Et utrolig viktig tema som jeg egentlig ikke har noe godt svar på
jeg har på mine snart 10 år uten prevensjon (men ikke som aktiv prøver hele tiden) kun vært gravid en gang og det gikk bra. Er bare på første forsøk med ivf og med «bagasjen» 2 års prøving. Selv om jeg såklart merker at det tærer på, så er jeg langt unna noen kjeller psykisk heldigvis, jeg er bare utolmodig. Men tror veien er ganske kort til dårlig psykisk helse, for jeg begynner å innse at reisen ikke bare blir lang, men også ganske humpete.. har ikke hørt et eneste ord om psykisk hjelp, men det er kanskje fordi det ikke finnes med mindre man selv skaffer seg hjelp? Hadde det vært noen form for lavterskeltilbud burde man jo få informasjon om det før man virkelig trenger det! (I alle andre felter gjelder det å starte behandling tidlig for best mulig prognose såå..)
Ang dette med abort så er det ingen andre som har rett til å mene hvor vondt det skal føles for dem som opplever det tenker nå jeg. Drømmene, håpet og forventingene kommer jo med en gang. ..Mulig jeg er på tynn is nå, men kulturen rundt graviditet føles litt sånn at første trimester ikke egentlig «teller». Man er liksom ikke trygge før det har gått 12 uker, og siden det er noe «alle» vet snakker man ikke om graviditeten da, for gud forby at man skal være nødt til å fortelle om en abort. «Ønsker ikke å fortelle det til noen før 12 uker i tilfelle det ikke går». Det er liksom tabu. Men man kan fint være åpen om en senabort.
Derfor tror jeg at man blir avfeid med at «jaja, da var det ikke liv laga» før uke 12, også får man hjelp etter uke 12. Det syns jeg blir feil, men tror dessverre ikke det er noe som automatisk endrer seg..ikke så lenge
folk flest ikke snakker om graviditeten før de er langt på vei. hvis de gravide selv ikke anerkjenner graviditeten, hvorfor skal resten av samfunnet gjøre det?
Beklager at jeg ikke har noe bedre svar, men håper du får den hjelpen du trenger