Kate det er trygt å kjøre egen bil der, ellers så er alternativet å blmed på temareise, da har de også innenlands fly der i den temareisen for å komme fort frem. Men lokalbussen , ja det er en historie for seg selv, ikke glem at de har isesta mitt på dagen og tar livet som det paser dem der nede, er rett og slett ikke så nøye på klokkeslett, ellers er det venstrekjørt der som i Namibia. Dersom du ike kjører bil i skumringen og i nærheten av veger der de ville dyrene ferdes så gå det bra, da forsvinner de. Men husk de jakter om natten, og de blir skremte dersom de blir blendet om natten. Ellers så kjønner de ikke hva en bil er og trekker seg vekk, men giraffer kan være nysgjerrige da, eh...merket det i Namibia da jeg og ei til var der[8D]men det gikk greit. Men som sagt på de vanlige veiene så er det lite trolig at du møter på en av de store afrikanske dyrene. Men generelt er det greit å ikke kjøre formye ute om kvelden, bedre å være litt overforsiktig enn ikke, og spørr de på hotellet hva de anbefaler. Men det er Johannesburg som er skumlest nattestider og ikke dyrene.
Når du farter rundt i Sør Afrika så kan du reagere som meg, jeg ble kvalm da jeg så forskjellen fra rik by til fatti landsby eller skurene ved flystripen. Man kan si at det er enten eller, og luksusen i Cape Town og andre byer har du aldri sett maken til, det er mye flottere byer der enn her hjemme.
Hm...flyreisen ned litt usiker på antall timer ipper mellom-timer eller kortere. Det kan være du flyr direkte med sharterfly fra Oslo, eller du tar flyet fra tyskland, eller noen av de Europiske landene og direkte ned enten til Johannesburg og lokal fly til Cape Town eller direte fly til Cape Town, eventuelt med mellomlanding i Johannesburg. Ellers er det billg å ta lokale fly der nede.
Shoping , ja det er mye flott åp handle der ned, strutseskinn jeg har en strutseveske fra namibia. Så er det den grønne steinen dems som du kan få figurer av eller annet - den er bare flott altså. Ellers er det veldig moderne i Cape Town, Port Elisabeth, Duban, Pretoria og Johannesburg, her bor det veldig mange hvite afrikanere og de rikeste. På vegen så kan du stoppe på markeder med lokale ting, de selger litt av hvert, men vær litt obs, men de er stort sett veldi greie. Nå har som sagt ikke jeg fartet alene rundt har bare vært der med jobben og overnattinger litt her og der på sørkysten eller verkstedoppholdet i Cape town.
Tror jeg svarte på det meste nå, men turen koster litt - ikke billig å fly til Cape Town, men dersom du tar 21 dager med tema reise så har du en opplevelse for livet, det kan nok være greit i et land som er så spesielt.