"og barn som trenger å komme i bhg blir hjemme". Det er jo der diskusjonen burde ligge, men som glatt hoppes over. Ja, NOEN barn har det ikke godt hjemme, og hadde sikkert hatt godt av bhg omtrent fra fødsel. Men i normale familier med gode foreldre, burde man tatt mer hensyn til barnets beste. Og hvorfor lytter vi da ikke til forskning, som tydelig viser at barna har høyere stressnivå og mye Kortisol ved tidlig bhg start (under 2 år)??? Det er også godt dokumentert at barn er i en heftig tilknytningsfase fra 10-18 mnd. Altså da de fleste begynner i bhg. De leker heller ikke MED andre, kun ved siden av. Det viktigste BARNA kunne fått, var rolig tid med primæromsorgspersonene sine. Og når de er 18 mnd er det fortsatt mange som ikke kan prate, er ekstremt opptatt av å være nær mamma og pappa. Det eneste staten ser på er det de taper i skatt etc, de bryr seg ikke om barna. Og at folk for sørge for å ha økonomien de vil ha til de får barn.. Hva er det for en påstand? Er da virkelig ikke alle som kan "sørge for" det!! Jeg ser også mange argumenterer med at hvis man absolutt vil ha de hjemme, så får man jobbe motsatt av hverandre. Ikke alle jobber skift da! Noen av oss har muligheten til det, men på langt nær alle. Og hvis man skal jobbe mye på den måten, ser jo familien virkelig lite til hverandre som en enhet, lite trivelig.. Bhg koster mye mer enn kontantstøtten gjør, og inntektstap fra kvinnene tjenes inn i roligere familier og også flere barn. Mange jeg har truffet (ikke i min omgangskrets), sier rett ut at de ville hatt, men ikke har råd til flere barn siden de vil være hjemme med dem en stund, men ikke kan det for økonomiens skyld. Så det vil garantert spille inn for noen. Hadde det ikke vært for kontantstøtten her i huset feks, så hadde det gjort at jeg hadde måtte jobbe mye mer, og vi hadde slitt veldig med å få kabalen til å gå opp, og det hadde blitt sykt mye stress her hjemme (for jeg ville personlig aldri sendt mine barn i bhg før de er 3 uansett). Nei, man burde sett mer på barnas beste, og slutte å kun tenke her og nå inntjening for staten.