Dette går så bra
Ang pris, så kommer det mye an på hvilken stimulering dere må ha. Sjeldent man får et forsøk under 10.000 (i medisiner), og alt over 19.000 får dere tilbakebetalt av Helfo (så ta vare på kvitteringer!).
I offentlig sektor betaler dere bare egenandel på timene, så det er vel ikke så innmari mye (husker ikke). Privat er det gjerne 35.000 ish per runde ivf (også medisiner utenom). Så, om dere velger privat runde først, ville jeg regnet med rundt 50.000 for et forsøk.
Ventetiden får du opp på hvert enkelt behandlingssted; st. Olavs, der jeg hadde, har tilnærmet null ventetid, og vi fikk beskjed om tilbud om behandling innen en måned liksom. Men tok en måned å gå ordnet alt av papirer også da, fordi politiattesten til gubben av en eller annen grunn ikke kom digitalt..
Mens andre kan ha mot 8 måneder ventetid.. ta gjerne en sjekk før dere velger hvor dere vil henvises, og hva som evt vil være aktuelt for dere personlig så vi ikke på ventetiden, men fikk valget om å henvises til Tromsø eller Trondheim; og Trondheim blir enklere for oss å kjøre til. Var bare tilfeldigheter at vi også valgte det med kortest ventetid, for vi hadde jo sett for oss mye lengre venting.. men fritt sykehusvalg, så kan jo være greit å foreta en vurdering før du ringer opp sykehuset, så du kan legge inn et ord om hvor du ønsker bli henvist.
Ellers tror jeg at jeg gjerne ville bedt om å få sendt henvisningen snarest; og spurt om at det kan være aktuelt å bruke ovitrelle noen runder til mens dere venter. Er jo bedre å gi det et forsøk, og kunne takke nei til ivf, enn å gå uten sykluser i måneder i ventetiden