Kjære deg! Jeg skjønner så godt hvordan du har det. Førstemann tok over 3 år/37 PP før den satt for første gang. I fra tiden vi startet å prøve til jeg ble gravid har det vært en berg og dalbane, det var nok en del andre ting personlig som spilte inn hos meg også (utbrenthet(angst, depresjon), barnløshet, sykdom i familien - møtte veggen hardt og brutalt) og jeg utviklet både angst og depresjon. Vi startet med utredning etter 2 år med prøving og kunne starte med IVF, men jeg følte meg så mentalt nedbrutt at jeg ikke var klar for det. Jeg orket bare ikke, i ettertid ser jeg at det var depresjonen.
Jeg fikk hjelp, gikk til psykolog og startet etter eget ønske på anti-depressiva en periode (ingen anbefaling, forteller bare min historie). For meg var det det beste jeg kunne gjøre, livet ble helt fantastisk og følte jeg fikk livet tilbake! Begynte å forberede meg på et liv uten barn (selv om vi skulle prøve IVF), og fant så utrolig mange gleder i andre ting i livet - fikk så mange hobbyer og nye gleder over ting (og har det enda). Jeg ble plutselig gravid 6 mnd etter jeg søkte hjelp med depresjon etc. Jeg tror at for min del var det alt stresset, utbrenthet og depresjonen som gjorde at jeg ikke ble gravid (kan jo selvfølgelig være tilfeldig også)... Jeg var sinnsykt stresset hele tiden før jeg søkte hjelp, og når livet strålte igjen så ble jeg gravid etter over 3 år med prøving. For meg er det et mirakel, og jeg tenker ofte på med sommerfugler i magen over hvor heldig jeg har vært - det trodde jeg aldri skulle skje!
Det jeg ville med min lange historie var å dele at jeg vet hvor grusomt det er, det er noe man ikke har kontroll over og det er så utrolig kjipt og urettferdig
Hver gang noen delte at de var gravid var det som 10 kniver i hjertet, og hver gang venninner fortalte at de ble uplanlagt gravid eller med en gang - følte jeg urettferdighet og misunnelse, selv om jeg unner de det. De kan uansett aldri forstå smerten med å være langtidsprøver. Hvis du ikke allerede gjør det, så ville jeg absolutt søkt hjelp hos psykolog, og lege. Det er ikke greit å ha det slik!