Jubeltråd

Fikk UL hos fastlegen i dag og jeg ble skikkelig bekymret da hun førte apparatet over magen min for jeg så ikke umiddelbart at hjertet slo. Men det varte bare 1 sekund og så sparket lille bamsemumsen så hardt at bena nesten var helt utstrakte! :woot: Det forventet jeg IKKE, men ble bare så sinnsykt glad og rørt!!! Babyen var jo ganske lik som på 9-ukersultralyden (på meg ser man den bare rett forfra og ikke fra siden), så jeg tenkte jo et lite sekund at den hadde stoppet å utvikle seg. Men neida! Til og med fastlegen begynte å le av å se den sparke så mye og voldsomt før vi så hjertet. Hun brukte litt tid på å finne hjerteslagene, men det slo sterkt 140ggr i minuttet, helt som det skal. :blob7:sad015 Jeg er så lettet!!!

Og så skulle jeg prøve en skjorte i en klesbutikk rett etter legetimen og da kom jeg i prat med en ansatt som hjalp meg med størrelsen og da sa jeg ganske fort at jeg var gravid. Haha, whyyy! Har blitt sånn gal gravid som forteller det til random folk som ikle bryr seg. Føltes så rart å si det høyt, men også veldig gøy. Og jeg var nok heldig for hun var veldig pratsom og fortalte mye om egen graviditet og sitt eget barn og at det var sååå koselig med barn. Og det aller mest slitsomme hun har gjort i sitt liv. Hun fikk vite at jeg var gravid med IVF. :laughing002

Vedlegg

• 17373887490076190615855360716708.jpg
    17373887490076190615855360716708.jpg
    1,1 MB · Visninger: 28
Jubler for at det har vært en fin dag med lite symptomer♥️ Det har vært to kjempeharde uker med masse mørke tanker og lite tilstedeværelse ovenfor eldstemann. I dag hadde han en legetime som jeg faktisk hadde energi til å være med på, å etterpå dro vi på kaffe å koste oss sammen. Skikkelig etterlengtet♥️ :happy:

Jubler over at jeg ikke blør lenger, spotter kun. Og hørte hjertelyden med doppler idag :Heartpink Hele familien er på bedringens vei etter en heftig omgangssyke på oss hele helgen. Så nå håper jeg det blir rolige fine dager denne uka :happy:

Jubler for at vi fikk se et blinkende hjerte og en liten bamsemums som ser mer og mer ut som en liten baby :Heartred Fremdeles målt til der jeg skal være beregnet etter eggløsning, 9+1. Fikk ny ultralyd hos gyn om 2 uker, og én uke etter det er det toul på sykehuset. Betryggende og takknemlig for god oppfølging :Heartred

Så mye å juble over! TOUL er overstått og alt er tilsynelatende perfekt med lillen i magen. NIPT test viser lav sannsynlighet for kromosomfeil. Vi er 12+0 i dag så har også fortalt sjefen om status og det er deilig å ikke måtte skjule noe mer. :D
Gratulerer!! Såå deilig :Heartred Kan jeg spørre hvor lang tid det tok å få svar på nipt? Og tok dere offentlig på sykehus? :happy:

Tusen takk :Heartpink Nei er litt for ung for offentlig, så vi tok privat på Oslo jordmor og ultralydklinikk, det tok 6 arbeids dager.
Jeg skal dit på tirsdag for å ta NIPT. Veldig spent på å få kikke inni magen igjen :Heartred
Jeg var der flere ganger i forrige svangerskap og var veldig fornøyd! Skal booke privat UL der mellom TOUL og OUL, og senere i svangerskapet siden jeg ikke får noen flere gjennom det offentlige☺️

Tusen takk :Heartpink Nei er litt for ung for offentlig, så vi tok privat på Oslo jordmor og ultralydklinikk, det tok 6 arbeids dager.
Takk for svar :Heartred Åå så deilig å ha det svaret! Jeg er også egentlig for ung for offentlig, men får det nå pga tidligere funn. Veldig takknemlig for det, men eneste ulempen er at offentlig tar så mye lenger tid :laughing002 opptil to uker :shy:

Fikk doppler i posten i dag og fant hjertelyden ganske raskt. Magisk! :Heartred
Ikke for å drepe noe glede her, men jeg har opplevd at jordmødre er svært kritisk til doppler til hjemmebruk. Jeg brukte det sist graviditet for min egen trygghet, og jeg fikk nærmest kjeft av alle jordmødre jeg nevnte det til.
På mandag da jeg var på ultralyd, spurte jeg om det gikk ann å høre hjertelyden allerede. Hun svarte da at ja - det går absolutt ann, men da må jeg bruke høyfrekvent ultralyd (altså doppler) og det er ikke anbefalt pga fare for oppheting av fostervann. Så hun gjorde det utelukkende ikke før babyen er større og tåler mer! Jo mindre fostervann, jo fortere kunne denne oppvarmingen skje ettersom jeg skjønte.
Jeg brukte doppler fra uke 10 ca sist, og det gikk jo heldigvis bra. Samboer nevnte det til jordmoren at jeg gjorde dette sist, og hun ble skikkelig overrasket over at man så lett kunne kjøpe dopplere til hjemmebruk og frarådet det på det sterkeste.
Så bare en liten sånn headsup, ikke for å skremme, men bruk den med omhu. Jeg brukte den sist, til tross for anbefalinger fra jordmødre om å ikke. Men jeg var helt avhengig av den doppleren, klarte ikke slutte å bruke den. Måtte liksom høre hjerteslagene et par ganger i uka for å klare å slappe av. :hilarious:Jeg har ikke rukket å prøve den ennå denne gangen, og samboer klippet ledningen og kasta den i søpla etter vi kom hjem fra mandagens ultralyd. Det gjorde vondt langt inni sjela, men jeg holder med han. Haha

Ikke for å drepe noe glede her, men jeg har opplevd at jordmødre er svært kritisk til doppler til hjemmebruk. Jeg brukte det sist graviditet for min egen trygghet, og jeg fikk nærmest kjeft av alle jordmødre jeg nevnte det til.
På mandag da jeg var på ultralyd, spurte jeg om det gikk ann å høre hjertelyden allerede. Hun svarte da at ja - det går absolutt ann, men da må jeg bruke høyfrekvent ultralyd (altså doppler) og det er ikke anbefalt pga fare for oppheting av fostervann. Så hun gjorde det utelukkende ikke før babyen er større og tåler mer! Jo mindre fostervann, jo fortere kunne denne oppvarmingen skje ettersom jeg skjønte.
Jeg brukte doppler fra uke 10 ca sist, og det gikk jo heldigvis bra. Samboer nevnte det til jordmoren at jeg gjorde dette sist, og hun ble skikkelig overrasket over at man så lett kunne kjøpe dopplere til hjemmebruk og frarådet det på det sterkeste.
Så bare en liten sånn headsup, ikke for å skremme, men bruk den med omhu. Jeg brukte den sist, til tross for anbefalinger fra jordmødre om å ikke. Men jeg var helt avhengig av den doppleren, klarte ikke slutte å bruke den. Måtte liksom høre hjerteslagene et par ganger i uka for å klare å slappe av. :hilarious:Jeg har ikke rukket å prøve den ennå denne gangen, og samboer klippet ledningen og kasta den i søpla etter vi kom hjem fra mandagens ultralyd. Det gjorde vondt langt inni sjela, men jeg holder med han. Haha
Dette strides nok de lærde om! Min jordmor sa at det ikke var farlig for fosteret, men at derfor det ofte ikke anbefales er 1. det kan være vanskelig å finne, og da kan man bli bekymret, og 2. du skal ikke droppe å ta kontakt hvis du er bekymret basert på at du har hørt hjertelyd senere i svangerskapet. Jeg er ingen ekspert på dette, men virker som om du og jeg har fått veldig ulik informasjon!

Dette strides nok de lærde om! Min jordmor sa at det ikke var farlig for fosteret, men at derfor det ofte ikke anbefales er 1. det kan være vanskelig å finne, og da kan man bli bekymret, og 2. du skal ikke droppe å ta kontakt hvis du er bekymret basert på at du har hørt hjertelyd senere i svangerskapet. Jeg er ingen ekspert på dette, men virker som om du og jeg har fått veldig ulik informasjon!
Hva som stemmer eller ikke vet jeg ikke. Fortalte bare min erfaring av hva som jordmødre har fortalt meg. Jeg brukte det som sagt masse med første - og det gikk fint. Men pga all kritikk jeg fikk pga det sist, velger jeg å la være nå. Prøvde å lese om det sist, men jeg klarte ikke finne noe mye om temaet. Var mer leger osv sine egne meninger. Lite forskning på området.
Men så lenge man bruker det med forsiktighet, og ikke bruker den for lenge av gangen så tror jeg personlig ikke det er verre med hjemmedoppler enn den hos jordmor.

Jeg har også fått beskjed om at det er helt ufarlig og at dersom man ønsker må man bare bruke doppler hjemme. Jordmor sier at det som kan være ulempen er bekymring visst man ikke finner og at man stoler for mye på den dersom man kjenner at noe ikke er som det skal. Men doppler i seg selv er ufarlig og kan brukes uten konsekvens for foster (i følge min erfaring og råd fra helsepersonell). De praktiserer visst litt ulike råd :confused013

Ang doppler.
Tok screenshot av det som står på min uke 11 i dag på babyverden.

Vedlegg

• Screenshot_20250123_093432.jpg
    Screenshot_20250123_093432.jpg
    395,5 KB · Visninger: 41
Last edited:
Back
Topp