Kor mange tvillinggravide e vi her?

Ja va det æ trudde å. Så litt irritert på det der, fordet om det ikke e store beløpet. Å vet at hvis æ hadde blitt fulgt opp på sykehus hadde æ ikke trengt å betale de 54 kronan. Men men, sånn e det nu. :)

Gratulerer med bryllupsdagen, Amie83 :) Håper dere hadde en flott dag :)

Da jeg var på Haukeland nå på mandag som var, var jeg 24+5, og gynekologen/legen mente guttene lå på ca 850 gram hver. Det sier ikke meg så mye, jeg vet ikke het hva som er "normalt" :) Har Babyverden sin app på tlf, der står det jo litt om lengde og vekt, men det er jo beregnet på om man har ett barn i magen. Har liksom ikke tenkt at kanskje det skal være en viss forskjell om man har to? Hvor har dere fått tak i uke for uke med tvillinger??

Syns fremdeles det er rart du må gå til privat gynekolog, mamma til sim og sam, og betale egenandel selv... trodde all oppfølging under svangerskap var gratis jeg??

Æ kjøpte uke for uke med tvillinger brukt på en sånn kjøp/salg tvillingside på Facebook. Men du får kjøpt på tvillingforeldreforeningen sine nettsider hværtfall. Det står i uke for uke boka at tvillinger vokser like mye som enkeltfostre inntil uke 29, deretter vokser de litt mindre.

Ja, æ syns å det e rart at æ må betale sjøl i hvertfall. Irriterende at ikke sykehuset vil følge mæ opp spesielt når dem gjør en god del grundigere jobb enn han æ går til. Han tar bare et mål av hode på hvert foster, kanskje et mål av magen/buken å det ser fint ut liksom. Å måler livmorhalsen å ser at den e lukket. Å trur nok han va helt bak mål når han gjenta sæ fram til 800 gram hver på onsdag (28+3)
Men men, sånn e det. :)

Tusen takk! :D Vi hadde en kjempe fin dag :)

Mine lå på rundt ca 1200 g på kontroll i uke 25+6.. Jenta 14% + og gutten 11% + :)

Synes det er rart at du må betale for kontrollen mamma til sim og sam...Sånn som jeg har forstått det så skal vi ikke ut med ei krone.annet hvis vi ikke bestiller noe selv privat da ;) kan jo hende du får det tilbake via NAV...

Ja, får sjekke ut med NAV. Han gynekologen bortforklarte det med at det va politikere som hadde bestemt det. Den vanlige unnskyldninga man bruker kan man vel si. Å mente at æ hadde nu væl råd til det. :-/ greit nok det, men i prinsippet ska jo svangerskapsomsorgen være gratis.

Sant! Greit at det ikke er store summen men synes det skal være likt for alle ;)

Ja, får sjekke ut med NAV. Han gynekologen bortforklarte det med at det va politikere som hadde bestemt det. Den vanlige unnskyldninga man bruker kan man vel si. Å mente at æ hadde nu væl råd til det. :-/ greit nok det, men i prinsippet ska jo svangerskapsomsorgen være gratis.

Tror jeg ville sagt fra til fastlegen jeg, og fått han/hun til å henvise deg til sykehuset? Eller har du kanskje gjort det? :) Evt ringt rett til gynekologisk poliklinikk på sykehuset og hørt med de :) Høres ikke ut som du er fornøyd med han fyren heller, så greit å få bytta da :)

Ja, får prøve å høre med legen min. Fornøyd å fornøyd. Trur nok at alt e fint å han har rett i det liksom. Å egentlig e det kanskje ikke nødvendig med nå mer oppfølging. Ska til legen den 24.april. E det forresten nån andre som har/skal ta sånn glukosebelastning. Han her gynekologen sa det va vanlig når det e tvillinger.

Va jo forresten på 3D ul i dag. Fikk ikke de beste bildan siden det va blitt litt trangt, å dem va flink å gjemme sæ, men fikk nu en liten snik titt på guttan. <3 <3

ImageUploadedByBV Forum1365790611.288085.jpg

Vedlegg

• ImageUploadedByBV Forum1365790447.455209.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1365790447.455209.jpg
    17,2 KB · Visninger: 21
Å så gøy!! :D
Fine guttan <3 <3

Artig å se 3D-bilder :)

Jeg tok glukosebekastningstest i uke 20 ca, og har fått påvist svangerskapsdiabetes :-( Jordmora sa hun anbefalte alle med bmi over 26 å ta en sånn test... Skikkelig kjipern og veldig vanskelig å holde seg til et lavkarbo-kosthold :-/ Spiser lite søtt til vanlig, så har lyst til å kunne ta meg en sjokolade når jeg vil ;-)

Så kjedelig Charieo :(
JM eller lege har ikke nevnt noe om glukosebekastningstest.....

Jeg har foresten fått tfk vogna + bilstolene fra Tyskland :D De har ligget litt over en uke på posten da jeg måtte vente på lønn for å få råd til å ta det ut....
Er kjempefornøyd med vogna!!! :D Å bilstolene! Må si jeg var snar å få montert opp vogn :D å så måtte jeg se om jeg fikk god plass til bilstolene i bilen!Å det vart så bra!

Ville ringt KK og hørt jeg også, mamma t sim og sam. Er rart at du må betale for undersøkelsene selv. Kjekt med 3D-bilder da. Så fine de er! Har tatt glukosebelastningstest jeg også. Måtte pga bmi var litt for høy. Fikk beskjed fra legen om at siden den var rett over 28 måtte jeg ta. Det ble avtalt lenge før jeg visste at det var tvillinger på vei. Godt mulig det er mer vanlig når man er tvillinggravid, det vet jeg ikke. Hadde heldigvis fine resultater på den prøven. Hadde ikke noe sist heller så jm synes egentlig det var tullete at jeg måtte ta den bare pga bmi.

så gøy med vognen og bilstoler som er kommet da, Amie82! Har du kjøpt adapter til bilstolene så du kan bruke de direkte på vognen også? Vi var på babykveld på barnas hus på onsdag denne uken og fikk sikret Maxi Cosi cabriofix-bilstoler til begge guttene. De var jo kjempebillige, men det var vanvittig mye folk der. Sto 1,5 time i kø før vi kom oss ut derfra. Fikk kjøpt to reisesenger også, de kostet jo bare 199kr stk, og litt klær. Lille kastet opp i bilen på vei ned til butikken så hun måtte få fullt klesskifte mens vi sto i køen.

nei, dette ble litt sent. På tide å sove så jeg er klar for en ny dag i morgen. :)

Så kjedelig Charieo! Æ ska ta sånn glukosebelastning når æ ska til legen 24.april.

Så gøy med vogn og bilstoler Amie83. Det blir enda mer virkelig da. :) æ va på sånn babykveld på barnas hus på onsdag å fikk da kjøpt bilstoler og baser, bilspeil og voksiposer. Vi har avtalt kjøp av brukt vogn å ska hente den i mårra! Gleder mæ! Bugaboo Donkey ble det på oss. Håper vi blir fornøyd. :) tvillingvugge har æ avtalt å hente på tirsdag å brukt. Ammepute skulle æ få fra en, så den skal å hentes på tirsdag. Føler ting begynner å falle litt på plass.

På mandag va vi på første tvillingforberedende kurset og på tirsdag ska vi på næste kurs. Da skal det handle om fødselen og vi ska på kvinneklinikken på omvisning å snakke med jordmor. Spennende! :)

Det begynner å nærme sæ, +-10 uker igjen. :)

Nu e det natta! Ønsker om en god natt sendes alle! Kjenner at det bynner å bli vanskelig å finne en god stilling på natta.

Jeg har foresten fått tfk vogna + bilstolene fra Tyskland :D De har ligget litt over en uke på posten da jeg måtte vente på lønn for å få råd til å ta det ut....
Er kjempefornøyd med vogna!!! :D Å bilstolene! Må si jeg var snar å få montert opp vogn :D å så måtte jeg se om jeg fikk god plass til bilstolene i bilen!Å det vart så bra!
Vi også har tenkt å bestille TFk vognen fra kiddies24 :) Kunne du vente med betalingen til du hentet de fra posten? Jeg får bare opp at jeg må betale med kort, og så sender de med DHL, men da leverer de på døren da :) Var det forresten kiddies24.de du bestilte fra?

Har ikke hørt noe om glukosebelastningstest heller... Men jeg har virkelig lagt på meg en del... Sukk :( Før graviditeten veide jeg ca82 tror jeg (har ikke vekt hjemme, men veide meg hos min mor rundt da ca). Og da jeg var hos JM sist fredag veide jeg: 99,4!!!!! Det er 18 kilo det med min hoderegning :D (Jeg er 1,80 m høy også, så jeg har aldri vært spinkel da...) Jaja, hadde en "plan" om å klare å holde meg på ca 15 kilo, men den har jeg allerede sprengt! Men det som også er litt rart, er at jeg føler ikke jeg har lagt på meg så mye, jeg mener, jeg ser jo litt på lårene/rumpa, men jeg forstår ikke helt hvor alle 18 kiloene har lagt seg :) De er jo ikke alle på magen liksom ;) Jeg spiser sunt, men unner meg noe godt i ny og ne, og jeg klarer ikke være så mye i aktivitet pga kynnere og nedpress/vondt.... Men herlighet- hva kan jeg forvente å legge på meg til slutt- det er jo fremdeles mange uker igjen!!! Det var dagens hjertesukk.....

Synes det fryktelig mye fokus på vekt i svangerskapet blant enkelte jeg :-/ (sier ikke at du er der altså Allea)Folk blir så opptatte av å ikke gå opp i vekt, det kan jo ikke være sunt? Det er jo helt normalt og nødvendig at man går opp i vekt, selvfølgelig veldig individuelt hvor mye :) Er vel vanskelig å styre sånt selv, og de fleste går vel ned en del kilo etter fødsel og i barselstida... Nå har jeg aldri vært gravid tidligere og har ingen erfaringer selv da, så skal ikke skryte på meg ting jeg ikke vet http://www.figleaves.com/uk/product/EJ-361/Emma-Jane-Next-Generation-Nursing-Bra/?size=&colour=Black
Her har jeg ei svigermor som tidligere i svangerskapet mitt var veldig nysgjerrig på hvor mye jeg gikk opp i vekt til enhver tid...hun har nok skjønt at jeg ikke gidder å bry meg/snakke med henne om evt vektøknng, for hun har slutta å spørre om det ;)
Vil ikke tråkke noen på tærne med dette altså, og det er nok et ømtfintlig tema for mange..

Åh, det var dagens hjertesukk fra meg ;)

Jeg er faktisk helt enig, Charieo :) Jeg trives veldig godt med meg selv nå når jeg er gravid, og jeg nyter hvert eneste måltid og hver eneste sjokoladebit og iskule ;) Det er bare "alle andre" rundt som er så opptatt av det egentlig.. Har fått en del kommentarer på jobb feks, som: Skal spise nå igjen?, skal du spise alt det der?, greit nok du skal spise for flere enn deg selv, men du må jo passe vekta, det skal jo av igjen også... Jeg gikk jo helt i kjelleren jeg da :( For jeg var jo i utgangspunktet så fornøyd med meg selv, og helt ærlig stolt over hvordan kroppen min ser ut nå :) Jeg bærer jo to babyer for guds skyld :) Så, egentlig er jeg ikke opptatt av vekt- men av en eller annen grunn så blir det så mye fokus på det- av alle rundt meg- og da mener jeg ikke mine nærmeste- de kunne ikke brydd seg mindre om akkurat det :)

Kanskje jeg må bli flinkere til å ignorere de rundt meg som evt måtte kommentere vekta :) Men det er nok som du sier, det er et ømfintlig tema for mage, og jeg merker selv jeg syns det er rart at folk rundt meg spør og kommenterer om slike private ting egentlig. Man ville jo aldri gjort det til vanlig??!! ;)

Nei, nå skal jeg gå å bake (?)/lage noen deilige, skikkelige usunne sjokolademuffins med masse sjokoladeglasur på :) Ha en fin søndag dere :)

Vi også har tenkt å bestille TFk vognen fra kiddies24 :) Kunne du vente med betalingen til du hentet de fra posten? Jeg får bare opp at jeg må betale med kort, og så sender de med DHL, men da leverer de på døren da :) Var det forresten kiddies24.de du bestilte fra?
Ja jeg bestilte fra kiddies24 ;)
Jeg betalte vogna + stolene med Paypal med en gang jeg bestilte :)
Du betaler ikke toll på utstyret men du må betale moms av prisen som er på 25%, å det var det jeg måtte betale for å få tatt det ut på posten ;)

Jeg er faktisk helt enig, Charieo :) Jeg trives veldig godt med meg selv nå når jeg er gravid, og jeg nyter hvert eneste måltid og hver eneste sjokoladebit og iskule ;) Det er bare "alle andre" rundt som er så opptatt av det egentlig.. Har fått en del kommentarer på jobb feks, som: Skal spise nå igjen?, skal du spise alt det der?, greit nok du skal spise for flere enn deg selv, men du må jo passe vekta, det skal jo av igjen også... Jeg gikk jo helt i kjelleren jeg da :( For jeg var jo i utgangspunktet så fornøyd med meg selv, og helt ærlig stolt over hvordan kroppen min ser ut nå :) Jeg bærer jo to babyer for guds skyld :) Så, egentlig er jeg ikke opptatt av vekt- men av en eller annen grunn så blir det så mye fokus på det- av alle rundt meg- og da mener jeg ikke mine nærmeste- de kunne ikke brydd seg mindre om akkurat det :)

Kanskje jeg må bli flinkere til å ignorere de rundt meg som evt måtte kommentere vekta :) Men det er nok som du sier, det er et ømfintlig tema for mage, og jeg merker selv jeg syns det er rart at folk rundt meg spør og kommenterer om slike private ting egentlig. Man ville jo aldri gjort det til vanlig??!! ;)

Nei, nå skal jeg gå å bake (?)/lage noen deilige, skikkelige usunne sjokolademuffins med masse sjokoladeglasur på :) Ha en fin søndag dere :)

Helt merkelig at det skal være greit å komme med sånne kommentarer fordi at man er gravid!? Da er man liksom allemannseie og skal tåle å høre det meste :-/

Back
Topp