Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ting snur utrolig fort om dagen.. det var håpefullt og god tro om at ting hadde roet seg helt ned nå. Blødningene hadde omtrent avtatt helt, helt fram til igår da jeg skulle legge meg. Hadde hatt mageknip hele dagen så klarte ikke helt å skille mageknip fra evt rier og murringer. Våkna kl 4 i natt på observasjonspost og hadde ordentlige rier og blødning. Livmorhalsen ble målt til 1.3 cm og jeg ble sendt rett til fødeavdelinga med mistanke om igjen prematur fødsel. De ville ikke gi meg noe mot riene fordi det kan kamuflere morkakeløsning så de stod klare til å ta imot en liten prematur jente på 27+4 uker. Heldigvis dabbet det av igjen og det ble ingen fødsel. Utrolig skremmende å gå så mye fram og tilbake. Har begynt å blø litt igjen nå og har fått medisiner rett i blodet som skal hjelpe til med å få blodet til å koagulere og blødningen stoppe. Vet ikke hva jeg skal tro om de neste dagene og ukene nå. Livmora mi virker veldig sliten, lett påvirkelig og tåler ikke så mye. Heldigvis ble det ikke fødsel i natt. Utrolig skremmende.
Håper hun holder seg der litt til krysser fingrene for dereTing snur utrolig fort om dagen.. det var håpefullt og god tro om at ting hadde roet seg helt ned nå. Blødningene hadde omtrent avtatt helt, helt fram til igår da jeg skulle legge meg. Hadde hatt mageknip hele dagen så klarte ikke helt å skille mageknip fra evt rier og murringer. Våkna kl 4 i natt på observasjonspost og hadde ordentlige rier og blødning. Livmorhalsen ble målt til 1.3 cm og jeg ble sendt rett til fødeavdelinga med mistanke om igjen prematur fødsel. De ville ikke gi meg noe mot riene fordi det kan kamuflere morkakeløsning så de stod klare til å ta imot en liten prematur jente på 27+4 uker. Heldigvis dabbet det av igjen og det ble ingen fødsel. Utrolig skremmende å gå så mye fram og tilbake. Har begynt å blø litt igjen nå og har fått medisiner rett i blodet som skal hjelpe til med å få blodet til å koagulere og blødningen stoppe. Vet ikke hva jeg skal tro om de neste dagene og ukene nå. Livmora mi virker veldig sliten, lett påvirkelig og tåler ikke så mye. Heldigvis ble det ikke fødsel i natt. Utrolig skremmende.
Så gode nyheter Håper virkelig det roer seg helt ned nå du får reist hjem til mann og barnHei igjen. Så hyggelig at dere spør.
Det går framover, litt og litt. Det er iallefall stabilt. Cyklokapronen ser ut til å fungere og blødninga har roet seg veldig ned. Ingen frisk blødning lenger, bare rester.
Riene har også forsvunnet helt og jeg har fått lov til å være oppe og gå litt og litt. Tar det veldig forsiktig for å se hva kroppen min tåler.
Er optimistisk! Legen kommer etterpå for å vurdere om jeg kan overflyttes til kalnes idag eller imorgen. De vil at jeg skal være sterk nok til en biltur til kalnes da mannen min er nødt til å hente meg pga smittesituasjonen. De vil ikke sende meg på helsebussen.
Skal ha en ny ultralydundersøkelse før hjemreise og er spent på hvordan det står til med livmorhalsen da. Noen som vet om det er sånn at hvis man har hatt veldig kort livmorhals tidlig i svangerskapet, så er den kort resten også? Tror iallefall jeg skal ta det veldig rolig framover.
Gleder meg til å flyttes tilbake til kalnes. Det føles litt mer som hjemme og mannen min rekker å komme om noe skulle skje. Er forberedt på å ligge noen dager der også, men håpet er jo at det er blitt såppass rolig at de kan sende meg hjem.
28 fullendte uker idag. En milepæl som det føltes uvirkelig at jeg skulle nå for 1 uke siden
Godt å høre. Ligger selv på sykehuset med smerter og småblødninger. Ble innlagt på mandag, vært lang uke med stress, bekymringer, smerter og redsel. Har endelig fått beskjed at plan er at jeg blir her en stund, eventuelt til fødsel. Og dem tar vurdering fra dag til dag og følger med om mini har det bra. Ee 27+3 idag så dagene går sakte mot 28+0. Masse lykke til dere, håper både din og min holder seg trygt i magen i noen uker til.Hei igjen. Så hyggelig at dere spør.
Det går framover, litt og litt. Det er iallefall stabilt. Cyklokapronen ser ut til å fungere og blødninga har roet seg veldig ned. Ingen frisk blødning lenger, bare rester.
Riene har også forsvunnet helt og jeg har fått lov til å være oppe og gå litt og litt. Tar det veldig forsiktig for å se hva kroppen min tåler.
Er optimistisk! Legen kommer etterpå for å vurdere om jeg kan overflyttes til kalnes idag eller imorgen. De vil at jeg skal være sterk nok til en biltur til kalnes da mannen min er nødt til å hente meg pga smittesituasjonen. De vil ikke sende meg på helsebussen.
Skal ha en ny ultralydundersøkelse før hjemreise og er spent på hvordan det står til med livmorhalsen da. Noen som vet om det er sånn at hvis man har hatt veldig kort livmorhals tidlig i svangerskapet, så er den kort resten også? Tror iallefall jeg skal ta det veldig rolig framover.
Gleder meg til å flyttes tilbake til kalnes. Det føles litt mer som hjemme og mannen min rekker å komme om noe skulle skje. Er forberedt på å ligge noen dager der også, men håpet er jo at det er blitt såppass rolig at de kan sende meg hjem.
28 fullendte uker idag. En milepæl som det føltes uvirkelig at jeg skulle nå for 1 uke siden
Godt å høre. Ligger selv på sykehuset med smerter og småblødninger. Ble innlagt på mandag, vært lang uke med stress, bekymringer, smerter og redsel. Har endelig fått beskjed at plan er at jeg blir her en stund, eventuelt til fødsel. Og dem tar vurdering fra dag til dag og følger med om mini har det bra. Ee 27+3 idag så dagene går sakte mot 28+0. Masse lykke til dere, håper både din og min holder seg trygt i magen i noen uker til.
Hvordan går det med deg?
Så bra håper du fortsatt er hjemme og at du kan være hjemme i noen uker tilNå er jeg endelig helt hjemme. Krysser fingrene for at det holder litt. Helt ubeskrivelig å komme hjem etter 2 uker alene på sykehus. Blir mye oppfølging framover og jeg prøver å ta det helt rolig.
Var litt lite fostervann igår på sykehuset, men vannet hadde ikke gått. Kan være at babyen er litt stressa etter alt så det følges også opp nøye framover. Prøver å ta en dag av gangen og håpe på at jeg ikke skal inn igjen med det første
Nå er jeg endelig helt hjemme. Krysser fingrene for at det holder litt. Helt ubeskrivelig å komme hjem etter 2 uker alene på sykehus. Blir mye oppfølging framover og jeg prøver å ta det helt rolig.
Var litt lite fostervann igår på sykehuset, men vannet hadde ikke gått. Kan være at babyen er litt stressa etter alt så det følges også opp nøye framover. Prøver å ta en dag av gangen og håpe på at jeg ikke skal inn igjen med det første
Vil bare oppdatere og si at lillesøster ble født i dag tidlig. Hadde rier i 30 timer før det endelig bikka over 4 cm og da gikk det fort.
Fikk epidural fordi jeg var så utslitt og skjønner nå at de to timene jeg fikk hvile før pressriene mest sannsynlig redda livet til lillemor. Morkaka løsna under pressriene og kom ut i deler samtidig som babyen. Ho hadde nesten ikke puls da ho først kom ut og alt stod på meg. Samla de siste kreftene jeg hadde og pressa til jeg nesten kasta opp. Skumleste jeg har opplevd i hele mitt liv.
Morkaka så ikke ut og hadde store hull, rifter og infarkter. Den var tykk på en side og flat på den andre. Før pressriene kom sjekka de med ultralyd da de var redde for at morkaka delvis lå foran livmorhalsen. At kroppen min forsiktig hadde jobba seg mot 3 cm rier i 30 timer var veldig heldig da morkaka mest sannsynlig hadde kollapset fort ved sterke rier. Fikk store blødninger da det åpnet seg mot 10 cm og på 9 cm måtte jeg bare begynne å presse.
Ingen andre enn jeg kunne fått henne ut fortere og keisersnitt hadde de ikke rukket. Hun var rosa og fin i fargen, men hadde bæsjet i fostervannet så ho var tydelig stressa. En vene i navlesnoren kollapset også. Denne jordmora hadde jeg forrige helg og var den eneste som mente at denne babyen måtte ut. Alle andre ønsket å ha henne inne så lenge som mulig, men selv hadde jeg en følelse av at ho må ut. Morkaka hadde kunnet kollapse når som helst og hadde ikke holdt mange dagene til så jeg syns det er skummelt at legene kan tillate noen å gå med store blødninger i så mange uker. Flere av de trodde også at det ikke var morkaka som var problemet.
Sprøtt hvordan morsfølelsen ofte er rett. Nå ligger hun i kuvøse og er stabil, men vi er forberedt på at hun kan bli mindre stabil de første dagene. Har så vidt fått se henne og snart skal jeg inn og få ha henne på brystet. Alle her sier hun har hatt englevakt