Var på sjekk hos gyn i går (CD 11), siden vi er på vår 12 pp nå... Alt så fint ut, ingen cyster, eggposer på begge sider og livmorslimhinne på 4 mm. Han kunne ikke se noe som tydet på at jeg ikke skulle bli gravid. Så planen videre er å drøye det til over sommeren, og dersom det ikke har klaffet til da blir det sendt henvisning til videre utredning på fertilitetsklinikk.
Glemte å spørre ang om mannen burde sjekke sædkvaliteten nå eller om det kommer som en del av eventuelt utredning på fertilitetsklinikk, noen som vet?
Har både brukt eggløsningstester og tempet så vet ganske sikkert at vi har truffet blink på alle disse pp, men likevell ikke blitt gravid enda Vi har forresten ett barn fra før av som ble lagd før vi i det heletatt rakk å begynne å prøve. Sluttet på p-piller og fikk aldri mensen sist
Kunne nesten skrevet innlegget ditt selv. Utrolig leit at du skal ha det slik.
Eneste forskjellen er at her har mannen også blitt utredet, og tatt to sædprøver. Vil anbefale å få henvisning til det. Ikke bare sparer dere tid, men også greit å ta en sjekk, da problemet kan ligge der, selv om dere har barn sammen fra før. Min manns første prøve var ikke ideell og hadde mindre levende celler enn ønsket. Prøven to måneder senere var normal, og hadde over snittet levende celler. Selv om det ikke har gitt oss noen forklaring (alt av prøver og undersøkelser hittil av meg har vært fine), kan det jo være at svømmerne har vært dårlige(re) en periode, og at forholdene ligger bedre tilrette nå. Stress, sykdom (spes.feber) og andre faktorer kan påvirke svømmerne. Så, ville absolutt tatt en test. Det er jo ikke så mye jobb for han
Her er planen vi har lagt sammen med gyn, at om det ikke klaffer denne syklusen, skal jeg prøve letrozol neste PP og i 3 sykluser totalt. Deretter vil gyn henvise oss til IVF, mens vi prøver letrozol i ventetiden/3 sykluser til. Selv om jeg har regelmessige sykluser, kunne det hjelpe. Jeg håper så klart det klaffer nå, men det føles godt å ha en plan.
Det er jo så mye som skal klaffe, så å bære hele ansvaret og bekymringene på dine skuldre blir tungt Og skulle sædprøvene vise større utfordringer, kan det være dere blir henvist rett til andre tiltak. Det kan vel ikke skade å være i forkant? For sædprøver er en del av utredningen videre, som du skriver.
Ønsker deg alt godt! Og håper det klaffer for dere snart!