Ikke dra fra barnet før det er halvvannet år...

Vi er ikke ekstreme, helt vanlig og mange i min krets sliter like mye med å få til noe på kvelden eller dagen da.
De fleste har ikke barnevakter som står i kø utenfor døren.
Det å sende bort ungene høres så ekstremt ut, de er hos familie, noen de kjenner og har stor glede av.

Og ett spørsmål er det bare kvinnen som sender bort barna? Siden du skriver sender bort barna for å ha alenetid med mannen? Det er vel for å være med hverandre og for at barna skal få ha glede med å være hos besteforeldre?

Jeg skrev ekstrem i gåsetegn fordi jeg mente det ikke bokstavelig.
Her er det et stort spenn i alder da, men det er grenser for hvor mye glede en baby på tre måneder har av besteforeldrene. Så tidlig er det mamma og pappa som gjelder. Barna kan ha glede med å være med besteforeldrene selv om foreldrene er tilstede eller er borte bare et par timer også. Sånn eksempelvis så overnattet ikke min eldste hos besteforeldrene alene før hun var to år og de har likevel et fantastisk forhold.

Og jeg tok utgangspunkt i kvinner fordi jeg selv er det. Det skjer litt automatisk og det legges ikke mer i det enn det. Selvføgelig er begge med på det for å få tid til hverandre.

Uansett, poenget mitt er at det er ikke kul umulig for alle å få dette til av de som sender babyen på overnatting.
 
Eg er vel egentlig ganske enig, men syns det må vera opp til kvar familie korleis dei vil gjera det:)
Det kjem også an på barnet sin tilknytning til barnevakten.
Og så kan det i enkelte tilfeller vera heilt nødvendig for at mor og far skal få ei natts søvn, heller ei natt vekke fra barnet, enn at mor/far går inn i depresjon el.
Sånn generelt tenker eg at dei fleste klarer å ordne det på andre måter enn at både mor og far reiser samtidig, men aleineforeldre feks har jo ikkje den muligheten:(
 
Jeg skrev ekstrem i gåsetegn fordi jeg mente det ikke bokstavelig.
Her er det et stort spenn i alder da, men det er grenser for hvor mye glede en baby på tre måneder har av besteforeldrene. Så tidlig er det mamma og pappa som gjelder. Barna kan ha glede med å være med besteforeldrene selv om foreldrene er tilstede eller er borte bare et par timer også. Sånn eksempelvis så overnattet ikke min eldste hos besteforeldrene alene før hun var to år og de har likevel et fantastisk forhold.

Og jeg tok utgangspunkt i kvinner fordi jeg selv er det. Det skjer litt automatisk og det legges ikke mer i det enn det. Selvføgelig er begge med på det for å få tid til hverandre.

Uansett, poenget mitt er at det er ikke kul umulig for alle å få dette til av de som sender babyen på overnatting.


Men nå er det stor forskjell på en baby på 3 måneder og en på 18 måneder da. Svært få reiser fra sin baby på tre måneder mer enn noen timer og da er den ofte hos far om mor trenger litt luft.
Men når barnet er både 10-18 måneder så har de stor glede av sine besteforeldre og det var veldig vanlig før at barna var en helg eller tilbrakte ferien hos besteforeldre og jeg husker selv de gode minnene med mine besteforeldre da mine foreldre var borte. Det var noe helt spesielt.
Vi alle har forskjellige familier og utgangspunkt derfor stemmer ikke min fasit med din, men det er veldig mange som går i fra hverandre. Hvorfor det om det er så enkelt å prioritere hverandre etter man har fått barn?
 
Men nå er det stor forskjell på en baby på 3 måneder og en på 18 måneder da. Svært få reiser fra sin baby på tre måneder mer enn noen timer og da er den ofte hos far om mor trenger litt luft.
Men når barnet er både 10-18 måneder så har de stor glede av sine besteforeldre og det var veldig vanlig før at barna var en helg eller tilbrakte ferien hos besteforeldre og jeg husker selv de gode minnene med mine besteforeldre da mine foreldre var borte. Det var noe helt spesielt.
Vi alle har forskjellige familier og utgangspunkt derfor stemmer ikke min fasit med din, men det er veldig mange som går i fra hverandre. Hvorfor det om det er så enkelt å prioritere hverandre etter man har fått barn?

Ja, derfor jeg sa det var et stort spenn og jeg trakk fram en baby på tre måneder fordi jeg leser om de som har baby på overnatting så tidlig også.
Husker du virkelig fra da du var 10-18 måneder? Jeg har ikke akkurat sagt at barn aldri skal være alene med besteforeldrene sine.

Dette har jeg allerede svart på. Jeg tror mange begrenser seg selv og sin situasjon, men igjen, selvfølgelig for NOEN så fungerer det bare ikke. Jeg har aldri sagt at dette gjelder alle.
 
Ja, jeg i stor grad enig. Vi hadde noen kjærestekvelder sammen og besteforeldre som satt barnevakt på kvelden før han fylte halvannet år, men jeg kunne ikke reist på helgetur da han var så liten. Det var det som føltes riktig for vår del:)
 
Ja, derfor jeg sa det var et stort spenn og jeg trakk fram en baby på tre måneder fordi jeg leser om de som har baby på overnatting så tidlig også.
Husker du virkelig fra da du var 10-18 måneder? Jeg har ikke akkurat sagt at barn aldri skal være alene med besteforeldrene sine.

Dette har jeg allerede svart på. Jeg tror mange begrenser seg selv og sin situasjon, men igjen, selvfølgelig for NOEN så fungerer det bare ikke. Jeg har aldri sagt at dette gjelder alle.

Nei, det skjønte du også. Men jeg var mye hos mine besteforeldre og der var jeg trygg nettopp fordi jeg var der mye. Selv om en ikke husker så langt tilbake så betyr ikke det at de ikke har glede av det der og da. Mye jeg har opplevd i livet som jeg ikke husker nå, men vet jeg hadde enorm glede av det likevel. Og det å sove over enn å være der to timer på dagen er to forskjellige ting.
At noen har en baby på 3 måneder på overnatting handler nok mer om at far og mor har behov for søvn for å ikke gå på veggen enn at de trenger tid med hverandre vil jeg tro da.

Jeg tror samfunnet krever enormt mye av oss og det er så mye "forskning" som gir foreldrene dårlig samvittighet for også å prioritere hverandre. Men fraskilte foreldre er da mye verre for barna enn en natt eller to hos besteforeldre ett par ganger i året :)
 
Jeg er enig! For oss føles det naturlig å klare oss selv. Hva andre gjør får være opp til dem. Jeg har takket nei til veldig mange tilbud i årene etter jeg ble mor, men har også ammet like mange år så har ikke helt sett vitsen.
 
Man ser ann barnet og om det er trygg på omgivelsene. Vi har mange ganger hatt pass uten å ha trengt det rett og slett fordi besteforeldrene og gutten har kost seg så sammen, aldri noe problem, men ble klart mer etter amminga var over :)
 
Nei, det skjønte du også. Men jeg var mye hos mine besteforeldre og der var jeg trygg nettopp fordi jeg var der mye. Selv om en ikke husker så langt tilbake så betyr ikke det at de ikke har glede av det der og da. Mye jeg har opplevd i livet som jeg ikke husker nå, men vet jeg hadde enorm glede av det likevel. Og det å sove over enn å være der to timer på dagen er to forskjellige ting.
At noen har en baby på 3 måneder på overnatting handler nok mer om at far og mor har behov for søvn for å ikke gå på veggen enn at de trenger tid med hverandre vil jeg tro da.

Jeg tror samfunnet krever enormt mye av oss og det er så mye "forskning" som gir foreldrene dårlig samvittighet for også å prioritere hverandre. Men fraskilte foreldre er da mye verre for barna enn en natt eller to hos besteforeldre ett par ganger i året :)

Det var mer et retorisk spørsmål.

Men mitt barn har ikke vært der så mye alene, likevel er bestemora en av de hun er tryggest på. Samme med mormora og hun ser hun enda sjeldnere og har aldri overnattet hos. Det går altså an å ha et nært forhold til tross for å ikke overnatte en til to netter før ungen er blitt et og et halvt år.

De eksemplene jeg har sett var det både og.

Skal du sammenligne med skilte foreldre og forskning som trekker foreldre ned så blir dette veldig usaklig. Du trekker det videre og videre, men leser du nøye etter så ser du at meningen min er ganske generell.
 
Det var mer et retorisk spørsmål.

Men mitt barn har ikke vært der så mye alene, likevel er bestemora en av de hun er tryggest på. Samme med mormora og hun ser hun enda sjeldnere og har aldri overnattet hos. Det går altså an å ha et nært forhold til tross for å ikke overnatte en til to netter før ungen er blitt et og et halvt år.

De eksemplene jeg har sett var det både og.

Skal du sammenligne med skilte foreldre og forskning som trekker foreldre ned så blir dette veldig usaklig. Du trekker det videre og videre, men leser du nøye etter så ser du at meningen min er ganske generell.

Jeg lurer på hvorfor alltid i slik diskusjon må man presisere at barna som aldri sover over hos besteforeldre har ett nært forhold. Jeg kan ikke lese at noen i denne tråden eller i tidligere tråder har ment noe annet.
Jeg synes det er viktig for mine barn å være alene med de, der besteforeldrene gjør ting på sin egen måte, uten at jeg er der til å overvåke.

Hvorfor er det usaklig å dra opp skilte foreldre? Det er jo nettopp dette vi diskutere tid til hverandre for å forebygge en eventuelt skilsmisse eller fraflytting. Og er det slik at foreldrene prioriterer tid til hverandre så gagner vel også dette barna? Er det ikke viktig for barna at foreldrene holder sammen, tror du ikke alle barn ønsker det. Selv om det helt klart er noen ganger det ikke finnes en eneste utvei og alt er prøvd.
Jeg mener det er bedre for barna at foreldrene prioriterer hverandre, setter av tid til hverandre og barna overnatter borte ett par ganger i året enn at forholdet til foreldrene blir så dårlig at de flytter fra hverandre.
Alle kjærlighetsforhold trenger oppmerksomhet, uansett hva noen kanskje påstår. Dere løser det med tid alene bare noen timer, noen trenger flere timer og kanskje dager. Hvorfor skal man prøve å gi noen dårlig samvittighet for det? Jeg er helt sikker på at de som velger dette ser barnas behov like mye som de som ikke velger dette :)
 
Passert to år og aldri sovet hos noen. Har vel hatt barnevakt to kvelder tror jeg.... da var det bryllup ene ganga og julebord med samboers jobb andre gang....
 
Vår sønn på snart to år har foreløpig ikke sovet over borte, og kommer ikke til å gjøre det på leeeeenge enda, med mindre vi begge må være borte av helsemessige årsaker, og det er jo heldigvis usannsynlig.
Han har hatt barnevakt ved 2 anledninger, på dagtid, noen få timer. Ellers har pappaen og jeg byttet på å være hjemme de får gangene det har vært noe, og så lenge jeg ammet var jeg alltid hjemme hos ham.
Han sover fremdeles med oss, og vet at vi alltid er der.

Jeg tror at grunnen til at mange går fra hverandre den første tiden er fordi alt for få forstår hvordan det egentlig er å få barn, og blir overrumplet av våkenetter, amming 24/7, kolikk, at babyen trenger en hele døgnet, og at man ikke får levd det samme livet som før.
Da er man i mine øyne ikke klar for å få barn, og forholdet er ikke sterkt nok til det, hvis det ikke overlever en liten periode med unntakstilstand.
Det finnes jo faktisk veldig mange som klarer seg helt fint uten barnevakt, og som allikevel har et veldig godt forhold.

Hvis man ser for seg en full helaften med middag, film, lange samtaler, sex osv., eller en langhelg++ hver gang man skal ha kjærestetid, er det klart man blir skuffet og føler at man mangler noe, som fort blir barnets "feil."
Man kan også fint ha "kjærestetid" selv om barnet er med, og jeg har inntrykk av at mange ikke tar seg tid der det er mulig heller.
"Jammen vi kan ikke ... fordi ..." Og å disse ekspertene fordi de sier noe annet enn man selv mener.... kanskje når man egentlig innerst inne føler at man tar feil.. Eller når man rakker ned på de som faktisk klarer å gi noe/alt man selv ikke får til.. Det blir for dumt for meg. (Nei, jeg sikter ikke til noen i denne tråden, dette ser jeg ofte, så pust helt rolig og slapp av.)
Hvis man provoseres av å høre at man bør være sammen med barna sine, så mener jeg det skorter et sted, og er man trygg på sine egne avgjørelser, bør det prelle av som vann på gåsa.
 
Når småen var 16 mnd ville svigermor ha småen 1 hel arbeidsuke (5 dager) hun passet småen pga hun hadde ferie, vi jobb og ingen barnehage. Men jeg måtte sette ned foten, og han har vært borte 2 døgn, 2 ganger. før det bare vært passet over 1 natt, et par ganger fra 13 mnd. nå er han ca 23 mnd og ikke sovet noe særlig mer over hos noen. vi har gjerne hatt noen timer på dagtid.
Merket når han var 16 mnd at det var for tidlig. han ble 10 ganger mer klengete og det tok flere uker før alt var normalt igjen. Tenker vi skal ha han på overnatting snart. Siden vi straks får ny baby, og da vil han få full oppmerksomhet
 
Du trekker det videre og videre, men leser du nøye etter så ser du at meningen min er ganske generell.

Det må gå an å snakke generelt ja:) Det finnes alltid unntak, men det blir jo tåpelig å skulle legge så stort fokus på de få unntakene.
 
Det må gå an å snakke generelt ja:) Det finnes alltid unntak, men det blir jo tåpelig å skulle legge så stort fokus på de få unntakene.

Kan jeg spørre hvorfor de jeg nevner er unntakene? Jeg kjenner ingen med barn jeg som har de mulighetene med barnevakt nevnt her. Er alle rundt meg unntak? Bestemte dere at de få som støtter denne psykologen i denne tråden som normalen?
Man kan snakke generelt så mye man ønsker, men familier er forskjell ingen er like. Og helt sikker på at de aller fleste tar hensyn til sine barn uansett hva de velger å gjøre :)
 
Synes 1,5år fortsatt er for lite for ei helg borte.
 
Enig, har aldri hatt barnevakt på barnet vårt og skal begynne å øve litt når hun er rundt 13-14mnd men det er fordi jeg MÅ! Kan ikke ha henne med på fødselen :(
 
Kan jeg spørre hvorfor de jeg nevner er unntakene? Jeg kjenner ingen med barn jeg som har de mulighetene med barnevakt nevnt her. Er alle rundt meg unntak? Bestemte dere at de få som støtter denne psykologen i denne tråden som normalen?
Man kan snakke generelt så mye man ønsker, men familier er forskjell ingen er like. Og helt sikker på at de aller fleste tar hensyn til sine barn uansett hva de velger å gjøre :)

Tenkte mer på de som MÅ ha barnefri en hel natt for å ha kjærestetid.
 
Back
Topp