Å feire alene med egen familie er ikke dumt det heller. Skape sine egne tradisjoner.
Vi har gjort det to ganger. De første ørene sammen reiste vi annethvert år til mine og hans foreldre. Vi bodde langt unna alle.
Da vi flyttet hit i 2012 var siste året vi dro. Etter planen skulle vi til hans foreldre og når vi flyttet nært mine klarte jeg ikke la være.
Men siden det har vi vært hjemme. Den som vil komme, får komme. Noen år er svigermor her, hun kommer i kveld. Noen år er mine foreldre her, men de sier de trolig vil feire hjemme alene i årene som kommer, mamma blir så sliten, for 1. Juledag skal de alltid hit, da har minstemor bursdag og 2. Juledag pleiet hun ha oss alle, alle mine og alle min bror sine, i år kommer vi altså med hver vår svigermor også, til middag.
Jeg har prøvd å si at 2. Juledag ikke MÅ være andre juledag hvert år, det kan tas en dag i helga i romjula. Noen jobber jo så greit at det ikke er en jobbedag, men det trenger ikke være 26.12, når de kommer sent hjem fra oss 25.
Og to år har vi vært bare oss. Første gangen oss fire, siste gangen oss fem, vi hadde altså fått minstemor i mellomtiden. Og det er fin jul det også. Rett og slett vår jul.
Men det at vi feirer hjemme og de får komme til oss om de vil, gjør at vi får gjøre ting på vår måte. Skape våre tradisjoner for våre unger. Og oss.