Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Det varierer fra år til år. Blir kanskje en tusenlapp til hver av de to eldste. Vesla får nok bare en symbolsk liten gave. En leke eller noe.

Rundt 1000 kr pr barn. De får gaver av mange flere, så vi ikkehar ikke så mye fokus på pris. De er like glad uansett. Vi feirer jul fordi vi har familietid og kos, ikke pga pakkene :)

Har ikke noe fast pris vi kjøper for, kommer helt an på hva vi har å rutte med. Men ender vel opp en eller annen plass mellom 300-800 per barn.

Hva er forskjellen? Altså, om jeg gir barna mine dyre/flere gaver til jul, i stedet for å kjøpe det utenom jula går vel for akkurat det samme?
Enig! Veldig stas å få flere pakker å åpne opp. Mine får både ulltøy og skiklær. Og selv om det er ting de trenger, vet jeg at de blir kjempeglad for det. Jeg har tantebarn som er i tenårene.. de får jo div sminke og klær. Det er jo det de ønsker seg. Og det er jo fordi de bruker det.

Enig! Veldig stas å få flere pakker å åpne opp. Mine får både ulltøy og skiklær. Og selv om det er ting de trenger, vet jeg at de blir kjempeglad for det. Jeg har tantebarn som er i tenårene.. de får jo div sminke og klær. Det er jo det de ønsker seg. Og det er jo fordi de bruker det.

Det er kjempe flotte gaver å få! Syns også det gir julen er bedre balanse.

Det er kjempe flotte gaver å få! Syns også det gir julen er bedre balanse.

Det synes jeg også. I fjor så fikk vi dundyne av foreldrene mine. Altså jeg og mannen. Ble kjempeglad. Jeg ønsker meg ting vi kan bruke.

Men kjøper ikke sokker og boksere og kun det.. det blir jo i tillegg til andre ting.

Vi har veldig liten familie, og kjøper dermed litt flere av pakkene selv. Litt stusselig å sitte der på julaften med tre pakker å åpne. [emoji21]

Vi har veldig liten familie, og kjøper dermed litt flere av pakkene selv. Litt stusselig å
sitte der på julaften med tre pakker å åpne. [emoji21]

Ser den, og jeg skjønner deg veldig godt!
Du kjøper jo ting de trenger og har ønsket seg.. flink mamma ❤️

Ser den, og jeg skjønner deg veldig godt!
Du kjøper jo ting de trenger og har ønsket seg.. flink mamma [emoji3590]
Føler de får en fin balanse mellom nyttig og gøy - og ikke er de kravstore eller bortskjemte heller.

I fjor ble elleveåringen mer glad for vaffeljernet _jeg_ fikk, enn mobilen han selv fikk, mens niåringen danset seiersdans når han åpnet pakke med en Snackeez kopp.

I år står veggklokke øverst på ønskelista til niåringen liksom.

Føler de får en fin balanse mellom nyttig og gøy - og ikke er de kravstore eller bortskjemte heller.

I fjor ble elleveåringen mer glad for vaffeljernet _jeg_ fikk, enn mobilen han selv fikk, mens niåringen danset seiersdans når han åpnet pakke med en Snackeez kopp.

I år står veggklokke øverst på ønskelista til niåringen liksom.

Kjempegøy :D morsomt når de får begge deler og klarer å glede seg over alt fra et vaffeljern til tlf

Vi har et tak på rundt 2000,- til 5-åringen.
Han får helt sikkert nok gaver i år også. Egentlig litt for mange... håper han lærer å være takknemlig :Heartred

I år får de nye nettbrett. Så ca 9000 kr-altså 3000 kr på hver.

Maks 1000kr PR barn, de bli 3 og 5 i februar. De får så mange gaver fra andre uansett. Til eldste tror jeg faktisk vi ender opp på ca 600kr, tilbud er en fantastisk greie :D

Stor forskjell på små barn og tenåringer i pris hvertfall , derfor ikke rart mankjøper for mer til de store
Enig! Kjøpte ikke så dyre gaver da de var små..
bare et play station spill koster 600..
Jeg har en på snart 10 selv, men aldri i verden om vi kjøper julegaver til flere tusen til ham likevel.

Ikke tenåring riktignok, men heller ikke et lite barn.

Men har man råd, så er det jo bare å kjøre på. Men man trenger ikke kjøre økonomien i grøfta fordi man må gi ungene julegaver for flere tusen heller. Uansett alder.

Forsåvidt ikke bare ment på dere to, men generelt.

Last edited:
Jeg har en på snart 10 selv, men aldri i verden om vi kjøper julegaver til flere tusen til ham likevel.

Ikke tenåring riktignok, men heller ikke et lite barn.

Men har man råd, så er det jo bare å kjøre på. Men man trenger ikke kjøre økonomien i grøfta
fordi man må gi ungene julegaver for flere tusen heller. Uansett alder.

Tror nok ingen kjører økonomien i grøfta pga julehandelen.. de fleste har nok kontroll på økonomien sin og kjøper etter lommeboka, og hva de har råd til.
Opp til hver enkelt hva de legger i julegavene.

Tror nok ingen kjører økonomien i grøfta pga julehandelen.. de fleste har nok kontroll på økonomien sin og kjøper etter lommeboka, og hva de har råd til.
Opp til hver enkelt hva de legger i julegavene.
Ja det tror nok jeg også [emoji4]

Men man hører jo også om de som kjøper over evne. Og det er vel en grunn for at luksusfellen har nok å jobbe med.

Men ja, de aller fleste har nok full kontroll. [emoji4]

Jeg bryr meg lite om hva andre bruker penger på, jeg har kontroll på vårt og vi prøver å ikke bruke for mye, for i dagens samfunn så har de aller fleste mer enn nok fra før, og jeg tenker at man kanskje bør begynne å tenke på miljøet og hva vi bruker og kaster. Ellers er det snart ingen jordklode igjen. Men det er en helt annen diskusjon [emoji4]

Ja det tror nok jeg også [emoji4]

Men man hører jo også om de som kjøper over evne. Og det er vel en grunn for at luksusfellen har nok å jobbe med.

Men ja, de aller fleste har nok full kontroll. [emoji4]

Jeg bryr meg lite om hva andre bruker penger på, jeg har kontroll på vårt og vi prøver å ikke bruke for mye, for i dagens samfunn så har de aller fleste mer enn nok fra før, og jeg tenker at man kanskje bør begynne å tenke på miljøet og hva vi bruker og kaster. Ellers er det snart ingen jordklode igjen. Men det er en helt annen diskusjon [emoji4]

Før så kunne vi ønske oss ting til jul, nå sliter vi med å finne noe å kjøpe fordi de har alt.. samfunnet har forandret seg. Men føler vi kjøper ting til jul som de har bruk for eller vil ha glede av.

Det tror jeg du har rett i.. det er det mange som gjør i ferier også.

Jepp. Det ble nylig avslørt her faktisk. Et godt voksent par som skilte seg. Mannen har alltid tjent godt, de har alltid hatt det de trenger x10, vært på ferier osv. Kona har ikke fulgt med på det økonomiske, og det viser seg at de, etter ca 15 år med huslån, har en mill mer i lån enn det vi har på huset vårt. Vi har hatt huset i fem år, huset vårt er nok hakket mer verdt pga utleiedel, men husene er så og si identiske i størrelse osv. Og vi er naboer. Så de har hatt en fin fasade, og sitter igjen med mye gjeld.

Back
Topp