal fra samboer om at jeg kunne ta ut spiralen. Jeg husker følelsene boblet over, endelig skulle vi bli gravide, endelig skulle vi dele denne opplevelsen og endelig var vi to om det. At det kunne ta litt tid var jeg forberedt på, men jeg tenkte helt ærlig at innen et halvår, så var vi nok gravide.

Så feil kan man ta. Ikke klarte vi det helt uten hjelp, og det gikk langt mer enn et halvt år. Og i løpet av den tiden opplevde jeg å ha sykluser på alt fra 24-40 dager. Jeg oppsøkte profesjonell hjelp hos volvat og fikk letrozol. Fikk endelig mensen, begynte på letrozol og første syklus med letrozol endte på 66 dager! Og jeg som leste om alle som ble gravide så fort de fikk det, eller på runde tre. Som i eventyr, var tallet tre det magiske nummeret. Fra volvat var det ikke den beste oppfølgingen, det var dyrt og i september begynte jeg på siste runde letrozol og fullførte ikke kuren engang. Dro til Tenerife og plutselig hadde jeg hatt en ganske lang pause fra forumet.

Ett helt år gikk uten å få en eneste test med to streker på. Tok kontakt med fastlegen, men hen ville ikke sende meg videre. Kunne heller fortelle hvor gunstig trening er for å motvirke stress, og at jeg har jo blitt gravid på egenhånd tidligere. Så maktesløs har jeg ikke følt meg på lenge, og heldigvis fikk jeg masse god støtte her og da ble valget svært enkelt - vi utredes privat.

I dag jeg er glad for at jeg sto på mitt, at jeg ikke ventet lenger. At jeg fulgte følelsen av at det å vente lenger nå, det er bortkastet! Nå må vi ta grep, og jeg tar ikke nei til et svar. Enten er du med meg, eller så er du mot meg, og jeg hadde på ekte reist og sjekket meg uavhengig om samboer ble med eller ikke. Han var mer «passiv» om jeg kan kalle det for det, barneønske var der, men han hadde ikke dårlig tid som han omtalte det som. Han ble heldigvis med, og selv om alt så ut som at er i orden med eggstokker, eggreserver, nok follikeler, ingen tette eggledere og sperm og alt er tipp topp tommel opp, så ble vi ikke gravide.

Det jeg ønsker med denne påminnelsen på reisen vår, er å oppmuntre alle er til å stå på det du kjenner dypt i beinmargen er rett. Gjør det du kjenner behovet er så sterkt for å gjøre, at du ikke klarer å la det gå. Stol på magefølelsen din, for hvis fornemmelsen i kroppen er så sterk at du nesten kan ta på den, så stemmer det som oftest! Jeg følte ikke at det var noe alvorlig galt, men jeg følte at å bare gå og vente på at det skal skje var helt utenkelig for meg. Og hadde jeg ikke stått så opp for meg selv, så hadde vi kanskje ikke sitti her nå, etter fire sykluser med letrozol, ultralyder, ovitrelle og progesteron; gravid. Endelig.

Tenk om jeg hadde ventet? Slik legen sa. Tenk om jeg hadde godtatt det og ignorert behovet helt til oktober for oppstartssamtale ivf i Oslo? For meg hadde det mest sannsynlig ført til enda mer frustrasjon og fortvilelse. For andre utarter det seg sikkert annerledes, og for noen kanskje likt.

Hvis det føles rett for deg å vente, så vent! Hvis det føles rett å utrede privat - så gjør det! Ja, det koster, men den engangssummen på 3300kr var så verdt det. Det ga meg så mye å bare få gjøre NOE. Og vi fikk hjelp, vi fikk enkel stimulering som første ledd i prossessen. Vi var heldige.

Så om det så er å vente, at du ikke ønsker å gå igjennom ivf uavhengig av om det er pga økonomi eller en påkjennelse dere ikke ønsker å ta, og det føles rett for deg/dere - ja da gjør dere det. Drit i alle andre, drit i hva folk sier og spesielt i de som sier «slutt å stress». Det samme gjelder i svangerskapet. Om du vil ta ultralyd hver uke, hver dag : gjør det! Det er dine penger, bruk de på det du ønsker. Følg råd til lege såklart men poenget er at jeg tror vi mennesker er bygd med en slags indre følelse som vil si «nei, dette er ikke riktig for meg» eller «dette MÅ jeg gjøre. Denne muligheten kan jeg ikke la gå».

Å være aktiv prøver er ikke barnemat, og de som er så heldige å bli gravide «så fort noen ser på meg hihi» kan ikke forestille seg litt engang hvor krevende det er. Noen prøver å gjøre det, andre ikke. Jeg heier på dere alle her inne, dere som nettopp har funnet forumet og dere som har vært her like lenge eller lenger enn meg. Dere er helt rå, fantastiske kvinner!

Bamseklem fra Lil_Sol :Heartred

Så fint skrevet :Heartred Er så enig,under prøvingen må man gjøre hva som er rett for seg, det kan være så ulikt fra person til person, så magefølelsen er absolutt ikke dum å lytte til da.

Så glad på dine vegne for at du nå sitter med en liten spire i magen som vokser seg større og større for hver dag :Heartred Reisen er avogtil lang, men virkelig verdt det til slutt :love017

Last edited:
Gravidoppdatering: 15+0

Termin:
4 mars

Igjen til termin: 178 dager!

Graviduke: 15

Trimester: andre trimester :happy093

Symptomer:
Magen vokser da, tror/syns jeg. Treg mage, andpusten, ingen mens. Får veldig fort høy puls og har noe humørsvingninger. Er ganske lettrørt også. Så har jeg faktisk noen symptomer, selv om jeg fort nesten kan glemme litt at jeg er gravid nettopp fordi formen er så bra nå. Og det kjenner jeg litt på, men tar en dag om gangen når krisemaksimeringen melder seg.

Neste JM/legetime:
Det blir 27 september, hun ville egentlig ikke ha meg inn igjen før i uke 24, men jeg syns det er fryktelig lenge å vente til langt utti oktober og ville ha time i påvente av oul. Har og bestilt meg privat ultralyd den 18 september, da er jeg i uke 16! Håper å se samme kjønn som ved toul :happy:

Kjønn:
det ble gjettet på jente ved toul, men vi får se :Heartred

Navn:
har noen forslag klart til jente, verre med guttenavn :shy:

Utstyr som gjenstår:
Alt, utenom gravidjakke/bærejakke! Det kjøpte jeg brukt på Finn.no og fikk med sånne skoposer også. Gleder meg til å ta i bruk jakka, den er fra Mamalia.

Mage:
Nå merker jeg tydelig forskjell, innbiller jeg meg i alle fall. Den er fastere og størst utover dagen. Tror ikke det er mange ukene før den er enda fastere, håper ikke det for føler meg fortsatt «dvask» :smiley-ashamed004

Vektendring:
Tja, nå har jeg ikke veid meg siden sist, men har spist godt og drukket masse, så jeg vil tro den kg jeg mistet er på plass hvertfall

Aktivitet i magen:
Masse, men ikke som jeg kjenner enda.

Tungt:
Nei, ikke enda

Kynnere:
Nei, men kjenner av og til at livmor vokser

Barnerom:
Må pusses opp

Humør:
Opp og ned! Svinger, jeg føler ikke det svinger mer enn jeg er vant med, men det tror jeg han jeg bor med synes! (Samme som sist)

Plager:
Hvis jeg går mye på hardt underlag kjenner jeg det i bekkenet relativt raskt, og at det har begynt alt nå bekymrer meg litt (samme som sist)

Sykehusbag:
Ikke pakket eller tenkt på :hilarious:

Tanker om fødsel:
Nå tenker jeg ikke så mye på det. Slått meg litt til ro med at jeg ikke trenger å bestemme meg for noe, og for første gang i livet kjenner jeg en slags ro når jeg sier «vi får ta det som det kommer». Det er så atypisk meg man får det. Vet selvsagt litt hva jeg ønsker som f.eks badekar, men smertelindring er jeg litt mer sånn «ja/nei/kanskje» til. Og da er det fint at jeg ikke må avgjøre nå eller når det foregår at jeg SKAL ha ditt eller MÅ ha datt. Vi får se!

Neste milepæl:
16 uker og privat ul (bare 10 dager igjen nå!)
Glukosebelastning i uke 24
19 uker og OUL

Utblåsning

Jeg bestilte meg doppler, jeg. Allerede ventet en uke på at den skulle dukke opp i postkassa, og endelig i går tikker det varsel inn på appen: «Pakken er levert i din postkasse»
Jeg løper ut og gleder meg veldig til å endelig kunne høre hjertelyd, synes det er lenge til den 18 og forrige uke var jo også med i ventetiden.

Åpner postkassa, og hva ser jeg? Brev, reklame, men slettes ingen pakke. Merkelig, tenker jeg. Ikke kan den være lagt feil heller, for det er bare DEN ENE POSTKASSEN hos oss. Chatter med postens Chatbot som sier at hvis pakken ikke er der fikk den kanskje ikke plass og blir da kjørt til utleveringssted og ny hentemelding kommer.
En time går, ingen hentemelding er kommet. Jeg ringer posten, de skal undersøke. Hører ikke noe mer resten av dagen eller kvelden, og ingenting kommer i postkassen.

I dag har jeg heller ikke hørt noe eller fått pakken (jeg er kanskje utålmodig og hormonell) så jeg tenker at okei, jeg kan ringe utleveringssted og høre med de om de har fått den. Det er ca 5 min kjøring fra min adresse til den butikken. Den ansatte er veldig behjelpelig! Søker opp kollinr, og ser fysisk over alle pakkene. Finner ingenting han heller gitt!

Ringer igjen til posten, forteller at jeg har snakket med utleveringssted som heller ikke har mottatt pakken, det er kun en postkasse her og ja, hva faen er det som foregår. Igjen skal han sjekke det, be de høre med budet om budet husker pakken etc også hører jeg fra dem sier’n. Så da får vi se da! Han sa at det pleier å ordne seg, jeg for min del sitter tilbake og lurer på hvilket postbud i bygda som er svanger og tydeligvis ikke får god nok lønn til å kjøpe sin egen doppler :dead:

Samtidig sier sambo «pust meg magan»
Mhm. Ja, du kan prøve det selv, mister!!!!

Utblåsning

Jeg bestilte meg doppler, jeg. Allerede ventet en uke på at den skulle dukke opp i postkassa, og endelig i går tikker det varsel inn på appen: «Pakken er levert i din postkasse»
Jeg løper ut og gleder meg veldig til å endelig kunne høre hjertelyd, synes det er lenge til den 18 og forrige uke var jo også med i ventetiden.

Åpner postkassa, og hva ser jeg? Brev, reklame, men slettes ingen pakke. Merkelig, tenker jeg. Ikke kan den være lagt feil heller, for det er bare DEN ENE POSTKASSEN hos oss. Chatter med postens Chatbot som sier at hvis pakken ikke er der fikk den kanskje ikke plass og blir da kjørt til utleveringssted og ny hentemelding kommer.
En time går, ingen hentemelding er kommet. Jeg ringer posten, de skal undersøke. Hører ikke noe mer resten av dagen eller kvelden, og ingenting kommer i postkassen.

I dag har jeg heller ikke hørt noe eller fått pakken (jeg er kanskje utålmodig og hormonell) så jeg tenker at okei, jeg kan ringe utleveringssted og høre med de om de har fått den. Det er ca 5 min kjøring fra min adresse til den butikken. Den ansatte er veldig behjelpelig! Søker opp kollinr, og ser fysisk over alle pakkene. Finner ingenting han heller gitt!

Ringer igjen til posten, forteller at jeg har snakket med utleveringssted som heller ikke har mottatt pakken, det er kun en postkasse her og ja, hva faen er det som foregår. Igjen skal han sjekke det, be de høre med budet om budet husker pakken etc også hører jeg fra dem sier’n. Så da får vi se da! Han sa at det pleier å ordne seg, jeg for min del sitter tilbake og lurer på hvilket postbud i bygda som er svanger og tydeligvis ikke får god nok lønn til å kjøpe sin egen doppler :dead:

Åh så irriterende!!! Det her er grunnen til at jeg har sluttet med pakker levert hjem, og alltid betaler litt ekstra for å få den på postkontor. En gang hadde jeg en pakke som fikk adresse pakkeboks, noe som resulterte i at den naturligvis måtte til hentested (dette var helthjem og de har ikke pakkeboks). Nei, daaa hadde han postduden bare putta den i en random postkasse i nærheten av pakkeboksen :hungover: Dette er et helt anna nabolag enn der jeg bor, og der gikk jeg da og snoka i andres postkasser :hilarious: Så de tar shortcuts noen ganger for å si det sånn.

Åh så irriterende!!! Det her er grunnen til at jeg har sluttet med pakker levert hjem, og alltid betaler litt ekstra for å få den på postkontor. En gang hadde jeg en pakke som fikk adresse pakkeboks, noe som resulterte i at den naturligvis måtte til hentested (dette var helthjem og de har ikke pakkeboks). Nei, daaa hadde han postduden bare putta den i en random postkasse i nærheten av pakkeboksen :hungover: Dette er et helt anna nabolag enn der jeg bor, og der gikk jeg da og snoka i andres postkasser :hilarious: Så de tar shortcuts noen ganger for å si det sånn.
Argh så irriterende!! Helthjem har alltid vært bra her, dette er jo Posten, altså de «gode gamle» posten :hilarious: nei vi får se hva som skjer:hilarious:

Utblåsning

Herregud så irriterende :o håper den snart dukker opp!

Jeg er en sånn som har sykt mye uflaks med pakker (men så bestiller jeg veldig mye da :smiley-ashamed004), haater når sånne ting som det her skjer! Håper den dukker opp igjen, og du ikke må gå gjennom mer tull.

Jeg er en sånn som har sykt mye uflaks med pakker (men så bestiller jeg veldig mye da :smiley-ashamed004), haater når sånne ting som det her skjer! Håper den dukker opp igjen, og du ikke må gå gjennom mer tull.
Føler jeg har generelt uflaks når sånne tilfeller først skjer, så her er forventningene lik 0 :hilarious: Men tør ikke bestille ny enda da siden budet stjeler:hilarious:

Har de ikke dukket opp ennå?? !!! Faen jeg vet at posten stjeler pakker. Mange av de som leverer pakker åpner også kort, konfurlutter å stjeler penger eller noe. Vi har en gammel «tante» som sender gjerne penger i knfurlutter til jentungen. Å set ble åpnet opp å stjelt 2000kr i dåpsgave. Hun bruker desverre ikke vipps og er Stein gammel. Men i kortet sto det 2000kr. Markert oppe i hjørnet. Vi fikk kunn dåpskort! Jævla idioter. Klikka for meg!!
Skulle fått sparken «! Men her har jo en jævel av et postbud markert på tabben sin At pakken er levert til deg. Så da har vel arbeidsgiver navnet på postbudet som har levert. Den?

Har de ikke dukket opp ennå?? !!! Faen jeg vet at posten stjeler pakker. Mange av de som leverer pakker åpner også kort, konfurlutter å stjeler penger eller noe. Vi har en gammel «tante» som sender gjerne penger i knfurlutter til jentungen. Å set ble åpnet opp å stjelt 2000kr i dåpsgave. Hun bruker desverre ikke vipps og er Stein gammel. Men i kortet sto det 2000kr. Markert oppe i hjørnet. Vi fikk kunn dåpskort! Jævla idioter. Klikka for meg!!
Skulle fått sparken «! Men her har jo en jævel av et postbud markert på tabben sin At pakken er levert til deg. Så da har vel arbeidsgiver navnet på postbudet som har levert. Den?
Nei fremdeles ingenting!!!
Nei så frekt!! Også dåpsgave i tillegg da! Skjønner godt det klikka for deg, hadde klikka for meg og!!
Veldig spent på om jeg hører noe i morgen tidlig, gjør jeg ikke det får jeg ringe dem igjen! Han visste jo hvor budet hadde kjørt, så da vil jeg tro de vet hvem budet er også!!

Oppdatering posten:

De vet ikke. De vet ingenting de. Ikke har de fått svar fra budet heller, og hun jeg snakket med nå var da virkelig ikke trivelig overhodet!

Har nå sendt Mail til kundeservice på billige-tester, og håper de kan hjelpe meg da den er sendt som brevpost får jeg heller ikke erstatning! Makan!

«Kan ha vært lagt i feil postkasse» sier dem. Ja det er godt gjort sier jeg, når det er EN POSTKASSE UTTAFOR HER. Altså virkelig? Spar meg for dumme unnskyldninger, for det er jaggu godt gjort å blingse på det når neste postkasse er 20 METER unna vår.

Får se hva babyplan sier. Håper de er behjelpelige.

Oppdatering posten:

De vet ikke. De vet ingenting de. Ikke har de fått svar fra budet heller, og hun jeg snakket med nå var da virkelig ikke trivelig overhodet!

Har nå sendt Mail til kundeservice på billige-tester, og håper de kan hjelpe meg da den er sendt som brevpost får jeg heller ikke erstatning! Makan!

«Kan ha vært lagt i feil postkasse» sier dem. Ja det er godt gjort sier jeg, når det er EN POSTKASSE UTTAFOR HER. Altså virkelig? Spar meg for dumme unnskyldninger, for det er jaggu godt gjort å blingse på det når neste postkasse er 20 METER unna vår.

Får se hva babyplan sier. Håper de er behjelpelige.
Sender ingenting (av verdi) uten sporing, posten er heelt ute der altså. Sendte hemmelig nissegave med digitalt frimerke, den kom aldri frem. Snakket med posten for å finne ut om de i det hele tatt hadde registrert frimerket, det kunne de ikke svare på. Endte opp med at jeg fikk en pakke frimerker "som plaster på såret" :happy3

Sender ingenting (av verdi) uten sporing, posten er heelt ute der altså. Sendte hemmelig nissegave med digitalt frimerke, den kom aldri frem. Snakket med posten for å finne ut om de i det hele tatt hadde registrert frimerket, det kunne de ikke svare på. Endte opp med at jeg fikk en pakke frimerker "som plaster på såret" :happy3
Nei, jeg hadde selv valgt å sende med sporing, men på nettsiden jeg har bestilt av sender de som brevpost og jeg har hatt noe sporing på pakken.. Hadde jeg selv kunne velge hadde jeg valgt å få den som pakke, med grundigere sporing :happy: har tatt kontakt med avsender, altså billige tester.no så får vi se hva de sier

Nei, jeg hadde selv valgt å sende med sporing, men på nettsiden jeg har bestilt av sender de som brevpost og jeg har hatt noe sporing på pakken.. Hadde jeg selv kunne velge hadde jeg valgt å få den som pakke, med grundigere sporing :happy: har tatt kontakt med avsender, altså billige tester.no så får vi se hva de sier
Håper virkelig det ordner seg for deg! :)

Gravidoppdatering: 16+0

Termin:
4 mars

Igjen til termin: 171 dager!

Graviduke: 16

Trimester: andre :happy:

Symptomer:
Magen vokser da, tror/syns jeg. Treg mage, andpusten, ingen mens. Får veldig fort høy puls og har humørsvingninger. Er ganske lettrørt også. Så har jeg faktisk noen symptomer, selv om jeg fort nesten kan glemme litt at jeg er gravid nettopp fordi formen er så bra nå. Og det kjenner jeg litt på, men tar en dag om gangen når krisemaksimeringen melder seg. Kan legge til at jeg er veldig trøtt og kjenner jeg har lite energi. Blir fort sliten!

Neste JM/legetime:
Det blir 27 september, hun ville egentlig ikke ha meg inn igjen før i uke 24, men jeg syns det er fryktelig lenge å vente til langt utti oktober og ville ha time i påvente av oul. Har og bestilt meg privat ultralyd den 18 september, da er jeg i uke 16! Håper å se samme kjønn som ved toul :happy:

Kjønn:
det ble gjettet på jente ved toul, men vi får se :Heartred

Navn:
har noen forslag klart til jente, verre med guttenavn :shy:

Utstyr som gjenstår:
Alt, utenom gravidjakke/bærejakke! Blir vel kanskje kjøpt litt søte klær etter ultralyd på mandag.

Mage:
Nå merker jeg tydelig forskjell, innbiller jeg meg i alle fall. Den er fastere og størst utover dagen. Tror ikke det er mange ukene før den er enda fastere, håper ikke det for føler meg fortsatt «dvask» :smiley-ashamed004

Vektendring:
Tja, nå har jeg ikke veid meg siden sist, men har spist godt og drukket masse, så jeg vil tro den kg jeg mistet er på plass hvertfall

Aktivitet i magen:
Masse, men ikke som jeg kjenner enda.

Tungt:
Nei, ikke enda

Kynnere:
Nei, men kjenner av og til at livmor vokser

Barnerom:
Må pusses opp

Humør:
Nåå merker jeg at det svinger selv! Tjohei. Gråt masse fordi vi skulle bytte dobbeltdyna til to enkelt dyner. Og det var min ide:angelic: ler av det i ettertid.

Plager:
Hvis jeg går mye på hardt underlag kjenner jeg det i bekkenet relativt raskt, og at det har begynt alt nå bekymrer meg litt (samme som sist)

Sykehusbag:
Ikke pakket eller tenkt på :hilarious:

Tanker om fødsel:
Nå tenker jeg ikke så mye på det. Slått meg litt til ro med at jeg ikke trenger å bestemme meg for noe, og for første gang i livet kjenner jeg en slags ro når jeg sier «vi får ta det som det kommer». Det er så atypisk meg man får det. Vet selvsagt litt hva jeg ønsker som f.eks badekar, men smertelindring er jeg litt mer sånn «ja/nei/kanskje» til. Og da er det fint at jeg ikke må avgjøre nå eller når det foregår at jeg SKAL ha ditt eller MÅ ha datt. Vi får se!

Neste milepæl:
24 uker er vel neste, selv om det er lenge til!
Endelig går det fort til mandag og privat ul!
Glukosebelastning i uke 24
19 uker og OUL
Høre hjertelyd med doppler!

16+1

Neimen jøss, der dukket plutselig doppleren opp, gitt! Den savnede, altså! Også på en LØRDAG? Jaja, jeg er glad til jeg altså :hilarious:

Måtte jo prøve den, og det var enklere sagt enn gjort! Både ultralyd i uke 10 og 12 fortalte at morkake ligger foran, og det er nok forklaringen på hvorfor jeg ikke hørte hjertelyden, men jeg fant den. Rakk å se 155 på skjermen før det ble borte igjen, og vet dere - jeg sier meg fornøyd med det (etter å ha googlet anterior placenta og hjertelyd selvsagt):smiley-ashamed004

Jeg har jo symptomer, magen vokser og hormonene er 100% tilstede. Ultralyd på mandag, og da kan jeg ytre at jeg tenker det er vanskelig med en sånn hjemmedoppler hvertfall å høre hjertelyd helt enda. Den kostet 500kr liksom:dead:

Back
Topp