Jeg kjenner meg også igjen i dette. Det er en dramatisk reaksjon å ville gi seg, og vanskelig å snakke om! Det er utfordrende å være to og ivareta begge parter. Mannfolkene kjenner jo gjerne på et voldsomt press om å prestere, at alt avhenger av dem på mange måter, og samtidig må de forholde seg til vårt stress og våre hormonendringer og ei framtid med en hverdag som kanskje inneholder mye mindre kjærestetid. Det kan både gjøre det vanskelig å få til selve prøvinga og skape mye stress. Å forholde seg til å kanskje ikke klare å gjennomføre aksjelegginga går fort på selvbildet for mange menn. Spesielt når det egentlig er det eneste de trenger å gjøre
Vet om noen som har gått helt i lås med tanke på utredning for infertilitet også, fordi det å kanskje få beskjed om at det er «deres feil» ikke var til å tåle.
Jeg var gjennom en tøff medisinsk abort etter MA, og mannen var hjemme og tok vare på meg. Vi har mistet flere ganger, og den ene gangen jeg ble gravid som varte ei stund var jeg både veldig emosjonell, nedfor og kvalm. Da var det lett for ham å føle seg hjelpeløs i prosessen. Vi syns det er lite vi kan kontrollere, og for dem er det enda mindre. Og de kjenner det ikke på kroppen, så det kan være vanskelig å forstå hvor fysisk det er for oss og hvor tidlig vi er knytta til det som kan bli barnet vårt. (Ikke sånn å forstå at det er synd på dem!!)
Etter aborten sa han at han ikke visste om han orket å se meg ha det så vondt igjen, og at kanskje vi burde revurdere alt.
Jeg var så enormt såra og lei meg over at han ikke ville mer. Han sa det en gang i graviditeta også! Men det var et uttrykk for hjelpesløshet og omsorg i bunn, og frykt for å miste meg. Vi gikk til rådgivning og fikk snakket sammen om det, og er blitt bedre til å ta vare på hverandre nå. Akkurat vært gjennom IVF-forsøk nr 2.
Beklager langt svar, som kanskje også ikke helt svarer på din problemstilling. Det er vanskelig å snakke om noe som har så mye følelser fra begge sider, kanskje spesielt fordi mange menn ikke har lært godt å snakke om følelsene sine.