Juni 2022

Var det Cyclogest det var råvaremangel på? ^^, synes å lese det er så veldig mange som har brukt det før, men blitt satt over på Lutinus xD
Jeg tror det var crinone? Eller kanskje begge. Jeg pleier å gå på crinone men ble satt på lutinus nå for første gang.

Har du aldri blitt behandlet for pcos, eller snakket med legen din om evt. fedmeoperasjon? Mange som får dekket fedmeoperasjon blir raskt kvitt pcos.
Jeg har bmi på 28 så nei får ikke operasjon, fått beskjed om at jeg uansett ikke blir kvitt pcos før i overgangsalder, fjernet cyster i 2015 men dem har kommet tilbake

Grunnen til at de fokuserer på overvekt, både i privat og offentlig, så er det fordi at har du høyere BMI eller fedme, så har du i utgangspunktet en forhøyet risiko for diabetes. Når da svangerskap blir et tema, så er risikoen enda større for å utvikle svangerskapsdiabetes som igjen kan føre til økt risiko for komplikasjoner hos både mor og foster, blant annet forhøyet blodtrykk og svangerskapsforgiftning som kan være dødelig.

Men igjen, her er det veldig viktig å skille på de ulike fedmene. Du har undervekt som er bmi under 18, normalvekt 18-25, fedme 25-30 og fedme grad 1 30-35 og fedme grad 2 35-40. Normalvekt og litt fedme er ikke farlig hvis personen ellers er frisk, men det er med økt fedme, gjerne grad 1 og grad 2(sykelig overvekt) hvor at risikoene for tilleggssykdommer er betraktelig høyere. Og leger skal jo uansett hva vi tenker, føler og tror, gjøre det som er best for pasienten. Og tviler på at legene ønsker eller har lov til å sende pasienten rett inn i et svangerskap hvor det er lagt til rette for disse alvorlige komplikasjonene.
Ifølge bmien min så er jeg på overvekt, altså bmi på 28

Hva skjer egentlig om man starter på progesteron før eggløsning? Har alltid pleid å hatt lang LH-topp med utslag i 1,5 døgn. Skal starte på progesteron i morgen etter positiv test i går og lurer på å vente til kvelden med å ta første dose. Legen sa at de drev å vurderte om man skulle ta progesteron i det hele tatt når det var naturlig syklus så da kan det sikkert ikke skade å starte en halv dag senere?

Hva skjer egentlig om man starter på progesteron før eggløsning? Har alltid pleid å hatt lang LH-topp med utslag i 1,5 døgn. Skal starte på progesteron i morgen etter positiv test i går og lurer på å vente til kvelden med å ta første dose. Legen sa at de drev å vurderte om man skulle ta progesteron i det hele tatt når det var naturlig syklus så da kan det sikkert ikke skade å starte en halv dag senere?
Det er jeg usikker på, men progesteron skal jo hjelpe for at det skal feste seg og at man fortsatt skal forbli gravid, jeg fikk beskjed at hvis jeg ble gravid så sku jeg gå på cyclogest frem til uke 12.jeg startet med 2 om dagen fra fredag, innsett tirsdag

I dag skjedde det noe dumt. :(
Jeg satt første sprøyte med fyremadel som skal hindre eggløsning (nå har jeg gått i 5 dager på bemfola for å stimulere), og jeg ble så utrolig dårlig. Kort stund etter at jeg satt sprøyten ble jeg super kvalm og fikk vondt i magen, begynte å kaldsvette og besvimte. Samboeren måtte ringe legevakten og da ble jeg der en stund til at jeg følte meg bedre.
Nå venter jeg på svar fra overlegen fra Haukeland, for å se hva er planen videre... Om dette er en vanlig reaksjon, eller om det finnes et alternativ legemiddel...

Nå er hele søndagen ødelagt, og jeg er så redd for at dette forsøket må avbrytes. :( :( Håper det finnes et alternativ slik at vi kan fortsette med behandlingen...

Ifølge bmien min så er jeg på overvekt, altså bmi på 28
Men da skjønner jeg ikke hvorfor de henger seg opp i BMIen din, sant den ikke har vært veldig mye høyere. Hos meg har det ikke vært noe problem, har selv en BMI på 30 pr nå. Men den har vært over på fedme grad 2. Det er lenge siden da.

Er vel mest mest de rundt meg , husker da jeg skiftet klinikk i fjor og sa at jeg drev og gikk ned i vekt så var det bare positivt sa klinikken men ikke noe tvang. Jeg er 38 nå, blir 39 dagen etter testdag og kjenner jeg er bekymra for alt, jeg satte inn 4bb blasto sist, festet seg men ble kjemisk, og nå skal jeg sette inn 4AA selv om jeg ikke har noe håp. Usikker på om jeg i det hele tatt tør teste på testdagen og hvordan jeg event skal teste

Sniker her. Kroppen produserer progesteron selv etter eggløsning. At progesteronnivået faller er jo hva som forteller kroppen at den ikke er gravid og du får mensen. I utgangspunktet vil det å starte for tidlig på progesteron kunne stoppe/hemme eggløsning, da eggløsning og det gule legemet (tomme eggposen etter eggløsning) som produserer progesteron. Kroppen vil med andre ord ikke lage progesteron før eggløsning er gjennomført.

Vil ikke skade å avvente litt å starte med andre ord :)

Jeg satt første sprøyte med fyremadel som skal hindre eggløsning (nå har jeg gått i 5 dager på bemfola for å stimulere), og jeg ble så utrolig dårlig. Kort stund etter at jeg satt sprøyten ble jeg super kvalm og fikk vondt i magen, begynte å kaldsvette og besvimte. Samboeren måtte ringe legevakten og da ble jeg der en stund til at jeg følte meg bedre.
Nå venter jeg på svar fra overlegen fra Haukeland, for å se hva er planen videre... Om dette er en vanlig reaksjon, eller om det finnes et alternativ legemiddel...

Nå er hele søndagen ødelagt, og jeg er så redd for at dette forsøket må avbrytes. :( :( Håper det finnes et alternativ slik at vi kan fortsette med behandlingen...
Heldigvis flere medisiner som hindrer eggløsning. Håper det ordner seg

Det er jeg usikker på, men progesteron skal jo hjelpe for at det skal feste seg og at man fortsatt skal forbli gravid, jeg fikk beskjed at hvis jeg ble gravid så sku jeg gå på cyclogest frem til uke 12.jeg startet med 2 om dagen fra fredag, innsett tirsdag
Er nok forskjell på om man tar østrogen i første del av syklus eller ikke. Jeg skal bare gå på progesteron i 15 dager uansett.

Sniker her. Kroppen produserer progesteron selv etter eggløsning. At progesteronnivået faller er jo hva som forteller kroppen at den ikke er gravid og du får mensen. I utgangspunktet vil det å starte for tidlig på progesteron kunne stoppe/hemme eggløsning, da eggløsning og det gule legemet (tomme eggposen etter eggløsning) som produserer progesteron. Kroppen vil med andre ord ikke lage progesteron før eggløsning er gjennomført.

Vil ikke skade å avvente litt å starte med andre ord :)
Var noe sånt jeg tenkte ja. Med positiv eggløsningstest lørdag morgen, tenker du oppstart med progesteron mandag kveld er greit da?

Heldigvis flere medisiner som hindrer eggløsning. Håper det ordner seg
Takk. Håper virkelig de gir meg en løsning snart. Passer så dårlig med helg/helligdag akkurat nå!
Så lenge har jeg bare fått beskjed om å IKKE bruke fyremadel igjen. Men jeg er jo midt i stimuleringen med bemfola. Det er en risiko for spontan eggløsning om jeg ikke tar noe som nedregulerer i tillegg, såvidt jeg har skjønt...

Takk. Håper virkelig de gir meg en løsning snart. Passer så dårlig med helg/helligdag akkurat nå!
Så lenge har jeg bare fått beskjed om å IKKE bruke fyremadel igjen. Men jeg er jo midt i stimuleringen med bemfola. Det er en risiko for spontan eggløsning om jeg ikke tar noe som nedregulerer i tillegg, såvidt jeg har skjønt...
Ja noe må du nok ta for å stoppe eggløsning. Men får du tak i klinikken?

Håper du har fått høre fra klinikken, og at du ev. kan få et annet medikament!

Back
Topp