~ Jule/desembertråden ~

Blir gjenbruk av pentøy til ungene her også, jeg skal tilbake på sykehuset ikveld:shy:

Feiring med svigers imorgen, men det blir nok ikke noe på meg, aner ikke om jeg skal rett hjem imorgen eller hva jeg skal :wacky:
Uff da stakkars - sånn kvart på jul i tillegg

Julestemningskalenderen ga seg visst litt over halvveis i år. Det er trist. Men da jeg først glemte det for en uke sidne ble det for tungt å komme på mange sånne tråder på en dag, og det er jo ingen som svarer sånn ca, kanskje en, så da motiverer det ikke så veldig heller.

Og Julestemning..... Det har jeg ikke et fnugg av.

Håper at i morgen kveld, når huset er pyntet, og roen senker seg, at det kommer. Men pr nå er huset kaos, svigermor kommer i kveld, gaver mangler, gaver er ikke pakket, det må ryddes bort leker fra stua og hvem vet hva fra kjellergagen, det er i alle fall så trangt at hverken svigermor eller julenissen kommer seg inn. Og det må støvsuges og/eller vaskes.
Synd å høre at du ikke har julestemning. Håper du finner den før julen ringer inn! ❤️

Håper jeg kan være med på julaften da :) men kan ikke spise julemat, julekaker, julebrus osv, så litt stusselig jul på meg. Jaja, hjelper på vekta da :hilarious:
Du får ta det igjen neste år. Her blir det heller lite julemat mest fordi at vi fant ut at vi skulle ta ibruk hva vi spiste vår første jul sammen, som er reinsdyr og fløtegratinerte poteter :) kanskje det blir vår juletradisjon. Til neste år er det mulig vi rett og slett feirer alene med frøkna. Lykke til imorgen, dette skal gå bra! ❤️❤️

Synd å høre at du ikke har julestemning. Håper du finner den før julen ringer inn! ❤️
Jeg gjør nok det, men en kombinasjon av mye å gjøre og diverse annet har ført til at den mangler i år. Overskuddet mangler også og det er derfor kalenderen har utgått. Kombinert med at den ikke fikk særlig til respons.

Du får ta det igjen neste år. Her blir det heller lite julemat mest fordi at vi fant ut at vi skulle ta ibruk hva vi spiste vår første jul sammen, som er reinsdyr og fløtegratinerte poteter :) kanskje det blir vår juletradisjon. Til neste år er det mulig vi rett og slett feirer alene med frøkna. Lykke til imorgen, dette skal gå bra! ❤️❤️
Å feire alene med egen familie er ikke dumt det heller. Skape sine egne tradisjoner.

Vi har gjort det to ganger. De første ørene sammen reiste vi annethvert år til mine og hans foreldre. Vi bodde langt unna alle.

Da vi flyttet hit i 2012 var siste året vi dro. Etter planen skulle vi til hans foreldre og når vi flyttet nært mine klarte jeg ikke la være.

Men siden det har vi vært hjemme. Den som vil komme, får komme. Noen år er svigermor her, hun kommer i kveld. Noen år er mine foreldre her, men de sier de trolig vil feire hjemme alene i årene som kommer, mamma blir så sliten, for 1. Juledag skal de alltid hit, da har minstemor bursdag og 2. Juledag pleiet hun ha oss alle, alle mine og alle min bror sine, i år kommer vi altså med hver vår svigermor også, til middag.

Jeg har prøvd å si at 2. Juledag ikke MÅ være andre juledag hvert år, det kan tas en dag i helga i romjula. Noen jobber jo så greit at det ikke er en jobbedag, men det trenger ikke være 26.12, når de kommer sent hjem fra oss 25.

Og to år har vi vært bare oss. Første gangen oss fire, siste gangen oss fem, vi hadde altså fått minstemor i mellomtiden. Og det er fin jul det også. Rett og slett vår jul.

Men det at vi feirer hjemme og de får komme til oss om de vil, gjør at vi får gjøre ting på vår måte. Skape våre tradisjoner for våre unger. Og oss.

4. Søndag i advent

I dag synger vi alle fire versene og tenner alle fire lysene, og tradisjonen tilsier at når vi tenner dem til middag lar vi dem brenne ned. Mens et spørs med det fjerde da, vi har kubbelys. Det tredje også sånnsett, vi har brent litt lite siste uken.

Vi pleier synge søndagene, men brenne dem resten av uken også.

Jeg kan generelt ikke spise tung, fet mat :( men det kommer flere anledninger senere.
Koselig med egen tradisjon :D

Å feire alene med egen familie er ikke dumt det heller. Skape sine egne tradisjoner.

Vi har gjort det to ganger. De første ørene sammen reiste vi annethvert år til mine og hans foreldre. Vi bodde langt unna alle.

Da vi flyttet hit i 2012 var siste året vi dro. Etter planen skulle vi til hans foreldre og når vi flyttet nært mine klarte jeg ikke la være.

Men siden det har vi vært hjemme. Den som vil komme, får komme. Noen år er svigermor her, hun kommer i kveld. Noen år er mine foreldre her, men de sier de trolig vil feire hjemme alene i årene som kommer, mamma blir så sliten, for 1. Juledag skal de alltid hit, da har minstemor bursdag og 2. Juledag pleiet hun ha oss alle, alle mine og alle min bror sine, i år kommer vi altså med hver vår svigermor også, til middag.

Jeg har prøvd å si at 2. Juledag ikke MÅ være andre juledag hvert år, det kan tas en dag i helga i romjula. Noen jobber jo så greit at det ikke er en jobbedag, men det trenger ikke være 26.12, når de kommer sent hjem fra oss 25.

Og to år har vi vært bare oss. Første gangen oss fire, siste gangen oss fem, vi hadde altså fått minstemor i mellomtiden. Og det er fin jul det også. Rett og slett vår jul.

Men det at vi feirer hjemme og de får komme til oss om de vil, gjør at vi får gjøre ting på vår måte. Skape våre tradisjoner for våre unger. Og oss.
Ja vi vil ha vår egen ting. Føles som om vi bare blir kastet inn i de andres. Hans familie har pinnekjøtt, min har ribbe, medisterkaker, skinkestek og medisterpølser. Men jeg er ikke veldig glad i ribbe, men kakene og steken er gode.
Så vi har funnet noe vi begge liker, og da kan vi jo si vi spiser Rudolf i jula XD

Dagen før dagen før dagen

Bitte lille julaften.

Kaos råder helt komplett. Vi skal snart avsted og handle, mat og julegaver. Juletreet er kommet opp i stua, det er av plast og bor i boden under trappa resten av året, sammen med all julepynten og mye annet.

Jeg forsøker å avduke. Eller rettere sagt, rydde av ned til duken, den siste meteren av spisebordet sånn at vi har plass til svigermor også rubst bordet de neste dagene.

Og å fakrisk avduke, så jeg får legge på ny duk, salongbordet. I sofaen står en verktøykasse og hva søren som er grunnen til at den andre sofaen er full av lekekassen, og kassen min med garn som jeg sa jeg ikke kan forsvare å ha i stua, er jeg usikker på. Rett nok har jeg sagt at jeg skal vaske gulvet her i dag, men....

Sakte men sikkert i dag og i morgen, skal det bli jul i huset. Det skal jo det.

Vi har en liten uenighet her hjemme i dag.
Jeg mener vi har masse å gjøre, mannen mener det er godt nok og jeg må slappe av.
For øyeblikket vinner han :P

Her har vi vært på farten i nesten hele dag, besøkt venninne å så dro vi til Ålesund, har shoppet litt på Moa og ellers hengt sammen med bror og familien.

Vi har en liten uenighet her hjemme i dag.
Jeg mener vi har masse å gjøre, mannen mener det er godt nok og jeg må slappe av.
For øyeblikket vinner han :p
Vi har blitt enige om å redefinere hva som er "mål".

Likevel en del å gjøre før vi er i mål, men midnre enn det ellers ville vært. Og vi har morgendagen, så det blir nok, men vi skulle pynte tre i dag, det blir i morgen, samtidig som jeg må handle resten i morgen så lefsene jeg skulle bake utgår muligens.

Her har vi vært på farten i nesten hele dag, besøkt venninne å så dro vi til Ålesund, har shoppet litt på Moa og ellers hengt sammen med bror og familien.
Moa var litt heftig i dag synes jeg!

Vi var der kl 14 , mye folk men når det er delt opp sånn så blir det ikke så ille. Folk var vel og merke desperate etter parkeringsplasser da
Parkering var problemet ja, vi kom nemlig ikke før 1430, og fikk ikke plass....

Folkemessig var det ikke så ille. Det er jo stort. Men med bilen så langt unna ble det til "men det kan vi ta på kiwi hjemme" med mye og Den store mat handelen er derfor bare halvveis. Og det gjorde meg litt sånn utenfor rett og slett og ikke fikk jeg tak i det jeg skulle ha til mamma og pappa og måtte tenke alternativt og har derfor også litt sånn hytten og styrte-handlet.

Parkering var problemet ja, vi kom nemlig ikke før 1430, og fikk ikke plass....

Folkemessig var det ikke så ille. Det er jo stort. Men med bilen så langt unna ble det til "men det kan vi ta på kiwi hjemme" med mye og Den store mat handelen er derfor bare halvveis. Og det gjorde meg litt sånn utenfor rett og slett og ikke fikk jeg tak i det jeg skulle ha til mamma og pappa og måtte tenke alternativt og har derfor også litt sånn hytten og styrte-handlet.
Skjønner

Back
Topp