Koranopplesning i kirken...

ORIGINAL: ~Mummimamma~

ORIGINAL: *Meya*

Herregud så paranoide, smålige, sjalu og grinete mange her inne, og selvsagt, ute i verden, er... Jeeeez... Blir helt skremt over at mine barn faktisk må omgås deres barn. Eller, det får de vel ikke da, sånnsett, de får vel ikke omgås med muslimer. 

Men da syns selvfølgelig du det er greit at man leser fra bibelen i moskeen også?

Jeg kjenner at jeg gir fletta i hele kirken...

Vi muslimer, blir ikke godtatt som muslimer i Guds (ALLAH)`s påsyn om vi forkaster JESUS- vi kan ikke forkaste nekte JESUS , som profet, og moren som hellig jomfru.. DEt står svart på hvitt på/i koranen- men jeg ser at det kommer nye versjoner av bibelen hvor man sår tvil i jomfrufødselen [:@]i sin egen kirke

ORIGINAL: Hilly77

ORIGINAL: Benedicte23

Hva synes dere om at det skal leses fra koranen i julegudstjenesten? Jeg mener at det er helt forkastelig. Integreringspolitikken har gått alt for langt!!!

Hvor har du fåttt det fra???

Eller er det enda en tråd?.. av disse.. u name it[;)]
Det er riktig, sto i Dagbladet eller VG i går.

Ok! Da forstår jeg det..

jeg er også for brobygging mellom relgioner, det er det som skal forene mennesker synes jeg. Blant annet...

Hva synes dere om at det skal leses fra koranen i julegudstjenesten? Jeg mener at det er helt forkastelig. Integreringspolitikken har gått alt for langt!!!

Hvor har du fåttt det fra???

Eller er det enda en tråd?.. av disse.. u name it[;)]
Det er riktig, sto i Dagbladet eller VG i går.

Ok! Da forstår jeg det..

jeg er også for brobygging mellom relgioner, det er det som skal forene mennesker synes jeg. Blant annet...
Det har vært gjort før, men det var på nittitallet, før muslimer ble fienden.

Herregud så paranoide, smålige, sjalu og grinete mange her inne, og selvsagt, ute i verden, er... Jeeeez... Blir helt skremt over at mine barn faktisk må omgås deres barn. Eller, det får de vel ikke da, sånnsett, de får vel ikke omgås med muslimer. 

Men da syns selvfølgelig du det er greit at man leser fra bibelen i moskeen også?

Vi muslimer, blir ikke godtatt som muslimer i Guds (ALLAH)`s påsyn om vi forkaster JESUS- vi kan ikke forkaste nekte JESUS , som profet, og moren som hellig jomfru.. DEt står svart på hvitt på/i koranen- men jeg ser at det kommer nye versjoner av bibelen hvor man sår tvil i jomfrufødselen [:@]i sin egen kirke

Jeg syns det er rart å gidde å tro på noen som ikke kan godta en for hva man er jeg da...
Jeg driter i om han heter Jesus, Allah, Gud eller whatever...

Og jeg skjønte uansett ikke hva det hadde med å lese fra koranen i kirken og bibelen i moskeen?

Det skjer faktisk. I og med at vi tror på Bibelen i sin opprinnelige form. Jeg har hørt det... Ikke ofte, sikkert like skjelden som Quran leses i kirken...

Okei, bare det jeg lurte på.
Jeg hadde nok ikke løfta noe øyebryn om koranen hadde blitt dratt fram i kirken, men kan tenke meg de litt eldre kan bli litt paffe...

Jeg syns det er rart å gidde å tro på noen som ikke kan godta en for hva man er jeg da...

Og jeg skjønte uansett ikke hva det hadde med å lese fra koranen i kirken og bibelen i moskeen?

vil bare påpeke /tilorientering at i islam så er vi pliktet til å tro på jesus som profet-altså det er sikkert ting i koranen som er forenelig med kristendommen-og derfor denne ; lese fra koranen i kirken...

Man kan jo ikke være muslim, om man ikke tror på Jesus. På samme måte som man ikke kan være buddist uten å tro på Buddah, eller jøde uten å tro på Gud. Ser ikke noe rart i det.

Har du lest alt jeg har skrevet? Jeg har uke noe i mot muslimer som personer, men jeg synes det er unødvendig å blande religionene, hva er vitsen? Jeg er kristen, så derfor vet jeg en del. Min informasjonskilde er ikke media utelukkende. Jeg har flere muslimske venner, nære venner. Men jeg synes denne saken som kom opp på NRK i går er å gå alt for langt. Man trenger ikke for en hver pris kutte ut alle kristne tradisjoner fordi det er en del muslimer som bor i Norge, de får jo ha sine tradisjoner i fred. Husk at Norge er opprinnelig et kristent land. I Pakistan, Irak ol. tror jeg virkelig ikke at det hadde vært akseptert om det ble gjort det samme.

ORIGINAL: Lille_frosk

Islam og kristendom stammer fra samme religion i bunnen, jødedom. Men har utviklet seg derfra til to egne religioner. Om du leser Koranen så står det mye av det samme som i Bibelen. I Bibelen står det mindre om Jesus enn i Koranen. I Koranen så står det at Jesus er en profet, dvs. at muslimer ikke tror Jesus var Guds sønn, men en profet. Men Koranen har altså mer fortellinger om Jesus enn Bibelen.

Om kirken leste om Jesus fra Koranen så ser jeg ikke helt problemet, så lenge det handler om Ham og ikke Allah eller den viktigste profeten i Islam. En gang er greit, men jeg synes IKKE det skal bli en vane.

Men om Koranen ble lest under skolegudstjenesten så kanskje de små håpefulle lærte noe,kanskje de lærte at Islam og Kristendom ikke er SÅ forskjellige som en skal ha det til i dag.

synes mye fornuftig lesing info her...

Har du lest alt jeg har skrevet? Jeg har uke noe i mot muslimer som personer, men jeg synes det er unødvendig å blande religionene, hva er vitsen? Jeg er kristen, så derfor vet jeg en del. Min informasjonskilde er ikke media utelukkende. Jeg har flere muslimske venner, nære venner. Men jeg synes denne saken som kom opp på NRK i går er å gå alt for langt. Man trenger ikke for en hver pris kutte ut alle kristne tradisjoner fordi det er en del muslimer som bor i Norge, de får jo ha sine tradisjoner i fred. Husk at Norge er opprinnelig et kristent land. I Pakistan, Irak ol. tror jeg virkelig ikke at det hadde vært akseptert om det ble gjort det samme.
Kutter man tradisjoner? Hvor mange muslimer ER i kirken da? Handler det om muslimer i det hele tatt?

Og hvorfor sammenligne seg med diktaturer???

ORIGINAL: Anna Anka

jaaaah!!! lenge leve snikislamisering!!! nå også av norske prester i norske kirker!

kanskje er det noe i veien med din oppfattelse[;)] .. når selve fagpersoner-høyt ansette personer i kirken finner dette fornuftig burde det vøre noe vettug i det[;)]... Går heller inn for at enkelt personer uten kunnskap har mye mer fordommer enn en prest-som har sin spes. felt i relgion... Ikke uten grunn noe gjøres av egne fagpersoner..

til ettertanke[:)]

ORIGINAL: Anna Anka

jaaaah!!! lenge leve snikislamisering!!! nå også av norske prester i norske kirker!

kanskje er det noe i veien med din oppfattelse[;)] .. når selve fagpersoner-høyt ansette personer i kirken finner dette fornuftig burde det vøre noe vettug i det[;)]... Går heller inn for at enkelt personer uten kunnskap har mye mer fordommer enn en prest-som har sin spes. felt i relgion... Ikke uten grunn noe gjøres av egne fagpersoner..

til ettertanke[:)]

Og.. dette fenomenet her er ikke til vår fordel altså:

vi har alltid visst hva jesus- og jomfru maria står for..

men noen i kirken burde kanskje "lukke opp" øya sine og skjønne faktisk at Jomfru maria hadde jomfru-fødsel- leste i VG her om dagen at i en ny versjoin i bibelen skulle maria omtales som : ung jente[X(][8|] Begynner man å "leke" med Hellige skrift- og gir mening til det som det passer en- er man da nødt til å "hente" inn nye dra-hjelp... Koranen har ikke mistet sin opprinnelige form, og den er 1500 år gammelt... Og da synes jeg at det er naturlig at kirken, kan bruke koranen som en "veileder" når det gjelder jesus- nettop fordi koranen ble sendt av ALLAH, altså Guds egne ord om Jesus -UTEN at det har blitt endret [;)] Noe bibelen har blitt gjort en rekke ganger

ORIGINAL: et_lite_vesen

Og igjen spør jeg: Hvordan hadde du følt det om dine barn fikk opplest fra bibelen under en tur til moskèn?[8|]
Det har jeg gjort for de... :p

Også :

Det er ikke muslimene som "roper" om koran lesing i kirken...

Det er ikke muslimene som "forventer" om at det skal læres om islam i kirken heller...

det er faktisk deres egne prester, som står for dette her...(ALTSÅ KUN OM JESUS)
og da! Faktisk; må det bety noe...

Bare tenk litt på dette her..

HVORFOR? ...

Og igjen spør jeg: Hvordan hadde du følt det om dine barn fikk opplest fra bibelen under en tur til moskèn?[8|]

Jeg har sendt min sønn til kirken, nå jul,og i fjor...

Det er med å skape brobygging..

Alt han lærer er til hans fordel! han er og forblir en muslim.. enn så lenge; står han fritt til å lære om alle relgionene, for de store relgionene står omtalt i koranen også... Ofte man hører om jesus i moskeen også.. det er ikke noe nytt.. Og like gammelt som islam selv[;)] Og vi omtaler jomfru maria som vår : hellig mor

hehe, ok. Så også at du hadde svart når jeg leste videre.

Jeg mener fortsatt at det ikke har noe å gjøre i en norsk kirke. Jeg føler egentlig den norske kirken har måttet godta mye innenfor både homofili, utskvising og andre religioner. Jeg er FOR at barn skal opplæres om andre religioner, men ikke innenfor andre religioner! 

Jeg lærer feks barna mine om Gud, og har ingenting imot å informere de om buddhisme, mormonere, islam osv. Men det er MIN oppgave, ikke den norske kirke sin![:)]

Hvorfor? anser du det som din egen oppgave??+

hvorfor er ikke "relgioner" en prest``s spesial felt.. H*N har jo brukt mange år på skolebenken faktisk[;)] .. Da kan man unngå å sende barna til skolen da; bare fordi vi kan si; jeg kan stå for ansvaret for Læring- og "disse" vekk lærere[8|] .. Da er man og fornekter utdanning og dens nytte da..

Jeg mener fortsatt at det ikke har noe å gjøre i en norsk kirke. Jeg føler egentlig den norske kirken har måttet godta mye innenfor både homofili, utskvising og andre religioner. Jeg er FOR at barn skal opplæres om andre religioner, men ikke innenfor andre religioner! 

Jeg lærer feks barna mine om Gud, og har ingenting imot å informere de om buddhisme, mormonere, islam osv. Men det er MIN oppgave, ikke den norske kirke sin![:)]

Hvorfor? anser du det som din egen oppgave??+

hvorfor er ikke "relgioner" en prest``s spesial felt.. H*N har jo brukt mange år på skolebenken faktisk[;)] .. Da kan man unngå å sende barna til skolen da; bare fordi vi kan si; jeg kan stå for ansvaret for Læring- og "disse" vekk lærere[8|] .. Da er man og fornekter utdanning og dens nytte da..

Øøøøh, nå syntes jeg du er litt på bærtur, og har dratt hele diskusjonen ut av sammenheng...

Svar meg da: hvorfor anser du det som din oppgave??? enkelt og greit.. jeg vil ha din synspunkt..

Nettopp, går man i kirken vil man høre fra Bibelen og hvis man går i moskeen vil man høre fra koranen. Kan virkelig ikke tenke meg at det hadde vært greit at man begynte å lese fra Bibelen under en muslimsk sermoni/høytid.

Men som Hilly påpeker her, det er jo IKKE MUSLIMER SOM HAR KREVD DETTE!

Utrolig mange stygge kommentarer her...

Så vidt jeg vet så er vel både Kristendommen og Islam to religioner som stammer fra Jødedommen. (correct me if I am wrong)

Så i teorien tror kristne og muslimer på omtrent det samme, bare med litt forskjellige syn? (okei, ganske forskjellige syn på enkelte ting, men det er ikke poenget)

Så så lenge ikke presten ba alle jentene i kirken om å dekke til håret og alle mennene om å gro skjegg, så skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er så forkastelig.

Kanskje det var en koselig og hyggelig tekst fra Koranen som passet bedre enn noen av de tekstene i Bibelen? [:)]

Jeg er verken muslim eller kristen. Jeg tror på...noe... Men vet ikke helt hva.

Back
Topp