Kontantstøtte

Ja, det er mulig MED kontantstøtte :) Hvertfall om en skal se på den gjennomsnittlig lønn i forhold til hva det jevnt over koster å bo. Jeg var hjemme 7 måneder ekstra, og hadde bare en liten jobb i tillegg. Og pappaen var fortsatt delvis student og tjente ikke kjempemasse. Jeg vet godt at man kan strekke seg ekstra i forhold til å kutte utgifter og spare opp i forkant, samt ha mindre jobber for å være lenger hjemme. Vi var likevel avhengig av kontantstøtta. Og som jeg sier - en barnehageplass koster mer enn kontantstøtte for staten, men uten kontantstøtte er det nok en del som vil måtte sende i bhg tidligere enn de kanskje ville ha gjort med denne ordningen.

Om man vil velge slik fremover, så må man ta med i beregningen at man ikkje får ekstra støtte. Det er ikkje staten som skal betale for at man vil gå heima utover 18mnd. Men trur med kan diskutere att og fram lenge, så me får godta at me er uenig.
 
Umulig å vite om dei kutter meir. Ikkje ta sorgen på forskudd. Eg stemte utfra helhetlig politikk og visste at det er ønskelig med ventestøtte istedenfor kontantstøtte etter ein viss alder.
En har jo sett det flere ganger, så derfor har jeg en tendens til å ta sorgen på forskudd. Men opprinnelig er det ikke min "sorg" :p
 
Barnet får foreldrene ta vare på tenker jeg, staten sponer både permisjon, barnehage, skole, helse for barnet noe kan kanskje foreldrene betale også?
Og jeg skulle tenkt meg mange tusen til jeg for å ha til mine barn, men jeg ønsker at vi heller tar vare på syke, de uten jobb og barn som vokser opp i disse hjemmene. For jeg synes småbarnsforeldre får faktisk nok. Jeg har dårligere råd nå enn da barna var små.
Skal vil ha dette flotte tilbud til våre barn også, så må vi vise moderasjon. Det skader flere barn å kutte i sykepenger, aap eller sosialstønad enn å kutte i kontantstøtten.
Ja vi er uenige der om hva som er viktig. Jeg tror kontantstøtte er rent tap staten.

Kontantstøtten er jo billigere for staten, enn at de barna som ellers ikke ville gått i barnehage pga kontantstøtten, faktisk begynner i barnehage. Så å kutte kontantstøtten øker statens utgifter. Da syns jeg heller foreldre kunne fått de tusenlappene å vært hjemme med barna sine hvis de ønsker det. Enn at kontantstøtten + enda flere tusen går til barnehagene.
 
Kontantstøtten er jo billigere for staten, enn at de barna som ellers ikke ville gått i barnehage pga kontantstøtten, faktisk begynner i barnehage. Så å kutte kontantstøtten øker statens utgifter. Da syns jeg heller foreldre kunne fått de tusenlappene å vært hjemme med barna sine hvis de ønsker det. Enn at kontantstøtten + enda flere tusen går til barnehagene.

Synes det er flott om det investerer i barnehager og det er mer samfunnsnyttig. Det er ikke kun kontantstøtten staten taper med å holde kvinnene hjemme så lenge, de taper også skatt og barn som trenger å komme i barnehage blir hjemme. Staten skal tenke på helheten ikke enkeltpersoner. Så får de enkeltpersonene sørge for at de har den økonomien som gjør at de vil ha den friheten de ønsker seg når de får barn.
 
Kjenner jeg egentlig er ferdig med denne diskusjonen, men må legge til én ting. Dere sier at staten ikke må tenke på enkeltindivider og heller tenke på seg selv. Greit nok. I 2019 var fødselstallet på 1,53 barn per kvinne (2020: 1,48). Altså ikke nok til å ivareta befolkningen, som føre til færre arbeidstakere på sikt, altså våre barn. Med andre ord er det veldig mange færre som får barn nå enn før, og de som får, får også færre barn. Så hvordan skal man stimulere kvinner til å få flere barn slik at vi ikke må tappe Oljefondet for å betale for velferdsgodene etter hvert? Dere snakker om at man ikke skal tenke på individet, men samtidig har dere kun utsyn for hva som gjelder dere selv. Ok, dere klarte det og dere har fått barn for det, men det gjelder ikke alle. Og det gjelder ikke nok. For realiteten er at det ikke fødes nok barn til en, i verste fall, kontrollert befolkningsnedgang. Så da å fjerne goder, egentlig uavhengig av hva det er, vil kunne påvirke dette tallet enda mer negativt. Dessuten så vi under korona at antallet fødsler øker, det kan tyde på at et roligere liv også fører til flere barn. Å presse alle tilbake i jobb så tidlig som mulig, uavhengig av _individets_ ønsker, ser ikke hensiktsmessig ut. Og da taper nettopp staten, som ikke får nok fremtidige arbeidstakere til å bidra til felleskassa. Sånn, nå er jeg ferdig.
 
Last edited:
Kjenner jeg egentlig er ferdig med denne diskusjonen, men må legge til én ting. Dere sier at staten ikke må tenke på enkeltindivider og heller tenke på seg selv. Greit nok. I 2019 var fødselstallet på 1,53 barn per kvinne. Altså ikke nok til å ivareta befolkningen, som føre til færre arbeidstakere på sikt, altså våre barn. Med andre ord er det veldig mange færre som får barn nå enn før, og de som får, får også færre barn. Så hvordan skal man stimulere kvinner til å få flere barn slik at vi ikke må tappe Oljefondet for å betale for velferdsgodene etter hvert? Dere snakker om at man ikke skal tenke på individet, men samtidig har dere kun utsyn for hva som gjelder dere selv. Ok, dere klarte det og dere har fått barn for det, men det gjelder ikke alle. Og det gjelder ikke nok. For realiteten er at det ikke fødes nok barn til en, i verste fall, kontrollert befolkningsnedgang. Så da å fjerne goder, egentlig uavhengig av hva det er, vil kunne påvirke dette tallet enda mer negativt. Dessuten så vi under korona at antallet fødsler øker, det kan tyde på at et roligere liv også fører til flere barn. Å presse alle tilbake i jobb så tidlig som mulig, uavhengig av _individets_ ønsker, ser ikke hensiktsmessig ut. Og da taper nettopp staten, som ikke får nok fremtidige arbeidstakere til å bidra til felleskassa. Sånn, nå er jeg ferdig.
Jeg tror ikke kvinner får mindre barn fordi de ikke får kontantstøtte, jeg tror heller fordi kvinner venter for lenge og dermed får større problemer med å få barn og derfor færre barn i familiene. Vi kvinner går dessverre ut på dato lenger før mannfolka. Det er overbefolkning i verden, og mange ønsker seg et bedre liv så tror vi skal klare oss selv om kvinner velger bort barn pga de ikke får kontantstøtten. Et roligere liv kan alle ha godt av, men skal staten betale det? Nei der er vi uenige.
i
 
Jeg husker jeg leste for en stund tilbake (husker ikke hvor) at endringer i kontantstøtten som regel gjelder fra august. Så en kan jo håpe at den står stille frem til august 2022. Jeg har brukt kontantstøtte med begge barna mine og er veldig takknemlig for den muligheten. Tror mange av de som er bastante i meningene sine om at den må fjernes aldri har brukt den selv, og da er det jo vanskelig å forstå hva nytten av den kan være for andre. Jeg tror også at fjerningen av den kommer til å tydeliggjøre klasseforskjeller mellom folk og at kun de med god økonomi kan være hjemme lenger med barna. Det synes jeg er veldig trist!

Hvordan fungerer egentlig dette med ventestøtte forresten? Blir en tvungen til å akseptere hvilken som helst barnehageplass selv om den er langt borte/ikke på liste over ønskede bhg fordi man uansett mister ventestøtten om man takker nei? :woot:
 
Om man vil velge slik fremover, så må man ta med i beregningen at man ikkje får ekstra støtte. Det er ikkje staten som skal betale for at man vil gå heima utover 18mnd. Men trur med kan diskutere att og fram lenge, så me får godta at me er uenig.

Hvor lenge tenker du staten skal være inne med støtte? Det er jo et kontinuum fra ingen støtte til hele barndommen :p
 
Jeg husker jeg leste for en stund tilbake (husker ikke hvor) at endringer i kontantstøtten som regel gjelder fra august. Så en kan jo håpe at den står stille frem til august 2022. Jeg har brukt kontantstøtte med begge barna mine og er veldig takknemlig for den muligheten. Tror mange av de som er bastante i meningene sine om at den må fjernes aldri har brukt den selv, og da er det jo vanskelig å forstå hva nytten av den kan være for andre. Jeg tror også at fjerningen av den kommer til å tydeliggjøre klasseforskjeller mellom folk og at kun de med god økonomi kan være hjemme lenger med barna. Det synes jeg er veldig trist!

Hvordan fungerer egentlig dette med ventestøtte forresten? Blir en tvungen til å akseptere hvilken som helst barnehageplass selv om den er langt borte/ikke på liste over ønskede bhg fordi man uansett mister ventestøtten om man takker nei? :woot:

Jeg har aldri brukt kontantstøtte for den var ikke der med barna mine, (tror jeg, sjekket aldri)men to av de har jeg ventet med barnehagestart likevel. Vi løste det med å jobbe redusert og jobbe forskjellige av hverandre. Så helt riktig jeg har fått det til uten kontantstøtte. Med eldste så begynte barnet når barnet var 12 måneder for det var ikke et annet alternativ, men jeg fikk 3 barn likevel på tross av ingen støtte utover permisjon. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk betalt i 12 måneder for å gå hjemme med mine barn, min mamma måtte si opp jobben sin når hun var gravid med meg.
Jeg hadde ikke støttet kontantstøtte selv om jeg hadde mottatt den heller, jeg mener den bidrar til diskriminering i arbeidslivet der kvinner kommer bak men pga fare for stort fravær om hun setter barn til verden.
 
Jeg husker jeg leste for en stund tilbake (husker ikke hvor) at endringer i kontantstøtten som regel gjelder fra august. Så en kan jo håpe at den står stille frem til august 2022. Jeg har brukt kontantstøtte med begge barna mine og er veldig takknemlig for den muligheten. Tror mange av de som er bastante i meningene sine om at den må fjernes aldri har brukt den selv, og da er det jo vanskelig å forstå hva nytten av den kan være for andre. Jeg tror også at fjerningen av den kommer til å tydeliggjøre klasseforskjeller mellom folk og at kun de med god økonomi kan være hjemme lenger med barna. Det synes jeg er veldig trist!

Hvordan fungerer egentlig dette med ventestøtte forresten? Blir en tvungen til å akseptere hvilken som helst barnehageplass selv om den er langt borte/ikke på liste over ønskede bhg fordi man uansett mister ventestøtten om man takker nei? :woot:

Jupp, har du fått plass har du fått plass… uavhengig av hvor plassen er…
 
Jupp, har du fått plass har du fått plass… uavhengig av hvor plassen er…
Usj, etter sammenslåingen her i kommunen hadde det blitt krise hvis vi skulle kjørt til andre enden av kommunen innover i landet (du vet jo hvilken kommune det er snakk om) :p
 
Hvor lenge tenker du staten skal være inne med støtte? Det er jo et kontinuum fra ingen støtte til hele barndommen :p


Tenker foreldrepermisjon og frem til 18mnd med kontantstøtte, deretter ventestøtte. Utover det får man barnetrygd. Og reduksjon i SFO og bhgrekning.
 
Usj, etter sammenslåingen her i kommunen hadde det blitt krise hvis vi skulle kjørt til andre enden av kommunen innover i landet (du vet jo hvilken kommune det er snakk om) :p

Ja, tenker det gjelder mange kommuner etter sammenslåinger. Har jo blitt alt for svært! For min del er bare det å få en annen bhg en storebror uaktuelt. Spennende hvor lenge jeg får støtte da…. Er jo blant dem som har planlagt å bruke den støtten jeg da…
 
Jeg tror det handler om at for en del, så ønsker de ikke sende barnet i bhg mens det er 10-12 mnd gammelt, men vente til det er litt eldre, slik at det kan være sammen med primære omsorgspersoner lenger. For mange, kan kontantstøtten i en periode være med på å dekke inn et inntektstap (deler av). I perioden man bruker kontant støtte, så har man heller ikke bhg utgift, slik at differansen sammenlignet med bhg plass er 10-11 000 per mnd. Om man har spart litt eller tatt avdragsfritt lån eller tatt en kveldsvakt et , så kan det være slik at det med kontant støtte akkurat går rundt den tiden. Senere, når man jobber, så har man jo mer inntekt (for de fleste kan ikke leve på den måten over tid), og dermed bedre mulighet til å dekke utgifter.

Så oppsummert, en del ønsker å ha barnet sitt hjemme lenger og kontantstøtten kan bidra til det.

ja jeg ser det absolutt men for vår del var det lengre perspektivet som ble avgjørende om vi kunne ha barn nr tre eller ikke. Men vi vett vi kan leve på en inntekt om vi vil, ikke luksus og avdragsfrihet på lånet men tenker vi over hvor penge går kjøper brukte klær etc så går det i sammen på et vis.

som påpekt så slipper enn å betale bgh samtidig.
 
Et veldig godt poeng, eldste her er dyrest helt klart og der får man også mindre i barnetrygd enn de som er under 6 år. Jeg vil si småbarnsfamilier får godt med støtte av staten, og tjener du lite Så kan til og med store deler av barnehageregningen bli dekket.

godt det ikke bare jeg som opplever de blir dyrere og dyrere. Vanskeligere å finne klær bra brukt også fordi klærene blir jo mer utslitt hvor eldre de blir. De minste str blir så lite brukt at der kan foreldre spare mye penger om de ønsker.

så har også tenkt det er rart barnetrygden går ned, siden utgiftene lett økes og ikke reduseres med alderen
 
godt det ikke bare jeg som opplever de blir dyrere og dyrere. Vanskeligere å finne klær bra brukt også fordi klærene blir jo mer utslitt hvor eldre de blir. De minste str blir så lite brukt at der kan foreldre spare mye penger om de ønsker.

så har også tenkt det er rart barnetrygden går ned, siden utgiftene lett økes og ikke reduseres med alderen
Helt enig med deg, her kan ikke engang mellom arve av størst pga de klærne er utslitte, arv ble det liksom slutt på ved 116 og nå må det kjøpes nytt til de alle. Alltid på jakt etter brukt, men det er omtrent umulig. Så ja det er rart at eldre barna blir mindre støtte får vi. Skulle vært omvendt.
 
Jeg forstår ikke helt hva du mener, hadde du ingen inntekt mellom 2014 og 2019? Da fikk du kanskje sosialhjelp? Og da får du vel også ekstra fordi du er arbeidsledig med barn. Og hvis du var arbeidsledig, så blir det vel heller ikke samme sak som det som snakkes om her.
Jeg hadde absolutt ingenting. Jeg sa opp jobben og søkte aldri om arbeidsledighetstrygd.
 
Jeg tror ikke kvinner får mindre barn fordi de ikke får kontantstøtte, jeg tror heller fordi kvinner venter for lenge og dermed får større problemer med å få barn og derfor færre barn i familiene. Vi kvinner går dessverre ut på dato lenger før mannfolka. Det er overbefolkning i verden, og mange ønsker seg et bedre liv så tror vi skal klare oss selv om kvinner velger bort barn pga de ikke får kontantstøtten. Et roligere liv kan alle ha godt av, men skal staten betale det? Nei der er vi uenige.
i


Bare skyter inn at en barnehageplass fra 1 år koster staten 3 ganger så mye i det året som kontantstøtte i 1 år ekstra :D
 
Hvis du var uten inntekt en periode og deretter på AAP, så hadde du vel ikke inntektstap om du var hjemme lenger med barna?
Jo. Fra 2014-2018 hadde jeg ingen inntekt. Jeg sleit med å finne en lege som hørte på meg. Når det endelig skjedde så tok det 2 år før nav hørte. Jeg fikk siste permisjon pengene med eldste mai 2014, fikk aap august 2018. Så i mellom der hadde jeg ingenting.
 
Jeg kommer ikke til å få noen flere barn, har to barnehagebarn, ei som begynner i første til høsten. Likevel syns jeg det er synd med kontantstøtte, at den forandrer seg:shy:
Ja. Men jeg skjønner det også. Flertallet av de som mottar kontantstøtte er innvandrere. De barna trenger bhg for å lære norsk. Desverre setter sånt kontantstøtten i dårlig lys. Det får vi ikke gjort noe med når det er sånn det har blitt. Selvfølgelig er det trist at den blir borte. Men heldigvis ikke helt. Ser i vår kommune så er det vanskelig å få barnehage plass og de som ikke får plass får jo fortsatt kontantstøtte. Den er jo "bare" kortet ned med 6 mnd. Vi valgte bort en del ting for å ha barna hjemme. Nå er tung en del bedre siden jeg også får penger. Vi har endelig en dyrere bil og fikk kjøpt en ny campingvogn( den gamle lakk vann og i vinter ble det mugg under senga). Men enda ikke råd til ny bil siden aap ikke er godt betalt når de brukte så lang tid, da får jeg minstesats. Skulle ønske de var raskere og regnet ut fra min forrige jobb, hadde vært en del mer i mnd på meg da. Men det får jeg ikke gjort noe med.
 
Back
Topp