Juni 2024

Litt rastløs i påvente av UL i morgen kjenner jeg! Glemte å ta den siste Femar-pillen på syklusdag 7, så tok den om morgenen på syklusdag 8, krysser fingrene for at det går bra..

Har dere andre snakket med klinikken om trening/generell livsstil under forsøk?
Den «gjengse» oppfatning blant leger (hvertfall de som ikke driver spesielt med IVF og infertilitet) virker som er at det bare er å trene som vanlig. Men da vi holdt på i Porsgrunn sa de at man burde unngå å bli anpusten + tung styrke. Men ut fra det jeg har googlet meg til så virker det som at dette rådet om å unngå styrketrening mest gjelder senere i graviditeten.

Pga rådene fra Porsgrunn falt jeg helt ut av trening under forsøkene i fjor, og har som resultat lagt på meg 7-8 kg. Skikkelig irriterende, og aner jo ikke om og når vi kommer til å lykkes. Har forsøkt å komme i gang igjen nå, og i den grad jeg kan trene som vanlig så vil jeg jo fryktelig gjerne det. Men vil samtidig ikke gjøre noe som kan ødelegge for forsøket :confused: Noen som har tanker rundt det?
Jeg trener som normalt nå mens jeg driver med forsøk - jeg kan ikke vite hvor lang tid det tar å lykkes, og jeg orker ikke å sette livet på vent i månedsvis. Jeg jogger 4-5 ganger i uka, og varierer intensiteten med dagsform og syklus. Er man utrent fra før er det sikkert ikke et sjakktrekk å begynne å styrtløpe som nygravid, men hvis du trener jevnlig fra før skal du fint kunne fortsette med det så lenge du lytter til kroppen.
 
Ultralyd i morgen for å sjekke status. Negativ EL-test i dag, og jeg forventer ikke at den slår om før tidligst i midten av neste uke, men det er greit å måle folikkelstørrelse i morgen mtp at mensen ble 4-5 dager forskjøvet av cyclogesten. Har også sendt spørsmål om muligheten for å sette tilbake en dag tidligere, så det er satt av litt tid til å diskutere det. Så får vi se da, hva det blir til denne runden... Etter kontrollen skal jeg ned og hente startnummer til EcoTrail 21km. Angrer på at jeg ikke meldte på 30km, men den er fulltegna, så da blir det sånn denne gangen.
 
Jeg trener som normalt nå mens jeg driver med forsøk - jeg kan ikke vite hvor lang tid det tar å lykkes, og jeg orker ikke å sette livet på vent i månedsvis. Jeg jogger 4-5 ganger i uka, og varierer intensiteten med dagsform og syklus. Er man utrent fra før er det sikkert ikke et sjakktrekk å begynne å styrtløpe som nygravid, men hvis du trener jevnlig fra før skal du fint kunne fortsette med det så lenge du lytter til kroppen.
Takk for innspill. Er ikke utrent men vil heller ikke si at jeg er godt trent nå, falt som sagt helt ut i fjor og har vært av og på med trening siden det. Kanskje greit å holde seg unna de hardeste kondisjonsøktene i tiden etter innsett til jeg vet hvordan det har gått.. kan heller prioritere styrke (som uansett kanskje er greit å gjøre i «min alder» :D).
 
Ultralyd i morgen for å sjekke status. Negativ EL-test i dag, og jeg forventer ikke at den slår om før tidligst i midten av neste uke, men det er greit å måle folikkelstørrelse i morgen mtp at mensen ble 4-5 dager forskjøvet av cyclogesten. Har også sendt spørsmål om muligheten for å sette tilbake en dag tidligere, så det er satt av litt tid til å diskutere det. Så får vi se da, hva det blir til denne runden... Etter kontrollen skal jeg ned og hente startnummer til EcoTrail 21km. Angrer på at jeg ikke meldte på 30km, men den er fulltegna, så da blir det sånn denne gangen.
Wow imponerende! Hadde veldig lyst å melde meg på Ecotrail i fjor, men nå har jeg ikke sjans. Får være et mål neste år (eller 2026 dersom vi lykkes med februar-babyen nå) :angel8
 
Sniker fra mai: Jeg har fått ganske klar beskjed om å ikke trene for hardt rundt uttak og innsett, spesielt type aerobic og sånn type trening som er mye "hopp og sprett". Ut fra hva jeg har forstått så var dette på grunn av fare for att eggstokkene skulle vri seg. Jeg ville hørt med legen og presisert at du ønsker å trene underveis - de har garantert tips og triks til når ila et forsøk det er ok! :)
Å bli anpusten gjør ingenting, men som Kinelill skriver, så skal man unngå trening som kan føre til at eggstokkene vrir seg. Dette gjelder under stimulering og til en stund etter innsett. På klinikkene jeg har vært har de sagt at det inkluderer løping, hopping og tung styrketrening (særlig øvelser der man har armene over hodet). Under siste forsøket nå gikk jeg raske turer (der jeg la inn en del bakker) og gjorde yoga. Fra innsett roet jeg ned litt de første dagene og unngikk for høy puls/å bli for anpusten. Ble gravid og er nå 6+0.
Det er bare bra med bevegelse!
Takk for innspill :Heartpink Jeg skal jo ikke ha uttak, er fryseforsøk med donoregg. Så tenker at det ikke vil være noe fare for vridning av eggstokker, er mest redd for at egget ikke skal feste seg, at kroppen skal støte det ut eller SA. Skal uansett trene som normalt og kanskje enda litt frem til innsett, også får jeg heller bare roe litt ned etter innsett frem til jeg vet hvordan det har gått. Er uansett bare ca en uke fra innsett (av blastocyst) til jeg mest sannsynlig kan ta en hjemmetest..
ja skal uansett høre med klinikken hva som er deres erfaringer!
 
Jeg blir gjerne med her! Zyxl - B1 - 30 - IVF#3 - Akkumulering

Har hatt to uttak tidligere i år, der desverre ingen av embryonene har klart seg. Dermed er det to avbrutte forsøk. Jeg får ut få egg, hhv 4 og 2, men de slutter å utvikle seg før de blir blasto. Jeg er nervøs og bekymret for forsøk 3 nå, ettersom vi har fått to nedslående resultater - men samtidig klar til kamp og holder håpet oppe! Begynt på Menopur idag :)
 
Last edited:
Blir alltid så usikker på oppstarten jeg - har ikke noe sånn klinkende klar start på mensen. Skulle begynne på dag 1 denne gangen, så da kan jeg ikke vente til i morgen å se om det kommer "ordentlig igang" heller. Får satse på at det er bedre med en dag for tidlig enn en dag for seint - og at det ble riktig å starte idag :) Får litt forskjellige svar fra legene også når jeg spør om det
 
Jeg blir gjerne med her! Zyxl - B1 - 30 - IVF#3 - Akkumulering

Har hatt to forsøk tidligere, der desverre ingenting har klart seg. Jeg får ut få egg, hhv 4 og 2, men de slutter å utvikle seg før de blir blasto. Har dermed holdt på en stund, uten noenting som har klart seg :) Jeg er nervøs og bekymret for forsøk 3 nå, ettersom vi har fått to nedslående resultater - men samtidig klar til kamp og holder håpet oppe!
Velkommen! Krysser fingrene for deg :Heartpink
 
Blir alltid så usikker på oppstarten jeg - har ikke noe sånn klinkende klar start på mensen. Skulle begynne på dag 1 denne gangen, så da kan jeg ikke vente til i morgen å se om det kommer "ordentlig igang" heller. Får satse på at det er bedre med en dag for tidlig enn en dag for seint - og at det ble riktig å starte idag :) Får litt forskjellige svar fra legene også når jeg spør om det
Ja jeg er ingen ekspert, men det vil jo aldri være et nøyaktig riktig tidspunkt - hvis man får mensen på kvelden contra morgenen feks. Tenker at +- 12-24 timer antakelig går veldig greit!
 
Litt rastløs i påvente av UL i morgen kjenner jeg! Glemte å ta den siste Femar-pillen på syklusdag 7, så tok den om morgenen på syklusdag 8, krysser fingrene for at det går bra..

Har dere andre snakket med klinikken om trening/generell livsstil under forsøk?
Den «gjengse» oppfatning blant leger (hvertfall de som ikke driver spesielt med IVF og infertilitet) virker som er at det bare er å trene som vanlig. Men da vi holdt på i Porsgrunn sa de at man burde unngå å bli anpusten + tung styrke. Men ut fra det jeg har googlet meg til så virker det som at dette rådet om å unngå styrketrening mest gjelder senere i graviditeten.

Pga rådene fra Porsgrunn falt jeg helt ut av trening under forsøkene i fjor, og har som resultat lagt på meg 7-8 kg. Skikkelig irriterende, og aner jo ikke om og når vi kommer til å lykkes. Har forsøkt å komme i gang igjen nå, og i den grad jeg kan trene som vanlig så vil jeg jo fryktelig gjerne det. Men vil samtidig ikke gjøre noe som kan ødelegge for forsøket :confused: Noen som har tanker rundt det?
Jeg er også rastløs før UL i morgen. Sitter på flyplassen og skal ta fly, og er oppblåst og uvel og gruer meg. Har hatt nesten ingen bivirkninger så langt, og det er bare litt luftsmerter nå, men syns sånt alltid blir verre når man flyr.

I morgen vet vi mer om alt, og neste uke blir litt mer forutsigbart. Håper jeg.

Jeg har gått turer og syklet litt, men ellers fått samme beskjed som @Kinelill - unngå CrossFit og sprangridning, sa de. Og jeg bare ÅNEIII. Det blir vanskelig, det. Haha!

Men har blitt mye raskere andpusten av små lette turer den siste uka, så tar det litt ekstra med ro, selv om en del av meg drømmer om ambisiøse joggeplaner og ny start på snøfrie gater og tørr asfalt. Som deg har jeg falt litt av treninga siste året, pga prøving og fordi jeg var gravid og dårlig i første trimester og etterpå dårlig fordi jeg mista. Vil jo gjerne komme meg i bedre form, men tenker jeg ikke kan ha dårlig samvittighet eller stresse for mye med det nå.
 
Jeg er også rastløs før UL i morgen. Sitter på flyplassen og skal ta fly, og er oppblåst og uvel og gruer meg. Har hatt nesten ingen bivirkninger så langt, og det er bare litt luftsmerter nå, men syns sånt alltid blir verre når man flyr.

I morgen vet vi mer om alt, og neste uke blir litt mer forutsigbart. Håper jeg.

Jeg har gått turer og syklet litt, men ellers fått samme beskjed som @Kinelill - unngå CrossFit og sprangridning, sa de. Og jeg bare ÅNEIII. Det blir vanskelig, det. Haha!

Men har blitt mye raskere andpusten av små lette turer den siste uka, så tar det litt ekstra med ro, selv om en del av meg drømmer om ambisiøse joggeplaner og ny start på snøfrie gater og tørr asfalt. Som deg har jeg falt litt av treninga siste året, pga prøving og fordi jeg var gravid og dårlig i første trimester og etterpå dårlig fordi jeg mista. Vil jo gjerne komme meg i bedre form, men tenker jeg ikke kan ha dårlig samvittighet eller stresse for mye med det nå.
Masse lykke til i morgen :Heartpink alt er litt ekstra skummelt og ukjent første gangen, men det kommer til å gå kjempefint! Krysser fingrene for masse fine follikler
 
Velkommen! Krysser fingrene for deg :Heartpink
Tusen takk!

Synes det er litt skremmende at etter to uttak har ingen av eggene mine "blitt med videre", men håper at alle gode ting er tre! Vi prøver med ultralyd fra dag 5 denne gangen, så kanskje de får litt bedre oversikt over vekst :)

Masse lykke til til deg også, og alle andre her i gruppa! Håper juni blir vår måned <3
 
satt inn to flott embryo, det ene var blitt ett morula allerede så det hadde blitt blastocyt i morgen. Det andre var 12 -14 celler tror jeg hun sa. De følger også to til i morgen , men hadde ikke helt troa på de. Men så lenge de utvikla seg enda ville de se til i morgen.
 
Ledende folikkel på 18mm, setter ovitrelle i kveld med innsett fredag 31. Da unngår jeg helga, som er fryktelig klønete å få til for meg, så det var flaks. Så får vi se da, om det er gullegget denne gangen…
 
Jeg blir gjerne med her! Zyxl - B1 - 30 - IVF#3 - Akkumulering

Har hatt to uttak tidligere i år, der desverre ingen av embryonene har klart seg. Dermed er det to avbrutte forsøk. Jeg får ut få egg, hhv 4 og 2, men de slutter å utvikle seg før de blir blasto. Jeg er nervøs og bekymret for forsøk 3 nå, ettersom vi har fått to nedslående resultater - men samtidig klar til kamp og holder håpet oppe! Begynt på Menopur idag :)
Vi er flere som sliter med at eggene ikke overlever. Jeg har henta ut tre ganger, totalt 26 egg og ingen har klart seg til blastocyst... Nå på siste forsøk satte de inn et 3dagers i håp om at det klarer seg bedre på innsiden. Enn så lenge (13 dager siden innsett) er jeg gravid :Heartpink jeg skal håpe for deg!
 
Vi er flere som sliter med at eggene ikke overlever. Jeg har henta ut tre ganger, totalt 26 egg og ingen har klart seg til blastocyst... Nå på siste forsøk satte de inn et 3dagers i håp om at det klarer seg bedre på innsiden. Enn så lenge (13 dager siden innsett) er jeg gravid :Heartpink jeg skal håpe for deg!
Oi, så fantastisk! <3 Gratulerer så mye til deg! Det må ha vært en fantastisk følelse etter dårlige nyheter ved uttak! Det er ganske vondt når telefonen kommer fra sykehuset med negative nyehter etter uttak <3

Og takk for at du tar deg tid til å fortelle, det er oppmuntrende! Jeg har få egg, så jeg får ikke ut så mange. Ved første uttak så det bra ut, 8-10 follikler av jevn størrelse. Desverre var de fleste tomme, så det ble fire egg ut. Alle ble befruktet, men de falt fra på dag 4-5. Runde to prøvde vi medisinbytte, men da fikk vi bare to follikler. Begge egg ut, ett befruktet, men falt fra på samme tidspunkt. Er tilbake på samme medisin som runde 1, menopur, så krysser fingrene for bedre resultat denne gangen! Jeg har fått inntrykk av at de utelukkende setter inn femdagers her, men det kan jo være verdt å høre med de :D
 
Oi, så fantastisk! <3 Gratulerer så mye til deg! Det må ha vært en fantastisk følelse etter dårlige nyheter ved uttak! Det er ganske vondt når telefonen kommer fra sykehuset med negative nyehter etter uttak <3

Og takk for at du tar deg tid til å fortelle, det er oppmuntrende! Jeg har få egg, så jeg får ikke ut så mange. Ved første uttak så det bra ut, 8-10 follikler av jevn størrelse. Desverre var de fleste tomme, så det ble fire egg ut. Alle ble befruktet, men de falt fra på dag 4-5. Runde to prøvde vi medisinbytte, men da fikk vi bare to follikler. Begge egg ut, ett befruktet, men falt fra på samme tidspunkt. Er tilbake på samme medisin som runde 1, menopur, så krysser fingrene for bedre resultat denne gangen! Jeg har fått inntrykk av at de utelukkende setter inn femdagers her, men det kan jo være verdt å høre med de :D
Jeg tror UNN (der jeg holder til) som hovedregel setter inn femdagers, men etter så mange nederlag tenkte de det var verdt å prøve noe annet. Første runden var det ingen befruktning (ivf) og andre runden (icsi)mista vi alle på natt til dag 5 og jeg måtte avbestille flyet til innsett...

Så denne gangen tenkte de at vi må prøve noe annet. Jeg aner jo ikke om det holder til i morgen engang og er veldig forsiktig med å håpe noe som helst. Men den har tydelig klart seg lengre på innsiden enn utsiden :Heartpink
 
Oi, så fantastisk! <3 Gratulerer så mye til deg! Det må ha vært en fantastisk følelse etter dårlige nyheter ved uttak! Det er ganske vondt når telefonen kommer fra sykehuset med negative nyehter etter uttak <3

Og takk for at du tar deg tid til å fortelle, det er oppmuntrende! Jeg har få egg, så jeg får ikke ut så mange. Ved første uttak så det bra ut, 8-10 follikler av jevn størrelse. Desverre var de fleste tomme, så det ble fire egg ut. Alle ble befruktet, men de falt fra på dag 4-5. Runde to prøvde vi medisinbytte, men da fikk vi bare to follikler. Begge egg ut, ett befruktet, men falt fra på samme tidspunkt. Er tilbake på samme medisin som runde 1, menopur, så krysser fingrene for bedre resultat denne gangen! Jeg har fått inntrykk av at de utelukkende setter inn femdagers her, men det kan jo være verdt å høre med de :D
Bare et lite innspill fra meg; på Riksen dyrker de kun til dag 5/blastocyst om man har minimum 5 befruktede egg. Ved færre er det dag 3 (evt dag 2 for noen) som gjelder. Jeg var innmari skuffet ved forsøk i april da jeg bare fikk ut 4 og det ble innsett på dag 3 (det er så mye snakk om at blastocyst er så mye bedre osv). Men jeg ble gravid, og nå krysser jeg alt for at spiren blir værende. Hadde absolutt hørt om muligheten for å få satt inn tidligere. Håper du har bedre hell med medisinen og antall egg ut denne runden!
 
Nettopp vært på kontroll, og det blir mest sannsynlig innsett neste fredag. Skal ta ovitrelle i helgen hvis jeg ikke får positiv el test. Hodet har vært opptatt med en hyggelig jobbreise de siste dagene, og nå føler jeg meg litt bedre enn tidligere i uken. Klar-ish for nytt forsøk, og det er godt nok.
 
Back
Topp