Kontantstøtte

Helt enig at en viss andel skal være låst til far, men familiepolitikken er i stadig økende grad mindre felskisbel enn før og passer nå for de fleste inn i en A4-løsning hvor, det er midt i blinken for den mammaen som ønsker å jobbe fullt fra 7-8 mnd og sende barnet tidlig i barnehage. Jeg sier ikke at det er feil, det er flott at vi gir den muligheten til de kvinnene som ønsker det - det er derimot helt feil at vi fratar alle andre muligheten til fleksibilitet. Minner om at selv vel heller ikke har hatt baby under tredelt permisjon, for det kom vel i 2018-19.
Vi har hatt fedrekvote på 12 uker, men far har tatt mer og vi begge har jobbet gradert for å utvide foreldrepermisjon. Så nei jeg har ikke hatt 15 uker men synes det er flott at far har fått enda mer! :)
Vi har kanskje ikke gjort oss fortjent da til å være fleksibel, de prøvde men ente opp med at far tok enda mindre. Da kan det ikke være fleksibelt da,
 
Vi har hatt fedrekvote på 12 uker, men far har tatt mer og vi begge har jobbet gradert for å utvide foreldrepermisjon. Så nei jeg har ikke hatt 15 uker men synes det er flott at far har fått enda mer! :)
Vi har kanskje ikke gjort oss fortjent da til å være fleksibel, de prøvde men ente opp med at far tok enda mindre. Da kan det ikke være fleksibelt da,

Det er nettopp dette jeg sier. Flott for dem som ønsker dette. Men det mangler evne til å se at ikke alle passer inn i en og samme løsning. Og det vitner du jo om her.
 
  • Liker
Reactions: HCS
Det er nettopp dette jeg sier. Flott for dem som ønsker dette. Men det mangler evne til å se at ikke alle passer inn i en og samme løsning. Og det vitner du jo om her.
Hadde du snakket om mindretallet her så hadde jeg vært med deg. Når flertallet av familier så passer det ikke for far å være samme barnet sitt, så handler det om villighet og ikke at det er umulig oppgave for far driver selv eller lignende.
 
Hadde du snakket om mindretallet her så hadde jeg vært med deg. Når flertallet av familier så passer det ikke for far å være samme barnet sitt, så handler det om villighet og ikke at det er umulig oppgave for far driver selv eller lignende.

Man kan fint ha en feks 10-ukers fedrekvote som er låst til far. Jeg sier ikke at far IKKE skal ha fedrekvote og at mange ønsker seg dette, det tror jeg ikke. Men det er nok for de fleste sånn at mor ender opp med ulønna permisjon før far tar over, fordi en tredeling ikke samsvarer med manges behov for å være mer sammen med spedbarnet før far tar over.
 
Ja, det er mye viktigere. Jeg tenker mer penger til helseforetakene, mer penger til psykiskhelse, mer hjelp til familier som har syke barn og mer til barn med spesielle behov. Det er mye viktigere enn kontantstøtte. Siden lommeboken ikke er utømmelig selv om vi bor i norge så må det prioroteres

Tror at ved å være lenger hjemme, så kan man kanskje forebygge noe også :) så om det er ønskelig å gi støtte til det du nevner, så kan kontantstøtte kanskje hjelpe til der ;)
 
Tror at ved å være lenger hjemme, så kan man kanskje forebygge noe også :) så om det er ønskelig å gi støtte til det du nevner, så kan kontantstøtte kanskje hjelpe til der ;)
Jeg tror nok ikke barnehage er så skadelig for barn at de blir psykisk syke av det. Så tenker jeg at da er det viktigere å putte pengene inn i barnehager for å øke bemanning og kvalitet om barnehage er så skadelig for barn at de blir syke av det.
 
Hadde du snakket om mindretallet her så hadde jeg vært med deg. Når flertallet av familier så passer det ikke for far å være samme barnet sitt, så handler det om villighet og ikke at det er umulig oppgave for far driver selv eller lignende.
Men hvorfor skal man kjøre over mors og fars ønsker? Hvis far ØNSKER å jobbe mer og mor ønsker å være mer hjemme? Hvorfor skal de ikke få muligheten? Og for å ta meg selv som eksempel på noe annet relevant, slet jeg med bekkenet lenge etter barna var 1 år... Måtte da vært sykemeldt hvis far skulle hatt sin kvote og jeg jobbet.. Isteden var jeg hjemme, og far jobbet. Ga mer til samfunnet da. Mor sliter jo ofte med noe mer etter fødsler, og å presses tilbake i jobb etter få mnd er ikke greit for mange.. Og når begge er enige om hva man ønsker, skulle det ikke være opp til staten å tre noe annet over hodet på oss. Jeg fikk heldigvis all kvoten, også fars. Og veldig glad for det!!!
 
Jeg har sett svaret ditt, men er ikke enig i det su skriver. Mener du virkelig barn med spesielle behov får det pga bhg?

Nope, men tenker at det kan være en investering i psykisk helse til foreldre og barn :)
 
Jeg tror nok ikke barnehage er så skadelig for barn at de blir psykisk syke av det. Så tenker jeg at da er det viktigere å putte pengene inn i barnehager for å øke bemanning og kvalitet om barnehage er så skadelig for barn at de blir syke av det.

Ikke at de blir psykisk syke av å være i barnehage, men at å være sammen med primære omsorgspersoner litt lenger kan være med å gi de det de trenger psykisk sett. Stor forskjell på 10-12 mndr alder vs 18-24 mnd alder i forhold til utvikling, inkl tilknytning
 
Men hvorfor skal man kjøre over mors og fars ønsker? Hvis far ØNSKER å jobbe mer og mor ønsker å være mer hjemme? Hvorfor skal de ikke få muligheten? Og for å ta meg selv som eksempel på noe annet relevant, slet jeg med bekkenet lenge etter barna var 1 år... Måtte da vært sykemeldt hvis far skulle hatt sin kvote og jeg jobbet.. Isteden var jeg hjemme, og far jobbet. Ga mer til samfunnet da. Mor sliter jo ofte med noe mer etter fødsler, og å presses tilbake i jobb etter få mnd er ikke greit for mange.. Og når begge er enige om hva man ønsker, skulle det ikke være opp til staten å tre noe annet over hodet på oss. Jeg fikk heldigvis all kvoten, også fars. Og veldig glad for det!!!
Det handler litt mer om kun enkeltpersoner. Det handler om samfunnet og det beste for samfunnet i sin helhet.
Da kan det ikke være slik at kvinner i fruktbaralder Ikke får drømmeyrke, eller ikke får fulltid, eller mister jobben pga fare for fravær. Risikoen må ligge på begge kjønn. Får vi kvinner velge så velger vi hjemme med barnet de fleste av oss, det er pga vi faller fort tilbake rollene våre. Det er ikke så lenge siden det var en selvfølge at kvinnen var hjemme og mannen var forsørger. For å likestille dette mer er vi nødt til at friheten ikke gies til oss for vi klarer ikke å tenke sånn enda. Kanskje barna våre kan få den friheten for de har vokst opp med mer tilstedeværende far, mer delte oppgaver hjemme, med en mamma som jobber osv. jeg tenker på sikt vil familier få frihet, når det er like naturlig at pappa tar en stor del av permisjonen som mor.
Og er man syk ja da må man bli sykemeldt da, noen blir jo også skadet og uføre etter fødsel, sånn er det jo dessverre og da har vi heldigvis ordninger som kan hjelpe mor.
 
Men da er jo sykdom eller arbeidsledighet grunnen til inntektstap, ikke at du var hjemme med barn?
Nei. For det startet med å være hjemme med barn. At jeg var syk var ikke grunnen. Jeg sa opp jobben. Jeg visste at jeg kunne fått jobb der igjen. Men pga sykdom så kan jeg ikke jobbe der.
 
Om du ikke får det du trenger til din sønn, kan du klage til Statsforvalteren. Løsningen er fortsatt ikke å sende alle barn i bhg tidlig!
Som om det hjelper. Prøvd det også men de skriver bare at dette må taes med legen. Eneste stedet for å få hjelp til barn som henger etter er i bhg. Dette veit bhg og regjeringen. Det står ikke stillingsbeskrivelse til legen. Helsestasjonen sjekker jo bare enkelte punkter. Noe som gjorde at min falt imellom.
 
Som om det hjelper. Prøvd det også men de skriver bare at dette må taes med legen. Eneste stedet for å få hjelp til barn som henger etter er i bhg. Dette veit bhg og regjeringen. Det står ikke stillingsbeskrivelse til legen. Helsestasjonen sjekker jo bare enkelte punkter. Noe som gjorde at min falt imellom.

Hvis det er innen helse det sviktet, så er det fylkeslegen da. Uansett, så er ikke det et argument for å sende alle 10-12 mndr gamle barn i barnehage. Barnehage er et frivillig pedagogisk tilbud til barn, ikke en kontroll instans
 
Hvis det er innen helse det sviktet, så er det fylkeslegen da. Uansett, så er ikke det et argument for å sende alle 10-12 mndr gamle barn i barnehage. Barnehage er et frivillig pedagogisk tilbud til barn, ikke en kontroll instans
Jeg veit det. Men fra en regjerings side er det lettere å få barn i bhg enn det er å fikse hele helsesystemet. Jeg liker ikke at de starter nåe de er 2. Kjempe forbanna på bhg og de ansatte som la på traumene til min sønn. Men er bup enig i oss så skal bhg få err hælvete og spesielt den ansatte som var verst. Hu ble gransket 2 ganger men jobber der enda. Hu er forferdelig mot barn, mot voksne og for den slags skyld.
 
Her var litt av en diskusjon ja! Får mange tanker i hodet, og vanskelig for å skrive dem ned. Jeg er kvinne, sammen med en mann, og sammen har vi barn. Han elsker barna, jeg elsker barna. Men vi har forskjellige behov når det kommer til å tilbringe tid med dem. Jeg vil ikke bli fortalt at jeg har det best i jobb, fordi det er best i likestillingens navn. Vi har forskning som støtter at det ikke er barnets beste å begynne i barnehage som 1 år og yngre. Da forstår jeg ikke hvorfor det er målet? Målet er å gjøre det som ikke er best for barna?? Hvorfor er det sånn? Hvorfor skal de prioritere oss voksne og kvinnens likestilling? Prioriter barna!
 
Det skreiv jeg ikkr, mrn kommentarer som du har bare ett barn å bla bla er skikkelig ufine. Man setter vel ikke flere barn til verden enn man har råd til vil jeg tro. Jeg har ikke valgt seov å få ett barn..
Hcs, hva er du egentlig uenig i her? At jeg ikke har valgt å få ett barn, at det ikke er ufint å slenge ut kommentarer som at du bare har ett barn eller at man ikke setter flere barn til verden enn man har råd til?
 
Jeg veit det. Men fra en regjerings side er det lettere å få barn i bhg enn det er å fikse hele helsesystemet. Jeg liker ikke at de starter nåe de er 2. Kjempe forbanna på bhg og de ansatte som la på traumene til min sønn. Men er bup enig i oss så skal bhg få err hælvete og spesielt den ansatte som var verst. Hu ble gransket 2 ganger men jobber der enda. Hu er forferdelig mot barn, mot voksne og for den slags skyld.

Barnehage er ikke en hvilepute for regjeringen, slik at de slipper å gjøre forbedringer andre steder.

De aller fleste steder fungerer systemene stort sett fint! Om det skulle være et og annet unntak, så endrer det fortsatt ikke mitt synspunkt, løsningen er ikke å sende alle barn i bhg i 10-12 mnd alder!
Leit å høre at ting har sviktet rundt ditt barn (helse/pedagogikk) og deg (NAV). Hvis du helt seriøst har klaget til alle relevante instanser som håndterer klager og på alle nivåer, så er det selvsagt trist hvis du ikke blir hørt, men likevel såpass spesielt at det ikke skal styre «hele Norges» barnebefolknings rettigheter.

Om bhg har lagt traumene sine over på din sønn, så er jo det egentlig ikke relevant for denne diskusjonen. Selv om det er kritikkverdig
 
Hcs, hva er du egentlig uenig i her? At jeg ikke har valgt å få ett barn, at det ikke er ufint å slenge ut kommentarer som at du bare har ett barn eller at man ikke setter flere barn til verden enn man har råd til?
Hvis man bruker sin egen situasjon som eksempel så må man jo tåle å høre at det ikke kan generaliseres til alle. Helt klart at man ikke kan velge å bare få ett barn, men det er jo ikke det hun sier i det hele tatt. Hun sier at det er et økonomisk spørsmål, og da er det forskjell på ett og flere barn.
 
Back
Topp