Ikke dra fra barnet før det er halvvannet år...

Og det skal du heller ikke ha dårlig samvittighet for! Denne saken handler vel mer om at mor og far drar bort. Når barnet er sammen med far og bestemor er jo det noe helt annet er det ikke? Det at man drar bort på kjærestetur og får noen til å passe barnet over f eks en helg er noe annet enn at mor tar seg en kosetur med venninner noen timer imens lille er med pappa ++ ;) (synes jeg da)
Ja, det blir noe annet. Vi har ikke hatt henne på overnatting hittil, men jeg går ut ifra at alle ser an sitt barn og handler ut ifra det. Jeg ble bare mest satt ut av tittelen på tråden, som poppet opp på skjermen min da jeg satt på kafeen, haha. [emoji14]
Lurer forresten på hva de mener man skal gjøre om man må ut i jobb og må ha ungen i barnehage lenge før de er halvannet år? Man er nødt til å se an barnet og situasjonen, tenker jeg. Så kan man slutte å guilt-trippe foreldre med slike titler.
 
Ja, det blir noe annet. Vi har ikke hatt henne på overnatting hittil, men jeg går ut ifra at alle ser an sitt barn og handler ut ifra det. Jeg ble bare mest satt ut av tittelen på tråden, som poppet opp på skjermen min da jeg satt på kafeen, haha. [emoji14]
Lurer forresten på hva de mener man skal gjøre om man må ut i jobb og må ha ungen i barnehage lenge før de er halvannet år? Man er nødt til å se an barnet og situasjonen, tenker jeg. Så kan man slutte å guilt-trippe foreldre med slike titler.

Nå handler dette om overnattinger, ikke barnepass i noen timer.
Og dette er ikke guilt-tripping. Derimot er det veldig viktig at vi forsker og undersøker barns ve og vel, selv om resultatet ikke alltid passer oss voksne.
 
Nå er jo lille mann bare 4 mnd enda, men om noen måneder er jeg klar for å låne han bort til besteforeldrene ;) mine foreldre bor nesten rett oppi gata,så det er ikke noe stress sånn sett ;)

Svigermor teller dager til hun kan ha han alene, så jeg vet at hun er ganske ivrig ;)
 
Nå handler dette om overnattinger, ikke barnepass i noen timer.
Og dette er ikke guilt-tripping. Derimot er det veldig viktig at vi forsker og undersøker barns ve og vel, selv om resultatet ikke alltid passer oss voksne.
Ja, det er jeg helt for!! Det jeg hater er disse titlene som skremmer vannet av førstegangsfødende. Det er andre måter å informere om forskning enn å lage skikkelig generelle og kryptiske titler. Det fremgår ingen steder i tittelen at dette handler spesifikt om overnatting hvor begge foreldre er vekk over flere dager.
 
Ja, det er jeg helt for!! Det jeg hater er disse titlene som skremmer vannet av førstegangsfødende. Det er andre måter å informere om forskning enn å lage skikkelig generelle og kryptiske titler. Det fremgår ingen steder i tittelen at dette handler spesifikt om overnatting hvor begge foreldre er vekk over flere dager.


Ja, overskriftene blir jo skrevet litt dramatiske for å få klikk... Det er jeg enig i. :)
 
Lille her er snart 6 måneder og med unntak av to små grøtmåltid,ammer jeg henne. Var borte fra henne i 2 timer for en måned siden,hadde planlagt dette siden før hun ble født. Det angret jeg på,fordi jeg brukte mye tid på å grue meg til de 2 timene jeg skulle vært bort fra henne. Idiotisk for mange,for meg var det skikkelig fælt. Nå begynner spørsmålene fra venner og familie å komme,om jeg vil være med på diverse aktiviteter. Jeg er så absolutt ikke klar for å dra fra henne noe mer enda,selv om hun har verdens beste pappa som hun har et veldig godt forhold til. Hun tar også flaske med mm,dette prøvde vi selvfølgelig mange ganger før de planlagte to timene. Men,jeg føler meg litt alene med disse tankene, er det flere der ute som har det slik?
I forhold til spørsmålet i tråden her så tror jeg ikke det finnes noen fasit. Barn og voksne er forskjellige! Men her blir det nok leeenge til jenta vår skal ha barnevakt!

Føler det på samme måte som deg. Verken jeg eller lille er klar for barnevakt, og hun er 11 mnd. :)
 
Ja, overskriftene blir jo skrevet litt dramatiske for å få klikk... Det er jeg enig i. :)
Leste forresten over kommentaren min og måtte le.. "Skremme vannet av førstegangsfødende" [emoji23][emoji23][emoji23] Så det ikke før nå
 
Leste forresten over kommentaren min og måtte le.. "Skremme vannet av førstegangsfødende" [emoji23][emoji23][emoji23] Så det ikke før nå
La oss håpe ikke bv sine absolutt "smøre på litt for å få klikk"-overskrifter fører til vannavgang før tiden for noen :)
 
Jeg er enig for min egen del, men jeg tenker at det må være opp til en hver. Barn er jo forskjellig, og vi foreldre er forskjellig.
 
Jeg er enig, jenta mi sov bort for første gang når hun var 13 mnd, og da ble hun levert rett før leggetid til mormor som hun er trygg på og kjenner godt, og ble hentet rett etter frokost dagen etter. Det gikk veldig bra, men har bare sovet borte 1 gang til etter det. Kunne aldri dratt fra henne en hel helg før hun var 1,5, først nå som hun har blitt 2 år jeg føler det kunne vært aktuelt å være borte fra henne så lenge.
 
Nå satt jeg på kafe tidligere idag, nettopp fått melding om at lillemor hadde både spist og drukket og sov søtt, hadde vært veldig nervøs for å skulle være borte fra henne i hele 8 timer mens jeg var i byen med venninner - og så popper bokstavelig talt ordene "ikke dra fra barnet ditt før det er halvannet år gammelt" opp på skjermen min!! Gjett hvordan jeg følte meg da, liksom? Haha. Vesla er 6 mnd og dette var første gang jeg var ute på kafe og shoppet uten henne og det gjorde meg veldig godt, bortsett fra det lille stikket jeg fikk fra BV appen [emoji23] Lillemor hadde det helt fint sammen med bestemor og pappaen [emoji173]
Jeg hadde jo ikke dratt fra henne om jeg ikke visste at hun ville takle det fint. Hun ser bestemora si hver dag og elsker å være med henne og hun er veldig sosial av seg. Man ser jo an situasjonen, det sier seg vel selv, eller?
Det var jo ikke det det var snakk om
Var snakk om overnatting uten foreldre
Er de med pappaen så er det jo omsorgsforeldre
 
Ja, det er jeg helt for!! Det jeg hater er disse titlene som skremmer vannet av førstegangsfødende. Det er andre måter å informere om forskning enn å lage skikkelig generelle og kryptiske titler. Det fremgår ingen steder i tittelen at dette handler spesifikt om overnatting hvor begge foreldre er vekk over flere dager.
Da er det jo bare å lese artikkelen så ser man hva det handler om ;)
Klart de lager titler som skal få flere folk til å lese
 
Fagpersoner skal hele tiden fortelle folk hva man må og ikke må, og det finnest ikke skjønn visst! Personlig syns jeg 1.5 år er for lite til å være borte fra begge to en hel helg. Men så bor foreldrene våre langt vekke så de har ikke såå mye kontakt. Hadde de bodd i nabohuset hadde jeg kanskje stilt meg annerledes! Også ser jeg ikke poenget i å skulle dra av gårde en hel helg uten frøkna :p klarer meg fint med en kveld, eller en lunsj sammen mens hun er i bhg og vi ikke har forelesninger!
 
Vi har ikke hatt vår på overnatting ennå, men skal prøve en natt snart hos bestemor (han er snart fire år).
Vi har aldri følt noe behov for å ha han borte fra oss, kvalitetstid klarer vi alltid å få på kvelden når han har lagt seg. Han ble heller ikke passet av andre på dagtid før han var over to år.
 
Enig. En hel helg borte fra barnet før det er 1-1,5 år synes ikke jeg noe om, men alle familier er ulike og noen ganger oppstår det situasjoner som gjør at det faktisk er nødvendig. Ser for meg at lillemor sover hjemme til hun er 4 :p
 
Helt enig! Mi er 9 mnd, og jeg kunne aldri latt henne sove borte fra oss på veldig lenge enda! Jeg har vert borte fra henne i max 3 timer når pappaen har vert med henne. Og jeg liker det ikke, mini liker det heller ikke...så kunne aldri funnet på å hatt henne på overnatting en hel helg (!!!) også før 6 mnd da..! Huff så tøff er ikke jeg[emoji28][emoji23]
 
Det må være opp til den enkelte familie å gjøre det som er best for dem. Mini var på første overnatting allerede ved 3ukers alder, og hatt 3 netter totalt hos besteforeldre. Jeg har vært borte fra hjemmet i ca en måned av Minis 4 måneder lange liv. Det viktigste for meg er å vite at Mini er trygg hos andre omsorgspersoner som far/besteforeldre. Her har det vært unntakstilstand, noe jeg håper å slippe om det blir en spire til. Allikevel ville jeg nok uten problem kunne reise fra barnet mitt før det er 1,5 år. Jeg føler meg forøvrig tryggere på en overnatting hos besteforeldre enn 8 timer ved barnehageoppstart med helt ukjente personer.

Om man ønsker så finner man som oftest en spesialist eller forskning som underbygger det standpunktet man selv har. I 2013 sier Gerhardsen at man ikke skal dra på weekendtur før barnet er 3 år. I artikkelen fra 2015 som det er linket til i denne tråden er det 1,5 år. Høyskolelektor Tone Strømøy sier 1 år, professor Ulvlund sier det hele er tøv. :schocked028

Jeg har kommet frem til at det bare er en ting å gjøre: lytt til babyen, deg selv og gjør det som oppleves best for din familie. En ting er jeg og Gerhardsen helt enig i: til alle mødre - ta en pause! :)
 
Er i utgangspunktet uenig. Jeg synes at gis veldig lite rom for diskusjon i utsagnet hennes.

Slike avgjørelser må tas med utgangspunkt i barnet, barnevakt og hvordan situasjonen er.

Har selv måtte være borte og har kjent på den dårlige skyldfølelsen som andre mødre har gitt meg for den avgjørelsen. Her var det kun fælt for meg, kidden hadde det helt supert og var bare glad når vi kom hjem igjen.

Det finnes ingen fasit når det kommer til oppdragelse. Det må være rom for nyanser og forskjellige stiler uten å bli uglesett.

Så mitt råd er å kjenne på det selv hva du og ditt barn er klart for. Ikke la skyldfølelse andre påtvinger gjøre avgjørelsen din.
 
Back
Topp