23+0
En deilig milepæl! Nå gjør man vertfall noe for tvillingene om fødselen skulle starte, selv om det er lite sannsynlighet for overlevelse enda. Hver eneste dag nå teller mye! Overlevelsen øker vel fra rundt 10% fra i dag til rundt 50% i uke 24. Til uke 25 økes det til ca 80%, og ca 90% i uke 26.
Jeg kjenner at jentene stadig blir sterkere der inne, og det merkes at de begynner å få søvnrutiner. De pleier å være ganske aktive på kvelden og utover, og av og til om nettene etter jeg har vært på do og om morgenene. Kjenner de også litt innimellom på dagtid også, men generelt er det ganske rolig da.
I går kveld hadde jeg en litt morsom og rørende episode. De var økende veldig aktive fra før kl. 23 og frem til jeg la meg kl. 01. Når jeg la meg i sengen tok det helt av, og det var fullstendig kaos når jeg skulle til å sove. Jeg bestemte meg for å prøve å nynne litt på en sang jeg har sunget en del i det siste, og bare etter få sekunder ble det helt stille i magen! Det fikk meg til å få et smil om munnen. Jeg følte de ble beroliget av meg - en herlig følelse
Når det hadde pågått så lenge var det ikke mulig at dette bare var helt tilfeldig!
I dag hadde jeg en annen litt morsom episode. Jeg hostet, og det virket som hodet (evt rumpen) på tvilling 1 (på høyre side) ble skutt opp i ribbeina mine og ble liggende der. Det var veldig ubehagelig, men fikk omsider trykt hun ned igjen
Dette er første gang jeg kjenner noe i ribbeina.
Plager:
Det presset/nedpresset jeg hadde har jeg egentlig ikke kjent slik lenger, heldigvis! Det er litt av og på med kynnere og hvor ofte de kommer. Ved aktivitet blir jeg ofte hardere utenpå magen. Det siste døgnet har magen vrengt seg ganske mye på høre side. Magen blir jo helt usymmetrisk når jeg har kynnerne, rart å se på.
Ryggen og hoftene er også veldig av og på. Jeg har endelig fått kommet til hos fysioterapeut. Fikk noen øvelser av hun, samtidig som hun skal massere meg på de ømme punktene. Jeg tenkte det bare var muskulært i ryggen, men når hun bevegde/trykket på ryggsøylen min var det smertefullt i den midterste delen, rett ved musklene som er knytt. Å sitte i en "rett-opp-og-ned" stol gjør at det knyter seg mer i ryggen, og det blir ganske intenst. Hoftene er heller ikke gode, og dette tror jeg kommer av sengen vi har. Da jeg lå på hotell i mykere seng 3 netter hadde jeg ikke vondt i hoftene i det hele tatt egentlig.
Siste uken nå har jeg merket at jeg begynner å få litt ødemer, spesielt i beina. Dette ble veldig synlig når jeg i helgen var veldig aktiv i varme omgivelser.
Svimmelheten/uvelheten i forbindelse med lavt blodtrykk har også de siste ukene begynt å komme litt tilbake om formiddagene. Jeg må egentlig bare få i meg mat og drikke så snart jeg står opp, i tillegg til å ikke bli sittende i ro, så går det seg til.
Trusa har heldigvis ikke vært så våt i det siste. Tror det har hjulpet å knipe litt etter jeg har tisset før jeg reiser meg opp, det kommer ofte en del da
Shopping:
Jeg har de siste ukene fått handlet en del babyutstyr. Masse fine klær jeg bare gleder meg til å vaske og legge på plass der det skal være, en vegglampe, hyller, babynest, brystpumpe, et par smokker, og litt andre greier. I tillegg fikk jeg i går lagt inn en stor bestilling på vogn, stellebord, senger, madrasser, dyner, bilstoler osv. Dette får vi om et par uker, og herlighet som jeg gleder meg til å få opp alt og gjøre klart barnerommet og det som må til!
Nå er det bare å få ryddet siste rest av det som må ut av det kommende barnerommet, før vi kan begynne å ta nye saker og ting inn der.
Kontroller:
Nå er det bare 1 uke igjen til vekstkontroll på sykehuset! Da skal vi først inn å snakke med jordmor, og deretter til lege på ultralyd for å måle hvor store tvillingene er. Jeg er veldig spent på om de er relativt like i størrelse siden den ordinære ultralyden i uke 18+5, eller om den ene av de har vokst seg større enn den andre. Jeg bare håper alt ser bra ut! Spent, litt nervøs og gleder meg mye
Om 2 uker skal jeg til jordmor i kommunen.
Permisjon:
Jeg har endelig for alvor begynt å tenke og planlegge permisjonen vår. Egentlig siden arbeidsgiver presser litt på å få planlagt. Det er ikke mange ukene til jeg må søke foreldrepenger hos NAV uansett heller. Synes det har vært vanskelig, og det er fortsatt en del spørsmål, men det ser mye lysere ut nå enn i starten heldigvis!
Vi må også ta hensyn til de mulige endringene som kommer i forhold til foreldrepenger og svangerskapspermisjon. NAV sier at man ikke får valg om å søke etter reglene som gjelder per i dag, selv om det enda ikke er vedtatt om reglene om økt fastsettelse av mødre/fedrekvote, og i tillegg om økt permisjon for tvillingforeldre. Dette skal i så fall gjelde for barn født fra 1.juli, men kommer mest sannsynlig ikke opp i Stortinget og blir vedtatt før 6.juni.
Det som er veldig komplisert er at jeg ifølge saksbehandler for permisjon for arbeidsplassen min sier at de ikke har hørt noe om dette, og at jeg må søke permisjon etter de gamle reglene. Det betyr at jeg må sette opp to ulike opplegg for permisjon. Et til NAV med de nye reglene som høyst sannsynlig trer i kraft fra 1.juli, og et til arbeidsplassen min med de reglene som gjelder i dag. Jeg blir ganske frustrert over dette, men krysser selvsagt fingrene for de nye reglene som gjør at vi får være lengre hjemme med jentene (til sammen 12 uker lenger).
Magebilde fra uke 20, 21, 22 og 23: