Kontantstøtte

Veldig enig med deg. Mitt ønske er mer penger til barn med spesielle behov , for der har vi en lang vei å gå dessverre
Takk enig med deg der. Sko ønske det var mer til barn med spesielle behov og specielt når de begynner på skolen.
 
Jeg kjenner ingen som hadde klart seg på dette uten å selge hus og bil og leie en billig leilighet. Vil si det er privilegerte ja som kan leve på en så lav sum i et helt år. Jeg har ikke skrevet noe om hva du har skrevet eller ikke, jeg bare legger merke til at det er veldig viktig for mange å være hjemme, amme osv til barnet er nesten 2 år. Så er det fullt i barnehagen fra dag 1. da må man ta igjen det tapte å jobbe fulltid.Jeg synes det er bedre for barna mine å ha kortere dager og jeg har prioritert da delvis ulønnet permisjon slik at vi kan gi barna korte dager i barnehagen. Vi dro også den betalte permisjonen utover slik at den var ferdig da barna var rundt 18 måneder, valgte også 80% lønn for å få lengst mulig permisjon. Det er mye viktigere for meg enn å få 7500 i 1 år for så å sende barnet i fulltid i barnehage for da må jeg både betale barnehage og lån på huset og alle utgifter som har blitt utsatt. Alle får gjøre som de vil, og vi blir ikke enige uansett hva man kommer med av argumenter :)
Jeg synes man er privilegert om man kan leve på en inntekt på 7500 og det er ikke for alle.
Du trenger ikke å forklare meg hvordan kontantstøtten fungerer, jeg veldig godt det, men det er utrolig lite å leve av så om man klarer seg kun på det så er man litt privilegert. Det er ikke for alle.

Jeg var hjemme pga kontantstøtten. Jobbet kvelder og helger, men ikke 100%, og kontantstøtten gjorde at det var mulig.
 
Og siste nytt eeeeer...... AT KONTANTSTØTTEN BEVARES SLIK DEN ER FORELØPIG :D :D
Eneste endringen er at man ikke får kontantstøtte den mnd barnet begynner i bhg. Så den innskrenkes med kun 1 mnd, men gjelder frem til 23 mnd dersom man ikke har barnehageplass, uavhengig av årsak til at man sier nei til bhg også etter 18 mnd.
 
Og siste nytt eeeeer...... AT KONTANTSTØTTEN BEVARES SLIK DEN ER FORELØPIG :D :D
Eneste endringen er at man ikke får kontantstøtte den mnd barnet begynner i bhg. Så den innskrenkes med kun 1 mnd, men gjelder frem til 23 mnd dersom man ikke har barnehageplass, uavhengig av årsak til at man sier nei til bhg også etter 18 mnd.

Link???? :D
 


«Regjeringen gjør kun et lite grep på kontantstøtten, men varsler at de vil utrede å endre den til en småbarnsstøtte.

Kontantstøtten kan i dag gis til og med måneden barnet fyller 23 måneder eller til og med måneden barnet begynner i barnehage. Foreldre kan dermed motta et offentlig subsidiert barnehagetilbud og kontantstøtte i samme måned for samme barn. Regjeringen foreslår at ordningen med kontantstøtte legges om slik at det fra 1. august 2022 ikke gis kontantstøtte den måneden barnet begynner i barnehage.

Regjeringen utreder å erstatte kontantstøtten for barn mellom 18 og 24 måneder med en småbarnsstøtte for dem som har søkt om, men ikke fått, barnehageplass.»

Så den kan jo fortsatt endres senere, men per nå er ikke planen å gjøre noe med det. Som er bra for oss som har små barn akkurat NÅ og ønsker mer tid med dem hjemme
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/statsbudsjettet-2022-barnefamilier-tilleggsproposisjon

Antar det ikke er vedtatt enda, men utgjør en stor forskjell at de ikke har det i budsjettet at de ønsker å endre fra 18 mnd kontra at de har det i budsjettet at de ønsker endring - vedtatt eller ei :)
 
«Regjeringen gjør kun et lite grep på kontantstøtten, men varsler at de vil utrede å endre den til en småbarnsstøtte.

Kontantstøtten kan i dag gis til og med måneden barnet fyller 23 måneder eller til og med måneden barnet begynner i barnehage. Foreldre kan dermed motta et offentlig subsidiert barnehagetilbud og kontantstøtte i samme måned for samme barn. Regjeringen foreslår at ordningen med kontantstøtte legges om slik at det fra 1. august 2022 ikke gis kontantstøtte den måneden barnet begynner i barnehage.

Regjeringen utreder å erstatte kontantstøtten for barn mellom 18 og 24 måneder med en småbarnsstøtte for dem som har søkt om, men ikke fått, barnehageplass.»

Så den kan jo fortsatt endres senere, men per nå er ikke planen å gjøre noe med det. Som er bra for oss som har små barn akkurat NÅ og ønsker mer tid med dem hjemme
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/statsbudsjettet-2022-barnefamilier-tilleggsproposisjon

Antar det ikke er vedtatt enda, men utgjør en stor forskjell at de ikke har det i budsjettet at de ønsker å endre fra 18 mnd kontra at de har det i budsjettet at de ønsker endring - vedtatt eller ei :)

Fantastisk! Tusen takk!
En hjertesak dette her, men må jo innrømme at man kjemper jo hardest når man står i det selv. Yngste vår fyller 1 neste mnd, så kontantstøtte fra januar ligger i kortene :D
 
Back
Topp